• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

aloitteleva motoristi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koeaja, koeaja, koeaja. Mulla meni ekat ostokset ihan oksanhaaraan, kun ostin silmät kiinni ja netti viisastelujen perusteella. Sitten kun tuntuu hyvältä, ota siitä se isompi ja tehokkaampi malli.

Corsair sanoi:
Ihan siihen aloittajan kysymykseen ja viimeiseen kappaleeseen.
Koita hakea peli josta itse tykkäät. Jos nyt ymmärsin niin ihan teini et enää ole.
Vaimon saa kyytiin, kun itse olet innoissasi pelistä ja harrastukseta.
Koita vaikka fjr jamppi ja gtr kawa tms pan-european ja seuraavaksi 1400 zzr tai Hayabusaa. Sitten perään jotain Victoryn tai HD kustomia. Ja siihen sitten noita matkaenskoja. Mm. Suzukin uusi on varmaan vastinetta rahalle.
Sieltä se oma maku löytyy. Tätä hommaa reiole yhtä oikeaa tapaa harrastaa.

Vaimon saa viihtymään kun huolehtii ettei sillä ole kylmä..;)

Moni onkin osunut aika oikeaan mitä olen etsiskelemässä. Olemme liikkuneet autolla Euroopassa v. 2000 lähtien joka kesä ja pari kertaa ennen sitä. En ole vielä kuitenkaan ajatellut lähteä pyörällä Eurooppaan (kesäkuussa taas Englantiin autolla), mutta kunhan pääsee pyöräilyn makuun niin voi olla hyvinkin että lähdetäänkin pyörällä Eurooppaan. Tämän vuoksi olen etsiskelemässä myös matkailuun sopivaa pyörää. Itse asiassa Tampereen Auto Centerissä on myytävänä ylivuotisia ajamattomia Bandiitteja. Hintapyyntö on ihan kohdallaan ja lähdenkin huomenna katsomaan niitä. Onneksi ei ole pyörää vaihdossa, joten toivottavasti tinkaamalla saa hintaa vielä alaspäin. Uskoisin, että jos päädyn Avensikseen (vaikka muuten ajelenkin kansanautolla) niin tulen olemaan tyytyväinen valintaani. Tietenkin, jos harrastus olisi täysin omani, niin silloin voisin kyllä harkita jonkun kyykkypyöränkin hankkimista. Ja miksei siihen vaimonkin vois ottaa (vaikkei olla mitään pervoja). HD:tä en ole kyllä koskaan hankkimassa. Mä en oikein jaksa kuunnella sitä helvetinmoista säksätystä. En halua loukata missään tapauksessa harrikkaihmisiä, HD on varmasti ihan hieno peli, mutta ei ole minun makuuni.

Corsair, osuit naulan kantaan vaimon suhteen. Hän onkin ollut jo hieman huolissaan tuosta kylmyydestä. Onneksi tämä ongelma hoituu paksuilla alusvaatteilla (ei mitään windstoppereita) ja kunnon puvulla.

Viimeksi muokattu:
Saakos tuohon takalaukkuun jonkun pehmusteen, jota vasten vois sitten nojata.
[/QUOTE]

Ei siihen mitään pehmustetta välttämättä tarvii (>80e). Ainakin vaimon takeissa on aina ollu joku vaahtomuovi selkäsuojana. Nyt ekaa kertaa lähdetään n.300 km.n lenkki heittään gessulla jossa on pehmuste. Saa nähdä käykö ahtaaksi..

Takalaukun selkänoja/-pehmuste on erinomainen varuste kyytiläiselle. Antaa hyvin tukea eikä puudu selkä kovinkaan jos on matkaa enemmälti edessä..:orgmp2:

jlik sanoi:
........ Tämän vuoksi olen etsiskelemässä myös matkailuun sopivaa pyörää. Itse asiassa Tampereen Auto Centerissä on myytävänä ylivuotisia ajamattomia Bandiitteja. Hintapyyntö on ihan kohdallaan ja lähdenkin huomenna katsomaan niitä. Onneksi ei ole pyörää vaihdossa, joten toivottavasti tinkaamalla saa hintaa vielä alaspäin. Uskoisin, että jos päädyn Avensikseen (vaikka muuten ajelenkin kansanautolla) niin tulen olemaan tyytyväinen valintaani. Tietenkin, jos harrastus olisi täysin omani, niin silloin voisin kyllä harkita jonkun kyykkypyöränkin hankkimista. Ja miksei siihen vaimonkin vois ottaa (vaikkei olla mitään pervoja). HD:tä en ole kyllä koskaan hankkimassa. Mä en oikein jaksa kuunnella sitä helvetinmoista säksätystä. En halua loukata missään tapauksessa harrikkaihmisiä, HD on varmasti ihan hieno peli, mutta ei ole minun makuuni.

Corsair, osuit naulan kantaan vaimon suhteen. Hän onkin ollut jo hieman huolissaan tuosta kylmyydestä. Onneksi tämä ongelma hoituu paksuilla alusvaatteilla (ei mitään windstoppereita) ja kunnon puvulla.

Mene ihmeessä katsomaan, ja katso samalla muitakin. Tuosta Bandiitista on hyvä tietää, että voi sitten tehdä päätöksen, ostaako uuden pyörän virallisen maahantuojan jälleenmyyjältä vaiko harmaatuojalta. Ja onko pyörä sitten ylivuotinen, vai yliylivuotinen tai yliyliylivuotinen tms jne. Uusi on aina uusi tietenkin, ja ko. pyörässä ei ole tullut mitään merkittäviä muutoksia kuitenkaan vuosiin. Jotkut pienet merkit kuitenkin osaavalle katsojalle voivat paljastaa noita eroja. Merkitys eri vuosimalleiden eroille sitten näkyvät vain mahdollisesti jälleenmyytäessä, jos näkyvät sittenkään. Siis pikkujuttuja, mutta hyvä tietää.
Kun pyörä tunnetusti on varmatoiminen ja erittäin pitkään ajettava, joku vanhempi tai vähän ajettu esim varusteiden kera voi olla myös hyvä ratkaisu upouuden sijasta.

Ajaessa ei tule kylmä, jos varusteet ovat oikeat. Ja kyyditettävälle vielä harvemmin, koska hän on kuskin selän takana suojassa. Hyvä ajopuku viiman hoitaa, ja irrotettava vuori. Alusasuja voi sitten kokeilla erilaisia ja joskus laittaa kerroksia niitäkin. Windstopper on paikoin niissäkin erittäin hyvä materiaali.
Kunnollinen huppu tai kauluri siitä materiaalista erityisesti on muuten ihan must. Kannattaa hakea vaikka tältä foorumilta ketjuja näistä aiheista.

Karza sanoi:
Takalaukun selkänoja/-pehmuste on erinomainen varuste kyytiläiselle. Antaa hyvin tukea eikä puudu selkä kovinkaan jos on matkaa enemmälti edessä..:orgmp2:

Ilman muuta takalaukku tekee pitkät ajomatkat mukavammaksi kyytiläiselle, eikä siihen tarvi edes koko painolla nojailla. Monasti jo pelkkä tietoisuus nojan olemassaolosta riittää, kun tietää ettei tarvi lainkaan pelätä tippuvansa kyydistä. Että takalaukun psykologinen merkitys on varmasti yhtä suuri kuin sen antama fyysinen tuki. :;):
Meillä ainakin kyytiläinen on aina pidemmille ajomatkoille aina vaatinut laukun. Ja jos itse joskus joutuisi istumaan päivän takapenkillä, niin varmasti itsekin haluaisin.
Noi selkänojan pehmusteet on vähän kaksipiippuinen juttu, kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen pysyvää kiinnitystä. Itsekin tuollaisen hankin takalaukkuun ja sen kummempia miettimättä porailin kiinnitysruuvit laukun läpi. Lopputulos oli se, että jos kyytiläisellä oli selkäsuoja takissa, ei koko pehmusteen olemassaoloa edes huomannut. Sen sijaan kyytiläisen asennosta tuli aivan liian etukeno, joten koko pehmuste piti poistaa ja paikata nuo ruuvinreiät. Eli on täysin pyörä-/laukku/telinekohtaista onko tuollainen pehmuste tarpeen.

pxu sanoi:
Mene ihmeessä katsomaan, ja katso samalla muitakin. Tuosta Bandiitista on hyvä tietää, että voi sitten tehdä päätöksen, ostaako uuden pyörän virallisen maahantuojan jälleenmyyjältä vaiko harmaatuojalta. Ja onko pyörä sitten ylivuotinen, vai yliylivuotinen tai yliyliylivuotinen tms jne. Uusi on aina uusi tietenkin, ja ko. pyörässä ei ole tullut mitään merkittäviä muutoksia kuitenkaan vuosiin. Jotkut pienet merkit kuitenkin osaavalle katsojalle voivat paljastaa noita eroja. Merkitys eri vuosimalleiden eroille sitten näkyvät vain mahdollisesti jälleenmyytäessä, jos näkyvät sittenkään. Siis pikkujuttuja, mutta hyvä tietää.
Kun pyörä tunnetusti on varmatoiminen ja erittäin pitkään ajettava, joku vanhempi tai vähän ajettu esim varusteiden kera voi olla myös hyvä ratkaisu upouuden sijasta.

Ajaessa ei tule kylmä, jos varusteet ovat oikeat. Ja kyyditettävälle vielä harvemmin, koska hän on kuskin selän takana suojassa. Hyvä ajopuku viiman hoitaa, ja irrotettava vuori. Alusasuja voi sitten kokeilla erilaisia ja joskus laittaa kerroksia niitäkin. Windstopper on paikoin niissäkin erittäin hyvä materiaali.
Kunnollinen huppu tai kauluri siitä materiaalista erityisesti on muuten ihan must. Kannattaa hakea vaikka tältä foorumilta ketjuja näistä aiheista.

Niin, ovatkohan tuo Tampereen Auto Centerin pyörät sitten harmaatuontia? RM Heinollakin on yksi uusi, ylivuotinen GSX myynnissä. Auto Centerin pyörissä on 2 vuoden takuu, mutta onko se maahantuojan vai Auto Centerin oma takuu. Olisi aika työlastä ajaa pyörä joka kerta Tampereelle takuukorjausta varten. No, täytyy kysellä tätä huomenna.

Hupuista löytyikin oma ketju ja porukka on suositellut Finnsvalan huppua.

PS. Liityinpä sitten .ORGiin ja siivekkeet ilmesty heti profiiliin.

jlik sanoi:
Niin, ovatkohan tuo Tampereen Auto Centerin pyörät sitten harmaatuontia? RM Heinollakin on yksi uusi, ylivuotinen GSX myynnissä. Auto Centerin pyörissä on 2 vuoden takuu, mutta onko se maahantuojan vai Auto Centerin oma takuu. Olisi aika työlastä ajaa pyörä joka kerta Tampereelle takuukorjausta varten. No, täytyy kysellä tätä huomenna.

Kyllä, Autocenter on harmaatuoja ja hoitaa takuut itse. Japsipeleissä en kyllä tuosta takuuhuoltoasiasta olisi kovasti huolissani, ainakaan omassa gsx650f:ssä ei ollut kahdessa vuodessa mitään huomautettavaa vaikka kilometrejä kertyi 20 tuhatta.

sami1024 sanoi:
Kyllä, Autocenter on harmaatuoja ja hoitaa takuut itse. Japsipeleissä en kyllä tuosta takuuhuoltoasiasta olisi kovasti huolissani, ainakaan omassa gsx650f:ssä ei ollut kahdessa vuodessa mitään huomautettavaa vaikka kilometrejä kertyi 20 tuhatta.

OK, kiitos tiedosta. Jos Autocenterin pyörä tuntuu hyvältä, niin ei tuo oma takuu kaada kauppaa (jos hinnasta päästään yksimielisyyteen). No, toisaalta jos pyörä pitäisi viedä Tamepreelle takuukorjaukseen niin matkan vois sitten ottaa lomailun kannalta ja tehdä retki Manseen.

Itse olen ostanut autocenteristä pyörän 2010 ja 2012, ja ainakin silloin käyttämättömät pyörät myytiin käytännössä listahinnoin ilman tinkivaraa (oli ylivuotinen tai ei), ja mahdolliset vaihtopyörähyvitykset olivat varsin alhaisia. Kuulemma bisnesmalli oli sellainen että suoraan matalalla katteella paljon volyymiä. En tiedä sitten ovatko joutuneet "huonojen aikojen" takia muuttamaan käytäntöjään.

Niin joo, sellainen huomio vielä tuosta Autocenteristä, että siellä ei sitten uusia pyöriä käytännössä koskaan pääse koeajamaan, koska niitä ei ole autoverotettu ennen kuin kaupat syntyy. Ovat siis tavallaan "taxfree"-varastossa.

Mitä tuohon linkitettyyn takuun voimassaoloon ja huoltopaikkoihin tulee, niin tuo artikkeli on sinänsä oikeassa, mutta toisaalta huoltaminen "väärässä" paikassa voi silti johtaa siihen että pyörä seisoo pahimmillaan kuukausia rikkinäisenä jossain korjaamon pihassa, kun myyjä, maahantuoja ja asiakas riitelevät siitä kuka maksaa vai maksaako. Jos haluaa elää riskittömästi, niin uskoakseni pyörämerkin virallinen merkkihuolto on hyvä paikka myös autocenteristä ostetulle pyörälle mikäli määräaikaishuoltoihin Tampereelle rahtaaminen ei kiinnosta.

sami1024 sanoi:
Itse olen ostanut autocenteristä pyörän 2010 ja 2012, ja ainakin silloin käyttämättömät pyörät myytiin käytännössä listahinnoin ilman tinkivaraa (oli ylivuotinen tai ei), ja mahdolliset vaihtopyörähyvitykset olivat varsin alhaisia. Kuulemma bisnesmalli oli sellainen että suoraan matalalla katteella paljon volyymiä. En tiedä sitten ovatko joutuneet "huonojen aikojen" takia muuttamaan käytäntöjään.

Saman huomasin kun suoraa kauppaa viimekesänä yritin. Tinkivaraa puhdas nolla. Paljon volyymiä...nojoo olihan se pyörä mitä ostattelin siellä varmaan viis kuukautta myynnissä

seppo02 sanoi:
Saman huomasin kun suoraa kauppaa viimekesänä yritin. Tinkivaraa puhdas nolla. Paljon volyymiä...nojoo olihan se pyörä mitä ostattelin siellä varmaan viis kuukautta myynnissä

Todella hyviä kommentteja Autocenterin suhteen. No, kaikesta huolimatta aion lähteä Tampereelle huomenna.

Ei nuo mun kommentit sinänsä negatiivissävytteisiksi ole tarkoitettu, vaan kaikki on ainakin minun kohdalla hoitunut asiallisesti. Eikä siellä teetettyjen muutaman huollon kohdalta työn jäljessäkään valittamista ole jos ei positiivisia yllätyksiäkään. Tosin nykyaikana välillä tuntuu, että sekin on jossain päin suomea positiivinen yllätys, mikäli kaikki on tehty mistä on sovittu. :grin:

Mutta sen verran tuo toimintatapa tosiaan poikkeaa muista kauppiaista, että "kadulta sisään kävelevä" voi yllättyä ja siksi tuota noin lavealti täällä kirjoittelin.

jlik sanoi:
Todella hyviä kommentteja Autocenterin suhteen. No, kaikesta huolimatta aion lähteä Tampereelle huomenna.

Ilman muuta käydä kannattaa mutta tosiaan ainakin viime kesänä se kaupantekotyyli oli erikonen, ties vaikka olisivat ottaneet onkeensa. Mulle suorassa kaupassa se >5% alennus on minimi millä edes aletaan vääntämään vaikka kuinka olis edulliset hinnat

Tuuchen sanoi:
1. Aseta avain virtalukkoon ja paina mittaristossa näkyvää alempaa nappia pohjaan - ja pidä pohjassa.
2. Käännä virrat päälle - vaihtoilmaisin alkaa välkkyä.
3. Painamalla ylempää nappia säädät miten vaihtovalaisin ilmaisee (pois, päällä jatkuvasti, välkky).
4. Painat alempaa kerran, kunnes mittariston alareunaan ilmestyy voimakkuuden ilmoittava palkki ja painamalla ylempää nappia säädät vaihtovalaisimen voimakkuuden.
5. Painat kerran alempaa, jolloin kierroslukumittari nousee lukemaan jossa vaihtovalaisin kytkeytyy.
6. Ylemmästä napista säädät kierroslukua.
7. Painat jälleen alempaa kuittaaksesi muutokset, ja asetus on valmis.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=CTYktfS45aI

Kiitän tästä.
Kaikkineen olen tämän sivuston kautta saanut paljon arvokkaita neuvoja ja mielipiteitä :)

seppo02 sanoi:

Joo, tinkivara oli puhdas nolla. Varusteista (laukut jne) en saanut vielä hintaa. Eipä taida tulla kauppoja.

jlik sanoi:
Ostin sitten ton mopon. Lankomies antoi sille kunnon kyytiä Turun motarilla tänään (itse en uskalla vielä). Ajotunteja varasin Autokoulu Frendistä heinäkuulle (niin heinäkuulle kun olen 1.5 kuukautta matkoilla).

Onneksi olkoon pyörästä! Loistava valinta sinulle!

Back