• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
lippa sanoi:
Jos ajat 90% kadulla ja olet 90kg, miksi sitä alustaa pitää muuttaa. Rahaa palaa melkoisen paljon ja mikä on lopputulos? Vakioalusta on aivan hyvä normaaliin ajoon, kovaankin sellaiseen.
Tietysti eri asia jos haluaa vain rakennella pyörää ja hakea jotain samaa kuin "tehoputki" persetuta.

Oon nyt kolme kautta ajanu tuolla vakioalustalla ja olen kokeillut ajaa muillakin pyörillä, osa huonompia ja osa reilusti parempia... Nyt oonkin tullu siihen tulokseen että ajomukavuutta pitäisi saada lisää. Vakioalusta on säädöistä riippumatta pintalöysä ja alempaa hakkaa käsille ja rankaan. Vaimennuksia säätäessä vaikutusta tuo vain se viimeinen puolikierrosta eikä se tosiaan vaikuta kovin paljoa... Nii ja kuten mainitsit pyörän rakentelusta, niin tää on mulle ihan täysi harrastus ja tykkään laitella rätkää iltojen iloksi.. Nii ja alusta on huollettu kesällä-12 joten siitäkään ei saa syyllistä ongelmaani.

poropelukao kyselee???
luistaa, ei pompi, mutta öhlärin alusta minun kiloille? peräluisteleee, mitähän pitäisi tehä?(slicksit) säätöruuvvvi on mutta mihin suuntaan käännetään??

Velmu84 sanoi:
Oon nyt hankkimassa CB1000r hondaan uusia öhlinssin palikoita ja takaiskarissa on 160n/mm jousi.. Painan n.90kg ajokamoissa ja tuollainen jousivakio vaikuttaa aika rajulta näin maallikollekkin, koska ajan 90% kadulla ja yksin ilman laukkuja. Keulajouset on jo selvillä, mutta tuo takajousi homma on vielä auki. Onkohan iskariin laitettu sillä noin järeä jousi jos on usein kyytiläinen messissä??

Laskeskelin racetechin laskurilla, että keulaan n.9,5kg/mm ja taakse 11kg/mm. <-Onkohan noissa mitään tolkkua?
Toi takajousen jousivakio on hyvin pitkälle riippuvainen siitä takalinkun välityssuhteesta. Ts sun tarvii tietää mikä sen sun mopos takalinkun välityssuhde ett voit vertailla eri takajousia.

Esim:
Jos takalinkku on 2.00:1, ja jousi on 11kg(108Nm), niin jousivakio taka-akselilla on 11/2^2 = 2,75kg(27Nm)
Tai takalinkku on 2.43:1, ja jousi on 16.3kg(160Nm), niin 16.3/2.43^2 = 2,75kg(27Nm)
Eli eri jousella ja eri linkulla päädytään täysin samaan lopputulokseen.

Racetechin laskuri voi olla suuntaa-antavasti oikeassa, tai sitten ei.

Velmu84 sanoi:
Oon nyt kolme kautta ajanu tuolla vakioalustalla ja olen kokeillut ajaa muillakin pyörillä, osa huonompia ja osa reilusti parempia... Nyt oonkin tullu siihen tulokseen että ajomukavuutta pitäisi saada lisää. Vakioalusta on säädöistä riippumatta pintalöysä ja alempaa hakkaa käsille ja rankaan. Vaimennuksia säätäessä vaikutusta tuo vain se viimeinen puolikierrosta eikä se tosiaan vaikuta kovin paljoa... Nii ja kuten mainitsit pyörän rakentelusta, niin tää on mulle ihan täysi harrastus ja tykkään laitella rätkää iltojen iloksi.. Nii ja alusta on huollettu kesällä-12 joten siitäkään ei saa syyllistä ongelmaani.
Tuossa vakiovehkeessä ollee ihan normaalin löysät jouset ja pehmeät vaimennukset tourinkiajeluun. Varsinkin jos ei ole standardin mukainen 68 kilonen japanilainen riisikeppi, niin jouset loppuu nopeasti kesken. Joten jos siitä haluaa jämäkämmän, niin tarvinnee vaihtaa sekä jouset, että vähintään shimmauttaa vaimennukset sekä edestä että takaa. Ellei sitten päädy vaihtamaan vaimennuspalikoita enemmänkin. Jos taas ei halua sekaantua vaimennuksiin mekaanisesti, niin yksi halpa keino voisi olla kokeilla pistää askelta jäykemmät öljyt. Toki siinä alustan herkkyys kärsii karvan verran, mutta hyöty lisääntyneen vaimennuksen muodossa voinee olla huomattavasti suurempi.

scuuba sanoi:
Toi takajousen jousivakio on hyvin pitkälle riippuvainen siitä takalinkun välityssuhteesta. Ts sun tarvii tietää mikä sen sun mopos takalinkun välityssuhde ett voit vertailla eri takajousia.

Esim:
Jos takalinkku on 2.00:1, ja jousi on 11kg(108Nm), niin jousivakio taka-akselilla on 11/2^2 = 2,75kg(27Nm)
Tai takalinkku on 2.43:1, ja jousi on 16.3kg(160Nm), niin 16.3/2.43^2 = 2,75kg(27Nm)
Eli eri jousella ja eri linkulla päädytään täysin samaan lopputulokseen.

Racetechin laskuri voi olla suuntaa-antavasti oikeassa, tai sitten ei.

Cb:ssä ei oo linkkua ollenkaan, vaan iskari on monoswingissä kiinni. Kuinkahan tuon kanssa pitäs laskukonetta käyttää?
:D

Honda_CB1000R-suspension-closeup.jpg

Viimeksi muokattu:
Velmu84 sanoi:
Cb:ssä ei oo linkkua ollenkaan, vaan iskari on monoswingissä kiinni. Kuinkahan tuon kanssa pitäs laskukonetta käyttää?
Mittaa takahaarukan akselin ja taka-akselin välinen etäisyys, ja jaa se takahaarukan akselin ja iskarin kiinnityspisteen välisellä etäisyydellä. Siin sul on suurinpiirtein linkkusuhde.

Kuvien perusteella, silmämääräisesti katsottuna, keulan esijännitys näyttäis olevan pohjaan kierrettynä.

Harrastelijana ilmoittaisin tunnetuille takaiskarin valmistajille perustiedot, pyörän merkin, kuskin painon jne. Heillä varmasti kokemusta tarjota sopiva jousi. Tarjotun jousen arvoja voi vaikka sitten vertailla omiin laskelmiin.

Linkkisuhteen voi myös laskea suoraan, taka-akselin pytyliikkeen ja vastaavasti iskarijousen liikkeestä. Mutta, en usko mittaustavoilla olevan suurempaa merkitystä.

Viimeksi muokattu:
Tuli just postia Öhlinssin jälleenmyyjältä ja ne tosiaan suosittelee mun painolle taakse tuota 16,3kg jousta, eteen 9kg jousia. Linkkusuhteesta: Takahaarukan kiinnityspultin keskeltä taka-akselin keskelle 590mm ja iskarin alakiinnityksen keskeltä taka-akselin keskelle 385mm eli 590/385=1,53:1 Elikkä 16,3/1,53^2=5,32(52Nm) ja 16,3x5,32=86,7kg kuljettaja?

Edit: Jos painan 90kg ajokamoissa ni: 90/5,32=16,9kg jousi???

Viimeksi muokattu:
Velmu84 sanoi:
Linkkusuhteesta: Takahaarukan kiinnityspultin keskeltä taka-akselin keskelle 590mm ja iskarin alakiinnityksen keskeltä taka-akselin keskelle 385mm
Eiku ota se toinen mitta välistä: Takahaarukan kiinnityspultin keskeltä ja iskarin alakiinnityksen keskeltä.

scuuba sanoi:
Eiku ota se toinen mitta välistä: Takahaarukan kiinnityspultin keskeltä ja iskarin alakiinnityksen keskeltä.

Hups... Pitäis varmaan opetella lukemaan :D täytyy illalla mittailla ku pääsen töistä kotiin.

scuuba sanoi:

Meniskö ny oikeen?
Swingin kiinnityspultin keskeltä iskarin alakiinnityksen keskelle on 222,5mm
Swingin kiinnityspultin keskeltä haarukan akselin keskelle on 590mm

Eli 590/222,5mm = 2,65:1.

Ja öhlärin jousisuositus taakse 16,3kg/mm

16,3/2,65^2 = 2,32kg(22,7Nm)???

On tää vaan nii hepreaa että:blink:

Viimeksi muokattu:
Velmu84 sanoi:
Meniskö ny oikeen?
Swingin kiinnityspultin keskeltä iskarin alakiinnityksen keskelle on 222,5mm
Swingin kiinnityspultin keskeltä haarukan akselin keskelle on 590mm

Eli 590/222,5mm = 2,65:1.

Ja öhlärin jousisuositus taakse 16,3kg/mm

16,3/2,65^2 = 2,32kg(22,7Nm)???

On tää vaan nii hepreaa että:blink:
No en mä kovin kauaks tota linkkusuhdetta veikannu. :;):
Eli joo, kyl toi linkkusuhde ja siitä seuraava jousivakio alkaa tuntumaan ihan tontilla olevalta.

Oletetaan ett noi on tontilla ja laskeskellaan lisää:
Mopo+kuski 318kg, painojakauma 50/50, = 159kg - takapään jousittamaton massa baut 20kg = 139 kg, perän joustomatka 137 mm, 1/3-osa siitä ois 46 mm, painauma 139 kg:llä ilman esijännitystä 60 mm, linkkusuhteen takia jouseen 5 mm asennettua esijännitystä (eli silloin säädin on viel 0-asennossa), niin painauma on 46 mm. Sisäänjoustovaraa jää 91 mm, joka kantaa vielä 212 kiloa lisää ennen kuin on pohjassa.
Jos esijännityssäätimessä on säätövaraa esim 10mm, niin sillä saa kantavuutta viel sen max 62 kiloo lisää/ säädettyä perän painaumaa 27 mm, eli välillä 46...19 mm. Tosin yleensä noi säätimet taitaa olla vaan jotai 6-8 mm?

Lisäksi kannattaa muistaa että oli se jousi löysä tai jäykkä, niin perä tuntuu kovalta jos menovaimennus on kova. Eli jos perä tuntuu löysältä tuolla jousella, niin shimmauta iskarin menovaimennus kovemmaks jos vaimennussäädin on tapissa.

scuuba sanoi:
No en mä kovin kauaks tota linkkusuhdetta veikannu. :;):
Eli joo, kyl toi linkkusuhde ja siitä seuraava jousivakio alkaa tuntumaan ihan tontilla olevalta.

Oletetaan ett noi on tontilla ja laskeskellaan lisää:
Mopo+kuski 318kg, painojakauma 50/50, = 159kg - takapään jousittamaton massa baut 20kg = 139 kg, perän joustomatka 137 mm, 1/3-osa siitä ois 46 mm, painauma 139 kg:llä ilman esijännitystä 60 mm, linkkusuhteen takia jouseen 5 mm asennettua esijännitystä (eli silloin säädin on viel 0-asennossa), niin painauma on 46 mm. Sisäänjoustovaraa jää 91 mm, joka kantaa vielä 212 kiloa lisää ennen kuin on pohjassa.
Jos esijännityssäätimessä on säätövaraa esim 10mm, niin sillä saa kantavuutta viel sen max 62 kiloo lisää/ säädettyä perän painaumaa 27 mm, eli välillä 46...19 mm. Tosin yleensä noi säätimet taitaa olla vaan jotai 6-8 mm?

Lisäksi kannattaa muistaa että oli se jousi löysä tai jäykkä, niin perä tuntuu kovalta jos menovaimennus on kova. Eli jos perä tuntuu löysältä tuolla jousella, niin shimmauta iskarin menovaimennus kovemmaks jos vaimennussäädin on tapissa.

Nuo painot oli ilmeisesti havainnolstavia esimerkkejä??

Pyörä on semiwet painoisena 205kg+90 äijä = 295kg. Painojakaumaa en saanu selville. Mulle ei tähän vuorokauden aikaan äkkseltään auennu että miten laskit tuon ->Jos esijännityssäätimessä on säätövaraa esim 10mm, niin sillä saa kantavuutta viel sen max 62 kiloo lisää. Muut aukes aika hyvin..

Velmu84 sanoi:
Nuo painot oli ilmeisesti havainnolstavia esimerkkejä??

Pyörä on semiwet painoisena 205kg+90 äijä = 295kg. Painojakaumaa en saanu selville. Mulle ei tähän vuorokauden aikaan äkkseltään auennu että miten laskit tuon ->Jos esijännityssäätimessä on säätövaraa esim 10mm, niin sillä saa kantavuutta viel sen max 62 kiloo lisää. Muut aukes aika hyvin..
Joo, mä vedin ne painot hihasta, ajokamppeet on kans helposti jonku 10 kg.
Jos säädin on 10mm ja linkku 2.65, niin säädinhän nosta perän korkeutta 10*2.65 = 26.5 mm. Eli Painauma 46>>>19mm.
Ja kun jousivakio taka-akselilla on 2.32kg/mm, niin 26.5 mm * 2.32kg/mm = 61.48 kg. Ja sit kun lastataan ton verran lisää taka-penkille, niin painauma 19>>>46mm.

Ansiokkaasti scuuba on rautalangasta jousta vääntänyt, ihan aamutunneille saakka. :jippikaijee: :respect:

Toisaalta, olen 100% varma kun tallilla tai varikolla tule puhe siitä, että jousitus pitää saada säädettyä jäykemmälle, niin ollaan kiristämässä "esijännitysruuvia"........:grin:

Kiitokset hyvästä aiheen käsittelystä. Kyllä sillä jousivakiollakin on sittenkin merkityksensä kun alustaa lähdetään parantamaan.

scuuba sanoi:
Joo, mä vedin ne painot hihasta, ajokamppeet on kans helposti jonku 10 kg.
Jos säädin on 10mm ja linkku 2.65, niin säädinhän nosta perän korkeutta 10*2.65 = 26.5 mm. Eli Painauma 46>>>19mm.
Ja kun jousivakio taka-akselilla on 2.32kg/mm, niin 26.5 mm * 2.32kg/mm = 61.48 kg. Ja sit kun lastataan ton verran lisää taka-penkille, niin painauma 19>>>46mm.

Nyt alkaa aukeamaan:) Kiitos ja kumarrus Scuuba suuntaan. Btw: aiotkos pitää kesällä taas säätökurssia??

finn sanoi:
Toisaalta, olen 100% varma kun tallilla tai varikolla tule puhe siitä, että jousitus pitää saada säädettyä jäykemmälle, niin ollaan kiristämässä "esijännitysruuvia"........:grin:
Joo, se on varmaan se yleisin harhaluulo. Helpommin sen (esijännitys)säätimen toiminnan tajuaa kun sanoo sitä painauman säätimeksi, koska sitähän se käytännössä on.

ompa monimutkainen tuo alustan säätö, selailin ketjua vain sieltä täältä, pyörissä. radalla tosin säätöjen merkitys on suurempi kuin maantieajossa, johtunee kait maksimi kierrosakojen tavoittelusta.
jousitushan toimii käytännössä kuitenkin samoin kuin autossa elikkä pyörä on vapaasti jousen päällä.

tuntuu silä kuin ilman mittanauhaa ja paria kaveria ei pyörällä voisi ajaa ensinkään, koska aina kun paino muuttuu pitää mitata jotain.

kuitenkin pyöränvalmistaja on valinnut jousitutsen joka vastaa keskiverto käyttäjää jolloinka painuma pyörän painoon nähden on suht oikea (esijännitys 0 tai low). mitta-asteikosta (esijännitysasteikko) valitaan kokonaispainumaan nähden oikea esijänitys jouselle ohjekirjan mukaisesti riippuen kuormasta, millä pyörää kuormataan, jotta pyörän pitkittäinen vaaka-akseli pysyisi valmistajan tarkoittamassa neutraali asennossa.
tämä asento vaikuttaa suuresti pyörän kaarrekäyttäytymiseen ja myös jarrutusmatkaan. max esijännitys=max paino

sitten on erikseen tämä vaimennuksen säätö jolla pehmennetään ja kovennetaan jousitusta, ajotyylin ja tien laadun mukaan, ja myös korma (heijaus joustoissa paluuvaimennus säätö)
kokeilemalla paljonko esijännityksen elikkä oikeimmin korkeuden säätö min/max vaikuttaa omassa pyörässä kaarrekäyttäytymiseen on melko hyvä tapa perehtyä jousen säätöön.

Olinpa tuossa muutama vuosi sitten ostamassa ratapyörää eräältä suomenmestarilta, 600cc luokasta, tai paremminkin hänen isältään joka rahoitti ja hoiti teknistä puolta, en itselle vaan nuorisolleni.

Pyörään, Yamaha, ei olltu tehty muta parannusta kuin takajousen alle oli asennettu muutaman mm prikka jolla saatiin kallistusvara hieman suuremmaksi, suuremman kaarrenopeuksen toivissa, mutta katsastus poisti prikan.

Hänen mukaansa, huomaa että on kyseesssä suomen mestari, takajousi säädetään yläasentoon radalla ja etupäätä pudotetaan tarpeen mukaan jotta maximi pito ja kaarrenopeus saavutettaisiin, etukolmioista se oli kyseisessä pyörässä parin sentin luokkaa.

Velmu84 sanoi:
Nyt alkaa aukeamaan:) Kiitos ja kumarrus Scuuba suuntaan. Btw: aiotkos pitää kesällä taas säätökurssia??
Sen verran korjaisin ett se on alustan perusteet, ei säätäminen, mikä siinä on aiheena. Jotta kuski ymmärtäis suurin piirtein mitä palikoita mopon alustassa on ja miten ne vaikuttaa ajettavuuteen, ja miten sit taasen säätimet toimii ja vaikuttaa siihen pakettiin.
Toki lopuks käydään ihan perussäädöt läpi, painaumat/vaimennukset.
Mutta joo, kyllähän mä noita edelleen halukkaille pidän, talvellakin.

Back