Onpa tosiaan listalla jo monenlaista härpäkettä. Ja hyvähän se on kaikki vaihtoehdot käydä läpi. Tuo vaihtoehtosi 750 GSX-R kuulostaa vaan korviini aika hurjalta! (Juu juu, kohta joku sanoo että, että kuskihan sen kahvan asennosta päättää... Niinpä, mutta ainakaan omalla kohdallani alussa kahvakäsi ei vaan välttämättä totellut kuskin päätöksiä!) Mutta jos ei pelota, niin mikäs siinä sitten, hyvä pyörähän se varmasti on!
Tarjoanpa kuitenkin listaan ihan uuden ehdokkaan, jonka hankin itsellenikin ensimmäiseksi pyöräksi syksyllä 2004 ja jolla yhä tyytyväisenä ajelen:
Honda VFR 800 Vtec. Itse päädyin tuohon kahden viikon vuokrapyörillä ajelun jälkeen.
Ekana kesänä heti A-kortin saannin jälkeen ajelin viikon verran Ducatin 750 Sport FF:llä, joka oli kyllä nätti, mutta ajoasento oli pidemmän matkan tekemiseen aivan kamala ja ehdin oikeasti kyllästyä sen tehottomuuteen ekan viikon aikana, vailla minkäänlaista aiempaa ajokokemusta kaksipyöräisistä autokoulun ER-5:n lisäksi.
Seuraavana kesänä oli vuorossa taas viikko Suzuki 750 GSX-F:n kahvoissa, joka oli pakko vuokrata ensiavuksi ennen oman pyöran hankintaa. Tuo sopikin paljon Ducatia paremmin omiin tarpeisiini, kuten vaikka nyt tuohon pidemmän matkan tekemiseen. Ei siinä muutenkaan mitään vikaa ollut, mutta jokin siitä silti puuttui, eikä ulkonäkökään oikein omaa silmääni miellyttänyt.
Tuon viikon aikana mopokuumeeni kumminkin nousi lopullisesti niin korkealle, etten siitä sitten enää toipunut, vaan oli pakko pyörähtää muutamassa mopokaupassa ja mukaanhan tuo uuden karhea Vifferi sitten tarttui, koeajamatta koko mopoa lainkaan! Olin toki jo netistä, lehdistä jne. vertailuja ja testejä tutkituani valintani mielessäni jo tehnyt, joten ei se ostopäätös kovin vaikea ollut kun sain hyvän tarjouksen ja nopean toimituksen... Hyvin kävi kuitenkin, enkä ole joutunut katumaan.
+ Vääntää ehdottomasti paremmin kuin kuussatkut, vaikka tehoa vähän vähemmän olisikin.
+tehoa on riittävästi, jottei heti pääse kyllästymään, muttei kuitenkaan liikaa ensipyöräksi.
+Sopii ajoasentonsa puolesta loistavasti pidemmän matkan ajamiseen, vaikka kaksikin päällä. Myös katteet suojaavat viimalta hyvin. Vakaa, muttei mikään juna. Sopii hyvin myös korttelipyöritykseen.
+Se ulkonäkö! Tämän saa myös punaisena!...
+Luotettavan pyörän maine, haluan ajaa enkä viettää päiviäni tallin perukoilla. (En tosin tiedä faktoja, onko nykypyörissä ainakaan japsien kesken suuriakaan laatueroja, tuskinpa.)
-Hinta on suolainen, mutta kuten tuossa aiemmin sanoitkin, "Kerrankos sitä..."
-Paino saattaa olla sulle se ratkaiseva miinus, mutta eihän sitäkään koeajamatta tiedä. Itse totuin siihen äkkiä, mutta onpa mulla massaakin 20kg sua enemmän.
Näihin kyselyihin pitäisi kyllä pistää sääntö, ettei omaa mopoaan saa kehua, niin voisi tulla vähän objektiivisempaa vertailua...
Edit: Pistin yhden linkin.