• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua pyörävalintaan noviisille

Suzuki SV 650. Hyvä jokapaikan pyörä. Ei kyykky, sportti, matkamopo, eikä customikaan, vaan jotain sieltä väliltä. Yhden kesän ku ajelet niit tiedät paremmin minkälaista mopoa etsit ja vaihdat sen sit sellaiseen
smile_org.gif
näin se vain menee
biggrin.gif
vai myöntääkö joku et eka mopo oli juuri se oikea? Eka mopo kai ostetaan mielikuvien ja mainosten/suositusten perusteella ja sit seuraavat vasta oikeasti käyttötarpeen mukaan...

Tässähän olisi aihe uudeksi kyselyksi, millä pyörillä kauniimman sukupuolen edustajat ajelee (kattokaa peilissä sinne alaspäin).
Suuri vaikutus lienee myös pyörän korkeudella. Omien huomioiden mukaan aikaa kirjava malli/merkki -valikoima.

Tiedä nyt siitä kauneudesta niin, mutta tällä tytöllä siis alla Suzuki GSX 1100 F.

Eli just tollanen "279 kilonen laiva"...
biggrin.gif

Mut edelleenki, mulle se paras vaihtoehto ja isäukkokin tykkää, kun sillä välillä ajelee. Rauhallinen ja äärimmäisen vakaa ajettava maantienopeuksissa ja äsken heitetyllä kaupunkilenkilläkin toimi ihan hienosti. Tuli paljon hidasajoa ja liikkeellelähtöjä, meni ihan jouhevasti.
062802jumpie_prv.gif

Ja jos joskus tulee tilanne, ettei saa ite liikuteltua, ni mä luotan siihen, että joku tulee auttamaan kun vaan pyytää!
thumbs-up.gif

juu tarkoitus ei ollut loukata tuolla laivalla.... jokainen valitsee itselleen sopivamman ja tuohan on kevyempi kuin harlikka jonka jotkut ottavan ensipyöräkseen myös.
biggrin.gif

Tosin itse olen sitä mieltä, että kannattaa valita pyörä jota pystyy liikuttelemaan ihan omin avuin.

Tosin onhan niissä moottorit ja järkevällä ajolla ei joudu tilanteisiin ettei pystykkään siirtämään sitä itse tai pääse käyttämään moottoria.

Kas ku valittiin loppujen lopukksi tuo kelpo kampe cbf 600 s abs emännän ensi mopoxxi. Käväsin koeajholla, tuli junnu ajat mielee. Eiköhän tollaki kortistista pääse?
tounge.gif

Itsekin aloittelevana motoristina se pyörän paino ja käsiteltävyys on kyllä aika tärkeää. Ei ole ongelma liikutella pyörää kun se on liikkeessä, mutta kun sitä joutuu vääntämään välillä tiukasti liikenteessä ja pysäköimään tiukkoihin paikkoihin niin varmasti on hyvä että pyörä on matala(sopiva) ja kevyt. Ekat tiukat jarrutukset kaupunkialueella ja 300 kilosen pyörän hallinta ei kuitenkaan oo ihan helppoa aloittelijalle. Kyllä sen pyörän voi vaihtaa sitten vaikka parin vuoden päästä isompaan, kunhan on ensin oppinut kunnolla sitä ajamaan.

Itsekin aloittelevana motoristina se pyörän paino ja käsiteltävyys on kyllä aika tärkeää. Ei ole ongelma liikutella pyörää kun se on liikkeessä, mutta kun sitä joutuu vääntämään välillä tiukasti liikenteessä ja pysäköimään tiukkoihin paikkoihin niin varmasti on hyvä että pyörä on matala(sopiva) ja kevyt. Ekat tiukat jarrutukset kaupunkialueella ja 300 kilosen pyörän hallinta ei kuitenkaan oo ihan helppoa aloittelijalle. Kyllä sen pyörän voi vaihtaa sitten vaikka parin vuoden päästä isompaan, kunhan on ensin oppinut kunnolla sitä ajamaan.
Minä voin allekirjoittaa tämän täysin. Aloittelevaksi kai voin itsenikin lukea kun vuotuinen ajosuorite on sama mitä Köpi ajaa viikossa..

Mulla oli eka pyöränä FZS600. Se nyt oli ihan suht ok painonsa ja käsiteltävyytensä puolesta, mutta kyllä tää nykyinen 60kg kevyempi on ihan toiselta planeetalta. Kuutioitakin on vain 400 mut on kuin mulle tehty.

Kevyt, pystyhkö ajoasento ja hyvä alusta, siinä mun mielestä oivat kriteerit ensipyöräksi. Mitä vähemmän tehoa tai paskempi alusta, sitä nopeammin jää pieneksi. Toisaalta jos ajo on suurin piirtein suoraa tietä taajamien ulkopuolella niin tolla keveydellä ei ole merkitystä.

Karban, mulla nimenomaan ajo on taajamien ulkopuolella tapahtuvaa
sport05.gif
, kaupungeissa ajan vain sen välttämättömän läpiajon.

Eli mua ei todellakaan löydä ajamasta lähikiskalle maidon ostoon mopottimella... Vannomatta paras tietysti, mutta kyllä mä mieluiten ajan pitempiä matkoja kerrallaan.

Jo pelkästään sen takia, että ei jaksa jonkun vartin lenkin takia ahtautua ajokamppeisiin, ku siinä tulee niin stanan kuuma!
biggrin.gif

Ja en kuitenkaan taitoihini NIIN paljon vielä luota, että lähtisin farkut jalassa ajelemaan yhtään mihinkään.

Joten siinä mielessä toi mun pyörän hurja paino ei kauheesti vaik(e)uta ajamiseen ja yleensä tulee aika tarkkaan katottua paikat mihin laittaa parkkiin, että niistä pääsee etuperin liikkeelle=ei tarvi työnnellä paljon.

Mutta tämä siis vaan mun henk.koht kokemukseni, kukin ajakoon millä lystää, mutta uskonpahan vaan, että myös isompi pyörä voi sopia aloittelevalle kuljettajalle!
bowdown.gif

Karban, mulla nimenomaan ajo on taajamien ulkopuolella tapahtuvaa  
sport05.gif
, kaupungeissa ajan vain sen välttämättömän läpiajon.  

Eli mua ei todellakaan löydä ajamasta lähikiskalle maidon ostoon mopottimella... Vannomatta paras tietysti, mutta kyllä mä mieluiten ajan pitempiä matkoja kerrallaan.

Jo pelkästään sen takia, että ei jaksa jonkun vartin lenkin takia ahtautua ajokamppeisiin, ku siinä tulee niin stanan kuuma!  
biggrin.gif

Ja en kuitenkaan taitoihini NIIN paljon vielä luota, että lähtisin farkut jalassa ajelemaan yhtään mihinkään.

Joten siinä mielessä toi mun pyörän hurja paino ei kauheesti vaik(e)uta ajamiseen ja yleensä tulee aika tarkkaan katottua paikat mihin laittaa parkkiin, että niistä pääsee etuperin liikkeelle=ei tarvi työnnellä paljon.

Mutta tämä siis vaan mun henk.koht kokemukseni, kukin ajakoon millä lystää, mutta uskonpahan vaan, että myös isompi pyörä voi sopia aloittelevalle kuljettajalle!  
bowdown.gif
Minäkään en taajamissa aja kuin väkisin ja yleensä ajosuoritus on sitten kerralla jotain 3h vähintään. Omat lempitiet on vaan yleensä sorapäällysteisiä niin eipä sinne viitsi mitään kantturaa viedä.

Toisaalta mitä kevyempi pyörä, sitä nopeammin se alkaa tuntumaan niillä lempimutkapätkillä hitaalta ja ne mutkapätkät tylsiltä. Sun pyörälläs esimerkiks ihan rajoitusten mukaan vaikkapa boxintiellä ajaminen vois olla mulle vauhdikas kokemus, omalla pyörällä sama on tylsää. Että on se painokin (tai siis lähinnä ketteryys) vähän sellainen kakspiippunen juttu.

itse aloitin -89 600fzr.llä ja totesin että tuore mopo on parempi ja vaihdoin -05 malliseen cbr 600 f.ään. vaimokin sillä on ajellut ja pitää sen verta paljon että se jää ehkä ensi kesänä sen käyttöön. vaimolle ostettiin harjoittelu mopoksi gs500 juuri mataluuden ja helppouden takia. toisaalta virhe toisaalta ei. eilen susna oli kyljellään..
sad_orig.gif
irto hiekkaa,väärä nopeus,u-käännöksen teko niin...
sad_orig.gif
sad_orig.gif
nooh mitään vakavaa ei käynyt ja kunnon ajokuteet suojasi hyvin. kytkin kahva poikki,koneenposki naarmuille. mimmi säilyi ehjänä ja ajoi heti perään mun mopon himaan kun minä sitten kurvasin gs.llä ilman kytkintä. joten jos olisi ollut uusi katemopo siinä niin..
confused_orig.gif
ollaan kyllä vaihtamassa tuo suzuki pois kun ajaminen siltä näyttää ja tilalle hiukan isompi. itse suosittelisin 600cc mopoa koska A: vakuutukset B: niistäkin löytyy tehoa ihan riittävästi pitkäksikin aikaa C: näppärän kokoisia ja kivoja käsitellä yms yms.. jos tourinkia aikoo harrastaa ja kuormaa ottaa kyytiin niin sitten tietty joku väännökkäämpi.

Joo, kyllä on mielenkiintoinen tämä ns. ekapyörän valinta naiselle.
Minulla vaimo on 167 pitkä ja Hänellä oli aikoinaan Blade ensimmäinen peli... mukavasti ylsi maahan ja suht kevytkin oli..
Nykyäänhän on nuo 1000 kyykyt jo niin keveitä käsitellä, sekä maahan ylettää naisetkin niistä, että koon puolesta voi sellaisen rungon ottaa, mutta sitä tehoa on kyllä aika perhanasti niissä...
Tiettyyn, ei se teho ketään tapa, vaan tehon väärinkäyttö se niitä onkelmia aiheuttaa...

Allani on sv 650. Kilometrejä 2000. Ja oon ollut ihan tyytyväinen siihen, että pyörää on helppo käsitellä. Jos harrastus jatkuu, niin varmaan parin vuoden päästä tietää millaisen pyörän oikeasti haluaa. Tehot on mulle riittänyt, ei kai se nyt mikään kisapyörä oo, mutta ei sen vielä tarvitsekkaan.

Kuten mieheni täällä jo mainosti, ostimme mulle ekaks mopottimeksi kuussatasen cbf:än. Pituutta tämmösellä hukkapätkällä on ruhtinaalliset 162 cm ja ihan kohtalaisen hyvin tassut ylettää maahan. Onnellinen olen, kunhan vaan mopottimeni liikkeestä saan. Niin ja sen ajokortin...
biggrin.gif

Mutta sitten...
sport05.gif

Omaksi ilokseni hankin ensimmäisen pyörän tänä keväänä. Istuskelin erilaisten pyörien selässä ja päädyin Yamahan FZ6:seen. Katteeton pyörä ja rahalla saa aika paljon pyörää, eikä ominaisuudet lopu heti kesken. Tietysti jos Eurooppaan lähtee, niin jonkunlainen kansi keulalla vakauttaa ajamista.

Löydät varmaan oman pyöräsi CBF:n, Hornetin, Z750:n, FZ6:n tai muun saman tyyppisen pyörän joukosta. Helppoja pyöriä kaikki ja niissä riittää pyörää hieman pidemmäksi aikaa.

Tarkastele pyörää myös ulkonäön, ajoasennon ja lisävarusteiden näkökulmasta. Yamaha oli mulle sopivin, ajoasennon ja hinnan suhteen.

Onnea hankintaan.
talktohand.gif

Ota kuule juuri se mikä tuntuu hyvältä ja johon on rahaa ja joka on tekniikaltaan luotettava/yksinkertainen.

Tuo osta kerralla iso on ihan kiva ohje mutta toisaalta itse suosittelen opettelemaan ensin ajamaan.

Eikös pitäisi opetella ajamaan ja sitten hommata mopo mikä vastaa haluttuja ominaisuuksia, eikä ostaa iso ja koittaa vain oppia sen tavoille tai oppia vain selviytymään sillä.

Jos ei ole perus ajotaito hanskassa niin ei kannata mitään kawazzr1400:sta ostaa.

Monella  aika kultaa muistot ja jos nyt pysyy R1 hanskassa ei sitä moni muistakkaan, olisiko pysynyt silloin kun aloitti harrastuksen.

Onko se sitten kivaa ajella polleana jollain tositykillä minkä kanssa saa sit ajella oikeasti kakka pöksyssä jotta pysyy tiellä kun on tullut ahneuksissa otettua tarpeeksi suuri heti aluksi.

Jos jollakin on ensipyöränä joku 279kg laiva niin ei se tarkoita etteikö tämä henkilö voisi myös nauttia jostain kevyemmästä pyörästä ja ei tarkoita, että sinun kannattaa sellainen hommata.

ps. itsekkin tekisi mieli isompaa mutta kun järki sanoo kilometrejä olevan alla niin vähän niin opettelen vielä diverzioonilla.
Ääni tälle järjen sanalle. Mitä tolkkua on ostaa liian iso pyörä jonka pystyy hanskaamaan joskus vuosien päästä? Vaihtaminen on toki kallista, mutta nauttiahan mopoilusta pitäisi. Ja vaihto toisenlaiseen/isompaan piristää taas harrastusta.

Ostin viime suven alussa ekaksi pyöräksi 600 CBF:n abseilla. Älyttömän helppo ja mukava menopeli ajamisen alkutaipaleelle. Mutta se fiitsöri näissä tämän sortin kusiaisissa on, että vaihtohalut pukkaa jossakin vaiheessa kovasti päälle. Mutta tosi mukavaan harrastukseen niillä pääsee kiinni ja suunnilleen tajuttoman kivaa on niillä hankitun kokemuksen jälkeen lähteä haeskelemaan seuraavaa kulkupeliä. Suosittelen, että otat ekaksi peliksi sellaisen, jolla ajaminen tuntuu sun omasta mielestä heti ekoista kilsoista lähtien mukavalta. Fiilis-lajihan tämä on. Ainakin allekirjoittaneelle. Ei muuta kuin mopokaupoille, pata tulille ja matkaan!

Kiitos neuvoista ja ideoista! Tottakai pitää se juuri itselle sopiva pyörä löytää koeajon ja istuskelun pohjalta, lähinnä kaipailin juuri tällaisia neuvoja mistä sitä aloittaa koeajot. Ei isompikaan pyörä ole pois laskuista, mutta haluan pärjätä sen kanssa yksinkin ja tiukemmissa tilanteissa. Esim. 300-kiloa on liikaa näillä taidoilla, en saisi väännettyä hiekkaisesta mutkasta enää pystyyn jos alta lähtisi luistamaan... Pyörällä pitäisi pystyä työmatkat ajamaan pääkaupunkiseudulla, matka-ajoa omaksi iloksi ja mökille, radallakin olisi tarkoitus päästä ajamaan ja harjoittelemaan lisää.

Hankintahinnalla ei niin väliä, kerrankos sitä itseensä satsaa. Mieluummin hyvä ja sellainen mistä tykkää eikä heti tarvitse vaihtaa ja turhaa huollattaa. Vakuutusmaksuja ajatellen tuota alle 650 olin miettinyt, mutta rahaahan sekin vain on jos isomman ottaa ja siitä enemmän nauttii - varmasti sen arvoista! Kokemuksia mielellään lisää isomman pyörän ensihankinnoista, miten eka ajokesä on mennyt jne.

Toivottavasti oma kulta löytyy!
inlove.gif

Osaisiko joku vielä neuvoa kannattaako se pyörä (sitten kun sen sopivan löytää ja on koeajanut jne.) ostaa läheltä esim. Bike Worldista, vai tilata ee Speedistä, missä ovh halvempi. Paljon nuo pyöräkaupat tulevat vastaan, saako esim. helposti ajokamat päälle tai muuta.

Paljon nuo pyöräkaupat tulevat vastaan, saako esim. helposti ajokamat päälle tai muuta.
Ähh, unohda ajokamat. - 10 % käteiskaupassa on minimi ovh:sta.

Sulla on ideaalitilanne: ei vaihtopyörää ja et ilmeisesti tartte rahoitusta (rahoitusasiakas on kannattava liikkeelle - siitäkin tulee provikkaa - mutta ei tule turhaa häsläämistä sulla). Vertaile Kumitassun (joka muuten on Helsingissä) tai EE-speedin hintoihin ja tinkaile sen mukaan muista liikkeistä.

Markkinoilla on sen verran kilpailua nyt, että ne asiakkaat, jotka tyytyy kypärään ja ajotakkiin, saa sen ja taas ne asiakkaat, jotka haluavat kireintä käteishintaa, niin saavat sen. Sitä saa mitä tilaa!
smile_org.gif

Back