• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noniin, nyt on kevään kurssille ilmoittauduttu ja näkyy olevan Kajaanissa ainakin kortin saanti hinnoissaan... 897e+40e+81e  
crazy.gif

Hyvä ettei ollut suussa mitään ylimääräistä, olisi saattanut tulla tukehtumiskuolema kun näin hinnan mutta niinkun monesti on sanottu että tässä harrastuksessa ei liiemmin kannata rahanmenoa aina miettiä.
biggrin.gif

Ei muuta kun maaliskuun lopussa teorioita oppimaan ja heti sopivien kelien tullen  
062802moto_prv.gif
No onpahan kortti hyvissä hinnoissa, mutta eipähän tätä harrastusta kannata miettiä rahanmenon tai järkevyyden kannalta.

Itse tein, talven pimeinä tunteina, sen pelivirheen, että laskin kuinka paljon rahaa menee vuoden aikana pyörään. Osamaksut, bensat, huollot, renkaat, vakuutukset, varusteet...
crazy.gif

Olin paljon tyytyväisempi ennen laskutoimitusta, kuin sen jälkeen... mutta, kuten sanottua, järjellä tätä on turha yrittää perustella. Jos pyörän jälkeen on vielä muutama euro laittaa ruokaan ja juomaan, niin pyörä on hyvä hankinta.
thumbs-up.gif

Huh.  Itse kyselin juuri kaikki Oulun liikkeet läpi ja hinnat olivat 700-760e välissä +tuo 120e viranomaiskuluja.  Ihan tarpeeksi kallista kyllä tuokin, mutta minkäpä tekee.  Ensi kuun loppupuolella alkaisi teoriat.

Hinnat siis B-kortin jo omaavalle.

Ensimmäistä kertaa törmäsin tähän threadiin. Luin ensimmäisen postin kun kuvittelin tän olevan joku tuore ketju.Siä lukee että tourinki kiinnostaa eikä revittely tai kisaamine.
Meen vikalle sivulle ja siä paistaa kuva jostain tonnisesta race replicasta. Dodiih
wink.gif

Sit vaan radalle koittaan josset oo jo.

Terve vaan kaikille!

Tämän viikon lueskelin tätä aihetta ja nyt meinasin laittaa sitte omasta tilanteesta pikkasen juttua.Pari vuotta on ollu pyöräkuumetta, mutta taloudellinen tilanne on sanellu tahdin. Nyt ilmottauduin ensimmäiselle autokoulun kurssille ja maaliskuussa alkaa teoriat, toukokuussa on sitten jo lisäkirjain kortin kääntöpuolella.
Pyörän ostin tälläviikolla. 2006 vuosimallinen Honda cb 600f Hornet. Pitäs olla ketterä ja hyvällä teho-painosyhteella. Mopolla ja skootterilla olen ajanut, mutta en isommin laillisesti liikenteessä. Autojen kanssa olen kyllä pelannut kauan eikä moottoripyörien tekniikkapuoli niinkään huolestuta. Sensijaan ajamisen opettelu tulee olemaan mielenkiintoista...
Jatkan tästä kunhan tilanne jotenkin etenee.

Ensimmäistä kertaa törmäsin tähän threadiin. Luin ensimmäisen postin kun kuvittelin tän olevan joku tuore ketju.Siä lukee että tourinki kiinnostaa eikä revittely tai kisaamine.
Meen vikalle sivulle ja siä paistaa kuva jostain tonnisesta race replicasta. Dodiih  
wink.gif

Sit vaan radalle koittaan josset oo jo.
Joo, no kato tää ei menny ihan niinku leffoissa
biggrin.gif
Radalla en oo koskaan käyny mut revittely on kivaa, tourinki perseestä ja Porsche-kuskien nolaaminen on hassunhauska harrastus
tounge.gif

keväällä oli jopa pientä kyllästymistä ilmassa: ei tää nyt niin ihmeellistä ole, jne... Ajotkin jäi viimevuonna aika vähiin ja syksyllä kävi mielessä jopa pyörän myynti. Mutta nyt. Mistä perkeleestä se into voi näin tulla takas?! Mitä häh!? Oikeen saatana kirvelee tää talvi ja tuntuu että sitä ajais vaikka parkkihallissa jos pystyisi  
tounge.gif
Kevät tekee aina ihmeitä. Sitten alkaa olla tauon paikka, kun kesän lämmetessä, itikoiden ilmestyessä ja ensihyperventiloinnin jälkeen alle lähtee aamuisin auto eikä vieressä oleva pyörä. Minulle kävi 2009 siten, että seepra lakkasi kiehtomasta ja koetin vielä pyörän vaihdolla elvyttää harrastusta kaudelle 2010 siinä jotensakin onnistuen. Keväällä 2010 poltteli vielä kympillä ja kyllähän tuota tuli ajeltua. Kahdesti radalle, kahdesti varttimailille ja toki vähän muutakin. Siinä välissä tuli helteet. Yhä useammin autokatoksesta alle lähti ilmastoitu auto, vaikka silläkin ajaminen oli toivottoman tylsää (Toyota Avensis). Katoksessa seisoi pölyn peittämänä noin kymppitonnin ajoneuvo, millä ei ajeta, mutta siitä maksetaan silti yli 1000e vakuutusta vuodesssa. Kesken kesän kolahti mieleen tuleva talvi. Silloin ei enää olisi edes muita vaihtoehtoja kuin ajaa maailman tylsimmällä autolla. Ajatus ahdisti liikaa. Pistin pyörän myyntiin ja sille tuli noutaja syyskuussa. Meniköhän tästä muutama viikko, niin Avensis lähti autoliikkeeseen ja tilalle tuli paras kompromissi, minkä keksin. 180kW automaatti neliveto. (Eikä mikään sattanan mukaneliveto vaan 5EAT-lootaisena 45/55 jakoinen takalukolla: "Perhemobiili")

Minulle tämä oli loistoratkaisu. Ajoneuvokulut laskivat, talvi on ollut hauska (!), homma toimii vaikka perhe olisikin mukana ja kevään tulolla ei ole mitään kiirettä. Kesällä tämän auton tuoma tyydytys väistämättä vähenee.

Pyöräharrastus ei siis kuitenkaan ollut vielä tässä. Nyt katsellaan rauhassa, että mikä se kiehtoo ja koska. Ei mitään kiirettä. Varusteet odottavat hyllyssä ja kesällä pitää vähintäänkin koeajaa vaihtoehtoja ja miksei ei-vaihtoehtojakin. Budjetti tulee kuitenkin olemaan noin puolet entisestä jahka se hankintapäivä koittaa. Ehkä yksi kesä menee ilmankin.

Tarinan pointti? En tiedä. Riippuu lukijasta. Ehkä tämä on rohkaisu siihen suuntaan, että uskaltakaa kokeilla uusia asioita, jos pyörällä ajaminen ei jostain syystä enää nappaa. Harrastuksen voi tappaa kokonaan harrastamalla sitä väkisin. Tauko ei ole aina pahasta.

Tarinan pointti? En tiedä. Riippuu lukijasta. Ehkä tämä on rohkaisu siihen suuntaan, että uskaltakaa kokeilla uusia asioita, jos pyörällä ajaminen ei jostain syystä enää nappaa. Harrastuksen voi tappaa kokonaan harrastamalla sitä väkisin. Tauko ei ole aina pahasta.
Tauko ei tosiaankaan ole pahasta ja turha sitä pyörää on tallissa pitää, ellei sitten ole rahaa kuin Wahlroosilla.
tounge.gif

Itse myin "pakon" edessä pyörän syksyllä ja nyt kun tuo aurinko alkaa paistamaan komeasti ja korkealta, niin on iskenyt taas pyörän hankinta melkoisella voimalla.

Ja pieni pyörähdys pyöräliikkeissä aiheutti taas uskomattoman kuumeen ja nyt onkin mennyt useampi ilta netissä, kun on etsinyt tietoa parista kiinnostavasta pyörästä.

Mutta, näinhän nämä talvi-illat sujuvat mukavammin, kun on paljon etsittävää.
thumbs-up.gif

Nyt on jo pyörä valittuna, enää odotetaan muutaman konkreettisen asian ratkeamista, niin saa talouden siihen malliin, että pyörän voi hankkia ilman ruokalakkoa.
tounge.gif

Mutta, on tämä kevään odottaminen vaan mukavan tuskaista aikaa.
062802moto_prv.gif

:orgmp:ei se mitään jos pyörässä on tehoja. korvien välistä se on kiinni,varmasti 500 kuutioisessa on tehoja riittävästi .itse aloitin pyöräilyn suoraan pappatunturin päältä
750 tuutilla jossa mun tietojen mukaan on noin 80 hp.
sen eron huomasi autoiluun että pyöräily vaatii enemmän keskittymistä, jos vaikka on liikaa ajatuksissaan esim. tullessa risteykseen pitää huomioida vilkku vaihde kaasu kytkin ,
ja pitää pyörä vielä pystyssä, autolla se on huomattavasti helpompaa,ja tuosta ajamisesta vielä en oo mikään jarno saarinen, mutta jos jonkun tietyn pätkän ajo hitaammin ja yritti ajatella oikeita ajolinjoja,sen SEN JÄLKEEN MENTIINKIN VAUHDILLA !

:orgmp:ei se mitään jos pyörässä on tehoja. korvien välistä se on kiinni,varmasti 500 kuutioisessa on tehoja riittävästi .itse aloitin pyöräilyn suoraan pappatunturin päältä
750 tuutilla jossa mun tietojen mukaan on noin 80 hp.
sen eron huomasi autoiluun että pyöräily vaatii enemmän keskittymistä, jos vaikka on liikaa ajatuksissaan esim. tullessa risteykseen pitää huomioida vilkku vaihde kaasu kytkin ,
ja pitää pyörä vielä pystyssä, autolla se on huomattavasti helpompaa,ja tuosta ajamisesta vielä en oo mikään jarno saarinen, mutta jos jonkun tietyn pätkän ajo hitaammin ja yritti ajatella oikeita ajolinjoja,sen SEN JÄLKEEN MENTIINKIN VAUHDILLA !

JA VELÄ SIITÄ VAKUUTUKSESTA ITSE OTIN IFISTÄ VAKUUTUS ON 343 E.VUOSI JA SIIHEN KUULUU VARKAUS JA ILKIVALTA, kannatta kysellä.

Itsellä iskenyt MP-kuume todella pahasti, kokemusta 2 pyöräisistä ei oikeastaan ole ollenkaan mutta kortin ajan ensikesänä kun paluu Suomeen tulee, pyörää ei ehkä ole varaa hommata vielä ensimmäiseksi kesäksi. Rahat korttiin on jo säästötilillä, omalla paikkakunnalla näytti olevan 750€+viranomaiskulut ym.

Kuume lähti vuokra skoottereista täällä Taiwanissa, olihan se mukava ajella täällä maaseudulla ja vuoristossa 125cc ja 150cc skoottereilla. Ensiviikonloppunakin varmaan tulee taas mentyä vuokraamoon. Halpaa lystiä skootterin vuokraus täällä, 300$ päivä eli euroissa n.7.5e 24h.

Ainoa mikä mietityttää on että melko tumpilo olen ruuvailemaan moottoreita, tietokoneita on tullut vain ruuvailtua. Autoon sentään tulee itse vaihdettua öljyt. Onko moottoripyörän ruuvailu "tähtitiedettä" eli kuinka vaikeata se on oppia ihan perusteista lähdettäessä.

Hyvä foorumi teillä
buttrock.gif

Moottoripyörien perushuollot on helppoa ja huolto-oppaat löytyy lähes kaikkiin pyöriin jotka auttaa erittäin paljon (plus tältä foorumilta löytyy myös niitä oikeasti asiasta tietäviä).

Oppimiseen tarvitaan mielenkiintoa ja yrittelijäisyyttä. Ilmasta tämä harrastus ei ole, mutta eipä se ole moni muukaan harrastus ilmasta.

Loistava ketju! ja niin paljon samoja ajatuksia kuin itselläni. Ajoin kortin viime syksynä ja ostin pyörän talveksi seisomaan vaikkei pitänytkään. sattui vaan se oikea kohdalle niin pakko oli. Vajaa 400 km ehdin syksyllä sillä ajella ja nyt kovasti odottelen ja jännitän että pääsis ajelee ja osaako sitä enää ollenkaan..
biggrin.gif

Mainio ketju!
Tämä valoi uskoa minuunkin: pyörä hankittu, teoriat käyty, ikinä en ole kaksipyöräisellä ajanut ja kaksi kertaa istunut skootterin kyydissä! B-kortti on ollut yli kymmenen vuotta.

Tallissa käyn istuskelemassa Kawazaki ZZR 600:n (vm.1991) päällä kuivaharjoittelemassa ja luen kirjallisuutta (autokoulumaikka suositteli Ajohanskassa-opusta netistä), josta aukeaa moni asia.

Sanoinkin eilen miehelle, joka ajellut jo pitkään, että mä osaan teoriassa järjettömästi asioita, mutta käytäntö hirvittää.

Oon miettinyt, että mahtaako hevosharrastuksesta olla jotain hyötyä tasapainon suhteen? Onkos kukaan koskaan kuullut/ miettinyt asiaa?

Lyhyenä ihmisenä myös mietin, että miten jalat riittää autokoulun pyörään, omassa hyvin.

Autokoulu maksaa 650 egeä Päijät-Hämeessä ja sen voi maksaa erissä, vakuutus oli alle 400€.

Kamat hankkimatta ja tuntuu, ettei käytettynä oikein löydy, kun on tällanen pätkä. Vinkkejä saa antaa kamoista ja ihan mistä vaan.

Innolla odottelen uuden oppimista!
Tavoitteena on lähteä pyörillä katsomaan Göteborgiin The Big4- keikkaa heinäkuussa, että siitä lähdetään.
smile_org.gif

P.S. Vielä vuosi sitten jos joku olis mulle sanonut, että mä hommaan joskus prätkän, niin olisin nauranut sen hengiltä...

Kyllä hevosen ja moton kuljettamisessa samoja asioita näyttää olevan.
Ehkä jotain tasapainosta, paino satulassa, kädet rentoina ohjaimissa(jos kouluratsastusta tekee)vrt. kun motolla hitaasti ajaa ja se tärkein siis ohjaaminen= katseen suuntaminen http://www.youtube.com/watch?v=41oRpJ6FX7w (siis jos hevosella esteitä menee) ja oman+'laitteen' painopisteen hallinta, ei siis nojata 'ulos', kun motolla nopeus lisääntyy.
Meillä harrastetaan näitä kaikkia itse vain
062802moto_prv.gif

Niin ja molemmat saattaa pillastua. Heppa ihan muuten vain ja moto kuljettajan toimien myötä.

Sinänsä turhaa vatvomista ja off-topiccia, mutta mielestäni kiertoliittymä vs. liikenneympyrä-väittely voidaan unohtaa siihen asti kunnes Suomen tieliikennelaki tuntee kiertoliittymä-nimisen kummajaisen. Vielä se ei sellaista tunne, vain liikenneympyrän. (Finlex)

Sinänsä turhaa vatvomista ja off-topiccia, mutta mielestäni kiertoliittymä vs. liikenneympyrä-väittely voidaan unohtaa siihen asti kunnes Suomen tieliikennelaki tuntee kiertoliittymä-nimisen kummajaisen. Vielä se ei sellaista tunne, vain liikenneympyrän. (Finlex)
Se onkin erikseen määritelty jo 1990-luvun alussa Finlexissä erillisessä asetuksessa kansainvälisistä pääliikenneväylistä tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (AGR) voimaansaattamisessa.
Tältä osin tuota sanaa kiertoliittymä ei tarvitse selitellä tieliikennelain puolella vaan voidaan käyttää terminä liikenneympyrää.

Noniin, teoriat käyty ja ensi viikolla ensimmäiset ajotunnit jos kelit sallii, että harjoituskenttä on sulanut. Teoriakoeaikaa pitäisi varailla varmaan seuraavaksi...

Pyöräkin alkaa olla kateltuna, koeajoa vaille.

Voin kertoa, että polttelee muuten
biggrin.gif

Jospa se tästä
062802moto_prv.gif

Mie saan ensi viikolla haettua oman pyörän talviunilta kotiin.. Eikä millään malttaisi odottaa..
062802jumpie_prv.gif
Levottomuus vaan kasvaa mitä lähemmäs kevättä on menty.
Rauhallista ajoa ja paljon ilometrejä kaikille!!
062802moto_prv.gif

Back