• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Luulen ymmärtäväni mitä Legend yrittää sanoa.

Tuota tietä on tullut kelattua autollla ja pyörällä useampaankin kertaan. Molemmilla vekottimilla ainakin meikäläisen oma rajoittaja hakkaa pääkopassa ennen kun pyörä/auton rajat tulevat vastaan. Sokeat kurvit ja nyppylät aiheuttaa mulle luontaisia pelkotiloja ja sen lisäksi tiellä kumminkin liikkuu aika paljon traktoreita ja kännisiä maajusseja joita pitää väistellä.
Juuri näin. Aina löytyy joku, joka voittaakseen on valmis kovempaan riskinottoon, joka sitten päättyy jossain kohtaa todella murheellisesti. Eikä tämä neljän minsan aika ole tosiaankaan sellainen, etteikö siitä voisi vielä pois ottaa, vaikka kuinka, kunhan vaan leikkaa entistäkin rohkeammin.

Meidänkin iskä on ajanut sm-tasolla kilpaa ja minäkin olen ihan hullu. Kohta 30 vuotta roikkunut peesissä...Aina on menty samaa matkaa.
Olen ajanut pidolla ja pidon ulkona. Mulla on nissan. Se on SPORT. En aja sillä radalla ku se on homojen hommaa, silti vedän sillä lujempaa ku kukaan. Tuo mun gixxeri on ihan luumu. Silläkin pesen silti kaikki, sillä tunnen pidon rajan.
Ajetaanko kilpaa?

Tuota tietä on tullut kelattua autollla ja pyörällä useampaankin kertaan. Molemmilla vekottimilla ainakin meikäläisen oma rajoittaja hakkaa pääkopassa ennen kun pyörä/auton rajat tulevat vastaan. Sokeat kurvit ja nyppylät aiheuttaa mulle luontaisia pelkotiloja ja sen lisäksi tiellä kumminkin liikkuu aika paljon traktoreita ja kännisiä maajusseja joita pitää väistellä.
Juuri näin. Aina löytyy joku, joka voittaakseen on valmis kovempaan riskinottoon, joka sitten päättyy jossain kohtaa todella murheellisesti. Eikä tämä neljän minsan aika ole tosiaankaan sellainen, etteikö siitä voisi vielä pois ottaa, vaikka kuinka, kunhan vaan leikkaa entistäkin rohkeammin.
Audikuskin olisi kannattanut leikata pari mutkaa kokonaan tuolla Alastarolla, niin olisi kenties voittanut. Tietty vaikkapa Mondeolla voi leikata vielä paljon enemmän, varsinkin jos laittaa kunnon off-road renkaat alle.

Tämmöiset aiheet, ovat tavallaan aika turhia, mutta helvetin mielenkiintoisia. Mieluummin tätä telkkaan, kuin jotain helvetin BB:tä
smile_org.gif

Näissä kisoissa on niin monta tekijää, jotka vaikuttavat lopputulokseen.
Kuskin taito. Ajopelien viritysaste ym ym....

Mutta jos otetaan ns: tavis auto, ja tavis pyörä, niin kyllä se on pyörä mikä vie.

Itse tiedän olevani vielä toistakseksi radalla varmasti nopeampi autolla, kuin pyörällä. Tähän tosin tulisi kohtuu nopeasti muutosta, jos kävisi pyörällä rataa ajamassa.

Mutta jatkakaa. Mielenkiinnolla varmasti kaikki odottavat jatkoa.

062802moto_prv.gif

Vahva, mutun ja empirian sekoituksesta kumpuava ennusteeni on, ettei Legend saavu radalle näyttämään osaamistaan sen enempää autolla kuin pyörälläkään vaikka vastapelurina olisi näinkin pehmoisia aikoja ajeleva kuski.
Missä ja koska väitin peseväni sut pyörällä, tai haluavani edes kisata sun kanssa radalla? Sanoin vain, että tie 1835 on ajettu alle neljän minuutin ja sen eteen saat mennä pirun kovaa. Voit halutessasi kokeilla miten paljon nopeammin olet rannassa, mutta veikkaampa, että sitä ennen alkaa selitys juuri siitä aiheesta, jonka takia sanoin sen olevan kova aika.

Mitä vitun väliä on sillä, kuinka kovaa joku kaveri on joskus ajanut tien numero 1835?? Touhu on laittoman lisäksi ihan saatanan vaarallista...*Herätyskellohymiö*

Samalla lailla se kaveri ottais Jukalta pataan radalla, vaikka jantterille annettais hiukan viritettykin mondeo. Se on vaan faktaa (mitä Legend ei käsitä)
Kaiken lisäksi aika suoraa pätkäähän tuo kyseinen tie on. Siitä se kova keskinopeus  
smile_org.gif

Tosin pikkupojat siinä tien reunassa polkupyörineen ovat omiaan lisäämään sitä nopeutta.

HItto, pitääpä muistaa ensi kerralla kun on ajelemassa että leikkaamalla lisää ajat lyhenee. Ilmankos se jukkakin ajoi niin (miettii mikä se legen sana olikaan) hiljaa. Sun tarttee lähtä sille treenariks kun sulla nuo vauhdit on itsellä SM tasolla ja jukka raukka ei osaa leikata.

EDIT ja minä voin vuorostani Legen haastaa kadulla joko mopolla tai autolla. Eli nyt on mahdollisuus sulla Lege tulla näyttää että kuin vetomies ajaa joko Jukan kanssa radalla tai minun kanssa radalla. Tai varmasti me molemmat voidaan hävitä jos et osaa valita kumman haluat nöyryyttää

Kertakaikkiaan mielenkiintoinen keskustelu
biggrin.gif
 En lainkaan epäile etteikö vähänkään osaavissa käsissä mp:llä saa kyykytettyä radalla kadulle tarkoitetut kotilot, mutta sellainen tuli mieleen, että kuinkahan kellon kanssa menisi jos tavallinen tallaaja (vaikka minä ) joka ei ole radalla saatika sitten kilpaa koskaan ajanut. Autolla hurjat kilometrit normaalissa liikenteessä. Mp:lla vain murto-osan siitä. Tässä oletuksessa tämä tallaaja saisi vaikka nyt sitten alastarossa vakiokuntoiset vehkeet vaikka kilokyykyn ja nopeaksi tunnetun katuauton porsche, ferrari tai lambo ja kummallakin päivän aikaa harjoitella tasapuolisissa olosuhteissa radalla.  Kummalla saisi nopeamman kierrosajan ? Ainakin näin minun perspektiivistä asiaa miettiessä uskaltaisin "rajojani" kokeilla autolla huomattavasti helpommin.

Kertakaikkiaan mielenkiintoinen keskustelu
biggrin.gif
 En lainkaan epäile etteikö vähänkään osaavissa käsissä mp:llä saa kyykytettyä radalla kadulle tarkoitetut kotilot, mutta sellainen tuli mieleen, että kuinkahan kellon kanssa menisi jos tavallinen tallaaja (vaikka minä ) joka ei ole radalla saatika sitten kilpaa koskaan ajanut. Autolla hurjat kilometrit normaalissa liikenteessä. Mp:lla vain murto-osan siitä. Tässä oletuksessa tämä tallaaja saisi vaikka nyt sitten alastarossa vakiokuntoiset vehkeet vaikka kilokyykyn ja nopeaksi tunnetun katuauton porsche, ferrari tai lambo ja kummallakin päivän aikaa harjoitella tasapuolisissa olosuhteissa radalla.  Kummalla saisi nopeamman kierrosajan ? Ainakin näin minun perspektiivistä asiaa miettiessä uskaltaisin "rajojani" kokeilla autolla huomattavasti helpommin.
Mielenkiintoinen skenaario. Harjoittelun laatu vaikuttanee lopputulokseen oleellisesti, onko "kouluttajia"? Mikäli on ja oma päänuppi kestää noin lähtökohtaisesti hieman riskinottoa, veikkaisin noillakin lähtökohdilla pyörää nopeammaksi kulkuneuvoksi.

Kiitos tuosta informaatiosta. Kaipaisin kuitenkin vastauksia noihin kysymyksiin joita esitin, mutta laitetaanpa uusintana.

1. Kerrotkos miten olet määritellyt oman nopeutesi moottoripyörällä?
2. Tuletko näyttämään miten se pyörä ja/tai auto radalla menisi? Kyllä sorarännienkin taitajat helposti asfaltilla meidät tavikset kyykyttävät.

Eli jos nyt alkuun noihin saisi vastaukset. Sen jälkeen voit vaikka analysoida tuon videon perusteella mitkä olivat Alastarolla pahimmat virheeni, tuosta kun pitäisi vielä sellaiset 10 sekuntia napsia pois.

Jukka

seuraavaksi motocross rata missä vähän sorkkua mukana, pitää sitä hiekallakin osata vetää
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Eikö nuo härmän radat ole hierottu tuhanteen kertaan läpi,niin pyörillä,kuin autoillakin ja ajat ovat julkisia,joten
nixweiss.gif

Onkohan Mikki ja Henkka yhdistyneet yhdeksi persoonaksi?
Epäilin tuota itsekin. Annetaan ymmärtää, että on vedetty tosi mutkasta tietä aivan ***tanasti. Sitten selvityksenä paljastuu, että se olikin joku kaveri, ja pian velikin jo vetää autolla lähes lättyyn suomen mestareita.
Mikki-Henkkamaiseen tyyliin paljastuu, että sauna olikin jo valmiiksi lämmin, .....siis eikun tie onkin ollut suoraa pätkää. Kohta varmaan selviää, että 20-vuotta vanhassa Audissa ei ollu edes iskareita.
Ja siskon häät tulee takuuvarmasti estämään ratakoitoksen.

Tämä threadi on lähes yksi-yhteen uusinta muutama vuosi sitten käydystä.

kolehti keräykseen ja ostetaan 5000 auto ja 5000 prätkä ja tahkotaan koko
ens kesä vuorotellen jotai moottori rataa... eikähän toi tulis selväx ku pari sataa enskertalaista kyseisillä ajoneuvoilla kiertäs radan.. muutamaan kertaan..
siis vaikka joka viikonloppu näin alkuu...
joka kerta ku autolla tehtäis viikonlopun nopein aika niin voisin lahjoittaa tuhat euroa molempiin taskuihin auton kuljettajalle
tounge.gif

ja ihan mitä tahansa ku sellaista ei koskaan tapahtuisi..,. vittu että autoilijat osaa olla tyhmiä... heh heh.. vaihtaisko bb..hen... eiku tää on parempi
062802moto_prv.gif

2. Tuletko näyttämään miten se pyörä ja/tai auto radalla menisi? Kyllä sorarännienkin taitajat helposti asfaltilla meidät tavikset kyykyttävät.

Eli jos nyt alkuun noihin saisi vastaukset. Sen jälkeen voit vaikka analysoida tuon videon perusteella mitkä olivat Alastarolla pahimmat virheeni, tuosta kun pitäisi vielä sellaiset 10 sekuntia napsia pois.

Jukka
Helppoa, vertaat vaan mutkavauhteja auton vastaaviin ja fiilistelet siinä miten paljon voisit siitä kiristää, ettei vielä pahemmin lipsu.

Kirjoititko muuten tuossa aiemmin, että olet ajanut peräti 460 ratapäivää kertaakaan kaatumatta? Miten se on mahdollista ja voisiko se jollain tavalla korreloida tämän puuttuvan 10 sekunnin kanssa? En tiedä, mutta tämä kymmenen sekkaa on todellakin paljon noin lyhyellä pätkällä, että jotain on todellakin perseellään. Eron pitäisi olla maks 1-2 sekkaa, jos kaikilla on sama kalusto.

seuraavaksi motocross rata missä vähän sorkkua mukana, pitää sitä hiekallakin osata vetää  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Mitä turhia, saman jatkumon mukaan oikeilla renkailla varustettu prätkä pesee kyllä auton myös soralla. Et pysytään vaan asfaltissa, kun silloin voidaan uskottavammin leikkiä, että voitto Alastarolla tarkoittaa myös voittoa kaikilla vastaavilla alustoilla motarista kinttupolkuun.

Tämä nyt on periaatteessa selkeä homma jossa saadaan molemmat tyytyväiseksi.

a) jos voi valita "mikä tahansa auto" vs "mikä tahansa mopotin". F1 voittaa mopot eli autot on nopeampia.
b) jos otetaan raha kuvioon vaikka näin, 15keur hintainen uusi auto vs uusi 15keur mopo, niin mopo voittaa. Auto on joku 1.6l hyndai vs jammu R6 tms..

Poisluetaan nyt se kumpi kuski on kovempi. Jos se olis vaikka rossi mopolla ja schumi autolla.

Oikeesti, mitä sillä on väliä kumpi on nopeampi?

Jukka
Helppoa, vertaat vaan mutkavauhteja auton vastaaviin ja fiilistelet siinä miten paljon voisit siitä kiristää, ettei vielä pahemmin lipsu.

Kirjoititko muuten tuossa aiemmin, että olet ajanut peräti 460 ratapäivää kertaakaan kaatumatta? Miten se on mahdollista ja voisiko se jollain tavalla korreloida tämän puuttuvan 10 sekunnin kanssa? En tiedä, mutta tämä kymmenen sekkaa on todellakin paljon noin lyhyellä pätkällä, että jotain on todellakin perseellään. Eron pitäisi olla maks 1-2 sekkaa, jos kaikilla on sama kalusto.
Jep, kyllähän Jukan ajo on perseellään. Mokoma kun on tavannut olla viime aikoina (=kuluva kausi) yleensä joitakin sijoja minua edellä. Oppisi kaatumaan, edes ensi sunnuntaina
smile_org.gif

Tuohon kaatumattomuuteen voi kyllä todeta, että jokainen tuntemani kuski on ajanut nopeimman henkilökohtaisen aikansa sellaisella kierroksella, jolla ei ole kaatunut. Toki voin olla väärässä, ja kaatuilevat kuskit ajavat liki yhtä kovaa kuin "leikkaavat Mondeot".

Kun itsekin alati haluan kehittyä kuskina, olisi kiva kuulla konkreettisia vinkkejä, miten tuo kymmenen sekuntia lähtisi. Olisi se vaan kivaa olla parempi niinkin homossa lajissa kuin rata-ajo.

Ihan mielenkiinnosta, mikset ajo kilpaa radalla? Jos ihan helposti Alastorolla ajasta 1.28 pudottaa 10 sekuntia, niin luulisi sillä pärjäävän. Eri asia on tietty "En minä, mutta netistä olen lukenut, että joku voisi, jos ei tarvitse lämmittää saunaa eikä siskokaan ole menossa naimisiin" -höpinät. Ja jos oikesti noin 1.18 aikaan pystyt, niin varmasti siihen jotain todistusaineistoa pystyt linkittämään.

Jep, kyllähän Jukan ajo on perseellään. Mokoma kun on tavannut olla viime aikoina (=kuluva kausi) yleensä joitakin sijoja minua edellä. Oppisi kaatumaan, edes ensi sunnuntaina
smile_org.gif

Tuohon kaatumattomuuteen voi kyllä todeta, että jokainen tuntemani kuski on ajanut nopeimman henkilökohtaisen aikansa sellaisella kierroksella, jolla ei ole kaatunut. Toki voin olla väärässä, ja kaatuilevat kuskit ajavat liki yhtä kovaa kuin "leikkaavat Mondeot".

Kun itsekin alati haluan kehittyä kuskina, olisi kiva kuulla konkreettisia vinkkejä, miten tuo kymmenen sekuntia lähtisi. Olisi se vaan kivaa olla parempi niinkin homossa lajissa kuin rata-ajo.

Ihan mielenkiinnosta, mikset ajo kilpaa radalla? Jos ihan helposti Alastorolla ajasta 1.28 pudottaa 10 sekuntia, niin luulisi sillä pärjäävän. Eri asia on tietty "En minä, mutta netistä olen lukenut, että joku voisi, jos ei tarvitse lämmittää saunaa eikä siskokaan ole menossa naimisiin" -höpinät. Ja jos oikesti noin 1.18 aikaan pystyt, niin varmasti siihen jotain todistusaineistoa pystyt linkittämään.
No nythän me Hese ollaankin löydetty asiantuntija kehiin. Tässä onkin sellainen superlahjakkuus jonka rinnalla kaikki muut tapaamani lahjakkuudet kalpenevat alkuunsa. Ilmeisesti Speed Triplellään ei ole vielä radalle päässyt, mutta tietää jo olevansa aika nopea kuski, eli 1-2 sekunnin päässä rataennätyksestä pienen treenin jälkeen ja kalustona silloinkin vakiokuntoinen kusiainen.

Mistäköhän syystä en kuitenkaan hämmästy jos herra Legend ei ole tämän viikon lopulla Motoparkissa viivalla tai ehkä ei vielä ensi kesänäkään?

Pitäisiköhän katsoa kalenterista onko nyt täysikuu? Pilviä sen verran ettei näy. Taisi olla kuu suurena myös vetomies -projektin alkuaikoina.

Kerrohan Legend miksi et tulisi opettamaan meitä tulevana viikonloppuna Motoparkkiin?

Miten minusta taas alkaa tuntua siltä, että tämä on ehkä sittenkin Mikin, Heltsun ja erään lahtelaisen maalarin risteytys. Tästä ketjusta onkin puuttunut enää ehdotukset johonkin banzai-raceen jossa ajettaisiin jollain tietyllä katupätkällä vallan kovaa muun liikenteen seassa. En myöskään hämmästyisi jos tulisi myös viestejä jossa luvataan katkoa sormet tai saavutaan pihaan singon kanssa. Jospa tämä olisikin mätämäksin uusi inkarnaatio tai sitten kaikilla keskustelupalstojen ja kuun loimotuksen sekoittamilla poloisilla on vain samat oireet ja oireiden ilmenemismuodot.

Seuraakohan tuollaista maanista vaihetta, jossa tiedostaa kokeilemattakin olevansa nopein, vahvin, taitavin ja nokkelin pahakin d-vaihe? Mahtaako kuitenkin jokaisessa ihmisessä olla sellainen pieni kontrollielin, joka estää sitten noiden aivopierujen siirtymisen toteutuksen asteelle? Sanooko siellä alitajunnassa joku, että uni on päättynyt ja on aika herätä vai onko toimintatarmo siirtynyt siskon häiden suunnitteluun tai saunan lämmitykseen siksi aikaa kun muualla koitos tapahtuu ja tilaisuus valuu taas kerran läpi sormien?

Jään odottamaan mielenkiinnolla seuraavaa postausta. Löytyisikö pian avainsanat "turpaan", "haista vittu", "pesäpallomaila", "penkkitulos" ja ne höystettyinä konekivääri- ja röökihymiöillä. Myös pari oveluus-hymiötä olisi tässä yhteydessä paikallaan kommentin painoarvon huomioimiseksi.

Kerrohan Legend oletko joskus ollut mukana vähän bisneksissä ja vaikkapa verkostomarkkinointiin erikoistunut? Virtuaaliosakekauppa voisi käydä taas kuumana. Matematiikka tuntui olevan noiden nopeuksien laskemisessa jo sillä tasolla, että siellä saattaa hyvinkin asua wannabe-merkantti, mikko myyntimies
smile_org.gif

Jukka

Back