• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

aloitteleva motoristi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muikku sanoi:
Pointsit tälle kappaleelle sillä erotuksella että kolmet tix-tex-about-istuvat-ja-lähes-mukavat on yhtä kalliit tai jopa kalliimmat kuin esim. alennuksesta ostetut ylivuotiset Rukat jotka kestää kauemmin kuin oma maku. Sama juttu kypärien, saappaiden ja hanskojen kanssa...

Pointsit tälle sillä erotuksella, että oikeasti istuvat vaatteet tuppaa oleen joka vuosi eri kokosia. Mistä lie johtuu... :grin:

Ja tosiaan, kyllä noilla 600cc vehkeillä pääsee ja pystyy. Kevyt pystypyörä (200kg~) on aina oiva ratkaisu ja varmasti parempi ajoharjoittelua ajatellen kuin painavat matkapelit. Kyllä niitä pyöriä saa myydä ja vaihtaa, kuka oikeasti myöntää ostaneensa ekalla juuri sen ainoan millä haluaa sitten ajaa loppuikänsä kokeilematta muita?

jlik sanoi:
...
Ja sitten ehkä se suurin ongelma. Haaveena on se, että saisin vaimon mukaan. Hänellä on jonkinlainen pelko moottoripyörien suhteen. Ilmeisesti kuitenkin kannattaa odotella, että mun omat ajotaidot on kehittyneet sen verran että luottamusta on tullut lisää ja vasta tämän jälkeen uskaltaisin ottaa vaimon kyytiin. Kuulisin mielelläni ajatuksia miten muut ovat saaneet taivuteltua vaimon mukaan kyytiin.

t. Jari

Huonosti, ei se suostunut. Oli pakko ostaa sille oma pyörä. Nyt on kaikilla kivaa.:cruising:

-jp-

Ethän ole aloitteleva, vaan paluumuuttaja, kun nuorempana kokemusta on kertynyt.
Pyörä: tonninen - tonnikakssatanen, avoimella ajoasennolla.
Kypärä: mieluimmin edestä avattava umpipypärä, kuin täysin umpinainen, jos vain sopiva löytyy. Tämä sen vuoksi, että jos huonosti käy, siis lipat, taju lähtee tai muuten pökrää, kasvosi saadaan nopeasti ja helposti esiin ensiapua varten. Täysin umpinaisella se on monin verroin hankalampaa.
Jos S2:een päädyt, niin kuin minä, joka on hyvä potta, pukeminen ja riisuminen tapahtuu sujuvasti näin: Tartutaan molemmin käsin leukahihnoihin joilla alatoppaukset levitetään sivuun, reippaasti vain ja hihnoilla vedetään kypärä päähän - hyvin menee. Käyttöohjekirjan ohje, joka neuvoo pois otettaessa toimimaan päin vastoin, eikä tule mitään.
"Poisotto" Vedetään leukahihnat mahdollisimman pitkälle niskaa kohden, visiiri auki ja molempien käsien ote: Sormet silmäaukon alaosaa ja peukalot alatoppausten leukaosan takareunaan, leukaosa puristetaan kohden kypärän kuorta ja vot - tilaa tulee riittävästi ja käsillä ylöspäin vetämällä kohtuu hyvin lähtee. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta näin se toimii.
Koulutus. Jos toimit ripeästi, ehdit vielä laadukkaisiin EAK-koulutuksiin - mitä sitä autokoulun suolaisia hintoja maksamaan. Sitten, jos pääset AjotaitoII ja joidenkin ryhmien mukana radalle opettelemaan hitaasti ensin ja sitten nopeammin.

Olen nähnyt ensikertalaisia, joilla elämän ensimmäisessä radalle menossa suunnilleen polvet ovat hyytelöä, ja päivän päätteeksi näkee varmaa mutka-ajoa.

Onnea matkaan - mutta älä viivyttele. Pyöriä on paljon myynnissä ja kevät on kohta mennyt.:orgmp2:

Budjettiin istuu sopivasti Suzuki GSX 1250 FA. :) ABS jarrut, näpeissä näppärän kokoinen ja menee kyytiläinenkin mukavasti. Sivulaukkusettiä saa yleensä mukaan.

jlik sanoi:
Omalta osaltani voin sanoe että raha ei haise: puku on Ebaysta. Kypärään ajattelin satsata hieman. Pyörään en ole laittamassa montaa kymmentä tuhatta. Budjetti on ehkä 10-15kEUR korkeintaan.

Tuolla budjetilla saa jo uusia pyöriä ja vähän käytetyissä melkein mitä vain.

Motoristi1958,

Valitettavasti mulla on pari työmatkaa lähiaikoina ja palaan takaisin kotiin vasta heinäkuun puolessavälin joten nyt en ehdi pyöräkauppaan enkä EAK kursseille. Pitää olla vähän malttia (jota ei aina mulla ole).

Jos varusteiden osalta mietityttää niin kohtuulliset varusteet ja sitten vaihto kun tiedät mitä haluat -myös takapenkkiläiselle. Tärkeää kuitenkin, että osoitat arvostuksesi kysymällä häneltä itseltään mitä haluaa.
Mopon koko ei oikeastaan ole ratkaiseva, pienemmälläkin pärjää ja on kevyempi käsitellä. Itsellä 650 ccm ja hyvin on kahta isokokoista moottorin puolesta kuljettanut. Nälkä kasvaa sitten kuitenkin varmasti ja sillä ei ole mitään tekemistä tarpeen kanssa.
Autokoulun "eloonjäämiskurssi" on hyvä ajatus. Itselle riitti neljä tuntia vaikka oli ensimmäinen moottoripyörä.
Jos ei periaatteellista vastustusta niin Customeihin saa riittävät katteet matkan tekoa varten, on matalan painopisteen ansiosta helppo käsitellä ja kun kaadat sen aikanaan niin helppo nostaa. Meillä myös vaihdettu takapenkkiläisen satula ja siirretty jalkatappeja jne. mikä näissä pyörissä onnistuu.
Meillä vaimo tuli mielellään kyytiin kunhan olin ensin harjoitellut kevyemmillä eli lapsilla niin, että olin itse varma taidoistani. Sitten tosin piti hankkia customiin visiiri koska nakuna ajaminen häiritsi häntä enemmän kuin minua, joka istuin siinä edessä.
Joo ja ne kypäräpuhelimet, voitte vaikka kuunnella samaa musiikkia.

Noista 600:sta rivikoneista sen verran, yksin ajaessa mukava peli, mutta kun massa liki tuplaantui, niin piti ruveta vinguttaa konetta jotta jonnekin ehtisi.

Nyt ajelen tuolla liki 30 heppaa tehoissa häviävällä pelillä, mutta tuo vääntö kaks päällä mennessä tuo ajeluun huomattavasti mukavuutta.

Kypäräpuhelimet on 2-piippuinen juttu, saattaa mennä turhaksi löpinäksi ajelut, ja sehän ei siihen kuulu (IMO).
Jos asiaa, pystyy hieman rauhallisemmassa vauhdissa asian selvittää visiirin avauksella.

Eli suht tehokas, rennolla asennolla varustettu ja myös "yleinen" malli, lähinnä huoltojen , varusteiden ym. takia voisi olla omavalintani tuossa tilanteessa.

Hauska juttu, mulla oli ihan tismalleen sama tilanne kaksi vuotta sitten. :D

Itse päädyin hankkimaan uuden pyörän, ihan siitä syystä että ei ole osaamista, kokemusta tai tiloja ropaamiseen. Hyvän käytetyn olisi saanut muutaman tonnin halvemmalla, mutta enpä ole päätöstäni joutunut katumaan. Kun tämmösellä perus kuulakärkikynänkuljettajalla ei ole juurikaan ymmärrystä siitä, mitä noista pyöristä pitää ostaessa tietää, niin uusi oli turvallinen vaihtoehto.

Mulle on ollut alusta asti selvää, etten pihtaa varusteiden kanssa, ei ne aina sinua pelasta, mutta ei hyvistä varusteista haittakaan ole. Vaimo ressukka joutui olemaan kaksi kesää kyytiläisenä (ihan mielellään se mukaan tuli), kunnes viime syksynä hankki itse kortin ja osti itselleen oman mopon. Tuo allekirjoitukseni mukainen kulkine vei kyllä kahtakin ihan komeasti, eikä jäänyt meneminen tehon puutteesta kiinni. Tietysti jos sojottaa menemään 1000 km autopaanaa, niin sitten ehkä. Nyt, kun ei ole tarvetta kyydittää ketään, voisin vaikka vaihtaakin vähän sporttisempaan pyörään.

Otetaanpa tuo "iso/pieni" pyörä/riittävä teho ihan käytännön kautta.

650/1250 Bandiitti.

Laitteiden painoero taitaa olla 5-10kg:n haarukassa.

Käy ensin ajamassa soolona molemmat peräkkäin.

Sitten kokeilee kaksi päällä..... vielä parempi jos molemmissa olisi
laukut lastattuna.

Tuon jälkeen asia avautuu ihan pikkasen eri tavalla.....

Nimittäin se, että "kusiaisessa" on riittävästi tehoa.

Se on ihan totta.... mutta se ei sellaisenaan ole kovin merkityksellinen asia.

Tuon jälkeen tarkastelee iso-pieni... ja "riittävä teho"- asioita ihan uusin silmin.....
Avoimin ja kokenein silmin.

Se vaan on hassua... että maailma on kovin eri näköinen :;):.

Paljon on tullut hyviä ehdotuksia joten avaan arkkuni minäkin.

Ei liian pientä vingutinta, ikää varmaankin on ja järkeekin tullut niin 1000- 1200.
HUOMIO pyörän paino: jaksatko pitää isompaa pystyssä jos tarvetta, eli jalkojenkin pitää yltää maahan ei pelkiien
varpaiden.

Painavista tarjolla vaikka edellä mainittujen lisäksi maan mainio matkamopo Yamahan FJR, mukava, voimaa ja takanakin viihtyy, painoa vaan on silläkin, ite ajelen 1100 zzr kawalla mutta kawa on kawa eikä vaan sovi kaikille.

Miksi tehdään alle tuhatkuutioisia ja alle satahevosvoimaisia moottoripyöriä, kun ei niitä kukaan osta, tarvitse ja varsinkaan suosittele kaverille...? ? ? ? ? ? ? ?

lario sanoi:
Miksi tehdään alle tuhatkuutioisia ja alle satahevosvoimaisia moottoripyöriä, kun ei niitä kukaan osta, tarvitse ja varsinkaan suosittele kaverille...? ? ? ? ? ? ? ?

Kun sen nyt noin esitit.... IHAN HUVA KUSUMUS :thumbup:

Ehkä vastaus löytyy kehitysmaista.... (ei politiikkaa tai ylemmyydentunnetta)

Mihin vittuun tarvitaan työkoneita... minkäälaisia... isoista puhumattakaan....
kun asiat hoituu pienin kätösin ja ruokokorein ????

Kysyn vaan... minäkin....

Että miksi niitä työkoneita tehdään :;):.

lario sanoi:

Tätä minäkin ihmettelen! Tuota omaa pyörähistoriaa kun katselee, niin hauskuus katosi, kun VF:n vaihtoi isompaan, ja palasi viime syksynä, kun koneen koko liki puolittui:D

Ihan hyvin voi vetää kaksi päällä täyspakkauksella kymppitonnin euroopareissun.....
"1.5hp" mopedillakin.... ihan hyvin.... JOS ihminen tuntee että TÄÄ ON MUN JUTTU :;):.

Ihan yhtä hyvin ja perustellusti.... voi pitää moista touhua "hieman erikoisena" :;):.

Sounot.... Pääasia on, että ajellaan :thumbup:

jaa kyllä mulla hauskuus alko kun zetorilla aloin taivaltaa, potkua on kivasti ja vääntöö piisaa

jurvelo sanoi:
jaa kyllä mulla hauskuus alko kun zetorilla aloin taivaltaa, potkua on kivasti ja vääntöö piisaa

Eikös tuo ole vähän kuin "rahaa pankissa" :D.

Kyse ei ole siitä, käyttääkö kaiken ja se riittää....
vaan siitä, että se rauhoittaa ja tuntuu ihan hyvältä....

Kun käyttää tarpeen mukaan.... ja vielä on varaa :p.

Bone sanoi:
Otetaanpa tuo "iso/pieni" pyörä/riittävä teho ihan käytännön kautta.

650/1250 Bandiitti.

Laitteiden painoero taitaa olla 5-10kg:n haarukassa.
Käy ensin ajamassa soolona molemmat peräkkäin.
Tuon jälkeen asia avautuu ihan pikkasen eri tavalla.....
Nimittäin se, että "kusiaisessa" on riittävästi tehoa.
Ootko tehnyt näin?

No niin, kävin Vantaan Motonetissa sovittamassa pottia. Suubertti tuntui paljon mukavammalta mun pääkoppaan kuin Shoein GT AIR joten taidan päätyä Suuberttiin (joko S2 tai C3).

Pyöristä onkin tullut mukavasti ehdotuksia. Yksi juttu minkä olen unohtanut mainita on se, että olen aika lyhyt (vain 171cm) joten pyörän pitäis olla suhteellisen matala jotta jalat ylettyy maahan (ei siis pelkät varpaat).

lario sanoi:

Miten sen nyt ottaa kun 600cc koneesta revitään "suosituissa perusmopoissakin" nykyisellään se 110hp ja vielä siten, että siellä alakierroksillakin on edes jotain vääntöä. Aika moni tonninen sporttipyörä ei ole kadulla yhtään sen nopeampi kuin se kevyempi pikkuveljensä. Jos pyörä menee pyöreästi 0-100kmh 3 sekunnin tienoille niin aika monelle se "riittää". Tilanne muuttuu sitten kun vauhtia on ehditty kerätä se 150kmh... Se onko tuolla väliä muualla kuin radalla on sitten ihan jokaisen omasta harkinnasta kiinni. Sekin on luonteesta kiinni onko se teho edes oma juttu vai onko oma ajo enemmän kruisailua, jolloin esim vääntö kierrosten alkupäästä jo voi olla kova kriteeri pyörälle (puhumattakaan haluaako ajaa pää vai jalat edellä).

Itse päädyin ensipyöränä allekirjoituksen peliin (Street Triple), koska kyykkysporttia en halunnut, mutta pyörän piti olla tehokas, nopea ja luonteikas ja ehdottoman hyvä ajaa. Hyvä kompromissi ja tehot "vain" 675cc riittää ihan mukavasti repimään kaasulla keulaa pystyyn ja alavääntöäkin on sen verran, että halutessaan voi suksutella kaupunkivauhtia vaikka kutosella tuolla 3000rpm tienoilla. Kaksipäällä ei haittaa jos olisi isompi pyörä matkustajan kannalta, mutta esim tehopuutetta tai mitään vastaavaa ei ole tosiaankaan kaivannut. En siis lähtisi missään nimessä vain tehon nimissä suoraan hakemaan litrapyöriä tai isompia. Kannattaa katsoa niitä teho ja vääntökäyriä eikä tuijottaa kuutiotilavuutta. Omassakin pyörässä on heppoja saman verran kuin tietyissä 1800cc customeissa vaikka kuutioita on about kolmannes. Teho tehona ja kuutiot kuutioina...

Viimeksi muokattu:
Back