• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua pyörävalintaan noviisille

Ok. Unohdettu!
biggrin.gif

Ei kun sitten tinkaamaan. Rahoituksen kyllä tarvitsen, mutta sain sen onneksi ilman yli 6% korkoa... ja loppu tulee perintönä jos en ajoissa maksa takaisin. *huoh*

Vakuutukset sitten seuraava huolenaihe. Riittäähän tässä miettimistä pariksi viikoksi. Mutta taitaa se kortinkin saaminen taitaa vielä sen aikaa viedä.

kerro sitten että mihin päädyit? vaimo ajelee tosiaan nyt gs.llä mutta hakusessa on joko r pyörä mulle/meille tai sitten hornetti/vastaava mimmille... kyllähän itsekkin voisi naku pyörällä välillä kurvailla.. ;) vaihtelu virkistäisi varmaan.. 2 kyykkyä oisi kyllä toisaalta parempi mutta..

Tottakai! Ei taida muut mun hehkutuksesta perustaakaan... en oikein tunne ketään prätkistä innostuneita joten lähipiiri taitaa olla jo kyllääntyneitä.
baaa.gif

Nuo ajattelin ennen ensiviikon loppua koeajaa:

Suzuki GSX-R 750 (2006) & GSX-R 600 (2006)

Yamaha YZF-6R (2005), YZF-6 (2006) & FZ-6 (2006)

Kawazaki ER-6f & Ninja ZX-6R

Ja kai sit se Hondan CBF 600

Jostain syystä tuo Yamahan YZF-6R (2005) on näin kaukaa saanut mut itseensä tykästymään. Katsotaan miten ajaessa käy. Ehkä sitä tonnisiakin voisi koeajaa pari samalla, luulen kuitenkin että tuo kusiainen on parempi mun kaasuranteelle. Parin viikon päästä tosin olo on toinen ja olen niin impulsiivinen etten todellakaan luottaisi omiin ennakkoarviointeihini.
cool.gif

Kunhan pyörän kanssa kaupasta kotiin päristelen niin tyytyväinen olen!

Paljon nuo pyöräkaupat tulevat vastaan, saako esim. helposti ajokamat päälle tai muuta.
Ähh, unohda ajokamat. - 10 % käteiskaupassa on minimi ovh:sta.

Sulla on ideaalitilanne: ei vaihtopyörää ja et ilmeisesti tartte rahoitusta (rahoitusasiakas on kannattava liikkeelle - siitäkin tulee provikkaa - mutta ei tule turhaa häsläämistä sulla). Vertaile Kumitassun (joka muuten on Helsingissä) tai EE-speedin hintoihin ja tinkaile sen mukaan muista liikkeistä.

Markkinoilla on sen verran kilpailua nyt, että ne asiakkaat, jotka tyytyy kypärään ja ajotakkiin, saa sen ja taas ne asiakkaat, jotka haluavat kireintä käteishintaa, niin saavat sen. Sitä saa mitä tilaa!
smile_org.gif
Unohda ajokamat
confused_orig.gif
??? Sain ainakin itse ihan hyvän tarjouksen hinnasta pois ja ajokamat vielä TODELLA sopivaan hintaan. Ei se ole tyhmä kun pyytäää, vaan se joka maksaa.

Siis ymmärsin että tuolla tarkoitettiin et hinnasta kannattaa tinkiä se -10%, ja sitten niitä kamoja, eikä kamoja siihen ovh-hintaan. Eiköhän ne loput ajokamat tule samalla hankittua kuin pyöräkin(jos osaan pitää näppini niistä erossa siihen asti...). Nyt tuntuu että vaikkei pyörää vielä kaupasta mukaan tartukkaan niin aina kuitenkin jotain pientä (kuten viimeksi uusi Arain kypärä).
nixweiss.gif

Unohda ajokamat
confused_orig.gif
??? Sain ainakin itse ihan hyvän tarjouksen hinnasta pois ja ajokamat vielä TODELLA sopivaan hintaan. Ei se ole tyhmä kun pyytää, vaan se joka maksaa.
Ensinnäkin: alkuperäiselle kysyjälle vastatessani olin tulkinnut hänen asenteen olevan: "hinta on se mikä prätkässä lukee ja voisikohan siihen päälle tingata vaikkapa ajoasun".
Tämä perusolettamus mielessäni vastasin alkuperäiselle kysyjälle, kehoittaen keskittymään ensisijaisesti hintaneuvotteluihin.

Tuo mitä sanot: "ei se ole tyhmä kun pyytää, vaan se joka maksaa", on mielestäni aivan totta. Ja ilman muuta - siinä vaiheessa kun prätkän hinta on neuvoteltu kivikovalle tasolle - kannattaa kysellä ajokamojen perään.

Mutta esim. tonni käteistä on tonni käteistä. Siksi hintaneuvottelut ovat tärkeitä. Myös kannattaa muistaa EE-speedin ja Kumitassun olemassaolo, ilman vaihtopyörää ja ajoasu muualta ostettuna yhtälö voi olla ihan jees.

Menipäs selittelyn puolelle...
bawling.gif

Nuo ajattelin ennen ensiviikon loppua koeajaa:

Suzuki GSX-R 750 (2006) & GSX-R 600 (2006)

Yamaha YZF-6R (2005), YZF-6 (2006) & FZ-6 (2006)

Kawazaki ER-6f & Ninja ZX-6R

Ja kai sit se Hondan CBF 600
veikkaan että jos ajoasento ei töki noissa kyykyissä ja pidät niistä muutenkin yms. niin taitaa jäädä er6,cbf,fz heikoille...
smile_org.gif
noista 600cc pyöristä kyllä riittää iloa pitkään.. radalle kun lähdet niin ei ominaisuudet "ihan" heti lopu. suosittelen myös 600f ceparia jos vähänkään meinaat reissua ajaa.. nooh nyt lopetan 600cc puolustelun ja hondan kehumisen ja painelen nettimotoon kattelemaan mopoja..
tounge.gif

sanoi:
veikkaan että jos ajoasento ei töki noissa kyykyissä ja pidät niistä muutenkin yms. niin taitaa jäädä er6,cbf,fz heikoille...
smile_org.gif
noista 600cc pyöristä kyllä riittää iloa pitkään.. radalle kun lähdet niin ei ominaisuudet "ihan" heti lopu. suosittelen myös 600f ceparia jos vähänkään meinaat reissua ajaa.. nooh nyt lopetan 600cc puolustelun ja hondan kehumisen ja painelen nettimotoon kattelemaan mopoja..

Kyykkyä tekisi mieli (budjetoin vielä), mutta en ole varma onko se itselle helpoin/käytännöllisin, siksi pitää nuo puolisportitkin ajella kokeeksi... matkaakin tulee varmaan ajettua ainakin möksälle päin (jos laittaa lapset mummolaan tai mummon kyytiin) 500 km edestakaisin. Eli kehu ja puolustele vain sitä cebariäffääkin, mutta väännä samalla rautalangasta niin hyödyn enemmän.
wink.gif

Mutta esim. tonni käteistä on tonni käteistä. Siksi hintaneuvottelut ovat tärkeitä. Myös kannattaa muistaa EE-speedin ja Kumitassun olemassaolo, ilman vaihtopyörää ja ajoasu muualta ostettuna yhtälö voi olla ihan jees.

Totta, kamoista saa alennuksia muutenkin. Luulisin kuitenkin että jos pyörän ostaa samasta paikasta niin keskitys kannattaa. Eli tinkimistaktiikka on hyvä olla valmiina.
wink.gif
- - Ensin pyörän hinta alas, sitten tingitään kamoista.

Bike Worldissa tuosta Arain kypärästä lähti -20%, ja tumma visiiri kylkiäisiksi (ovh. 75e) ja ajohanskat -40%. Ihan kivasti kun en kuitenkaan ketään sieltä tunne ja asioihin perehtymättömän on aina vähän hankala lähteä tinkaamaan. Nuo alet sain oikeastaan pyytämättä, sovittelin vain pieneen päähäni niitä kaikkia kaupan XS kokoja ja yritin löytää sopivaa - kävi kai jo myyjän mua sääliksi.
biggrin.gif
Corsairin olisin halunnut mutta se pyöri päässä vielä lisätoppauksillakin. Onneksi kuitenkin löytyi aikuisten malleista sopiva!

Heh. En ikinä tiennyt että aivokapasiteettini sopii kokoon XS. Ajohanskoistakin löytyi sopiva koko jostain tiskin alta... hyllyissä olevissa oli vähintään sentti liikaa joka suuntaan.

edit. typot vaan pomppi silmiin...

ok jos luvalla saa puolustella..
tounge.gif
paljon mukavampi penkki kuin r pyörissä ja hiukan pystympi ajoasento. katteet suojaa tuulelta ja plexejä saa muitakin kuin tuplakuplan (itsellä mallia touring ..
lookaround_orig.gif
) laukkunkin saa siihen jos tykkää. (saahan tietty matkapussit r pyöriin) ulkonäkö omasta mielestä kohdallaan tai ainahan omaa pitää kehua..
biggrin.gif

http://album.fotosafe.com/altiapp....6477325
tehoa riittää kadulle ja radallakin kerkee riittävästi.. pirun näppärä
käsitellä ja helppo ajaa. suosittelen kyllä ainakin koeajoa jos ei muuta!!! on r pyörän ja puolisportin välissä mukavasti.. ;) siinä näin aluksi.. lisä inffoa saat jos haluat.

Jees, jos ei ole mopoista paljon kokemuksia, niin kannattaa käydä ajamassa eri tyyppisiä pyöriä. Minä kans luulen, että ER ja CBF taitaa pudota vaihtoehdoista ensimmäisinä. Noilla, ei niin kyykyillä, on ehkä helpompi aloittaa (ja yleensäkin ajaa). Niissä on rennompi ja pystympi ajoasento, leveämpi tanko ym. Mutta koeajamallahan se parhaiten selviää mikä eniten miellyttää.

Mielestäni kannattaisi käydä myös kokeilemassa Suskan SV 650:n. Se on hieman kevyempi kuin nuo hieman tehokkaammat 4-sylinteriset kuussataset?

Meidän perheessä on toista kesää yhteiskäytössä tuo fasupala, fzs 600. Tuollainen on ihan toimiva kombinaatio. Emäntä on oppinut ajamaan ja tykkää ajaa tuolla. Itse olen käynyt sillä jopa radalla eikä sielläkään tarvitse hävetä muovitetummille serkuilleen.Tehot riittää kohtuudella jopa kaksi päällä matkailuun.  
tounge.gif

Joo ajetaan. Ja laita vaan lisää infoa. Kiinnostaa kun sitä on muualtakin tarjottu varteenotettavana vaihtoehtona. Mutta ajamallahan sekin selviää.

Sitten siitä tyhmään kysymykseen, eli kuinka paljon ja missä saa koeajolla kruisailla? Ja paljon on omavastuu jos koeajon aikana jotain sattuu. Eihän siitä uudesta pyörästä saa kunnon tuntumaa varmaan millään koeajolla, mutta ihan kiva olisi edes ensimakuun päästä...

withstupid.gif

Bike Worldistä löytyy ainakin hondat mutta koeajot on siellä tyyliin 30min luokkaa.. kannattaa siis yrittää pummata pidemmäksi aikaa. hyvää tietä lentokentän taakse kun lähtee kurvaamaan.. cbr on aavistuksen korkea (810mm istuin korkeus ja leveä penkki) mutta sekin hoituu helposti madaltamalla. kuivapaino 170kg on viellä ihan ok. (suzuki sv 650cc 800mm ja 169kg) pyörä ei ole niin "kisamainen" vaikka kilpaakin on f.llä ajettu. tosiaan on helppo käsitellä mutta ruiskun kanssa kestää hetki totutella.. (kaasu on hiukan on - off kun nätisti sitä yrittää avata) pommin varmaksi kehuttu ja sitä se onkin! mitäs sitä nyt viellä kehumaan? ajamalla selviää että miellyttääkö. kovasti kehuttu alkajan pyöräksi mutta pärjää pidempäänkin varmasti! meidän kodissa tuo pysyy ja kaveriksi hankitaan joku vähemmän mukava kapistus.. nyt rupean jo väsyneenä toistamaan itseäni joten..
lookaround_orig.gif
käy ajamassa eri mopot ja raportoi sitten tänne! http://www.motorbikes.be/en/ tuolta löytyy kätevästi teknistä tietoa eri mopoista. korkeudet ja painot varmaan kiinnostaa? kentiäs myös hevoset.. ;)

Kas ku valittiin loppujen lopukksi tuo kelpo kampe cbf 600 s abs emännän ensi mopoxxi. Käväsin koeajholla, tuli junnu ajat mielee. Eiköhän tollaki kortistista pääse?
tounge.gif
Hyvä pyörä tuo Honda on. Ajoin sillä viime kesän eli noin 10000 km. Tehot olisivat mulle piisanneet, mutta katetta kaipasin lisää. Nyt on FJR alla.

Bike Worldissa tuosta Arain kypärästä lähti -20%, ja tumma visiiri kylkiäisiksi (ovh. 75e) ja ajohanskat -40%. Ihan kivasti kun en kuitenkaan ketään sieltä tunne ja asioihin perehtymättömän on aina vähän hankala lähteä tinkaamaan. Nuo alet sain oikeastaan pyytämättä, sovittelin vain pieneen päähäni niitä kaikkia kaupan XS kokoja ja yritin löytää sopivaa - kävi kai jo myyjän mua sääliksi.
Noi kuulostaa ihan asiallisilta aloitusprossilta hintaneuvotteluiden alkuminuutteihin...
biggrin.gif

Edit: näin
033102beer_1_prv.gif
ja suomenkieli ei onnaa...
sad_orig.gif

Kivat nuo vertailusivut. 2006 mallit vaan puuttuvat.

Tein itse asiassa omallekin koneelle jonkin näköistä taulukkoa. Töiden teko tais tänään jäädä vähemmälle.
tounge.gif

Kyllähän ne lisähepat pisteitä tuo, mutta tärkeintä just tuo käsittelyyn vaikuttava korkeus ja massiivisuus. Kunhan edes varpaat ylettyis sinne maahan saakka.
lookaround_orig.gif

Onko noista Suzkun GSX-R 600 & 750 ja Yamahan YZF-R6 kyykyistä jotain kehuja tai haukkuja lisättävänä?

Nyt kone pois kun ei töiden teosta kuitenkaan tule mitään. Juoksemaan vielä tuonne iltahämärään...

edit. mullakin sormet pomppii minne sattuu.

Eli Hondan CBR 6 f lisätty koeajolistaan. Onko jotain muita lisäehdotuksia. Miten nuo seiskapuokit? Oisko Suzkulle vertailukaveria? En kaipaa raskaampaa peliä jossa vääntöä löytyy kusiaisen verran (esim. Kawalta mieluummin tuo kuin ZX 6-R kuin Z 750), mutta jos on varteenotettavia vaihtoehtoja niin laittakaa tänne.

Back