• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua pyörävalintaan noviisille

Joo kunnon kamat ja kunnon pyörä - jos kerta harrastetaan niin sitten niin ettei heti rupea v***ttamaan (vaikka sateesta ja kastumisesta oikeastaan pidänkin jos vain lämmintä riittää).
s
Juuri näin. Oikea harrastus vie KAIKKI rahat. Jos ei vie, se on vain askartelua
biggrin.gif
JUST TÄLLEE! PRKL KONKURSSIN PARTAALLA PITÄÄ KILLUA; muuten ei oo kivaa!
062802jumpie_prv.gif

No sori ttuttu, mutta kun mä olen niin pirun rehellinen suomalainen, niin en oo ton sortin huiputuksiin osannu erikoistua!
confused_orig.gif

Menee vähän samaan sarjaan, en mä aja koskaan invapaikalle, käytä invavessoja, (ennenku vauva syntyi) en ajanu perhepaikoille tai käyttänu lastenhoitohuoneita, annan paikkani bussissa vanhemmalle ihmiselle, olen kohtelias ja hyväkäytöksinen (paitsi kun mun yli yritetään ajaa autolla
veryangry.gif
) jne.
Huiputus sullon pöxyissäs! Pankit kusettaa minkä kerkiävät, mutta sen on lainlaatija tehnyt lailliseksi! Järjenkäyttö ja agressiivisuus raha-asioiden hoidossa pitää mm mopon liikenteessä ja tuo leivän suuhun.

Ja juu... en minäkään parkkeeraa invapaikoille enkä piereskele ÄÄNEKKÄÄSTI ruuhkabussissa (äänettömistähän ei kukaan tiedä
biggrin.gif
) eli suht konservatiivista tämä elo minullakin on, mutta henk.koht. talous alkoi mennä paljon paremmin, kun opin lukemaan "Täytämme Veroilmoituksen" - nimisen läpyskän rivien välit suurennuslasin kanssa!
wink.gif

No kun olis edes se huiputus...
wink.gif

No ei vaan, mä vaan olen tosiaan sillä asenteella liikenteessä, että kyllä se rehellisyys vielä jossain vaiheessa palkitaan.

Ja yritin nyt sentään sen verran tinkiä, etten lähteny mitään Halens/Ellos/muu liirumlaarum-lainaa ottamaan, joissa korko huitelee jossain 3-kympin paikkeilla!
omg.gif

Joten, konkurssin partaalla täälläkin heilutaan, mutta kun käy vähän
sport05.gif
, ni kummasti se piristää!
biggrin.gif

Ja kun mulla on vähän sama juttu ku tolla alottajalla, että kun päivät möhkii kahdestaan vauvan kanssa (5kk tyttö), ni täytyy mammalla olla sitte joku harraste, missä saa olla iiiihan omassa rauhassa!
062802jumpie_prv.gif

sanoi:
Kunnes huomasin Kawasaki Z750S...

No osta sellanen mistä pidät ja hanki kunnon kamat. Muuten ekassa vesisateessa ottaa pattiin kovasti kun totaalisen märkä.

Joo kunnon kamat ja kunnon pyörä - jos kerta harrastetaan niin sitten niin ettei heti rupea v***ttamaan (vaikka sateesta ja kastumisesta oikeastaan pidänkin jos vain lämmintä riittää).

Mun silmiin näytti et tuossa kawan 750 ei loppujen lopuksi vääntöä ole niin kamalasti, monista kusiaisista löytyy saman verran tai enemmänkin?
Ei se pelkkä luku vaan se missä vaiheessa se vääntö/teho tulee. Aika monessa kuus satiaisessa joutuu ajamaan aika korkeilla kierroksilla jotta saa jotain liikettä aikaiseksi. Kaupunki ajoissa välillä tosi stressaavaa kun saa hämmentää laatikkoa ja samalla kuitenkin pitäisi vahtia sitä ympäristöä. Vähän niinkuin automaatti laatikko vrs. manuska kotilo puolella. Molemmat kivoja mutta jokainen pitää eri asiasta.

Ja sukulaislaina on aina hyvä optio pankkilainan sijasta. Itselleni pelkkä asuntolaina riittää ja senkin haluaa maksaa heti pois että jäis ees jotain omaan lompakkoon. Olisivat tarjonneet kaikkea mahdollista pankista. Mutta ei.

Tuli mieleen toinen asia pyörän valinnasta. Kannattaa katsoa miten noi jarru ja kytkin kahvat ovat. Sillä itselläni on tälläiset lapsen tikku sormet(koko xs ja malli naisten) ja monilla pyörillä on vaikea ajaa jos nakit ei ees yllä kunnolla kahvoilla. Tällöin säädettävät kahvat ovat luksusta. Autokoulun pyörällä oli kiva ajaa kun etusormen eka nivel oli vain kahvalla. Siinä sitten yritä ajaa jotain rinkulaa.

Aika monessa kuus satiaisessa joutuu ajamaan aika korkeilla kierroksilla jotta saa jotain liikettä aikaiseksi.
Aivan totta.

Kaupunki ajoissa välillä tosi stressaavaa kun saa hämmentää laatikkoa...
FZ-6:lla ei mielestäni hirveästi tarvitse hämmentää laatikkoa, itse käytän kaupunkiajossa vain ykköstä ja kakkosta, juuri niistä korkeista kierroksista johtuen. Ykkönen riittää sataseen ja kakkonen 140 km/h, kyllä niillä kaupungissa pärjää...

Pitäisi varmaan ostaa kilokyykky, ykkönen riittäisi 160 km/h, ei tarvitsisi vaihtaa ollenkaan...
idea3.gif

... ai mut sit pitäis luistattaa kytkintä...
ghostface.gif

sanoi:
... ai mut sit pitäis luistattaa kytkintä...

Mutta sehän on kivaa. Ja helppoakin noilla uusilla pyörillä. Ei sillä että koskaan olisin mitään kilokyykkyä ajanut. Ehkä sitten joskus...
nixweiss.gif

sanoi:
Vähän niinkuin automaatti laatikko vrs. manuska kotilo puolella. Molemmat kivoja mutta jokainen pitää eri asiasta.

Varmasti. Pitää vaan löytää se oma juttu. Kunhan nyt ajo ensin lähtee sujumaan tuolla koulun pyörällä niin että se kortin saisin käteen. Ensi ma teoriakoe. Ajot on ajettu, mutta sovin niitä vielä lisää. Kiva treenata kun joku ajaa takana ja on valmis kiskomaan mut tienposkesta jos sinne joudun...
tounge.gif

sanoi:
Ja sukulaislaina on aina hyvä optio pankkilainan sijasta. Itselleni pelkkä asuntolaina riittää ja senkin haluaa maksaa heti pois että jäis ees jotain omaan lompakkoon. Olisivat tarjonneet kaikkea mahdollista pankista. Mutta ei.

On. Kolaroin just sukulaisten auton. Päätin pitää raha- ja sukulaissuhteet erillään. Kävin lainoja pankista kyselemässä. Mietin vielä ostaisinko sen kämpän nyt vai syksyllä. Katsellaan. Ensi viikko vielä aikaa, sitä lainaa kuitenkin saa... pitää vaan miettiä kuinka paljon haluaa sitä kantaakseen.
baaa.gif

sanoi:
Tuli mieleen toinen asia pyörän valinnasta. Kannattaa katsoa miten noi jarru ja kytkin kahvat ovat. Sillä itselläni on tälläiset lapsen tikku sormet(koko xs ja malli naisten) ja monilla pyörillä on vaikea ajaa jos nakit ei ees yllä kunnolla kahvoilla. Tällöin säädettävät kahvat ovat luksusta. Autokoulun pyörällä oli kiva ajaa kun etusormen eka nivel oli vain kavalla. Siinä sitten yritä ajaa jotain rinkulaa.

Mullekin piti kaivaa sopivat hanskat (kokoa 6) jostain tiskin alta. Ne kuitenkin istuvat just nappiin. Saman ongelman kuitenkin jaan, eli kahvat on kaukana. Ei tosin haittaa, tuleepahan käsilihastreeniä samalla. Kunhan sitä hidasajoa ei tarvitse harjoitella kolmea tuntia putkeen, sen jälkeen on nivelet jo kovilla.
confused_orig.gif

sanoi:
Ja kun mulla on vähän sama juttu ku tolla alottajalla, että kun päivät möhkii kahdestaan vauvan kanssa (5kk tyttö), ni täytyy mammalla olla sitte joku harraste, missä saa olla iiiihan omassa rauhassa!

Mun lapset (2 kpl) jo vähän vanhempia; rinnasta vieroitettuja ja kuivaksi opetettuja molemmat. (Aika lentää...)Oikeat työt alkaa kohta ja sinne ajattelin tuolla prätkälläkin ajella kun työmatkaa kertyy tunnin verran. Kiire saada se kortti ja pyörä katsotuksi nyt kun vielä osa-aikaisena kotona puskee koneella hommia (näin ahkerasti).  
blush.gif

Onpa tosiaan listalla jo monenlaista härpäkettä. Ja hyvähän se on kaikki vaihtoehdot käydä läpi. Tuo vaihtoehtosi 750 GSX-R kuulostaa vaan korviini aika hurjalta! (Juu juu, kohta joku sanoo että, että kuskihan sen kahvan asennosta päättää... Niinpä, mutta ainakaan omalla kohdallani alussa kahvakäsi ei vaan välttämättä totellut kuskin päätöksiä!) Mutta jos ei pelota, niin mikäs siinä sitten, hyvä pyörähän se varmasti on!

Tarjoanpa kuitenkin listaan ihan uuden ehdokkaan, jonka hankin itsellenikin ensimmäiseksi pyöräksi syksyllä 2004 ja jolla yhä tyytyväisenä ajelen: Honda VFR 800 Vtec. Itse päädyin tuohon kahden viikon vuokrapyörillä ajelun jälkeen.

Ekana kesänä heti A-kortin saannin jälkeen ajelin viikon verran Ducatin 750 Sport FF:llä, joka oli kyllä nätti, mutta ajoasento oli pidemmän matkan tekemiseen aivan kamala ja ehdin oikeasti kyllästyä sen tehottomuuteen ekan viikon aikana, vailla minkäänlaista aiempaa ajokokemusta kaksipyöräisistä autokoulun ER-5:n lisäksi.

Seuraavana kesänä oli vuorossa taas viikko Suzuki 750 GSX-F:n kahvoissa, joka oli pakko vuokrata ensiavuksi ennen oman pyöran hankintaa. Tuo sopikin paljon Ducatia paremmin omiin tarpeisiini, kuten vaikka nyt tuohon pidemmän matkan tekemiseen. Ei siinä muutenkaan mitään vikaa ollut, mutta jokin siitä silti puuttui, eikä ulkonäkökään oikein omaa silmääni miellyttänyt.

Tuon viikon aikana mopokuumeeni kumminkin nousi lopullisesti niin korkealle, etten siitä sitten enää toipunut, vaan oli pakko pyörähtää muutamassa mopokaupassa ja mukaanhan tuo uuden karhea Vifferi sitten tarttui, koeajamatta koko mopoa lainkaan! Olin toki jo netistä, lehdistä jne. vertailuja ja testejä tutkituani valintani mielessäni jo tehnyt, joten ei se ostopäätös kovin vaikea ollut kun sain hyvän tarjouksen ja nopean toimituksen... Hyvin kävi kuitenkin, enkä ole joutunut katumaan.

+  Vääntää ehdottomasti paremmin kuin kuussatkut, vaikka tehoa vähän vähemmän olisikin.

+tehoa on riittävästi, jottei heti pääse kyllästymään, muttei kuitenkaan liikaa ensipyöräksi.

+Sopii ajoasentonsa puolesta loistavasti pidemmän matkan ajamiseen, vaikka kaksikin päällä. Myös katteet suojaavat viimalta hyvin. Vakaa, muttei mikään juna. Sopii hyvin myös korttelipyöritykseen.

+Se ulkonäkö! Tämän saa myös punaisena!...  
062802moto_prv.gif

+Luotettavan pyörän maine, haluan ajaa enkä viettää päiviäni tallin perukoilla. (En tosin tiedä faktoja, onko nykypyörissä ainakaan japsien kesken suuriakaan laatueroja, tuskinpa.)

-Hinta on suolainen, mutta kuten tuossa aiemmin sanoitkin, "Kerrankos sitä..."

-Paino saattaa olla sulle se ratkaiseva miinus, mutta eihän sitäkään koeajamatta tiedä. Itse totuin siihen äkkiä, mutta onpa mulla massaakin 20kg sua enemmän.

Näihin kyselyihin pitäisi kyllä pistää sääntö, ettei omaa mopoaan saa kehua, niin voisi tulla vähän objektiivisempaa vertailua...  
tounge.gif

Edit: Pistin yhden linkin.

Äh, mitäs sitten kehut jos et omaasi? Sitä naapurin Erkin mopoako?
biggrin.gif

Kaunishan tuo on kuin mikä, mutta luulen että se +30-40 kg noihin kyykkyihin lisää on ratkaiseva tekijä. Maantiellähän sillä ei niin merkitystä, mutta kaupungin hidasajotilanteissa on (ainakin mulle).

Luulen että itselle on helpompi ajettava kevyt, pieni kuutioinen mutta vääntöä omaava. Sopii kaupunkiajoihin työmatkalla, radalle ja pienille matkoillekin. Käsitreeniä ehkä joutuu tekemään lisää ettei hartiat kipeydy, mutta hyvähän sekin vain on.

Kiitos ehdotuksista. Ehkä kuitenkin käyn nekin koeistumassa ja mietin sitten niitä koeajoja. Olen avoin ehdotuksille! Kokemuksen puutteessa on vielä hyvä pitää vaihtoehdot avoinna. Pelkään että se tuonne kyykkypuolelle kuitenkin kallistuu... ihan jo oman fiilistelyn puolesta.
smile_org.gif

Ja jos joku kyllästyy mun spekulointiin niin voi jättää koko ketjun omaan arvoonsa.
lookaround_orig.gif

Kuten aiemmin mainitsin niin lähipiiristäni ei oikein tahdo löytyä ketään prätkäilystä innostunutta saati niistä tietävää (sitä ajo-opettajaa lukuunottamatta ja tulee kalliiksi tuo 29e/h jos sen ajan käyttää haaveiluun) - joten spekuloin, haaveilen, kerään tietoa ja ehkä vähän viisastunkin sitten täällä. Kiitoksia!
033102beer_1_prv.gif

No niin! Tänään käyty vähän joka välissä juoksemassa pyöräkaupoissa ja koeistuskelemassa. Sitten vielä istuttu kotona pohdiskelemassa ja fiilistelemässä. Jostain syystä en meinaa saada mitään "järkevää" aikaiseksi.
biggrin.gif

Koeajolista onkin jo lyhyempi:

2006001_1.jpg

- GSX-R600 (seiskapuokkikin tuntui kyllä kivalta alla, mutta luulen että se jää odottamaan kokeneempia käsiä. Mutta katsotaan: koeajamaan en kuitenkaan ihan vielä pääse, voihan sitten olla toinen ääni kellossa).

Tuo pyörä sopii hyvin pepun alle ja varsinkin tuo musta malli on just kivan näköinen. Ajoasentokin tuntui hyvältä, ei ihan kyykky ja jalat hyvässä kulmassa sai tapeille ja yltti maahankin asti kevyesti. Pyörä oli myös kevyt liikuteltava vapaalla vaikka tankki oli täynnä. Jalkatappien säätö näytti tosi helpolta!

Mittaristo oli selkeä, paljonhan sieltä löytyy uutta verrattuna ajokoulun hondaan (heh), mutta jos sillä useamman tunnin päivässä ajelee niin nopeastihan omaan tottuu.

Punamustakin oli nätti, mutta luulen että se tuon mustan puolelle kuitenkin kallistuu.

2006_YZF-R6_Color_Midnight-Black_prv_tcm48-86920.jpg

- YZF-R6: Kivalta tuntui. Kyykympi asento mulle kuin GSXssä, mutta ei paha. Istuinkorkeus mulle vähän täpärä. Nytkin kyllä varpaat yltti maahan, ja oli silti kevyt liikutella vapaalla. Kuitenkin näin tuore kuski ehkä vähän kaipaisi enemmän sitä kosketuspintaa ajokengän ja maankamaran välille. Menisi varmaan madallettavaksi jos tuo muuten on ajossa parempi.

Selkeä mittaristo!

cbr600fpun3.jpg

- CBR 600 F. Tykkäsin, mutta en ehkä ihan yhtä paljon kuin noista kahdesta ylemmästä? Asento oli kyllä hyvä, istuinkorkeus just nappiin jne. Puuttui vain sitä "jotain". RRnkin olisin halunnut istua mutta ei kaupasta sattunut löytymään.
sad_orig.gif

Haluan sen kuitenkin koeajaa, katsotaan millaiset fiilikset sitten. Nuo kaksi ekaa olisivat voineet muuttaa meille jo tänään, olin ihan myyty. Onneksi ei rahat vielä taskussa, ties miten olisi sitten käynyt.

Muut pyörät jäi. Ei vaan yhtään tuntuneet omilta. Kawan kyykyssä oli kanssa vaan "jotain" vikaa, istuin ja ihmettelin ja ihan "kiva" se oli, mutta ei vaan istu mun kropan alle yhtä hyvin kuin noi muut. Turha sitä sitten pohtia. Kyykyn kuitenkin haluan!
tounge.gif

Hinnoissa tietenkin eroja. Mietin niitä sitten koeajon jälkeen. Nyt vaan himoitsen kaikkea mitä rahalla saa.
biggrin.gif

Hmm. Moniko teistä ostaneet sen oman ennen kortin saamista? Ei meinaa malttaa odottaa.
baaa.gif
062802jumpie_prv.gif
baaa.gif
062802jumpie_prv.gif
baaa.gif
062802jumpie_prv.gif

Taas lisää tyhmiä kysymyksiä (pitäähän mullakin olla jotain ajanvietettä sitä prätkää odotellessa):

withstupid.gif

Tottakai kuuluu siis ajaa niin paljon kuin vain mahdollista, mutta faktahan on että se pyörä pitää välillä myös jossain säilyttää. Parkkihallissa ei ole tilaa (hallipaikkoja tässä taloyhtiössä 12 ja niitä ei vapaudu ennen talvea), eli tuohon parkkikselle menee. Katospaikan voisin jakaa viereisen rapun kawakuskin kanssa. Eikös se ole ihan ok? (muistelin niin että kaksi pyörää saa parkita samaan ruutuun) Onko jakaminen hyvä idea vai hommaanko saman tien oman ruudun?

Mitä muuta parkkiksella pitäisi huomioida? Kannattaako ostaa peite mukaan? Mitä käytännössä sen kanssa teette, käyttekö juoksee sen himaan ennen pyöräilyn aloittamista, vai jätättekö siihen parkkikselle odottelemaan vai mitä ihmettä? Tyhmää, mutta etsin vain sitä kokemuksella käytännöllisintä ratkaisua.

Miten paljon siitepölyä ja muuta töhnää kertyy pyörään yön seisonnassa, kannattaako kulta peitellä yöunille vai onko katos ihan ok? Tänään törmäsin tuolla uimahallin parkkiksella viimevuoden pyörään joka oli ihan ruosteessa.
eek.gif

Tässä ihmettelyn aiheita tälle päivälle.
tounge.gif

Lisää tulee samaa sarjaa, hieman eri aihetta:

Mitä lisävarusteita olette ostanut tai kannattaisi ostaa saman tien kun pyörän hakee? Mitä oikeasti tarvitsee ja mikä on mielestänne turhaa.

Esim. onko joku hälärisysteemi kannattava täällä Helsingissä? Näyttää siltä että noita pyöriä katoaa ihan kohtalaiseen tahtiin.

Yön siis pyörä tuossa talojen välissä parkkiksella, sieltä löytyy pari muutakin prätkää (yksi tämänvuotinen ja yksi viimevuotinen) ja ihan kivan näköisiä BMW'tä sun muuta hienoa autoa, eli pitäisi kai olla suth turvallinen paikka. Toisaalta koulu ja nuorisotalo ihan naapurissa, joten mielellään vähän liian varovainen.

Onko joku varaosakitti hyvä pitää aina mukana? (En varmaan itse sillä mitään osaisikaan tehdä, mutta jos pyörä jonnekkin sammuu ja heitän ajotakin ja kypärän pois ja seisoskelen tienvieressä onnettoman näköisenä niin luulen että joku siihen pysähtyisi auttamaan).
tounge.gif

Jotain muuta?

Terveppä terve!!!
OLen kans ajatellut nuita parkkipaikka hommeleita. Hommasin tällä viikolla ekan pyörän
062802jumpie_prv.gif
!!!
062802moto_prv.gif

Laitoin auton suosiolla minne mahtu ja heivasin pärrän autopaikalle. peite on ja sitten semmonen julmetun paksu kettinki millä sidon pyörän aitaan kiinni
033102beer_1_prv.gif

Aina ku oon lähteny ajelulle, nii oon heittany peitteen auton takakonttiin, nii ei tartte roudata sitä ees taas sisälle ulos...plaahh..

Kannattaa panostaa siihen pyörän lukitsemiseen jotenkin, jos ei ole sisätiloissa pyörä.

hyviä pärtsäily kilometrejä ja osta just semmonen pyörä minkä haluat ja mikä iskee parhaiten
sport05.gif

taiadn itsekki lähteä tästä kohta mutka pätkälle
062802moto_prv.gif
...

Meillä kanssa toi parkkiminen on pienimuotoinen probleemi. Tolppapaikat on hiekalla ja kun mulla on autossa webasto, en viitti maksaa turhaan lämmitystolpasta, kun ei lohkaria oo ollenkaan. Ja joku muu voi sitä paikkaa tarvita. Nekin kun on tässä taloyhtiössä vähän kortilla.

Tallipaikkajonossa ollaan seuraavana ja yks tallin omistaja on muuttamassa pois, joten nyt ollaan sitte saamassa murunen
inlove.gif
yöksi talliin suojiin, auto saa edelleenki majailla pihalla, kuten tähänkin asti.

Mutta nyt sitä tallia odotellessa pyörä seisoksii tuossa vieraspaikalla, asfaltilla, peiton alla aina. Ja jarrulevylukko+välillä kettinkikin etufillarissa. Peitto makso Biltemassa 32€ ja lukko 9€, ei mikään iso satsaus versus pyörän hinta.

Ja ainaki meillä täällä Lahden seudulla on alkanu siitepölykausi, pyörä seiso tänään kaverin pihassa muutaman tunnin peittämättömänä ja oli heti keltanen pölykerros päällä!
crazy.gif

Ja kun toi piha-alue täs himassa on osittain hiekalla, niin jollei peittoa oo päällä, niin parin päivän seisottamisen jälkeen saa kaamean pölykerroksen alta vaan arvailla pyörän todellista väriä.
nixweiss.gif

Eli mä ainakin suosittelen satsaamaan tohon peittoon ja levylukkoon. Luulisin, että tuo peitto myös hieman hidastaa uteliaimpia, eivät oo turhaan tutkimassa ja tökkimässä, kun eivät viitti peitteitä raotella.

Ja peite+lukko on joko mukana laukussa (jos se on pyärässä mukana) tai sitte heitän auton ronttiin siksi aikaa, kunnes palaan takaisin.

Kaamee romaani, koita jaksaa loppuun asti...
biggrin.gif
Mä mitään oo koskaan osannu lyhyesti sanoa!
blush.gif
Äijä aina kyseenalaistaa, ku tuumaan et "kirjotan vaa ihan äkkiä yhen lyhyen säpon/viestin/tekstarin..."...
wink.gif

Mitä muuta parkkiksella pitäisi huomioida? Kannattaako ottaa peite mukaan? Mitä käytännössä sen kanssa teette, käyttekö juoksee sen himaan ennen pyöräilyn aloittamista, vai jätättekö siihen parkkikselle odottelemaan vai mitä ihmettä? Tyhmää, mutta etsin vain sitä kokemuksella käytännöllisintä ratkaisua. (korjattu typo)
Itse käyn vaaleanpunaisissa elefanttiaamutossuissani ja verkkareissani hakemassa parkkipaikalta peitteen ja jarrulevylukon ja vien ne kellarikomeroon.
Sitten takaisin himaan ja ajokamat päälle ja takaisin parkkipaikalle ja menoksi.
Jos olisi vähemmän kuumat ajokamat, niin tuosta voisi tinkiä yhden osion pois.

Joskus otin laiskuuttani peitteen ja jarrulevylukon reppuun, mutta se peite on aika pölyinen ja tavaraakin siellä repussa tuppaa olemaan.

Olikos riittävän yksityiskohtainen selostus?

Esim. onko joku hälärisysteemi kannattava täällä Helsingissä?
Hälyttimistä voi olla montaa mieltä, mutta akkua ne kuluttaa, jos ei pitkään aikaan aja.

Jos taas ajokaudella ajaa lähes joka päivä ja talviseisonnassa kytkee hälyn pois, niin varmaan ihan ok. Kunhan herkkyys ei ole sellainen, että pressun alla joka tuulenpuuskassa herättää naapurit. Voi olla prätkä herkästi kumossa siinä tapauksessa.

Back