Tosiostajan erottaa heti alkuvaiheessa muille ei kannata uhrata aikaa.
"Mikä on tiukka hinta jos tuun heti hakeen" => Ei kauppoja
"Mikä viimeinen hinta" * 100 => Ei kauppoja
"Täytyy myydä ensin oma pyörä" => Ei kauppoja
Asiat alkaa muuttumaan sovitusta => Ei kauppoja
Ostajan puheet epämääräisiä/selityksiä => Ei kauppoja ......
...
Pyörät olen vielä tähän mennessä pääasiallisesti ostanut ja myynyt liikkeessä, mutta sen ainoan suoraan yksityiseltä ostamani käytetyn pyörän ja useimpien autojen osalta kyllä olen kysynyt juuri tuon ensimmäisen kysymyksen ennen matkaan lähtöä.
En ehkä ole tyypillinen ostelija, koska näen hakumatkat hauskoina reissuina kaverien kanssa eikä näin ollen ole suurtakaan väliä mistä niitä rakkineita haetaan.
Mutta ensin selvitän puhelimitse ja sähköpostitse millaisen ihmisen kanssa olen juttusilla ja mikä on kauppatavaran kunto.
Yleensä myytävät ovat aina "hyviä", eikä suurin osa myyjistä edes liioittele. Pitää vain selvittää mikä toisen osapuolen mielestä on "hyvä"
Sitten kun on oikeat kysymykset kysymällä ensin varmistettu että myyjä tietää puhuvansa sellaisen henkilön kanssa joka ei ole pidä tapanaan ostaa sikaa säkissä, alkaa tulla melkein aina oikein hyvää ja tarkkaa palautetta kysymykseen "jos oikein pikkutarkka asiantuntija syynäisi sen laitteen oikein nuuskimalla, niin mitä hän havaitsisi". Mutta kieltämättä tuota kysymystä ei voi pudottaa heti keulilta varmistamatta ensin että kuulija ymmärtää soittajan olevan valmis myös toteuttamaan syyninsä.
Mutta tämän filtterin jälkeen matka kohdetta katsomaan rajoittuukin tekniseen katsastukseen ja hinnoista ei tarvi enää väitellä. Kun kertoo tulevansa riittävän kaukaa, niin hinnat osuvat monesti kohdilleen, koska "mahdollisia" tapauksia ei moni aja kaukaa hakemaan.
Ja ne muutamat hukkareissutkin ovat tarjonneet hyvät naurut kotimatkalla kun on porukalla riekuttu tyhjänä höyryävään jäähdyttimeen karjakeittiöstä sinkkiämpärissä haetulle vesitäydennykselle
Omat rakkineeni olen vissiin hoitanut tarpeettoman kalliisti ja myynyt liian halvalla, kun en niitä yleensä ehdi kummemmin mainostaa. Vaihtoaikeen tullessa julki, tulee joku työkaveri, sukulainen tai naapuri rahojen kanssa. Ei sillä hyvällä hoidolla mitään premiumia myyntihintaan saa, mutta laitteen kunto ja vakuuttava kuittinippu mahdollistaa myynnin kohtuuhinnalla.
Ja koska uusi on kuitenkin kalliimpi, voi itse antamansa alennuksen ottaa sen ostossa korkoineen takaisin kunhan ei hosu.