JMH sanoi:Ei nyt kuulu ratailuun, mut heitäpä oma näkemykses noista krossien/ enskojen painumista kuskilla/ ilman. Just tuli isolohkoon (SXC 625) uudet jouset, ja on vanhaa hetekkaa parempi. Kulki Järilässä enimmäkseen suoraan jopa. Vois vähän mittailla ja juonia vaikka kesäks 2021.
No niin... jatketaas ensin edellistä. Oon varmaan kolhinut päätä turhan monta kertaa, kun ei järki juokse ja ilmaisu on epäselvää.
Eli vapaa painauma auttaa toki myös rr:ssä hakemaan suuntaa jousivakiolle.
Otetaan esimerkki:
Keijolla on 2008 mallin R1 ja mies on kova syömään ja taltuttamaan janoa. Sitä se yamahan kytkin ja muut tyyppiviat kullä vaatiikin.
Keijo on 120kg (nimi ja massa muutettu)
Yamahassa on 8,5N/mm jouset keulassa ja perässä 80N/mm jousi. Keijo säätää näillä painaumat kuskin kanssa kohdilleen, keula 41mm ja perä 37mm. Keijo hyppää pyörän päältä pois. Kovan esijännityksen johdosta painauma ilamn kuskia on kummassakin päässä aika olematon, keulassa varmaan 15mm ja perässä 2mm.
^Tuossa siis ääriesimerkki siitä, miten painaumia ilman kuskia voi käyttää jousivakion saattamiseksi edes tontille ja jossain määrin vertailuarvona.
Crossiin / enskaan ( ovat eri asia, ennen kuin joku viisastelee), niin olen säätänyt perän sag kuskin kanssa luokkaa 95mm-110mm. Riippuen olosuhteista ja pyörästä. CRF 450 mulla toimii aika hyvin 101-105mm. Tämän jälkeen painaumailman kuskia pitäisi löytyä jostain 30-40mm hujakoilta. Hondassa mulla on tällä hetkellä tuo luku 104 sag:lla 44mm ja ajattelin kokeilla pehmeämpää jousta. Mutta aika hyvältä se tuntuu jo nyt.
Keulan olen säätänyt synkkaan perän kanssa ja siten, että pyörä on suht vakaa ajaa ja kääntyy kevyesti. Kuralla vaimennuksien tuoma lisä hämmennys on aika oleellisen osa soppaa. Karkeasti kivikkoon ja juurakkoon vähemmän, pehmeälle enemmän.
Ja sen verran pitää kestää toki hyppiä ja patteikkoa, ettei pohjaa liian rajusti.
Keulassa oleellinen osa jousta on myös ilmajousi. Google kertoo tähän yleensä hyvän keula kohtaisen lähtöarvon öljyn määrälle.
EDIT: KEULAN painauma luokkaa 70mm kuskin kanssa, jos ei ole parempaa lähtöarvoa
Mutta takapään sag kuskin kanssa. Se on se juttu pusikossa. Sen ympärille kaikki muu. Yleensä ohjekirjassa on kisavermeissä tähän myös joku lähtöarvo, mutta joku 105mm plus miinus jotain ei ole kaukana, jos ei ole mitään hajua.