• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

aloitteleva motoristi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörän hankita on aina vähemmän tai enemmän tunnekysysmys. Kannattaa ensimmäinen pyörä hankkia sellaiseksi, että sitä ei tarvitse heti vaihtaa. Sellainen joka miellyttää omaa silmää ja on sen henkinen että tykkää ajella.

Oli ensimmäinen pyörä sitten customi tai kyykky, niin kyllä sillä oppii ajamaan. Kun pyörän kanssa tulee sinuiksi niin se on varmasti mukava ja helppo laite ajaa ja käsitellä. Tosin pyörän kanssa pääsee sinuiksi nopeammin jos jalat yltävät kunnolla maahan.

Ja ei sitä ison pyörän tehoa kannata pelätä, jos osaa annostella kaasua suhteutettuna omaan ajotaitoon. Isomman moottorin vääntö on mukavuus tekijä monessa tilanteessa mutta pienemmälläkin pärjää. Tosin aika moni pienemmällä alottaneista vaihtaa isompaan jossain vaiheessa.

Helppo näin sivusta huudella, mutta itse ottaisin pyörä ostoksille Rouvan mukaan ja kysyisin häneltä, että mikä miellyttää hänen silmää. Ja minkä pyörän selkään on pienin kynnys nousta. Näissäkin saattaa kokemattomalle tulla mielikuva, että toisen kyytiin on vaikeampi kiivetä kun toisen ja toinen näyttää turvattomammalta. Jossain customeissa kyllä kyytilaisen oleskelut tilat näyttää melko mukavilta.

Itsellä ei ole kokemusta kyytiläisistä eikä kyyditettävistä, kun vaimo osti meidän taloon sen ensimmäisen pyörän. Yks kerta tuli töistä kotia ja sanoi, että hänellä alkaa autokoulu huomenna. Seuraavalla viikollä hän kävi ostamassa 900 kuutioisen kyykkypyörän ja tallissa haaveili kuukauden päivät ennen kortin saantia. Monet ihmettelivät ja kauhistelivat pyörävalintaa ja moni ehti suositella ekaksi jotain 600 cbr:ää tai nakua. Minä seurasin perässä autokouluun ja ostin 1000 kuutioisen kyykkypyörän ekaksi pyöräksi ja kumpikaan meistä ei ole katunut päivääkään. Jälkeenpäin ollaan oltu tyytyväisiä että ei ostettu pienempiä pyöriä. Näistä vehkeistä löytyy ominaisuuksia vielä pitkäksi aikaa meille. Tuossa yksi päivä kävin kaverin 600 kuutioista testaamassa ja se vahvisti tunnetta ensimmäisestä pyörän valinnasta. Vauhtia kyllä riitti, mutta vääntö ei ollut lähellekkään samaa luokkaa. Ainoa miinus meidän pyörissä on vakuutukset varsinkin kun molemmilla lähti boonukset ns. nollilta.

Kokonaisuudessaan pyörän ostosta ei kannata tehdä liian järkiperusteista. Minun mielestä kannattaa fiilispohjalla edetä unohtamatta sen tulevaa käyttötarkoitusta. Eli osta kerralla se unelmapyörä omaan käyttötarkoitukseen, jos varallisuus sallii.:thumbup:

jlik sanoi:
Pyöristä onkin tullut mukavasti ehdotuksia. Yksi juttu minkä olen unohtanut mainita on se, että olen aika lyhyt (vain 171cm) joten pyörän pitäis olla suhteellisen matala jotta jalat ylettyy maahan (ei siis pelkät varpaat).

Tuolta voipi katsella ja karsia liian korkeita.:sad:

http://cycle-ergo.com/

Kannattaa muistaa, että madallussarjoja saa milteipä kaikkiin pyöriin jos joku iskee tosissaan tajuntaan...:;):

Täällä toinen aloitteleva motoristi PK-seudulta.

A2 kortin suoritin Kawan ER-6n:llä, joka oli kyllä ihan mukava peli mutta tuntui jotenkin kömpelöltä. Siksi oma pyörä valinta meni Supermotoon, ja päädyin Suzuki DR-Z 400sm:ään (koska edes vähän huolto vapaampi, mutta silti ihan ripeä). 2004 vuoden malli, ajettu vain 6200km ja löytyy täydellinen huoltokirja. Pienenä bonuksena oli akran putkisto.

Ja ihan täysin erillainen ajotuntuma verrattuna tuohon Kawaan johtuen painosta (vain 146kg) ja tehot papereissa juuri täydelliset 29kw joten 0.199kw/kg (raja 0.2kw/kg).

Itse tykkään, näppärä peli täällä taajamassa/pienellä mutkatiellä mutta motarille nyt ei vapaaehtoisesti tuolla mene muutakun lyhyille siirtymille.

Tuuchen sanoi:
Ootko tehnyt näin?

Putkeen en, mutta tuolla tavoin tehtynä pahinkin puuperse huomaa eron.

Noi Bandiitit on siitä hieno testikalusto, että laitteet on käytännössä samat
mutta eri koneilla.

Pienempi on ihan riittävä soolona, isommassa ei lisäteho sellaisenaan ole kovin suuri,
eikä sitä reserviä sellaisenaan juuri normikurvailussa tarvitse.
Isompaa on kuitenkin soolona(kin) selvästi rennompi viedä, koska koneessa
on täysin eriluokan vääntö "käyttökierroksilla".
Kaupunki/taajama-ajo ei liioin kysy lähellekään samaa tarkkuutta kaasun/kytkimen käytössä.

Sitten kun kyytiin lastataan "koko orkesteri soittimineen", tilanne eroaa jo ihan "dramaattisesti"
Isobantun eduksi "helppouden" suuntaan.

OT, mutta toinen hyvin samaa kuvaava juttu.

Pulpettivene ja perämoottori.

Aja ristiin, solona ja kuormattuna sama kiulu 50hp "pieniperäisellä" ja 60hp "isoperäisellä".
Aivan helvetillinen ero käytännössä ja juuri muualla kuin "tapissa",

Edelleen..... se isomman HP-tehoreservi sen jälkeen kun pienemmässä on sinkki tiukalla....
ei vieläkään ole se juttu.... vaan se eri planeetalta oleva vääntö... ja se, että
"riittävä teho" saadaan edelleen koneen kohtalaisella osakuormalla.

Jukka.h sanoi:
Pyörän hankita on aina vähemmän tai enemmän tunnekysysmys. Kannattaa ensimmäinen pyörä hankkia sellaiseksi, että sitä ei tarvitse heti vaihtaa.

Ja tietty, vastaavasti, mitä vähemmän on ajanut ja mitä vähemmän on kokemusta pyöristä, niin sitä todennäköisemmin se ensimmäinen pyörä on juurikin sellainen, että se sitten menee vaihtoon :;):

Bone sanoi:
Putkeen en, mutta tuolla tavoin tehtynä pahinkin puuperse huomaa eron.

Noi Bandiitit on siitä hieno testikalusto, että laitteet on käytännössä samat
mutta eri koneilla.

Pienempi on ihan riittävä soolona, isommassa ei lisäteho sellaisenaan ole kovin suuri,
eikä sitä reserviä sellaisenaan juuri normikurvailussa tarvitse.
Isompaa on kuitenkin soolona(kin) selvästi rennompi viedä, koska koneessa
on täysin eriluokan vääntö "käyttökierroksilla".
Kaupunki/taajama-ajo ei liioin kysy lähellekään samaa tarkkuutta kaasun/kytkimen käytössä.

Sitten kun kyytiin lastataan "koko orkesteri soittimineen", tilanne eroaa jo ihan "dramaattisesti"
Isobantun eduksi "helppouden" suuntaan.
Noniin, samaa mieltä. :)

yason sanoi:
Ja tietty, vastaavasti, mitä vähemmän on ajanut ja mitä vähemmän on kokemusta pyöristä, niin sitä todennäköisemmin se ensimmäinen pyörä on juurikin sellainen, että se sitten menee vaihtoon :;):

Joo, näinhän se voi olla, joten mun kannattanee valita ekaksi pyörksi suhteellisen iso (tonnikuutioinen), mitä useammat ovat suositelleet.

Kattelin eilen jo vähän käytettyjä pyöriä netistä. Harmi vain että mun tulevat ulkomaanmatkat sotkevat tilanteen aika pahasti. Pääsen mp-kurssille/kouluun vasta heinäkuun puolen välin jälkeen joten kärvistellä saa aika pitkään.

Vielä yksi kysymys näin aloittelijina. Silloin kun mulla oli pyörä (joskus 80-luvun alussa) niin tapana oli tien päällä moikata vastaantulevia motoristeja. Onko tämä vielä tapana?

jlik sanoi:
Vielä yksi kysymys näin aloittelijina. Silloin kun mulla oli pyörä (joskus 80-luvun alussa) niin tapana oli tien päällä moikata vastaantulevia motoristeja. Onko tämä vielä tapana?

Kyllä mä ainakin moikkaan kaikkia, pyörärodusta riippumatta. :bye:

Morjens

Pyöräkuume täälläkin vähintään tapissa ja tarkoitus aloittaa piiiiiiitkän tauon jälkeen harrastus uudelleen. Olen kiinnostunut erityisesti kahdesta pyörästä CBR XX tai ZZR 1400 ABS. Tuo kiinnostus ABS -jarruja kohtaan on noussut aika tärkeäksi turvallisuuden takia. Asiallisia mielipiteitä ko. vehkeisiin? Ajohan on sekalaista eli matkaa ja kaupunkia, sekä emäntä on tarkoitus houkutella jakkaralle kans. :orgmp2:

aspi1 sanoi:
Morjens

Pyöräkuume täälläkin vähintään tapissa ja tarkoitus aloittaa piiiiiiitkän tauon jälkeen harrastus uudelleen. Olen kiinnostunut erityisesti kahdesta pyörästä CBR XX tai ZZR 1400 ABS. Tuo kiinnostus ABS -jarruja kohtaan on noussut aika tärkeäksi turvallisuuden takia. Asiallisia mielipiteitä ko. vehkeisiin? Ajohan on sekalaista eli matkaa ja kaupunkia, sekä emäntä on tarkoitus houkutella jakkaralle kans. :orgmp2:

Moi,

Molemmat on aika samantapaisia sport tourereita. Tuo abs:n puute lienee suurin ero, tehoja (ja vakuutusmaksuja) molemmissa on enemmän kuin tarpeeksi. XX lienee yksi helpoimmista myytävistä jos siitä haluaa joskus eroon. ZZR:ää löytyy uudempana joten jos haluaa uudenkarhean Abseilla niin sitten se. Myös busa ja bemarin k1200s kannattaa koeistua. Käsittääkseni bemarin ajoasento on hieman pystympi.

Janne

Jatkan huutoa GSX650F:n puolesta. Kun nyt vielä tuo kuskin mataluuskin tuli esille. Vakionakin suht matala.
Ja madaltaminen todella helppoa. Edessä "läpiliukuputket" eli pari senttiä pystyy pudottaa ihan säätämällä.
Perässä yksinkertainen linkkumekanismi, johon saa säädettävät koiranluut reilulla satasella. Ja mitä itse parisataa kilsaa tommosella ajaneena voin sanoo, niin kone tuntuu kokoistaan isommalta pienillä kierroksilla, tosin räpätessä puuttuu hieman potkua, ainakin jos isompiin sporttipyöriin vertaa. Vaihdenäyttö vakiona helpottaa varmaan aloittelijaa. Ja kaikkihan tietää, että Suzukeilla ajellaan myös niinä päivinä kun muita korjataan:grin:
Eikä isommankaan ensipyörän ostamisessa mitään vikaa ole. Kunhan on asenne kohdallaan.

Omat ajatukseni aloittajan kysymyksiin ja vähän edellä olevaankin;
170-senttinen yltää kyllä Suzuki Banditteja operoimaan. Sekä pieni (650) että iso (1250) ovat helppoja ajettavia, varmoja ja monipuolisia. En oikein tiedä millä lailla pieni olisi "vaikeampi" kaupungissa ja kylillä ajettava, välitykset ja kierrokset on toki erilaiset mutta helppoja ne minusta on kumpikin, tällä kokemuksella.

Sen uskon, että enemmän erilaiset ne voivat olla kaksi päällä ja täydessä matkavarustuksessa - siitä ei ole kokemusta, eikä tule. :right: Monen tiedän ajaneen pitkiäkin reissuja ja pitkään pienelläkin, joten ei sekään varmaan mahdoton ole siihen hommaan. Iso on varmaan tuon väännön takia raskaammalla lastilla siis mukavampi. Ja sitä mukavampi mitä raskaampaa lastia kyytiin laitetaan. Tismalleen saman kokoisiahan ne tosiaan ovat, fyysisesti.

Asiaan; siitä kaksi päällä ajamisesta puheen ollen varsinkin kun vaimoa ehkä ajatus jännittää;
On tärkeää, että hän saa istua koeajettavia pyöriä, ja tuntee, että valitussa pyörässä on hyvä ja tukeva istua. Ehkä teidän on hyvä istua kokeeksi myös jonkun tosikyykyn selkään, niin mukavan ja vähemmän mukavan eron todella kyyditettäväkin huomaa. Silloin se tukeva matkapyörä tuntuukin jo ehkä mukavalta ja turvalliselta vaihtoehdolta. :;):

Koeistumisen lisäksi ensimmäisillä ajokerroilla ainakin on hyvä olla selän takana jotain tukena, ettei tarvitse vielä putoamistakin pelätä. (Sissy bar tai takalaukku)
Kypäräpuhelinsetti auttaa myös, kun voi kommunikoida/jutella helposti ajon aikana.

Jos siis tarkoitus on harrastaa yhdessä, niin oikean pyörän valinnalla ja varovasti harjoitellen hyvä tulee. :thumbup:

Itse ekaa pyörää ostaessa vuokrasin päiväksi tai kahdeksi neljä erilaista pyörää. Päivän kun ajelee alkaa huomaamaan onko kyseinen pyörä itselle sopiva. Ainakin silloin sai kyseisestä Espoolaisesta liikkeestä vuokrata myyntirivistössä olevan kulkupelin (jos kukaan ei ollut just matkalla sitä ostamaan). Oma pyörä valikoitui sitten kahden viimeisen vuokrapyörän kombinaatioksi, yksityiseltä ostettuna.

vaimon luottamus kyydissä pysymiseen vahvistuu kun hänet istuttaa pyörään jossa on kiinni takalaukku selkäpehmusteella!

pxu sanoi:
Omat ajatukseni aloittajan kysymyksiin ja vähän edellä olevaankin;
170-senttinen yltää kyllä Suzuki Banditteja operoimaan. Sekä pieni (650) että iso (1250) ovat helppoja ajettavia, varmoja ja monipuolisia. En oikein tiedä millä lailla pieni olisi "vaikeampi" kaupungissa ja kylillä ajettava, välitykset ja kierrokset on toki erilaiset mutta helppoja ne minusta on kumpikin, tällä kokemuksella.

Miltäs Suzuki GSX1250FA vaikuttaa aloittelijan suhteen. Sellaisia näkyisi olevan myynnissä käytettynä ja kohtuuhintaisina.

jlik sanoi:
Miltäs Suzuki GSX1250FA vaikuttaa aloittelijan suhteen. Sellaisia näkyisi olevan myynnissä käytettynä ja kohtuuhintaisina.

Ihan yhtä hyvä kuin nuo bandititkin, tekniikka on yhteistä, eroa vain katteissa ja hieman ajoasennossa.

jlik sanoi:
Terve,

Korttina mulla on AB joten periaatteessa saan ajaa isoakin pyörää. Koen kuitenkin niin, että pitäisi/kannattaisi mennä pyöräkouluun. Tarvitsen ilman muuta opetusta pyörällä ajamisesta; en itse liikennesäännöistä jne. Mitä mp-koulua suosittelette pääkaupunkisudulla?

En tiedä lasketko Järvenpään pääkaupunkiseuduksi, mutta olin itse yhden kaverin kanssa samassa tilanteessa 2007 ja Järvenpään Liikennekoulusta saimme loistavan yhden illan (n. 3 h) käsittelykoulutuksen. Käytiin läpi pyörän hallintaa käsittelyradalla ja saatiin paljon hyviä vinkkejä pyöräilystä yleensäkin, mitään liikenneopetusta emme kaivanneet ja tuskin tarvitset sinäkään. Hinta oli joku 30-40 € /nuppi. Suosittelen, jos vielä moista palvelua tarjoavat.

Joo, Järvenpää on hieman kaukana Espoosta, joten sinne saakka ei ehkä kannata lähteä. Soittelin muutamaan autokouluun ja molemmissa luvattiin teoriatunnit ilmaiseksi, mutta ajojarjoittelu on n. 90EUR/tunti. Koen kuitenkin, että on syytä ekaksi mennä kouluun ennen kuin alan ajaa omalla pyörällä.

Joo, tuo takalaukku voi olla hyvä juttu. Lisää varmaankin uskoa ettei putoa pyörän päältä pois. HPM:ssä Helsingissä olisi myynnissä yksi Suzuki GSX1250FA jossa on laukut mukana (http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx/1641890). Saakos tuohon takalaukkuun jonkun pehmusteen, jota vasten vois sitten nojata.

Olen seurannut tiiviisti tätä keskustelua,vaikken ole ehtinyt vastata läheskään kaikkiin. Kiitokset kaikille.

jlik sanoi:
.....

Joo, tuo takalaukku voi olla hyvä juttu. Lisää varmaankin uskoa ettei putoa pyörän päältä pois. HPM:ssä Helsingissä olisi myynnissä yksi Suzuki GSX1250FA jossa on laukut mukana (http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx/1641890). Saakos tuohon takalaukkuun jonkun pehmusteen, jota vasten vois sitten nojata.
...

Kannattaa tosiaan sovittaa vaimon kanssa. Tuossa pyörässä taitaa olla Suzukin takalaukkuteline, joka on hieman lähempänä kuskia, kuin jonkun muun merkkiset, ja jossa siis siten on vähemmän tilaa kuskin ja laukun välissä.
Laukkupehmusteita saa, mutta kannattaa ottaa huomioon myös sen viemä tila. Ja oikeastaan sitä laukkua nyt ei ehkä ole tarkoitettu selkänojaksi. Kyyditettävälle se tuntuma vaan, että selän takana tuntuu jotain luo turvallisuudentunnetta.

Back