• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoseuraa, part two

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piipu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nytkin ajeltiin "ihan hieman" ylinopeutta, mutta mielestäni homma toimi erittäin hyvin, kun kärki jaksoi odotella risteyksissä.
Roikuin porukan keskivaiheilla ja yksin ajaessa vauhti olisi ollut huomattavasti hitaampi. Nyt oli hyvä hakea tuntumaa, kun voi edellä ajavan selästä ja jarruvalosta (harvoin..) arvioida kaarteita ja sopivaa nopeutta.

Summa summarum: Vauhdikas ryhmäajo kehittää varmasti tällaisen aloittelijan taitoja ja lisää turvallisuutta normaaliin ajoon.

Pyrin eilen ajelemaan letkan keulilla sellaista nopeusrajoitus- max.+25 nopeutta niin, että kortti säilyy jos jäätelökauppiaat yllättävät.
Nopeutta koetin pitää yllä sen verran, että kaikki nauttivat menosta, eikä kenenkään tarvitsisi alkaa ajelemaan takana yhdellä kädellä, aikansa kuluksi vihellellen ja puiden latvoja katsellen
biggrin.gif

Ei ole ainakaan minulle mikään itse tarkoitus kaahottaa ajotaidon rajoilla vaan ajaa sillä tavalla rennosti, että itestä meno tuntuu varmalta ja on hallinnassa.
Toki nopeampien perässä ajosta oppii, kunhan ei valitse liian nopeeta peesattavaa.

Voin kyllä lähteä mielelläni (vaikka ensi viikoloppuna) sellaiselle rajoitusten mukaan "paraatiajo" tyyppiselle ajoreissullekin, jossa letka pyritään pitämään koossa koko ajan.
Muodostetaan jono kuten Matti R ehdotti: reitin tuntevan vetäjän takana ajavat hitaimmat kuskit ja siitä nousevassa "nopeusjärjestyksessä" nopeimmat viimeisenä.
Pääasia kun tuossa hommassa on kuitenkin mun mielestä hyvä porukka ja yhdessä ajeleminen
062802moto_prv.gif

Joo tuo että kukin kääntää kahvaa itse ja on vastuussa omasta vauhdistaan kannattaa pitää mielessä kun ajetaan letkassa. Huomasin vaan että perässä vauhdit nousi 40-60 km/h alueilla aika kovaksi kun yritettiin ottaa etupäätä kiinni.
Eli etupää saa tietty ajaa niinkuin ajaa kunhan vaan odottaa risteyksissä, niinhän se on mennyt nytkin ja toimii hyvin.
Ja totta, yhdessä olo on ollut hauskaa, joten jatketaan samaan malliin. Joskus voisi tietty ennen lenkkiä pitää pienen meetingin näistä asioista.
Ja nythän kannattaa pysyä porukassa kun on ajokauden päättäjäisetkin tiedossa.. MUKANA  
062802jumpie_prv.gif

Ja totta, yhdessä olo on ollut hauskaa, joten jatketaan samaan malliin. Joskus voisi tietty ennen lenkkiä pitää pienen meetingin näistä asioista.
Joo vois kai siinä ennen lähtöä pari sanaa sanoa reitistä ja letkassa ajosta ym. Kaikki ainakin tietäisivät suurinpiirtein minne ollaan menossa, jos nyt ei satu reitti muuttumaan kesken matkan.

Niin ja myös muut saavat ehdottaa reittejä ja vetää letkaa kuin
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
busa_smiley.gif

Jokainen ajaa tietysti omalla tyylillään ja omalla vastuullaan näissä ajoissa. Porukassa vauhti voi huomaamatta kasvaa lähelle omia rajoja (itselleni tuli pari lievää hätäjarrua sunnuntaina). Tämä ei yleisillä teillä ole välttämättä hyväksi. Ite tykkään fiilistellä tuossa rikesakkorajojen puitteissa ainoastaan. Lisäksi noista teistä ei aina tiedä missä on hiekkaa/hevosia/lapsia/jalankulkijoita/vilkkuvikaisia asuntovaunuja yms.

Itse olen pari kolme kertaa käynyt radalla hitaassa ryhmässä ja siellä saa mukavasti tuntumaa. Kun pyytää, niin saa ajolinjaopastusta vetäjiltä. Ahvenisto on turvaton olemattomine suoja-alueineen nopeille mutta itse hitaana tykkään siitä kun siellä pääsee tunnelmaan pienilläkin nopeuksilla. Kesällä 2007 (tämänhetkinen suunnitelma)  aion jättää ainakin pitemmät ulkomaankeikat väliin ja käydä useammin radalla. Josko se matkalehmäkin alkaisi taittua  
smile_org.gif

/Jukka
Joo, toivottavasti kukaan ei ala ryhmässä yrittää liikaa pysyäkseen mukana! Ahvenistoa suosittelen ehdottomasti, itse olen käynyt neljä kertaa hitaissa. Viimeisellä kerralla ajo tuntui alusta alkaen rennolta ja Tarun mutkakin alkoi taittua. Siellä ajaminen on kuitenkin hieman eri luonteista, kun pinta on puhdas ja ehjä ja tietää edessä olevat mutkat. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole kehittää huippunopeutta vaan hankkia varmuutta normaaliin ajoon ja yllättäviin tilanteisiin.

Milloin on "Piipun  
sport05.gif
ajojen" osa kolme ?

Edit: Hyvä  
sport05.gif
vaihtoehto, kun järjestetään viikonloppuisin  
wink.gif
   Viikolla PK-meeting, kuulemma "hieman" eri vauhti..  
nixweiss.gif
 Siks en oo osallistunu.
En ole teidän ajeluihin osallistunut,joten vauhtia en tiedä.Pk-meettien vauhdin tiedän, enkä pidä sitä "maineen" mukaisena, sitä en kiellä ettei joskus vauhti nouse joillain pätkillä, mielestäni yleistävät provosoinnit eivät kuulu asiaan, varsinkaan jos itsellä ei ole muuta kun kuulopuheita.Itse olen parjatuissa PK-miittiletkoissa ajanut tänäkesänä
-Letkanvetäjänä
-Letkan kärjen vauhdissa
-Letkan keskellä
-Letkan viimeisenä
Tästä johtuen katson omaavani jonkinlaisen käsityksen niistä kerroista jotka olen ollut mukana, olen osallistunut letkaan myös kyyttiläisen kanssa (enkä edes ainoana). Näkyy tässä olevan kuitenkin samoja nickejä mitä on ollut torstaisinkin mukana, joista osa letkan kärjessä osa lopussa, joten en usko vauhtien pokkeavan aivan oleellisesti.Tärkeintä on muistaa että ajaa omien kykyjensä mukaisesti ja jokaisella on letkassa vastuu risteyksessä katsoa että takana tuleva näkee minne ollaan menossa.Paranemisia loukkaantuneille ja muille mukavia "lauantailetkoja" álá piipu.
biggrin.gif

kukin ajaa missä ajaa kenen kanssa ja millä vauhilla haluaa, kunhan nauttii...
biggrin.gif
oli mikä ryhmäajo tahansa niin aina mielettömän hienoo
et joku jaksaa niitä vetää..eikä niitä ajoja kannata rupee setvimään...paitsi tietysti jostai ollu ehdottoman pielessä..
baaa.gif
062802moto_prv.gif

En ole teidän ajeluihin osallistunut,joten vauhtia en tiedä.Pk-meettien vauhdin tiedän, enkä pidä sitä "maineen" mukaisena, sitä en kiellä ettei joskus vauhti nouse joillain pätkillä, mielestäni yleistävät provosoinnit eivät kuulu asiaan, varsinkaan jos itsellä ei ole muuta kun kuulopuheita.Itse olen parjatuissa PK-miittiletkoissa ajanut tänäkesänä
-Letkanvetäjänä
-Letkan kärjen vauhdissa
-Letkan keskellä
-Letkan viimeisenä
Tästä johtuen katson omaavani jonkinlaisen käsityksen niistä kerroista jotka olen ollut mukana, olen osallistunut letkaan myös kyyttiläisen kanssa (enkä edes ainoana). Näkyy tässä olevan kuitenkin samoja nickejä mitä on ollut torstaisinkin mukana, joista osa letkan kärjessä osa lopussa, joten en usko vauhtien pokkeavan aivan oleellisesti.Tärkeintä on muistaa että ajaa omien kykyjensä mukaisesti ja jokaisella on letkassa vastuu risteyksessä katsoa että takana tuleva näkee minne ollaan menossa.Paranemisia loukkaantuneille ja muille mukavia "lauantailetkoja" álá piipu.
biggrin.gif
Molemmissa ajoissa ajaneena voisin sanoa että aika tavalla samoja vauhteja noissa mennään ainakin kärjen osalta. Yhteistä on se että molemmissa on ollut hauskaa ja sehän noissa on pääasia
062802moto_prv.gif

Pk-meettien vauhdin tiedän, enkä pidä sitä "maineen" mukaisena, sitä en kiellä ettei joskus vauhti nouse joillain pätkillä, mielestäni yleistävät provosoinnit eivät kuulu asiaan, varsinkaan jos itsellä ei ole muuta kun kuulopuheita.
Olen samaa mieltä RIMMONin kanssa tuosta "maineesta". Pari kertaa olen ollut PK-meetingissä ja samaan tapaan, samoja vauhteja letka on sielläkin ajellut.

edit:olit jarru nopeempi

biggrin.gif
et joku jaksaa niitä vetää..eikä niitä ajoja kannata rupee setvimään...paitsi tietysti jostai ollu ehdottoman pielessä..
baaa.gif
062802moto_prv.gif
Olen samaa mieltä, mutta jos arvostelee sillä perusteella ettei ole ollut mukana kun kuulemma ehkä sille .....
tounge.gif
Sitä tarkoitin, en arvostellut lauantaiajeluita vaan pikemminkin päinvastoin.Jos itselleni aikataulu jossain vaiheessa sopii saatan olla myös teidän letkassa mukana, mene ja tiedä.
biggrin.gif

On muuten usein nähty asia et joku asia on pielessä just niille jotka ei ole olleet mukana.

biggrin.gif
et joku jaksaa niitä vetää..eikä niitä ajoja kannata rupee setvimään...
Lisää "piipu ajoja"  
tounge.gif
ja hvitie:n sanoin "toivottavasti kukaan ei ala ryhmässä yrittää liikaa pysyäkseen mukana!"
Vetäjä odottakoon risteyksissä ryhmän kasaan.

Ohjeita on TÄSSÄ nyt ja on ollut aina.

Tuossa oikeassa reunassa on tiivistelmä. Kannattaa lukea.
On tietenkin aivan selvää, että maailmaa kannattaa muttaa niiltä
osin kuin jotkut asiat vääriksi ovat osoittautuneet. Noita ohjeita
voisi ainakin pitää perusohjeina näin aluksi. Iso osa porukoista
on ne jo joskus nuoruudessaan lukeneet ja siksikin uskon niiden
olevan isolle osalle melko tuttuja.

Ihan kaikki vanhat asiat eivät ole huonoja (esim. pyörä). Pyöriä
on ollut olemassa jo paljon ennen meidän kenenkään syntymäämme
ja silti ne ovat tänä päivänäkin ihan hyvejä. Samoin iso osa ohjeista.

Tämä on jo varmaan 167 kerta kun näitä asioita linkkailen täällä
netissä, mutta siltikin ne yhä edelleen ovat joillekin täysin uuden
tuntuisia. Vaan mitäpä tuosta - on mulla aikaa näitä tänne
ruuvailla. Vaan onkos teillä aikaa niitä lueskella onkin jo paljon
mielenkiintoisempi kysymys.

Lukekaa ne tarkkaa sillä ensi kerralla niistä on kirjalliset
kokeet ja vain hyväksytysti läpäisseet pääsevät mukaan.

baaa.gif
(ei vaisteskaa... )

PS. myös "Erityisohjeita sorapöräyksiin" siellä lopussa
bowdown.gif

Mitä tulee kovaa ajamiseen .. niin älkää ajako kovaa ..
yksinkertaista .. eikös vain ..
omg.gif
*ohhoh .. onko noin?*
Jokaisella on oma kaasukahva ja KUN juuri sinä ajat niin kuin
pitääkin, niin ne muut tekevät väärin - siitä pinnat kotiinpäin.
Minkään taivaanvallan moraali ei edellytä eikä velvoita ajamaan
kovaa.
talktohand.gif

Itse asiassa ne, jotka ikäänkuin vedättävät kovaa ajamiseen,
tekevät väärin. Liikennesäntöjen noudattamisessa ei ole mitään
väärää (paitsi että se on mahdotonta).
cool.gif

<u>Lapsikin osaa ajaa ylinopeutta, mutta se että pitäisi ajaa oikein
ja liikennesääntöjen mukaisesti, on aivan helkutin vaikeeta.</u>
Sopii kokeilla, jos ette muuten usko. Itselläkin se harvemmin
onnistuu puolta tuntia kauemmin ja vartissakin on jo tekemistä.
tounge.gif

Nää 'Piipun ajothan' on herättänyt paljon keskustelua, hyvä niin, erilaiset näkökulmat pääsee esille. Kaikille on onneksi yhteistä se että parasta antia yhteisajoissa on yhdessä olo ja muiden mopoilijoiden tapaaminen.
Itse kun olen tämmöinen myöhäisherännäinen ja vasta harjoittelen ajamista niin olen siellä viimeisenä jarruttelemassa vauhtia. Mun taidoille muun ryhmän meno on liian vauhdikasta ja vaikka ryhmä ja vetäjä on hienosti aina odottanut peränpitäjiä, välillä tupakkaa poltellen ja kiviä potkiskellen, niin ajattelen mielessäni et sorry, pojat, mä en tuu niin nopeesti kuin te...
Kaiken lisäksi elän vielä sellaisessa harhaluulossa että nopeusrajoituksilla on jokin tarkoitus..
smile_org.gif

Mutta jos vain porukalla kärsivällisyyttä ja tupakkia riittää niin mukaan yritän tulla toistekin.

Milloinkohan joku poliisi löytää tämän threadin ja katsoo seuraavan ajoreitin? Sitten vaan tutka sopivaan kohtaan ja riittävästi pysäytyskalustoa paikalle.
confused_orig.gif

Milloinkohan joku poliisi löytää tämän threadin ja katsoo seuraavan ajoreitin? Sitten vaan tutka sopivaan kohtaan ja riittävästi pysäytyskalustoa paikalle.
confused_orig.gif
HAHHAHHAaaaahh .. olet viimein keksinyt miksi tykkään ajella viimeisten joukossa ..
Rysä on jo silloin, kun minä sinne saavun, täysin pullollaan ..
Jossain vaiheessa ne alkaa päästää viimeisiä ohitse mittaamatta lainkaan ..
Loppuupi niiltä kapasiteetti .. näääs ... ennen minua siis ...
033102bebe_1_prv.gif

confused_orig.gif
No eipä tässä paljoa löytämistä ole kun orggilaisiin kuuluu poliisejakin
biggrin.gif
Harva silti omaan pesään paskantaisi.
Kattokaas nääs kun poliisitkin on ihmisiä ja harrastavat kaikkea kivaa kuten muutkin, myös moottoripyöräilyä
cool.gif

Mutta tottakai tätä foorunia seurataan virkavallankin toimesta ja on hyvin mahdollista, että railakkaaseen menoon puututaan joskus jos siitä tiedetään. Sitä saa mitä tilaa...

confused_orig.gif
No eipä tässä paljoa löytämistä ole kun orggilaisiin kuuluu poliisejakin
biggrin.gif
Harva silti omaan pesään paskantaisi.
Kattokaas nääs kun poliisitkin on ihmisiä ja harrastavat kaikkea kivaa kuten muutkin, myös moottoripyöräilyä
cool.gif

Mutta tottakai tätä foorunia seurataan virkavallankin toimesta ja on hyvin mahdollista, että railakkaaseen menoon puututaan joskus jos siitä tiedetään. Sitä saa mitä tilaa...
Juuri näin arvelinkin, eikä tuohon kommenttiini sisältynyt mitään arvovärityksiä poliisin suhteen. Omat hyvin harvat kokemukseni virkavallan kanssa ovat olleet aivan positiivisia, paitsi taloudellisesti.
smile_org.gif

Back