Alkaa pyörien hinnat tippuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arttu.H
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minua myös ihmetyttää sama ajatus kun ”Kale", elikkä miksihän Custom pyörät ovat 1k-3k kalliimpia kuin muut saman ikäiset pyörät? Onko jollain tähän järkevää vastausta?
omg.gif
Mutu:

Muovipyörien hinnassa on uutena ns. 'muotilisää' ja uutuusmallilisää. Kumpikin sulaa nopeassa tahdissa pois, kun pyörästä tulee uusi malli muutaman vuoden välein. Joku vaikka ensimmäinen R1:nen on ihan pätevä ja ainakin omasta mielestäni komean näköinen kilokyykky, mutta kun se vaan ei ole enää ihan markkinoiden kuuminta hottia. Toki siellä on tekniselläkin puolella tapahtunut muutoksia, mutta merkityksensä on myös freshillä ulkonäöllä. Kireähköt koneet mahdollistavat myös motin ja laatikon hajottamisen customeita nopeammalla tahdilla.

Customeissa taas pakasta vedetyn pyörän merkitys on hintaansa pienempi. Porukan rispektiin ei vaikuta hirveästi onko se alla nyt malliston nopein HooDee tai onko se tankin korkki viimeisintä muotoilua. Tehojen kasvulla ei ole merkitystä, väännön kasvulla ei ole merkitystä. Pelot esim niistä, että customilla on keulittu öljynotto ilman puolella tai hajotettu kakkonen laatikkoa rääkkäämällä ovat myös pieniä.

Joo, aika koomisia piirteitä alkaa saamaan tämä valitus. Joillekin tuntuu olevan liian vaikeaa tuo mopon ostaminen. Ne maksaa ihan liikaa, 5v vanhemmat pyörät pitäisi saada ilmaiseksi täysin huollettuna ja täyteen tankattuna. Kannattaa varmaan ostaa se uusi tai ostaa se halpa "saksan pyörä" sokkona kuvien perusteella.

Sitten vielä avataan kymmenelle pyörämallille uusia topikkeja käyttökokemuksia kysellen, hakuakin voi käyttää. Ei oo helppoa.
baaa.gif

Joo, aika koomisia piirteitä alkaa saamaan tämä valitus. Joillekin tuntuu olevan liian vaikeaa tuo mopon ostaminen. Ne maksaa ihan liikaa, 5v vanhemmat pyörät pitäisi saada ilmaiseksi täysin huollettuna ja täyteen tankattuna. Kannattaa varmaan ostaa se uusi tai ostaa se halpa "saksan pyörä" sokkona kuvien perusteella.

Sitten vielä avataan kymmenelle pyörämallille uusia topikkeja käyttökokemuksia kysellen, hakuakin voi käyttää. Ei oo helppoa.  
baaa.gif
Mitään käytettyä laitetta ei tietenkään sokkona kannata ostaa, mutta kyllä nuo "halvat saksanpyörät" ovat hyvin usein parempia kuin nämä loppuun runkatut "täydellä huoltokirjalla" olevat suomipyörät.

Saksa vs. suomipyörän valintaa voi perustella saksapyörän puolelle muutamalla ihan konkreettisellakin asialla...

- Saksassa ajetaan poikkeuksetta paremmalla tiestöllä kuin suomessa, vaikuttaa varmasti pyörän kuntoon.
- Huomattavasti enemmän valikoimaa, vähemmän ajettuja
- Saksassa pyörät katsastetaan joka vuosi, joten nippusidekorjauksia tai muita purkkavirityksiä tuskin löytyy
- Tulevat hieman halvemmaksi, joskin hakeminen on työläämpää

baaa.gif
Mitään käytettyä laitetta ei tietenkään sokkona kannata ostaa, mutta kyllä nuo "halvat saksanpyörät" ovat hyvin usein parempia kuin nämä loppuun runkatut "täydellä huoltokirjalla" olevat suomipyörät.

Saksa vs. suomipyörän valintaa voi perustella saksapyörän puolelle muutamalla ihan konkreettisellakin asialla...

- Saksassa ajetaan poikkeuksetta paremmalla tiestöllä kuin suomessa, vaikuttaa varmasti pyörän kuntoon.
- Huomattavasti enemmän valikoimaa, vähemmän ajettuja
- Saksassa pyörät katsastetaan joka vuosi, joten nippusidekorjauksia tai muita purkkavirityksiä tuskin löytyy
- Tulevat hieman halvemmaksi, joskin hakeminen on työläämpää
Kyllä, kukapa sitä loppuunajettua ruoskaa Saksasta asti hakisikaan, eli haetaan niitä parempia.

Moni suoraan vertailee Suomen hintoja muualla oleviin hintoihin. Olen noita itsekin laskenut ja jos pyörää ei tilaa sokkona, niin aika tavalla kuluja siihen oheen tulee. Ja aikaa sekä vaivaa. Tapauskohtaista sitten että kuinka paljon siinä oikeasti voittaa, jos voittaa. Ja kun sinne Saksaan/Englantiin on ne lentoliput ostettu ja paikan päälle päästy, niin eihän sieltä voi tyhjin käsin palata vaikka paikan päällä ne etukäteen katsotut pyörät ei vaikutakaan enää yhtä hyviltä tai ne on ehditty myydä. Epävarmuustekijöitä ja oheiskuluja on aika paljon enemmän kuin siinä jos käy vilkaisemassa myytävänä olevaa pyörää naapuripitäjässä.

e. enkä tässä siis markkinoi "suomi-pyörääni" ja itselläkin harkinnassa ulkomailta pyörän tuominen, mutta liian yksinkertaistavasti noita hintoja ei kannata vertailla.

baaa.gif
Tosi koomista on tosiaankin, kun allekirjoituksena on myynti-ilmoitus yli viisi vuotta vanhasta pyörästä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Moni suoraan vertailee Suomen hintoja muualla oleviin hintoihin. Olen noita itsekin laskenut ja jos pyörää ei tilaa sokkona, niin aika tavalla kuluja siihen oheen tulee. Ja aikaa sekä vaivaa. Tapauskohtaista sitten että kuinka paljon siinä oikeasti voittaa, jos voittaa. Ja kun sinne Saksaan/Englantiin on ne lentoliput ostettu ja paikan päälle päästy, niin eihän sieltä voi tyhjin käsin palata vaikka paikan päällä ne etukäteen katsotut pyörät ei vaikutakaan enää yhtä hyviltä tai ne on ehditty myydä. Epävarmuustekijöitä ja oheiskuluja on aika paljon enemmän kuin siinä jos käy vilkaisemassa myytävänä olevaa pyörää naapuripitäjässä.

e. enkä tässä siis markkinoi "suomi-pyörääni" ja itselläkin harkinnassa ulkomailta pyörän tuominen, mutta liian yksinkertaistavasti noita hintoja ei kannata vertailla.
Nykyisten halpalentojen aikakaudella en laskisi turhaa saksanreissua sen kalliimmaksi kuin esim 400-500 kilsan päähän sijoittuvaa turhaa pyöränkatsomisreissua suomessa.

Itselle olen pari pyörää ostanut saksassa, yhden kerran olen tullut tyhjin käsin takaisin, koska kiinnostavista pyöristä toinen oli myyty ja toinen ei vain muuten miellyttänyt.

Hintaa tuolle reissulle ei tullut paljonkaan satkua enempää ( RyanAir Tre-Frankfurt lippu 32 euroa ja Frankfurt-Tre 49 euroa + taksit siellä päässä ja lentokenttäparkki tampereen lentoasemalla ).

Eli pakko ei ole sieltäkään mitään ostaa, mutta kannattaa tsekata etukäteen niin monta vaihtoehtoa ettei tyhjin käsin tarvitse tulla takaisin.

Nykyisten halpalentojen aikakaudella en laskisi turhaa saksanreissua sen kalliimmaksi kuin esim 400-500 kilsan päähän sijoittuvaa turhaa pyöränkatsomisreissua suomessa.

Itselle olen pari pyörää ostanut saksassa, yhden kerran olen tullut tyhjin käsin takaisin, koska kiinnostavista pyöristä toinen oli myyty ja toinen ei vain muuten miellyttänyt.

Hintaa tuolle reissulle ei tullut paljonkaan satkua enempää ( RyanAir Tre-Frankfurt lippu 32 euroa ja Frankfurt-Tre 49 euroa + taksit siellä päässä ja lentokenttäparkki tampereen lentoasemalla ).

Eli pakko ei ole sieltäkään mitään ostaa, mutta kannattaa tsekata etukäteen niin monta vaihtoehtoa ettei tyhjin käsin tarvitse tulla takaisin.
Itse olen miettinyt pyörän hakua Briteistä. Ja aiempien reissujen perusteella laskenut että kyllä siihen punta poikineen menee: lennot Easyjetillä, majoitus ainakin yhdeksi tai kahdeksi yöksi ja kulkeminen paikan päällä liikkeiden ja majoituksen välillä jne. Useamman satasen budjetilla mennään ja aikaa menee muutama päivä. Tietty halvimmillaan ja helpoimmillaan voi onnistua kätevästikin, jos esim. Ryanairin aikataulut sopii itselle jne.

Viisastelijat eivät kai koskaan vaihda pyörää. Aina uutta alle
ja halvalla. EU:ssa on vapaa liikkuvuus. Muuttakaa Saksaan
tai Englantiin, sieltä saa sopivasti vaikka mitä. Mitä täällä va-
litatte. Jos on pussi kunnossa, eikun vanha kaatikselle koska
ei siitä pidä mitään saadakaan kun ei siitä mitään saa pyytää.
Ihme narisijoita, onko tää joku Suosikin tai Hevoshullun palsta,
juttujen taso ja ajattelu kuuluu tuohon ikään.

Itse olen miettinyt pyörän hakua Briteistä. Ja aiempien reissujen perusteella laskenut että kyllä siihen punta poikineen menee: lennot Easyjetillä, majoitus ainakin yhdeksi tai kahdeksi yöksi ja kulkeminen paikan päällä liikkeiden ja majoituksen välillä jne. Useamman satasen budjetilla mennään ja aikaa menee muutama päivä. Tietty halvimmillaan ja helpoimmillaan voi onnistua kätevästikin, jos esim. Ryanairin aikataulut sopii itselle jne.
Joo, itse en oikein näe briteistä käytetyn hakemista kovinkaan järkevänä, ei se punta kuitenkaan niin halpa ole, joudut ottamaan pyörälle rahdin ja lentämään itse takaisin, ellet sitten halua vetää oikein kunnon eurooppa-touria.

Saksasta kesä-aikaan kun pyörä on ihan ajettavissa kotiin tanskan ja ruotsin läpi, tukholmasta sitten lautalla yli jos ei halua tulla suoraan superfastilla tms. saksasta suomeen.

Omakohtaiseen kokemukseen perustuen sanoisin että pyörän haku saksasta maksaa noin 450-600 euroa kaikkineen, briteistä ei kokemusta eikä käsitystä, mutta varmaan tuplahintainen haku lentoineen, rahteineen ja majoituksineen

Tosi koomista on tosiaankin, kun allekirjoituksena on myynti-ilmoitus yli viisi vuotta vanhasta pyörästä  
biggrin.gif

biggrin.gif

biggrin.gif
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin koomista on myös se että päivärahoja odotellessa pyörät tuntuu kalliille.
Nimenomaan
biggrin.gif
ja töissä ollessakin. Kun on erehtynyt katsomaan hintoja "aidan toisella puolella" ja sitä vauhtia, millä hinnat tippuvat, ei voi muutakun ihmetellä Suomen hintatasoa ja tapaa, millä sitä pidetään väkisin korkealla
smile_org.gif

Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta paljonkohan esim. Nettimoto:n hinnoissa noin yleensä on tinkimisvaraa ja mitkä ovat teidän mielestä sellaisia tekijöitä (esim. renkaat, jarrut, jne.?) jotka antavat aihetta hinnan neuvottelemiseen? Selvähän on että pyörät ovat erilaisessa kunnossa ja hinta määrittyy sen mukaan, mutta jos yleistetään vähän.
cool.gif
Mitä itse olen myynyt, niin olen semmoiset 500e jättänyt "tinkivaraa" pyyntöön.

Viimeksi tuli myytyä todella hyvässä kunnossa ollut RF900 (mm. laitettu talven aikana yli 1000e:llä uutta kuluosaa (nesteet+suodattimet, renkaat, ketju&ratas, laakereita, jarrut yms)) pyynnöllä 3400e. Periaatteessa ostaja tarjos kolmea tonnia, mutta sanoin että "laitetaan sit samalla kakkosella alkava luku (2900e) niin tulee sulle parempi mieli" ja kaupat tuli molemmin puolin iloisissa merkeissä.
tounge.gif

Taisi olla sillä hetkellä pyynöltäänkin halvin vastaava nettimotossa ja vähintään kuntonsa puolesta mielestäni ihan ok hintainen (siis ostajan kannalta, itse tietysti mietti että menikö liiankin halvalla, mutta kun oli jo seuraava mopo ostettuna, niin pelkkiä vakuutuskulujahan tuosta enää tuli, joten tärkeintä oli vain saada se myytyä)..

Viisastelijat eivät kai koskaan vaihda pyörää. Aina uutta alle
ja halvalla. EU:ssa on vapaa liikkuvuus. Muuttakaa Saksaan
tai Englantiin, sieltä saa sopivasti vaikka mitä. Mitä täällä va-
litatte. Jos on pussi kunnossa, eikun vanha kaatikselle koska
ei siitä pidä mitään saadakaan kun ei siitä mitään saa pyytää.
Ihme narisijoita, onko tää joku Suosikin tai Hevoshullun palsta,
juttujen taso ja ajattelu kuuluu tuohon ikään.
Pohjimmiltaan tässä topicissa varmaankin kiukutellaan siitä, että miksi maailmassa on kysynnän- ja tarjonnanlaki?
Näin kansalaisadressejen aikakautena voisi olla tehokkaampaa järjestää kampanja, "ÄLÄ OSTA YLIHINTAISTA MOOTTORIPYÖRÄÄ SUOMESTA!".

Mutta siltikin se niin tulee menemään, että ostaja mittaa itse pyörältä saamiensa asioiden suhteen siitä maksamaansa hintaan ja näiden arvioiden tulos määrittää pyörän arvon.

Jos hinta on vaikka saksasta tuotuna 2000 halvempi, mutta ostaja katsoo vaivan näön, tai muiden seikkojen arvoksi tuon 2000, hän maksaa kotimaassa tuon erotuksen mielellään ja näin syntyy eroa arvoihin meillä ja saksassa..

"Mikä on tiukkahinta jos tuun heti hakee?" Itse ainakin käytän moista jos oon tosissaan ostamassa ja yleensä jos vastaus on ollu kelvollinen niin menen käteisenkanssa paikalle ja siinä vielä jutellaan ja sen jälkeen teen kaupat.. näin olen ostanut jo 2 autoa ja juuri tuolla tavalla ostin syksyllä daytonan itselleni.. eli ei kysymysten takia kannata heti dissata ostajaa..

"Mikä on tiukkahinta jos tuun heti hakee?"
Ongelma tuossa on usein se, että tuollaisia kysymyksiä tulee jatkuvasti ja usein ne ei johda mihinkään niin kyllähän siinä myyjällä fiilikset menee. Mutta mikäli ostaja on tosissaan ja muutenkin hommat sujuu puheiden mukaan sekä tuosta lopulta kaupat tulee, niin ihan hyvä mieli jää/on jäänyt niistä kaupoista.

"Mikä on tiukkahinta jos tuun heti hakee?"
Ongelma tuossa on usein se, että tuollaisia kysymyksiä tulee jatkuvasti ja usein ne ei johda mihinkään niin kyllähän siinä myyjällä fiilikset menee. Mutta mikäli ostaja on tosissaan ja muutenkin hommat sujuu puheiden mukaan sekä tuosta lopulta kaupat tulee, niin ihan hyvä mieli jää/on jäänyt niistä kaupoista.
Jos em vuorosana on ostajan ensimmäinen niin siitä ei_varmasti_tule_kauppoja..
smile_org.gif
sillä joka puhuu heti rahasta niin sitä ei löydy.( elämä opettanut)
wink.gif

Jos em vuorosana on ostajan ensimmäinen niin siitä ei_varmasti_tule_kauppoja..  
smile_org.gif
sillä joka puhuu heti rahasta niin sitä ei löydy.( elämä opettanut)  
wink.gif
Myth busted!
033102bebe_1_prv.gif
kaboom.gif

Minulta ostettiin pyörä lähes noilla sanoilla. Soittaja oli voittaja ja kysyi hintaa, sanoin pari sataa alle pyynnön. Ostajasta tämä oli ok, pisti rahat tilille ja haki myöhemmin mopon pois.

Toki puhelun aikana kyseli pyörästä lisätietoa jne. mutta kaupat tuli.

Tosiostajan erottaa heti alkuvaiheessa muille ei kannata uhrata aikaa.
"Mikä on tiukka hinta jos tuun heti hakeen" => Ei kauppoja
"Mikä viimeinen hinta" * 100 => Ei kauppoja
"Täytyy myydä ensin oma pyörä" => Ei kauppoja
Asiat alkaa muuttumaan sovitusta => Ei kauppoja
Ostajan puheet epämääräisiä/selityksiä => Ei kauppoja ......
...  
033102beer_1_prv.gif
Pyörät olen vielä tähän mennessä pääasiallisesti ostanut ja myynyt liikkeessä, mutta sen ainoan suoraan yksityiseltä ostamani käytetyn pyörän ja useimpien autojen osalta kyllä olen kysynyt juuri tuon ensimmäisen kysymyksen ennen matkaan lähtöä.

En ehkä ole tyypillinen ostelija, koska näen hakumatkat hauskoina reissuina kaverien kanssa eikä näin ollen ole suurtakaan väliä mistä niitä rakkineita haetaan.

Mutta ensin selvitän puhelimitse ja sähköpostitse millaisen ihmisen kanssa olen juttusilla ja mikä on kauppatavaran kunto.

Yleensä myytävät ovat aina "hyviä", eikä suurin osa myyjistä edes liioittele. Pitää vain selvittää mikä toisen osapuolen mielestä on "hyvä"
smile_org.gif

Sitten kun on oikeat kysymykset kysymällä ensin varmistettu että myyjä tietää puhuvansa sellaisen henkilön kanssa joka ei ole pidä tapanaan ostaa sikaa säkissä, alkaa tulla melkein aina oikein hyvää ja tarkkaa palautetta kysymykseen "jos oikein pikkutarkka asiantuntija syynäisi sen laitteen oikein nuuskimalla, niin mitä hän havaitsisi". Mutta kieltämättä tuota kysymystä ei voi pudottaa heti keulilta varmistamatta ensin että kuulija ymmärtää soittajan olevan valmis myös toteuttamaan syyninsä.

Mutta tämän filtterin jälkeen matka kohdetta katsomaan rajoittuukin tekniseen katsastukseen ja hinnoista ei tarvi enää väitellä. Kun kertoo tulevansa riittävän kaukaa, niin hinnat osuvat monesti kohdilleen, koska "mahdollisia" tapauksia ei moni aja kaukaa hakemaan.

Ja ne muutamat hukkareissutkin ovat tarjonneet hyvät naurut kotimatkalla kun on porukalla riekuttu tyhjänä höyryävään jäähdyttimeen karjakeittiöstä sinkkiämpärissä haetulle vesitäydennykselle
omg.gif

Omat rakkineeni olen vissiin hoitanut tarpeettoman kalliisti ja myynyt liian halvalla, kun en niitä yleensä ehdi kummemmin mainostaa. Vaihtoaikeen tullessa julki, tulee joku työkaveri, sukulainen tai naapuri rahojen kanssa. Ei sillä hyvällä hoidolla mitään premiumia myyntihintaan saa, mutta laitteen kunto ja vakuuttava kuittinippu mahdollistaa myynnin kohtuuhinnalla.

Ja koska uusi on kuitenkin kalliimpi, voi itse antamansa alennuksen ottaa sen ostossa korkoineen takaisin kunhan ei hosu.

Back