• Alkukesän ratapäivät tulevat myyntiin 1.4. klo 18 jäsenille!

Apua pyörävalintaan noviisille

Sitten siitä tyhmään kysymykseen, eli kuinka paljon ja missä saa koeajolla kruisailla? Ja paljon on omavastuu jos koeajon aikana jotain sattuu.
Alle viisikymmentä kilsaa on varmaan ihan kohtuullinen määärä?
Kumipuoli alaspäin on noin muuten yleisohje...
tounge.gif

Omavastuut on yleensä 700 - 1000 euroa.

Yleisinä koeajo päivinä aika on 15min-30min. Mee arkipäivänä ja heti aamusta niin ei oo ruuhkaa. 800€-1200€ on mulla ollut omavastuut liikkeistä.
Mene koeajamaan muulloin kun koeajo päivänä, saat pyörän pidemmäksi aikaa, vaikkapa kokopäiväksi.
Koeaja myynnissä olevia pyöriä = ei jonoa saat pidemmäksi aikaa, saat tuntumaa käytettyihin pyöriin ja siihen mitä saat sillä kahdella kolmella ylimääräisellä tonnilla jonka uudesta maksat.
Osta hieman ajettu, huoltokirjalla, saat todella paljon halvemmalla.
Älä osta ensimmäistä koeajamaasi.
Älä osta cw:stä
ÄLÄ OSTA LIIAN ISOA JA TEHOKASTA. Sanotaan että tehoihin tottuu, mutta ajotaito ei kasva samassa tahdissa.

Jos ostat uuden tämän vuotisen, älä osta jos et saa reiluja aleja, kun seuraava myyjä ne kuitenkin antaa. Pummaa ajokamoja todellisella alella mukaan 30-50% vähintään ja vieläkään myyjä ei jää tappiolle.
Tee kauppaa useampi päivä tai ota mukaan järjen puhuja.

Niin ja myyjälle kauppa on käytännössä aina käteis kauppa. Rahansahan hän saa käytännössä lähes samantien vaikka kuinka rahoituksella ostat.

Kawan ZX-10R tai Yamahan R1. Ei tarvi heti vaihtaa tehokkaampaa .
Busa  heti ! niin Laurikin teki  ja  wielä  TURBO:tti  sen
Taisi Lauri lähteä kiertoradalle ton värkin kanssa kun ei ole mitään kuulunut siitä..  
cool.gif
Vastahan se kävi tonpan pyörää koeajamassa...    
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Niin ja tuohon varsinaiseen aiheeseen, joku 600 on vallan mainio ensi pyöräksi ja kerkee varmasti. Itsestä ainakin ollunna mukava päivitellä pyörää. Kolme vuotta nyt harrastelluna ja ei ole rahat kerenny pesää tekemään, eikä etes viitsi ajatellakaan paljonko ropoa uponnut modauksiin ja kilkkeisiin. Sitähän varten tässä töissä ravataan, että saadaan jotain kivaakin.

Niin ja myyjälle kauppa on käytännössä aina käteis kauppa. Rahansahan hän saa käytännössä lähes samantien vaikka kuinka rahoituksella ostat.
Niin, liikkeelle tulee enemmän fyrkkaa rahoitusasiakkaista, firma saa provikkansa siitä. Tosin ostaja voi tuostakin tinkiä, ei se rahoitusyhtiön korko fiksattu ole, siitäkin voi neuvotella, josko myyjäliike tulisi vastaan.

Eli käteisalennuksen lisäksi pitää muistaa tinkiä rahoitusasiakasalennusta!
tounge.gif

Kiitän koeajoneuvoista ja lisätinkauskehoituksista.
wink.gif

Tämän päivän tai siis eilisen tunaroinnin jälkipyykkinä korjataan ensin yksi ruttuinen auto. Sitten taas sen pyörän kimppuun. Tällä menolla ei epäilystäkään etteikö jokainen ylimääräinen tai alimääräinen sentti sinne mielellään uppoaisikin...
bawling.gif

Mutta kuten sanottu, siksihän sitä töitä jaksaa vääntää että vastapainoksi saa jotain kivaa.

Toivottavasti tuota rahoitusta ei tarvitse edes harkita, mutta ihan mielenkiinnosta (kun nyt aloitettiin) kyselisin millä prosenttihaarukalla siinä antavat periksi? Ja miksi ylipäätänsä sitä rahoitusta ottaa, eikö pankin laina tule yleensä pienemmällä korolla? (jos nyt jatketaan aiempaa tyhmien kysymysten sarjaa)
withstupid.gif

Saa vääntää rautalangasta jos en muuten tajua.

Aamu sarastaa: paras saada vähän unta että jaksaa juosta ennen kuin lapset herää! Ajotuntejakin tiedossa, joten pitäis jaksaa tsempata iltapäiväänkin vielä jotain hereilläolovolyymia. Öitä kaikille kukkujille ja huomenta aamuvirkuille.

Kiitän koeajoneuvoista ja lisätinkauskehoituksista.
Muista sitten, että noilla "rinnakkaistuojilla" on hinnat jo valmiiksi aika kohdallaan, neuvotteluita voi aina käydä, mutta ei niissä hirveästi ilmaa ole (ainakaan verrattuna maahantuojien hintoihin).

Toivottavasti tuota rahoitusta ei tarvitse edes harkita, mutta ihan mielenkiinnosta (kun nyt aloitettiin) kyselisin millä prosenttihaarukalla siinä antavat periksi? Ja miksi ylipäätänsä sitä rahoitusta ottaa, eikö pankin laina tule yleensä pienemmällä korolla?
Rahoituksen ottoon on kai kaksi perussyytä:
a) pankista ei saa lainaa tai korko on törkeä
b) vakuutus

Varsinkin takavuosina rahoitusyhtiön vakuutus saattoi olla erittäin edullinen, erityisesti jos veti prätkän kerran vuoteen tai kahteen lunariin ja ajokaudet olivat pitkiä. Nyt vakuutuskenttä on muuttunut niin paljon, että jokaisen pitää itse hankkia tieto ja laskea omalta kohdaltaan edullisin vaihtoehto.

Hyvin karkea nyrkkisääntö on: jos pankista saa lainaa edullisesti, niin sieltä rahat ja vakuutusyhtiöstä vakuutukset.

Mä otin pyörän ostoon lainan kahdesta pankista.

Toinen osa on Sammosta, kohtuullisen koron käyttölaina, korko mun tarvitsemalleni summalle oli n. 9%.

Ja toinen osa OP:sta, korko reilun 5%.

Eikä mulla autolainassakaan, -joka on rahoitusyhtiöstä-, muistaakseni mikään huikea korko ole, taitaa pyöriä tuolla 7% pinnassa.

Kaikista paras tietysti, jos on sattunu rikastumaan sen verran, että pystyy tekemään käteiskaupan. Mun pyörä on ostettu yksityiseltä, joten rahoitus täytyi järjestää ihan itse, liikkeestä ostettaessa tietty asia aivan eri!

Ilmoile sitte millaseen pärrään päädyit, tullaan sitä sitten oikeen porukalla ihastelemaan!
062802jumpie_prv.gif

Kawan ZX-10R tai Yamahan R1. Ei tarvi heti vaihtaa tehokkaampaa .
Busa  heti ! niin Laurikin teki  ja  wielä  TURBO:tti  sen
Taisi Lauri lähteä kiertoradalle ton värkin kanssa kun ei ole mitään kuulunut siitä..  
cool.gif
Vastahan se kävi tonpan pyörää koeajamassa...    
biggrin.gif
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Tottakai! Ei taida muut mun hehkutuksesta perustaakaan... en oikein tunne ketään prätkistä innostuneita joten lähipiiri taitaa olla jo kyllääntyneitä.
baaa.gif

Nuo ajattelin ennen ensiviikon loppua koeajaa:

Suzuki GSX-R 750 (2006) & GSX-R 600 (2006)

Yamaha YZF-6R (2005), YZF-6 (2006) & FZ-6 (2006)

Kawazaki ER-6f & Ninja ZX-6R

Ja kai sit se Hondan CBF 600

Jostain syystä tuo Yamahan YZF-6R (2005) on näin kaukaa saanut mut itseensä tykästymään. Katsotaan miten ajaessa käy. Ehkä sitä tonnisiakin voisi koeajaa pari samalla, luulen kuitenkin että tuo kusiainen on parempi mun kaasuranteelle. Parin viikon päästä tosin olo on toinen ja olen niin impulsiivinen etten todellakaan luottaisi omiin ennakkoarviointeihini.
cool.gif

Kunhan pyörän kanssa kaupasta kotiin päristelen niin tyytyväinen olen!

Onpas erilaisia pyöriä listalla
omg.gif

Ilman muuta CBR 600f
biggrin.gif
wink.gif

Olisi kyllä kivaa nähdä radalla käytännössä muuten, että miten 600:set yleisesti ovat liian tehottomia jo ekan kesän jälkeen. Itse olen silloin tällöin huvikseen radalla käynyt, ja kyllä taitaa olla ainakin omalla kohalla kuski se heikoin lenkki kierrosajoissa
tounge.gif

Mutkanopeutta pitäisi saada paljon lisää.

Yksi tuttu nöyryyttää Kawa 6Rrällä 1000:sia firebladeja ja R1:sia mennen tullen, eli kyllä se kuskista on hyvinkin pitkälle radalla kiinni. Niin yleensä
cool.gif

Olen kyllä itsekin käynyt tässä R1 ja uutta Firebladea koeajamassa, hienoja pelejä, mutta järjellä ajateltuna oma pyörä riittää tehoiltaan aivan täysin
baaa.gif

(moottoripyöräilyssähän nimenomaan järjellä ei asioita päätetä, vaan monesti fiilispohjalta
tounge.gif
biggrin.gif
tounge.gif
)
Eli tietenkin ostat sen mistä ite tykkäät eniten, mutta kyllä tosiaan 600:sillakin ehtii. Liian painavaa möhköä en ostaisi ekaksi pyöräksi, tyyliin 250kg->.

oma kohtaisesti siinä on alussa ehkä iso ero kun alkaa opetteleen ajelua, tottahan sitä haluaa kokeilla vähän suoralla kuinka kulkee, 600:sella saattaa olla suoran jälkeen ennen mutkaa 160 vauhtia, mutta esim. R1 1000cc vauhtia onkin jo "huomaamatta" 200. ei siinä muuta kun sitten alkaa väkisin taittamaan mutkaan ja toivoa ettei metsähallitus soi
sad_orig.gif

sanoi:
Onpas erilaisia pyöriä listalla
omg.gif

Mitenkäs muuten tämä nainen tietää mitä haluaa jos ei erilaisia kokeile? Autoissakin haluaisin vain ajaa dieseleitä kun niillä koulussa ajelin... Mutta en halua ajaa loppuikääni Hondan 500lla.
tounge.gif

Ja ehdottomasti tunnepohjalta se pyörä lähtee, kuinkas muuten. Pitää joku järjenpuhuja vaan saada mukaan pyöräkauppaan. Se on vielä hakusessa.

sanoi:
Olisi kyllä kivaa nähdä radalla käytännössä muuten, että miten 600:set yleisesti ovat liian tehottomia jo ekan kesän jälkeen. Itse olen silloin tällöin huvikseen radalla käynyt, ja kyllä taitaa olla ainakin omalla kohalla kuski se heikoin lenkki kierrosajoissa
tounge.gif
Mutkanopeutta pitäisi saada paljon lisää.

Minun tapauksessani taitaa se kuski olla tiimin heikoin lenkki vielä jonkun aikaa jopa parkkipaikalla.
blush.gif

Kunhan pääsen sinne koeajolle niin kerron sitten fiiliksiä. Uutta pyörää saa tottakai tulla kaikki ihastelemaan!

Kivasti olet Rider82 lainat järjestettyä. Onko joku ostanut pyörän asuntolainarahoilla? Siihenhän on suth helppo saada vähän ylimääräistä... ja menee paremmin verovähennyksiinkin.
wink.gif

Vakuutuksista, eikö ollut niin että pyöräkauppiaan liikenne- ja isokasko voimassa sen ekan viikon ajan? Eli voi uuden pärrän kanssa ajella sopivaa omaa etsimään. Inhaa toimistoneuvottelua tiedossa.
crazy.gif

edit. lukihäiriö

sad_orig.gif
Mulla on muutenkin kaikki vakuutusasiat rempallaan... ehkä niitä sitten samalla saa tingattua.Tällä hetkellä voimassa vain matkavakuutus. Taisin sen joskus tehdä 10 v. eteenpäin.

Mulle se vakuutusyhtiön täti sanoi viime viikolla, että ei ole voimassa kuin pakollinen liikennevakuutus sen 7 päivän siirtymäajan.
sad_orig.gif

Eli jos mälläät, niin naapurin kulut korvataan ja omat kärsit nahoissas! Joka on ihan
033102ass_1_prv.gif
, vois mun mielestä olla tosiaan niin, että olis automaattisesti täyskasko ja sitte melkosen paljon isompi omavastuu, ku normaalisti, mutta sais sitte tosiaa omiakin vahinkoja vähän jostain takasin. Ja toi isompi ov ehkäisis kuitenki liian huoletonta ajelua sen siirtymäajan. (oliks tarpeeks sekavasti selitetty? )

Mä ajelin itse meinaan sillä siirtymäajalla juurikin siinä uskossa, että on muutakin ku se liikkari voimassa.
omg.gif
Vaan eipä ollukkaa ja onneks ei mitään käyny, olis voinu kyrsiä ihan eläimenä, jos olis jotain tapahtunu!

Mut kaikki meni hyvin ja lisää kilomeettereitä tuloo pikkuhiljaa!
062802jumpie_prv.gif

Edit: kirotusvihreet

Juuri tässä alkuvuodesta pohdiskelin että pitäs laittaa er-5 myyntiin kun se ei juurikaan "liiku" ja kaksi päällä sen ajo omaisuudet on josta syvältä. Katselin aikani noita 600 pyöriä. Kivoja ne on.

Kunnes huomasin Kawasaki Z750S. Tuossa 750 koneessa on se kiva puoli ettei tartte kokoajan hämmentää laatikkoa verrattuna moniin 600:siin. Ja kyllä vielä 750 pysyy lapasessa jos on jotain tervettä järkeä. Ei ainakaan jää pieneksi ja jos matkaa on tarkoitus ajaa niin tuollainen pystyhkö asento on aika mukava ja puolikate suojaa kivasti.

No osta sellanen mistä pidät ja hanki kunnon kamat. Muuten ekassa vesisateessa ottaa pattiin kovasti kun totaalisen märkä.

Mä otin pyörän ostoon lainan kahdesta pankista.

Toinen osa on Sammosta, kohtuullisen koron käyttölaina, korko mun tarvitsemalleni summalle oli n. 9%.

Ja toinen osa OP:sta, korko reilun 5%.

Eikä mulla autolainassakaan, -joka on rahoitusyhtiöstä-, muistaakseni mikään huikea korko ole, taitaa pyöriä tuolla 7% pinnassa.
Hirveät korko%! Mopot ja autot pitää ostaa ASUNTOLAINALLA (3-4%)! "Tarttis tehdä kylppäri/köökki/pannuhuoneremonttia!"
Matalat korot ja nekin saa verovähennyksiin!

No sori ttuttu, mutta kun mä olen niin pirun rehellinen suomalainen, niin en oo ton sortin huiputuksiin osannu erikoistua!
confused_orig.gif

Kun oon sitä mieltä, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää ja joku kateellinen kuitenkin narauttaa verottajalle, joka on viimeinen taho jonka kanssa mä haluan joutua hankaluuksiin!
eek.gif

Joten, kun kerran turhuuksiin (ei mun mielestä, pitäähän sitä nyt oma mopo olla) piti rahaa saada, kärsii siitä sitten vähän enemmän. Ja sitten kun oikeasti mainitsemiisi projekteihin tarvii rassua, ni sitä sitten otetaan juuri nimenomaista tarkoitusta varten.

Tiedän, tiedän, aina ei pitäis olla niin rehti, mutta kun ei osaa muutakaan olla!
blush.gif

Menee vähän samaan sarjaan, en mä aja koskaan invapaikalle, käytä invavessoja, (ennenku vauva syntyi) en ajanu perhepaikoille tai käyttänu lastenhoitohuoneita, annan paikkani bussissa vanhemmalle ihmiselle, olen kohtelias ja hyväkäytöksinen (paitsi kun mun yli yritetään ajaa autolla
veryangry.gif
) jne.

Notta muut tehköön niinku huvittaa, mulle tää oli kuitenki oikea vaihtoehto!
bowdown.gif

sanoi:
Kunnes huomasin Kawasaki Z750S...

No osta sellanen mistä pidät ja hanki kunnon kamat. Muuten ekassa vesisateessa ottaa pattiin kovasti kun totaalisen märkä.

Joo kunnon kamat ja kunnon pyörä - jos kerta harrastetaan niin sitten niin ettei heti rupea v***ttamaan (vaikka sateesta ja kastumisesta oikeastaan pidänkin jos vain lämmintä riittää).

Mun silmiin näytti et tuossa kawan 750 ei loppujen lopuksi vääntöä ole niin kamalasti, monista kusiaisista löytyy saman verran tai enemmänkin? Joten siksi seiskapuokeista vain tuon suitzan pyörän laitoin koeajolistaan. Pitää muutenkin sitä varmaan vähän karsia... ainakin tuo ER-6f näyttäisi jäävän pois. Nätit nuo punaiset putket, mutta kai ne voi muistakin pyöristä maalauttaa jos niin kovasti tekee mieli. Yritän tässä pikkuhiljaa järjellä voittaa naisen logiigan - vaikka silti fiilistelyn perusteella pyörän varmasti ostankin.
biggrin.gif

Lainasta sen verran, että ottaa sieltä mistä itse parhaiten saa ja mikä itselle parhaiten sopii. Mulle sukulaisniminen rahasto on halvin ja matalakorkoisin.
wink.gif

Sen verran mitä asuntolainoja olen kysellyt ja katsellut (sitä kun ei saa sukulaisilta) niin kyllä siihen helposti saa vaikka 20 000 päälle (jos siis tulot/takuut tms. kunnossa) ilman että tarvitsee valehdella tai vääristellä totuutta - jos kivan pankkitätin kanssa asioi. Monet siirtävät autolainan samaan kun asuntolainaa nostavat, ja samalla asuntolainan korolla se tulee vaikka pankkitäti tietää tasan tarkkaan et autolainasta on kyse. En tiedä sitten onko prätkän/prätkälainan kanssa eri juttu, kun sitähän eivät pankkitädit kelpuuta vakuudeksi (toisin kuin auton ja asunnon).

Mutta jos ei kysellä, ei tarvii vastailla. Korkoa sinne pankkiin kertyy aina kuitenkin, ja jos halvalla saa niin kannattaahan se ottaa. Jokainen taplaa tavallaan. Tärkeintä on että rahat prätkään löytyy jostain, kun kaikilla ei pussista käteishintaa löydy valitettavasti.

Juuri näin. Oikea harrastus vie KAIKKI rahat. Jos ei vie, se on vain askartelua
biggrin.gif

Todella. Ja joku joskus kysyi miksi hankkisin pyörän kulkuneuvoksi kun se vie niin paljon rahaa ja lapsetkaan ei mahdu kyytiin. Totesin ettei se olekkaan mikään samperin kulkuneuvo vaan äidin oma harrastus. Rauhallisella kodilla kuuluu olla vastapainoa... tähän asti sitä on tarjonnut salilla sparraaminen ja muu kiva, mutta välillä on kuuluu tehdä jotain uutta.
tounge.gif

(En silti haluaisi saattaa talouttamme konkurssiin harrastuksellani - mutta niin kauan kun lainaa saa ja teoreettisesti edes rahat riittää sen takaisin maksuun ja töitä löytyy, niin miksi ei tekisi jotain kivaa. Ei se mammona ja materia haudassa kuitenkaan mitään iloa tuo.)

Back