• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli kun kuski on kevyempi kuin mihin tehdas säädöt tehty ja jouset ovat pikkaisen turhan jäykät. Niin voisikohan sitä mahdollisesti kompensoida vähentämällä menovaimennuksia ja lisäämällä paluu vaimennuksia?

Menoa vähemmän koska painoa vähemmän jotta saataisiin joustomatka pidemmäksi.
Ja taas paluuta lisää, koska jousi yrittää työntää keulaa ylös turhan suurella voimalla koska jouset turhan jäykät.
Karvan verran vähemmän öljyä etuputkiin?
Tuo voisi olla kanssa mikä toimisi, mutta nyt ainakin aluksi yritän säädellä ihan noista säädöistä jos sais jonkinlaiseen säätöön.

Vauhdit ei kumminkaan ole vielä sitä luokkaa että viimeisiä hiontoja tarvittaisiin, vaan kunhan pääsisi oikealle alueelle ja pyörä käyttäytyisi niinkuin pitää.

Kävin tuossa heittämässä pienen lenkin ja lisäsin eteen ja taakse paluuta vähän lisää tuntuu toimivan vielä paremmin. Meno edessä näyttäisi olevan suht kohdallaan ainakin nippusiteen mukaan. Takaanta tuota menoa vaikea katsoa mutta säädin sen naksuista samoihin kuin keula.

Torstaina pääsee motoparkkiin hiomaan lisää, mutta nyt tuntuisi että vois olla ainakin sinnepäin. Renkaasta näkee sitten rata-ajon jälkeen ollaanko edes lähellä oikeata säätöä.

Menee yksin keskusteluksi, mutta vielä pari huomiota kertokaa olenko vieläkään oikeilla jäljillä?

Vanha pyörä ZX-10r -06, siinä tehdas säädöt kirjan mukaan 68 kiloselle eli mulle 66kg suht ok. Painumat tietysti mittasin ja edestä jouduin ottamaan melkein esijännityksen pois kokonaan, takana oli hyvä. Vaimennukset annoin olla tehdas säädöissä kun kerran kilot suht kohdillaan. Radalla takarengas näytti kuluvan ok. Eturengas kului pompuille, mutta en osanut tai tiennyt mitä tehdä niin annoin olla. Ja olivathan tehdas säädöt suht minun painoiselle olevinaan.

Nyt kun vaihdoin tähän yammuun niin kysyin minkä kiloiselle tehdas säädöt olivat niin sanoivat että noin 75 kg. Eli säädöt aika paljon painavammalle kuin itse. No painumat kohdilleen, ja sitten vaimennusten kimppuun meno vaimennus nippusiteellä edestä ja takaanta tuota ei pysty tekemään niin samoihin etusen kanssa.

Sitten paluuvaimennuksien kanssa ei oikein hajua niin annoin olla tehdas säädöissä kunnes katsoin OnTheThrottle sivustolla olevan videon. No balanssi etu/taka suht kuntoon, mutta määrästä kuinka paljon ja mihin suuntaa ei ollut oikein hajua, no videossa annettiin ohje sekunti paluu alhaalta ylös.

Nyt sitten ajolenkillä nypytti käsille etupää no jotain tehtävä muistin jostain lukeneeni että häviää lisäämällä paluuta, lisäsin pari naksua ja sehän toimi. Katsoin renkaita lenkin jälkeen pyörällä ajettu nyt 2300km, takanen suht ok edessä taas pompuilla. Mietintä myssy päähän!

Menin racetech sivuille katsomaan jousilaskurilla millaiset jouset olisivat sopivat minulle. Samalla katsoin entisen kawa jouset ihan mielenkiinnosta. Kawassa oli takana suht ok ja edessä aivan liian jäykkä. Nykyisessä kummatkin vähän liian jäykkiä.

Ja taas mietintä myssyä syvemmälle päähän,

Päätelmä:
Kawassa takarendas kului ok, jousi ok, vaimennukset puolessa välissä ok. Etu rengas pompuille, jousi liian jäykkä, vaimennukset puolessa välissä, josta päätelmä edestä olisi pitänyt vähintääkin lisätä paluu vaimennusta koska jousi liian jäykkänä palautti keulan liian nopeasti ylös ja ilmeisesti rengas niin sanotusti pompotti.

Nyt yammussa kummatkin jouset vähän liian jäykkiä, tehdas säädöissä vaimennukset ilmeisesti pielessä. Nyt säätänyt siis menovaimennukset ja paluuvaimennuksia tiukannut kummastakin päästä.

Eli tästä yhteenveto:
Pystytäänkö tuosta jousen jäykkyydestä päättelemään kuinka noita vaimennuksia tulisi lähtä hakemaan?

Tänään motoparkissa, kyselin nopeimmilta kuskeilta neuvoa alustan säätöön sanoivat että R1 -08 on tehdas säädöissä todella hyvä. Kuskin paino mulla suht sama kun keltä sain tuon vastauksen.

Laitoin tehdas säätöihin.
Nyt kumminkin päivän jälkeen renkaat näyttävät aika hurjilta.

Etu:
2009%5C06%5C25%5Cbikepics-1708588-full.jpg

Taka:
2009%5C06%5C25%5Cbikepics-1708589-full.jpg

Kuva otettu 230 km radan jälkeen ajettuna.

Takarengas ei niin paha vähän sulannu kuvion etureuna, mutta etu rengas näyttää minusta aika pahalle.
Paineet renkaissa lämpöisinä 2,5 bar ja ajat noin 1.44..

Varmaan tarvisi säätää johonkinpäin noita säätöjä.

Minulla meni kemorassa eturengas vähintään samanäköiseksi. Jossain 2.3 kieppeillä lämminpaineet. En pitänyt tuota mitenkään erikoisena, renkaan ulkonäköä meinaan.
Nyt sitten herääkin kysymys, että kertooko tuo jostain ?
biggrin.gif

Eturengasta on ajettu kuin naista: kovaa, kiireellä ja kylmänä (urien reunoilla jäystettä). Takanen taas näyttää siltä, että olisi ajettu hieman hitaammin ja paineita laskematta.. Kuitenkin nuo ovat olleet samassa pyörässä ja kulkeneet melkein samaa vauhtia.
nixweiss.gif

Eturengasta on ajettu kuin naista: kovaa, kiireellä ja kylmänä (urien reunoilla jäystettä). Takanen taas näyttää siltä, että olisi ajettu hieman hitaammin ja paineita laskematta.. Kuitenkin nuo ovat olleet samassa pyörässä ja kulkeneet melkein samaa vauhtia.
nixweiss.gif
biggrin.gif
mä taas olisin vaan sanonut että kova on ollut ja kuiviltaa painettu vähän väkisin, kun näitä kumeja on käytetty -- ja olisko työnnetty vähän hitaasti sisään ja varovasti ulos (mutkiin)?

Takasta vedätetty aika "ujosti" jos ollenkaa ja oisko etukumi silti vähän puskenut varovastikin avatessa, selittäis nopeuseron - toinen vähän puski ja toinen jäi ilman, mutta tuli rakkuloita?

Mut emmä mitään tiä miten niitä painetaan ja millä paineilla ku noi on kai "Missit" vai onx noi? /z

edit: oops, olikin asiallisen ratavoorumin postaus no oli kai tossa mielipidettä edes siteiksi?

Juu pilot powerit. Noissa nuo paineet vähän hakusessa. Aikaisemmassa pyörässä oli qualifier rr näistä misukoista ei aikaisempaa kokemusta, mutta ajetaan loppuun ja sit taas dunlopit alle.

Tuossa tuli mieleen sellainen että olisikohan kumminkin syypää ollut eturenkaan kohalla kuluminen oikeaan suuntaan alustan säädön jälkeen. Oli meinaan eri säädöt aikaisemmin ja juuri nuo kohdat mitkä sulaneet olivat "kohollaan" rengas oli siis ennen ratapäivää pompuilla.

Uus pyörä ja uudet renkaat niin jää nuo avaukset maltillisiksi.

Jotenkin tuntu kyl siltä et en saanut noita oikein lämpeämään vaikka rata oli kyl lämmin.

mouhja:
Ny menee kyl ihan vakavasti mutulla ja enemmän omien ajatusten kertaamisen piikkiin, jos mulla kumi näyttäs tolta olettasin et varmaankin ollut liikaa kylmänä painetta - saattaa päästä oikeeseen paineeseen, mut nousu jää 0.1-0.2 tasolle, mutta ainoo mikä lämpiää on sulava pinta.

Lisäksi tuntus että koettasin saada etusen reboundin johonkin suuntaan kohilleen ja olla säätämättä muuten koivinkaan paljon (sillä mä vaan sotkisin ajatukseni jotka pitäs koettaa pitää ajamisessa).

Reboudista on vaan tosin vaikea kuvista sanoa onko liikaa vai liian vähän ja paikaltaan kokeilemallakin vaatii asiantuntijan arvioimaan (arvaamaan)?

Edelliseen johtopäätökseen saattaisin tulla koska katson että etusessa on kuvion jälkeen kulkusuunnassa iso paljas alue ja ennen kuvio "hiertää" ihan näyttäs kuin se olis koettanut puskea vähän reboundin pomppaamisen lisäksi - mutku ei tiä, kun ei ite ajanut?

Takasessa on ihan kantissa peukalon kokoinen paljas paikka kuvion reunassa, mutta takaselle en tekis itse mitään ennen kuin olisin paremmin perillä (edes joku fiilis) mitä oikeastaan tapahtuu. Päivän mittaan näkyy nimittäin käyvän usein niin että se mikä ei just sillä hekellä pelaa - pelaa hetken päästä ja taas ei kun kuski väsyy tai keli viilenee taas eri tilanne .. summarun keskimäärin ihan hyvää settiä ja mitä vähemmän rassaa niin enemmän ehtii levätä!  
idea3.gif

Continetalia, Pirelliä, Metzeleriä vain ite kokeillut joista Pirelli ja Metukka tuntus aikas samoill kymmenyksillä pelaavan. Contissa sai olla ihan reippaasti vähemmän ja silti tuntuma kovemman oloinen vaikka pitoa sen minkä noissa kahdessa muussa merkissä. Pirellissä ja Metukassa pitänyt E2,3(E1.9-2.0cont) T2,4(T2.0-2.2cont [T1.9! - noi mun käyttämät on takasen paineet on ylärajalla enneko alkaa repeileen ja niillä pilaa pehmeen takasen noppeesti, mutta mulla olikin endurance takana, edessä voi käyttää jopa E2.2 tms. eli paineet päin vastoin kuin olin Pirellissä tottunut!] ) ja kylmänä niistä on sitten mitattu enää 1,7-1,9 paineet (1.5-1.6contista) eli nousut on sitä puolen baarin luokkaa - matalapainerenkaita en "uskalla" ruveta edes kokeileen tai menee ihan opetteluksi ja tuhoan ensin taas pari settiä ihan tyhmyyttäni.

Jos paineet nousee "oikein" sen 0,5bar tms. niin välttämättä 2,5 ei ole Misukallekaan "kai" liikaa, mutta luulisin itse niitä koskaan kokeilematta että aika ylärajoilla ollaan ja käy niin että pinta sulaa eikä lämpiä kokonaisuutena kuten pitäs?

Testailin noita ihan "urakalla" oppiakseni jotain viime kesänäkin, mutta samalla totesin jo silloin, että aivan liian utopistista koettaa käsittää monen valmistajan tuotteista kaikkia muuttujia, kun edes jonku asian osais pois sulkea sekin olis hyvä ... ja aika nopeesti hankittukin tieto näyttää muuttuvan  sivistykseksi jolla ei käytännössä sitten osaakaan tehdä mitään.

Siksipä Metukan takasia tilasin juuri eilen lisää, kun etunen löytyy pariksi ja on edes joku haju siitä mitä sen kanssa tekis.

.. ja edelliset kommentit ihan rauhallisen (jonku neljä viis sekkaa sua noppeemman) "kaarreajoharjoittelupohjalta" - kiskuskit antaa sitten A/B-kuskiksi pyrkiville omat mietteensä erikseen.

/z

Renkaan kulumispatternit joita olen välillä koettanut käyttää vertailuun - clicks

Juu kiitos vastauksesta.

Nyt koko pyörä on tehdas säädöissä, eikä missään mun omissa räpellyksissä, seuraavalla ratapäivällä näkee miten toi vakio alusta pelaa. Ainakin nyt kun kävin mutkateillä niin näyttäis kuluvan tasasemmin kuin aikaisemmin, ehkä radallakin toimii paremmin.

Tuntuu olevan liikaa muuttujia ja kaikkia ei tavallinen pulliainen pysty ymmärtämään, mutta kokoajan opitaan lisää.

Noi rengaspaineet oli iso kysymysmerkki noille misukoille.

Varmaankin yritän tulla ma norkoilemaan motoparkkiin jos ois vapaata paikkaa niin pääsisi ajamaan ja tunnustelemaan lisää.

Edit:
Niin jä tämä nopeampi kuski kuka sanoi tehtaan alustan toimivan tehdassäädöillä on itse ajanut suoraan laatikosta otetulla samanlaisella R1:ssä matalia 1.28. Joka oli siis täysin tehdassäädöissä ja renkaatkin oli samat. Ja paino eroa meillä ei ole kuin muutama kilo.

Edit 2:
Ja kaikki tieto ja kokemus omista huomioista on tervetullutta. Niistä voi sitten kokeilla tehdä omia huomioita. Täällä foorumissa alkaa porukka olemaan varovainen kirjoituksistaan kun jotkut ottavat kaikki asiat tosina mitä täällä lukee.
Ei varmaankaan ole yhtä oikeata tapaa tehdä asioita, muuten olisi enemmän noita huipputason kuskeja.

Juu kiitos vastauksesta.

Nyt koko pyörä on tehdas säädöissä, eikä missään mun omissa räpellyksissä, seuraavalla ratapäivällä näkee miten toi vakio alusta pelaa. Ainakin nyt kun kävin mutkateillä niin näyttäis kuluvan tasasemmin kuin aikaisemmin, ehkä radallakin toimii paremmin.

Tuntuu olevan liikaa muuttujia ja kaikkia ei tavallinen pulliainen pysty ymmärtämään, mutta kokoajan opitaan lisää.

Noi rengaspaineet oli iso kysymysmerkki noille misukoille.

Varmaankin yritän tulla ma norkoilemaan motoparkkiin jos ois vapaata paikkaa niin pääsisi ajamaan ja tunnustelemaan lisää.

Edit:
Niin jä tämä nopeampi kuski kuka sanoi tehtaan alustan toimivan tehdassäädöillä on itse ajanut suoraan laatikosta otetulla samanlaisella R1:ssä matalia 1.28. Joka oli siis täysin tehdassäädöissä ja renkaatkin oli samat. Ja paino eroa meillä ei ole kuin muutama kilo.

Edit 2:
Ja kaikki tieto ja kokemus omista huomioista on tervetullutta. Niistä voi sitten kokeilla tehdä omia huomioita. Täällä foorumissa alkaa porukka olemaan varovainen kirjoituksistaan kun jotkut ottavat kaikki asiat tosina mitä täällä lukee.
Ei varmaankaan ole yhtä oikeata tapaa tehdä asioita, muuten olisi enemmän noita huipputason kuskeja.
juu eipä mitään - mäkin mieluimmin kirjaan vaan ajatuksiani ja pistän ylös tohelluksiani kuin rupeen neuvoon ketään.

Nyt olen askarrellut ihan huvikseni alustan kanssa kun ei ole muutakaan päänvaivaa ollut ja yllätyksekseni huomannut että melkiin asetuksilla millä tahansa pystyy ajamaan, kun sovittaa ajotyyliään siihen. Yksinkertaisesti jättää pois tai vähentää sitä mikä ei niillä asetuksilla tunnut luotettavalle. On ollut ihan hyvää treeniä koettaa muuttaa ajamistaan pyörään eikä toisinpäin, kun on huomannut että nyt tää meni överiksi johonkin suuntaan. Ajattelin ruveta keskittymään oman ajamisen muokkaamiseen tilanteen mukaan, jos suinkin maltan tai osaan, siitä ehkä taas jotain oppis?

Kyllähän ne sanoo että tekijäkuskit ajaa näillä vakiona suoraan laatikosta tosiaan alle kolmenkympin tai ainakin sen pintaan mutta matalat 28:t on jo meikäläisen näkökulmasta - 'hattu     päästä   ja rinnalle - pieni nyökäys' tasolla. Jotenkin mä silti laskisin ton sille kuskille ja sen sopeutumiskyvylle kuin sille, että pyörä olis paketista vaan niin hyvä ettei tarvii tehdä mitään, vaikka sitten sattumalta kuski onkin mitoituspainoissa mille se on tehty.

/z

Nonii nyt on päivä motoparkissa ajettu.

Kyllä suurin syy oli juurikin noissa rengaspaineissa. Laitoin aamulla kylmäpaineet eteen 2.1 ja taakse 2.0 ja renkaisiin tuli suht tasainen appelsiini pinta.

Nyt näyttäis että edessä ja takana pientä rebound säätöä tarvisi, mutta tänään ei malttanut kauheasti säädellä oli niin hyvä fiilis ajella kun sai rengaspaineet suht kohdilleen.

Edessä tekee paljaan laikun kuvion jälkeen ja takana taas ennen kuviota on paljas alue. Perä tuntui ehkä vähän muljuavan, varmaankin vähän reboundia lisää saattaisi auttaa. Keulasta en huomannu mitään erityistä.

Lauantaina ahvenistolle ja lisää säätelyä/testailua.

Ps. Kun huomas et rengas alko toimimaan paremmin niin ajokin rentoutu ja tuli parannettua 2 sek omaa parasta ja suht tasasesti kaikki kierrokset sen 2 sek nopeempia.  
062802jumpie_prv.gif

... Laitoin aamulla kylmäpaineet eteen 2.1 ja taakse 2.0 ja renkaisiin tuli suht tasainen appelsiini pinta.

Nyt näyttäis että edessä ja takana pientä rebound säätöä tarvisi, mutta tänään ei malttanut kauheasti säädellä oli niin hyvä fiilis ajella kun sai rengaspaineet suht kohdilleen.

Edessä tekee paljaan laikun kuvion jälkeen ja takana taas ennen kuviota on paljas alue. Perä tuntui ehkä vähän muljuavan, varmaankin vähän reboundia lisää saattaisi auttaa. Keulasta en huomannu mitään erityistä.

... tuli parannettua 2 sek omaa parasta ja suht tasasesti kaikki kierrokset sen 2 sek nopeempia.
Mouhja, samalla tavalla tein paineitten suhtee enkä edes katellut sen jälkeen niitä muuten kuin seurasin, että rengas näytti pelaavan kulumisesta päätelleen "täydellisesti" - paremmin kuin ikinä mulla itse asiassa tähän saakka!

Miksi?

Aiemmin mulla on ollut renkaassa saman tyyppistä kulumiskuviota kuin kuvailet.

Kuvittelin et se oli merkki siitä, että rengas toimii joustavana elementtinä enemmän kuin on tarpeellista. Veikkailin, että alusta on kova mutta mistä sitä tietää ajattelin? Löysäsin sitten itse asiassa jo katuajoa varten alustan sisään vaimennukset ja tiukasin reboundit vastaavasti "sopivasti". Motoparkkiin lähtiessä en sitten jaksanut ruveta tiukkaamaan niitä ja mietin et kokeillaan ja katotaan miten käy. Seurasin vain tarkemmin miten alas etupää painuu, jos sitä olis joutunut sisään vaimennuksen osalta tiukkaamaan, mutta hyvin riitti liikevarat, kun en mitään kovia jarruja harrasta (osaa).

Pyörä, alusta ja rengas pelas siis kuin unelma, mutta ei kerta kaikkiaan ollut itellä kuntoa (eikä päätä) ajaa helteessä kesän ekana ratapäivänä. Pohjien parantelun sijaan sain tyytyä sekan verran yli neljän kympin aikoihin ja jäin melkein sen verran siis aiemmista ajoistani. Lisäksi piti jättää päivän pari settiä ajamatta. Kunto loppu vaikka miten tankkas. Hetkeekään ajo ei ollut tuntunut hyvälle ja neljän jälkeen ajetun setin oltua jo sekuntikaupalla aiemmin päivällä ajettuja huonompia ja ajolinjat ihan mitä sattuu. Totesin että paras kasata kamat ja pysyä pois noppeempien tieltä!  
blush.gif
(hidas saa olla mutta ei tarviis ihan vastapalloon rataa ja muitten ajolinjoja ainakaan aivan kaiken aikaa ajella)

Mut tekniikka pelas säätämättä alusta saakka ja se jos mikä oli positiivinen yllätys! Ehtis vaan ajamaan taas välillä niin vois ajokuntokin parata ja päästä naatiskelemaankin vielä tälle kesälle.

/z

Lotto ja jokeri. Täytyy niitä jännityksiä alkaa mittailemaan niin voi ehkä jotain kyselläkin. Kyllä on systeemit
biggrin.gif

sanoi:
180:ssä on pyöreämpi profiili ja siksi isompi kontakti pinta tien pintan sekä 180:ssa renkaassa tapahtuu vähemmän renkan rungon joustoa.

Olisiko kokeneilla antaa selkeää nyrkkisääntöä K6 kuussatkun Gixxerin alustan säädöistä? Tähän asti olen pitänyt katuajossa tehdasasetuksia, mutta radalla voisi kokeilla säätöjä. Kuski on 85 kiloinen.

Olisiko kokeneilla antaa selkeää nyrkkisääntöä K6 kuussatkun Gixxerin alustan säädöistä? Tähän asti olen pitänyt katuajossa tehdasasetuksia, mutta radalla voisi kokeilla säätöjä. Kuski on 85 kiloinen.
Ei ole mitään hajua ja varmaan mielipiteitä on yhtä monta kuin kuskejakin, mutta tuossa eräs näkemys:

Sportrider
Tänks, pitääpä piruuksissaan kokeilla noilla ohjeilla. Veikkaan että tästä muodostuu ikuinen oravanpyörä...
biggrin.gif

Nyt sain postista alustan säätöön liittyvät DVD levyt.
Aika paljon tietoa sai noista.

Jos on kiinnostunut alustan säätöön niin suosittelen ehdottomasti tilaamaan NÄMÄ levyt.

Jäivät maksamaan postikuluineen 60 dollaria eli noin 45 euroa ja ovat kyllä joka sentin arvoiset.

Nyt sain postista alustan säätöön liittyvät DVD levyt.
Aika paljon tietoa sai noista.

Jos on kiinnostunut alustan säätöön niin suosittelen ehdottomasti tilaamaan NÄMÄ levyt.

Jäivät maksamaan postikuluineen 60 dollaria eli noin 45 euroa ja ovat kyllä joka sentin arvoiset.
Täytyypä kai sitten viimein tilata noi Moss:n DVD:t
Niiden täytyy olla todella hyvää matskua, kun katsoo mitä se pistää nettiin, niilläkin pääsee aika hyvin kärryille.

Hyvä esimerkki harrastelijan takasen kulumisesta ja mitä sille voi tehdä, kaupan päälle kaveri kertoo mistä ao. kuluminen johtuu
itsellä aivan sama vika tekniikassa - syy "outoon" kulumiseen olekaan säädöissä tai renkaassa!

DVD teaser
Muita Moss:n videoita On The Trottle saitilla
Feel the track | Dave Mossin oma saitti
Suhteellisen uusi juttu Moss:sta Motorcyle USAn webi sivuilla
Testimony of the Moss's student

Toiset sanoo et ei alustaa kannata eikä tarvitse säätää, toiset sanoo et se on mustaa magiaa -- Moss sanoo: "it's only fiddling the knobs".

/z

Pitää ottaa osaa tähänkin ketjuun, vaikken mistään mitään tiedäkkään. Eilen tutkiskelin oman pyörän etupään painumia ja heräsi yksi kysymys (mielenkiinnosta). Pitääkö tuon staattisen painuman pienentyä suhteessa esijännityksen säätöön (kiristykseen)? Kiristin yhden viivan verran (n.1,4mm) ja tuo staattinen painuma pieneni myös n.1,5-2mm.

Staattisen painuman tulisi pienentyä, ja pienentyykin kun kaikki toimii oikein, kun esijännitystä lisätään.

Määrää riippuu varmasti jousista sekä keulasta muutoinkin.

Back