Melkein voisin ottaa sen riskin..juhis_ sanoi:Vaihdata ne sitten kesken kautta kun alkaa vuotaa. Parin viikon jonotuksella![]()
edit.
Tuossa nyt on toinen vastaava iskari minkä voi heittää paikalleen siks aikaa jos näin paska mäihä käy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Melkein voisin ottaa sen riskin..juhis_ sanoi:Vaihdata ne sitten kesken kautta kun alkaa vuotaa. Parin viikon jonotuksella![]()
töpinä sanoi:No niin.
Nyt kun olen eri lähtestä yrittänyt tutkia jousen säätöä, olen aina törmännyt siihen että jousta ei voi mitenkään säätää, muuta kuin vaihtamalla jousen.
Josen painuma on aina sama samalla kuormalla koska vastavoima = kuin jousta kuormittava paino. Esijännityksen säädöllä ei pystyisi vaikuttamaan mitenkään JOUSEN painumaan vaan jousi olisikin aina millilleen saman mittainen samalla kuormalla esijännityksestä riippumatta???
Mitä mieltä asiantuntiat ovat.
Nitrous sanoi:Oikeammin voisi sanoa, että shimmaamalla haetaan vaimentimen toiminta-alue oikealle alueelle rata-ajoa varten. Shimmaamalla saadaan vakioiskareistakin niin hyvät, että suurin osa kuskeista ei juurikaan huomaa eroa huippualustaan kunhan jouset ovat sopivat. Ja nykyisissä luokissa taitaa kaikissa saada rukata alustaa .....
Kyllähän tässä on kaikki oleellinen aiaan liittyvä tieto. Mitään ihmeellisyyksiä ei tarvita. Pyörän valmistajat osaavat rakentaa hyviä jousituksen jota voidaan shimmata "omien mieltymykien mukaan"? Ei sinne tarvitse vaihtaa koko jousitusta. Pääsääntöisesti meikäläiset radat, ei räyskälä, ovat kohtalaisessa kunnossa ja joustovarat riittävät sekä ylös että alas nomaalissa rata-ajossa keskiverto kuskella ja vähän paremmillakin, esijännityksestä riippumatta, joka vaikuttaa pääosin ohjauskeometriaan ja pyörän takapään korkeuteen.
töpinä sanoi:No niin.
Nyt kun olen eri lähtestä yrittänyt tutkia jousen säätöä, olen aina törmännyt siihen että jousta ei voi mitenkään säätää, muuta kuin vaihtamalla jousen.
Josen painuma on aina sama samalla kuormalla koska vastavoima = kuin jousta kuormittava paino. Esijännityksen säädöllä ei pystyisi vaikuttamaan mitenkään JOUSEN painumaan vaan jousi olisikin aina millilleen saman mittainen samalla kuormalla esijännityksestä riippumatta???
Mitä mieltä asiantuntiat ovat.
marko_ sanoi:En oo asian tuntija mutta yritän selittää miten minä tämän asian ymmärrän.
Esim.
Silloin kun keula pohjaa sen liikkumavara menee ala-asentoon ja jousi painuu kasaan tietynverran. Nyt kun esijännitystä kiristetään 10mm niin jousen yläpää siirtyy alaspäin 10mm ja näin samanlaisella jousikuormalla jousitus ei pohjaakkaan vaan joustovaraa jää jäljelle tuo äskeinen 10mm vaikka jousi painuu kasaan samanverran kuin ennen esijännityksen kiristämistä.
marko_ sanoi:En oo asiantuntija mutta yritän selittää miten minä tämän asian ymmärrän.
Esim.
Silloin kun keula pohjaa sen liikkumavara menee ala-asentoon ja jousi painuu kasaan tietynverran. Nyt kun esijännitystä kiristetään 10mm niin jousen yläpää siirtyy alaspäin 10mm ja näin samanlaisella jousikuormalla jousitus ei pohjaakkaan vaan joustovaraa jää jäljelle tuo äskeinen 10mm vaikka jousi painuu kasaan samanverran kuin ennen esijännityksen kiristämistä.
Joojoo sanoi:Taitaa toi iskunvaimentimen varsi olla se joka määrää ylä- ja alajouston tai kokonaismitan, miten vain. Sehän se pitää etu ja takapään jousituksen kasassa.
Ja sitten kun sotketaan käytänto mukaan, niin voihan se edelleenkin pohjata jos kuorma niittaa tuon +10mm:kin kasaan.marko_ sanoi:Esim.
Aina kun esijännitystä lisätään, eli painaumaa pienennetään, niin sisäänjoustovara kasvaa ja ulosjoustovara pienenee. Tosin usein varsinkin keulan sopassa on mukana myös top-out-jousi, joka voi aiheuttaa sen että esijännityksen säätö ja joustovarojen muutos ei menekkään millimetreissä 1:1. Mutta siinäkin tapauksessa keulan kuormankantokyky kiloissa kasvaa 1:1.töpinä sanoi:En oo minäkään, mutta jousen yläpää ei siirry mihinkään esijännitystä säädettäessä vaan pyörän ronko nousee, olen kokeillut ja näin asiantuntiatkin kertovat. Joustovara pysyy millilleen samana riippumatta esijännityksestä. Ainoastaan jousen vaihto jäykempään vaikuttaa asiaan.
scuuba sanoi:Ja sitten kun sotketaan käytänto mukaan, niin voihan se edelleenkin pohjata jos kuorma niittaa tuon +10mm:kin kasaan.

Huvikseen lisää lusikkaa soppaan:Joojoo sanoi:Taitaa toi iskunvaimentimen varsi olla se joka määrää ylä- ja alajouston tai kokonaismitan, miten vain. Sehän se pitää etu ja takapään jousituksen kasassa.
Hihamutuvakiolähtökohta:marko_ sanoi:Paljonko nuo painaumat pitää olla kuski kyydissä K4 kilogixxerissä?
töpinä sanoi:Vielä jäi tällaiselle vanhemmalle vasta-alkajalle mietittävää. Varmaan se jossain aikaisemmissa kirjoituksissa on selvitetty.
Tuo painuman mittaaminen ja säätäminen on hyvin selvitetty ja lienee tärkeä asia. Nyt kun on todettu että se ei vaikuta itse jouseen, sen jäykkyyteen tai muuhun toimintaan niin onko se kaikilla radoilla sama vai onko esim Alastarolla ja Vetelissä käytettävä eri painumaa ja mihinkäs se eniten vaikuttaa.
Minulla oli poikasena Tunturi Sportissa kolme asentoinen säätö ja tässä matkamopossa millä opettelen portaaton.
En kylläkään aio radalle, mutta kai se toimii maantiellä samoin periaattein.