• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoseuraa Andorran kyläteillä ensi viikolla, tai lähitienoilla? (19.-24.11)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On se Äijä toi hra Huurre
Toivottavasti ens viikolla Malagan nurkilla lepposammat kelit kurvailla (+18 ja aurinkoo)
Noissa keleissä pskat housussa jo paljon ennen noita videdoita, en vois kuvitellakaan että Wihtorilla (Jackpot) tuolla kurvailis….
Iso käsi herralle, upeeta tekstiä, kuvaa, videdoo…
Hienoa seurata retkeä ja jälkipelejä, kiitoksia

auriantero sanoi:
..
Iso käsi herralle, upeeta tekstiä, kuvaa, videdoo…
Hienoa seurata retkeä ja jälkipelejä, kiitoksia

No, tänks! :thumbup: Soma jos turinat jotain kiinnostaa.... ja hyviä jutauksia sinne Costaan vaan ! Hiaanoa seutuahan se on, etenkin ny ku tääl suomenmaassa on "rospuutto" :orgmp:

Jatkoa: Nyt kuitenkin, pimeässä ja lumipyryssä, kun he lähestyivät hotellia, näkyi vain valkoista ja "HUMPSISTA", lumi pöllähti kauttaaltaan auton sivuilla ja kaikissa ikkunoissa. He ajoivat lumivyöryyn! No olivat siinä jo ennen minun tuloani saaneet kaivettua auton kupeet ja kyljet esille, noin 30min:ssa, joten saavuin sitten parahiksi kun nokkaa ja alustaa otettiin esiin. Onneksi ei ollut tullut mitään pelti-, muovi,- saati etenkään henkilövahinkoja tuossa humpsahduksessa! Mutta olivat todella säikähtäneet kun yks-kaks vaan pölähti ! Renkaat sutii ees taas ja sanoin että ei noin! Ensin, kaikki renkaat, myös takana pitää olla vapaana lumesta! Sammuttivat viimein kotilonsa....Ja sitten, sanoin ja näytin, että autohan on ilmassa! Eli kotilon pohjan alla oli mieletön määrä lunta kun olivat ajaneet siihen kinokseen. Vasta sitten, kun olin kaivanut n 15 min lisää, sanoin jotta: Oh yeah, try it now! I ám Shure that now it´s rock!

Ja tyttö rattiin koska oli köykäsin meistä kaikista. Äääärrrrrrrnnnnnnn! Kierroksia oli taatusti, eli ei siis noin sitä irroiteta, vaan siitäkin huolimatta, lähtihään se viimein, tosin ensin työnsimme sitä taaksepäin ja sitten, tyttö tuli itse vauhdilla loppupenkasta lävitse! Olivat kiitollisia ja hikisiä! :p
Hassuinta vaan koko jutussa on se, että tuo rinne mistä lumivyöry oli tullut, on pituudeltaan vain n 20 metriä jos sitäkään. Vyöryvaara-merkkikin on siinä aivan oikeassa kohdin ja koko mesta on ihan siinä hotellini ja RT:n vierellä, n 75 metrin päässä!

Lumisade vain yltyi ja lähdin käyttämään "viimeisen oljenkoreteni". Kylään johti nimittäin rautatie, ja vierellä oli myös, kuinka ollakkaan, juna-asema. Sisältä vaan en löytänyt ketään! Valot ja ovet olivat avoinna, luukut tiskillä auki, samoin kassakone? Huutelin ja paukuttelin ajosaappaillani lattiaan vaan ei ketään missään?
Tyypillistä lienee täällä, ainakin jos on tuollainen lumisade. Ei kaiketi liiku kukaan eikä junatkaan?

Viimein, n 15 min odottelun jälkeen paikalle ilmestyi iäkäs ranskatar, ilman sitä englannin kielen taitoa. Elekielillä näytin että tulin motolla, jota sitä hän ei vaan voinut käsittää!:grin: Sitten kun sen sain tehtyä selväksi, yritin selvittääm saisiko sen ajettua junaan sisälle, eli oliko asemalla lastauslaituria? Kaiken tuon selvittelyn tuloksena oli se, että poistuin asemalta mukanana, henkilö-junalippuhinnasto, aikatauluineen, ja tarkistin kiskojen vierustat, löytyisikö lastauslaituria tai mitään mahdollisuutta, ramppia, tms. jotta voisin aamulla siirtää RT:n junan vaunuun..... . Vaan eipä siltä näyttänyt.

Lähdin hotellille takaisin, ja tuumasin siinä lumimiehenä vaeltaessani, että aamulla tekisin lumiketjut itse tuohon RT:hen. Itse asiassa, en tarvitsisi kuin yhdet, eteen. Nimittäin tullessani alamäkeen, kun RT:mitään ennakkovaroitusta antamatta, heittäytyi silloin jalkojeni välissä huilaamaan, syy oli juuri tuossa, eli kun paino siirtyi eturenkaalle, takunenhan seuraa etusta kyllä:jpstyle: Ja nyt kun edessä alas laaksoon olisi vain alamäkeä, niin silloin yksi ketju riittää. Vaan miten pitkä oli matka sulalle? Ja minkälainen oli tuo "rataprofiili"? RT:llä pystyisin ajamaan tasaisella tieuralla, olkoonkin että olisi luntakin, jollakin tavalla, hiljaa edeten, mutta alamäki- lumitie ei enää houkutellut. Ei ainakaan 50 km:ä, niin kuin joku sanoi, että siellä vasta olisi sulaa... Viimeksi olin jutaillut saman reitin ja vieläpä samaan suuntaan joskus vuosi, kaksi sitten, olikohan keväällä -11, mutta silloin ei mitään tuosta reitistä ollut jäänyt mieleen. Nyt minulla oli kartta ja navigaattori kyllä tankkilaukussani, mutta korkeuseroja en noista päässyt näkemään. JOS olisi netti ollut käytössä, olisikin käynyt Google Maps:in "ukolla" raahaamassa tuon reitin alas laaksoon katsomassa, niin tietäisin varmasti, millaista ajouraa olisi silloin edessä, vaan kun nettiä ei koko kylässä ollut! Palasin hotellihuoneeseeni, istahdin sängylleni, avasin tv:n seuratakseni tulevaa, huomista lumipyryn ennustetta ja sitten riisuin ajotakkini. Otin povitaskuista kännykkäni ja lom.....mitä! Missä on lompakkoni! Kaikki rahat ja korttini? EI VOI OLLA ! Äkkiä kamat uudelleen päälle ja ryntäsin alas portaikkoon! Sen oli pakko jäädä sinne juna-asemalle, tai sitten kun kyykistelin ja tarkistin RT:n rengaskoot, tai sitten.....ja uutta lunta satoi jälkieni päälle, peittäen koko tienoon hiljalleen tuohon märkään valkoiseen massaan.....jatkuu

Viimeksi muokattu:
Voi saatana :p

Jatka nyt äkkiä tota tarinaa :jippikaijee::jippikaijee:
Mult loppuu työvuoro kohta ja sit mä joudun odottelee huomiseen jatkoa :jippikaijee:

Äläs ny mara hopsuta mua, mullon ollut hopsuu tän ekan jakson kanssa ja sit lumitöitäkin pukkasin tuossa välillä, ku meän pihalla ainaskin tulee LUNTA :jippikaijee:

Että tästä nyt sitten tänään, juuri äsken ensi-iltansa saanut eka osa baanalle.......(yks pien moka jäi mut anyway...lähtee.....) ! :orgmp:

Todellakin mielenkiintoinen kertomus. Toiset ajaa ja toiset paukuttaa rukkasia yhteen.

Kyllä minäkin soittaisin jos olis viulu !!!.

Aiemmin tapahtunutta: Otin povitaskuista kännykkäni ja lom.....mitä! Missä on lompakkoni! Kaikki rahat ja korttini? EI VOI OLLA ! Äkkiä kamat uudelleen päälle ja ryntäsin alas portaikkoon! Sen oli pakko jäädä sinne juna-asemalle, tai sitten kun kyykistelin ja tarkistin RT:n rengaskoot, tai sitten.....ja uutta lunta satoi jälkieni päälle, peittäen koko tienoon hiljalleen tuohon märkään valkoiseen massaan.....jatkuu

Juostuani juna-asemalle, ovi oli kuin olikin vielä auki! Ryntäsin odotushuoneeseen ja kyyristelin katsoakseni kaikkien penkkien alle jossa olin istunut, virkailija ei ollut sitä nähnyt mutta sanoin, että asun vieressä hotellissa jos se sattuisi löytymään. Minne seuraavaksi, olin käynyt RT:n ympärillä kyykkimässä, kun tarkistin rengaskoot mahdollisia rengasketjuja varten.....nyt RT:n ympärillä olevat jälkeni olivat jo lumen peitossa, mutta ajosaappaallani ja hansikkaillani hapuilin lunta maasta josko tuntisin jotain? Koiranulkoiluttaja! Eräs hemmo oli tullut minua vastaan, kun saavuin juna-asemalta hotellille, missähän se tyyppi nyt on? Kuka se oli ja missä se asui -ei mitään havaintoa!

Entäs se posti-baari? Siellähän kävin kysymässä kuljetusta RT:lle! Nyt äkkiä vielä sinne ennen kuin se menee kiinni, sanoi olevansa puoli kahdeksaan asti avoinna.....puuh, -huuh...kumma kyllä, vaikka tiet ja pihamaat olivat aivan peilinä, kävellessäni kun meinasin alkuillasta kaatua monen monta kertaa, en nyt juostessani kaatunut kertaakaan! Ryntäsin posti-baarin oven kahvaan kiinni, ja olihan sekin vielä auki, "my wallet", I have lost my wallet! All my money, credit cards, and so on...? Eihän tuo ranskalainen mitään kaiketi ymmärtänyt, mutta täytyi hänen jotain käsittää kädenliikkeistäni! Rauhotuin jo hieman, kun tajusin ettei mitään ole tehtävissä. Jos se on collage-housujeni taskusta maahan tippunut, sitä ei kyllä tuollaisessa lumisateessa löytäisi kukaan, eli aamulla aura-auton teräaura puskisi sen jonnekkin pihanlaitaan, josta sen sitten joku turisti löytäsi toukokuussa.....sillä-lailla, hyvä, jees, voi harmi ! Lähdin takaisin hotellille joka oli enää se ainoa toivoni. Jospa se löytyisi kuitenkin sieltä? Olihan minulla aina kahdessa eri paikassa rahat, niin että osa oli ajohousujen sivutaskussa, ja sieltä löytyisi myös toinen luottokorttikin. Mutta lompakossa oli kuitenkin n 400 €, toinen luottokorteistani ja kaikki ne muut kortit, jotka tosin suotta olin taas ottanut mukaani.

Respassa omistajahemmo vakuutti, ettei hän ole sitä kirjautumisen jälkeen nähnyt ja kapusin portaat huoneeseeni. Mietin missä lompakon viimeksi näin? Maksoin itseni sisälle ja sen jälkeen raahasin kaikki kamat samalla kertaa huoneeseen: tankkilaukku, eväskassi, kypärä, reppu....nyt ne kaikki olivat sängyllä levällään ja kun kävin kaikki lävitse, en voinut käsittää? Mihin olin lompakon laittanut? Otin kypärän ja siirtääkseni sen yöpöydälle, kunnes huomasin jotain ruskeaa sen sisällä!! Vaude ! Kuinka se sinne kypärään olin laittanut? Tätäkö se vanhuus tekee tullessaan? No, pääasia että se nyt löytyi ja olihan se aikamoinen helpoitus!

Kävin aikaisin nukkumaan, koska päivä oli ollut tapahtumarikas ja joo, ehkä raskaskin. Kuulin kuinka seinän taakse tuli jokin porukka yöpymään....zzz...lapsi alkoi ääntelemään! Kas kun eivät ole kasvattaneet lastaan, eihän tähän aikaa pitäsi enää metelöidä? Taas ja taas.....taas.....mitä kummaa? Eihän se olekkaan lapsi, vaan se on nainen? "Voih"-äänet kestivät sen tunnin, kunnes rauha saapui viimein lumiseen kylään, sekä hotelliin....zzzz.

Aamu oli iltansa kaltainen. Nyt "voih"-äänet eivät tosin kestäneet kuin 30 minuuttia. Sitten kuulin kuinka lähdettiin aamiaiselle, ja sitten kun sieltä tultiin, samat ääne alkoivat uudelleen? Ranskalaisia? Siis nuo asukkaat?
Sen 30 minuuttia sen se otti jälleen kun mentiin suihkuun.....en jäänyt enää arvuuttelemaan, mitä sen jälkeen tapahtuisi, kun nousin itsekkin suihkuun, vaikka ajattelin, että nukun pitkään koska minulla ei ollut mihinkään kiire. Eihän kylästä kuitenkaan olisi pääsyä ulos, ellen sitten saisi niitä lumiketjuja jostain....

Aura-autojen ääni koveni, ja vilkasin ulos. Lumisade jatkui eikä mistään auringosta ollut mitään tietoa. Mahtavaa! Mitähän sitä keksisi puuhaksi muuta kuin että lähtisin kaivamaan RT:n hangesta ulos? Ei siitä paljoa näkynytkään, vähän oli sellainen "mottisotilaan" fiilis. :boring::boring::boring:....jatkuu

Hah hah HAAA :jippikaijee:

Joo. Sä alat tulla vanhaks! Mut HUOM. --> Vasta ALAT tulla :thumbup: On meinaan itellä tollasia sekoiluita havaittavissa aika ajoin stressitilanteissa, mut onneks harvoin :no:

Ja toinen merkki lievästä ikääntymisestä on rivien välistä luettuna noiden sun naapureitten ihmettely tai no, ei nyt ihmettely (siis nehän on ranskalaisia) vaan havainnointi :blink: En mäkään kovin usein enää moiseen tempoon ja turnauskestävyyteen pysty ainakaan Mamman kaa, enkä oo muiden kaa kokeillu :right: Ehkä pitäis :dunno:

Lisää lisää.......:orgmp:

Juu ja joo, tänx mara, kannustuksesta, oon koettanu vanheta rauhassa..! .....ööö, mitähän mun piti vastata, ei enää muista, mutta nyt laitetaan sitten suursuosion saanut, (ekan osanki oli tälläki voorumilla kahtonu ainaskin neljä hemmoa...), ja kauan odotettu, (eilenä ilmesty tuo eka osa...vajaat 24h sitten), joten toinen osa kehiin.
Muutamia bugeja siihen jäi taas, mut saatte ehtiä ite ne....:sad:

Että popcornit vatiin ja kuumaa juotavaa rinnuksille & vilttiä tiukemmalle....nyt lähtee::orgmp:

On Huuruksella mielenkiintoinen taipale tällä kertaa taitettavana. On sitte kikastuolissa myöhemmin istuskellessa lapsen lapsille kertomista. Toivottavasti helmikuun lopulla Malagan kulmilla on vähemmän lunta jos taas sinne päsee jutaileen.

PS. Jatkoa jään odottelemaan miten reissu jatkuu. Toivottavasti kuulemme et päätös on hidasteiden/vaikeuksien jälkeen onnellinen.:;):

Laadukasta multimediamateriaalia olis hyvinkin puolen tunnin tv-lähetykseen. Vaikka meneehän tämä näinkin, mutta olis varmaan muitakin asiasta kiinnostuneita kuin nämä foorumin lukijat...

mulla oli muutama viikko aiemmin leiri pystyssä ax-les-thermesissä ja tuota huurteen jumitietä tuli sahattua varmaan kymmenen kertaa :)

SierraNevadassa alko olemaan pakkanen yötäpäivää ja se ajoi meikäläisen tähän rantaan Torroxiin. tuolla malagan takana näyttää olevan lumisia huippuja sielläkin. rannassa on se 16-18 lämmintä ja yli kilsassa painuu lähelle nollaa.

Aikaisemmin tapahtunutta: Aura-autojen ääni koveni, ja vilkasin ulos. Lumisade jatkui eikä mistään auringosta ollut mitään tietoa. Mahtavaa! Mitähän sitä keksisi puuhaksi muuta kuin että lähtisin kaivamaan RT:n hangesta ulos? Ei siitä paljoa näkynytkään, vähän oli sellainen "mottisotilaan" fiilis. ....jatkuu

Pukeuduin lämpimästi ja lähdin etsimään hotellin omistajan verannalta lapiota. Olihan se sellainen pitkävartinen jolla RT:n saisi kaivettua ulos hangesta nopeasti, vaan mihinkäs tässä oli kiirus? Perjantai päivä ja säätiedotuksen mukaan, lumisade lakkaisi joskus tänään, tosin mitkään merkit eivät ainakaan vielä viitanneet siihen...
Pihamaa oli äärettömän luikas! Uusi lumihan ei anna mitään ajovirheitä anteeksi, saati sitten satunnaisen matkailijan ajosaappaita, tuumasin, kun jo pari kertaa olin lentää selälleni niin että selässäkin jo jokin naksahti!:kääk: Aura-autot siirtelivät isoja lumimassoja sinne tänne ja nyt eräs aura-autoista lähti painamaan tuota kapeata tieuraa hotellin pihalta ylös vuorille, sitä samaa jossa illalla oli tullut se lumivyöry ja johon se "tuttavapariskuntakin" ajoi ja jäi kiinni! Aura-auto meni lumikasoista lävitse niin että heilahti! Sinne vuorille se katosi kun jatkoin RT:n esille kaivuuta... Päätin pitää taukoa, ja käydä siellä posti-baarissa ostamassa tuoretta patonkia. Niitä jokin muukin asukas kantoi sieltä kainalossaan.

Kun tulin patonkien kera hotellille kuulin vuorilta melkoisia "jysäyksiä"! Lumivyöryjä siispä laukaistiin liikkeelle, joten tarkoitus oli avata Andorraan johtava tieura nyt lumisateen jäljiltä uudelleen. Hotellin pihamaalle oli saapunut useita kotiloita sekä jokin kuvasryhmä tv-kameroineen. Kysyin "misjöiltä" jotta ovatko kenties ranskan tv:stä vai mikä oli tuo varsin isokokoinen, lähes raskaan kertasingon kokoinen kamera? Olivathan he! Olivat tulleet tähän kylään varta vasten, koska talvi oli saapunut ranskaan ennätysajassa ja heistä oli (samoin kuin katsojista tietenkin), hauskaa nähdä ihmisten epätoivo ja pieni hätä, kun mikään ei oikein toiminut, eikä kotiloilla pääsyt ilman ketjuja juuri minnekkään! Kuvasivat myös noita räjäytyksiä, junan puskua lumikinosten lävitse, sekä mm meikäläisen RT:tä, josta samana iltana näinkin vilauksen ranskan TV 1:ssä....:;):

Söin huoneessani eväitä räjähdysten kumistessa taustalla. Ajattelin josko saisin tehtyä lumiketjut RT:hen koska valmiita ei tässä kylästä löytynyt. Lähdin jälleen ulos ja suuntasin sinne alatien suuntaan jossa oli se "Garage". Pariskunta osasi englantia suunnilleen joka toisen sanan ja puhuessaan he lisäsivät puheeseensa joka toisen sanan ranskaa, joten keskimäärin, tulimme molemmat, tasapuolisesti väärin-, sekä osittain oikeinymmärretyksi.
Sain selville kuitenkin sen, että tänään, perjantaina aurinko pitäsi paistaa ja huomenna tie olisi jo osittain niin sula, että voisin itse jatkaa matkaa ajaen. Heillä olisi iso "Truck", jolla RT voitaisiin viedä alas laaksoon, mutta tänään, sillä ei voisi ajaa? Sulalle maantielle olisi matkaa joko, a) 75 km, tai b) 50 km ellei sitten c) 25 km. Nämä kaikki lukemat vaihtuivat aina sen mukaan, kummalta heiltä sitä kysyin ja missä välissä? Sitten kun kyselin kuljetuksen hintaa, JOS lumisade ei sitten koskaan lakkaisikaan, jolloin he joutuisivat viemään minut sekä RT:n sillä "Truck":illa alas laaksoon, sen hinta olisi, (pelkästään henkilömaksu, eli antaisivat minulle reilun alennuksen, RT siis aivan ilmaiseksi!), 120 euroa....

Tuumasin jotta okay, katsotaan miten säätyyppi vaihtuu ja etenee, ja lisäksi sain selville että irtoketjua, tai metritavarana ketjua ei heillä eikä koko kylästä löytyisi. Palasin lapiomaan RT:n ympäriltä loputkin lumet pois...
Käynnistinkin sen, jotta sen akku hiukan lataantuisi, joten annoin sen käydä kierroksilla sekä vuoroin tyhjäkäynnillä aikansa. Takaani kuului ääni: "ecksyse mua, cään juu ehelp mii"? Nuorehko tumma mies, (Jóse), oli siinä lumiketjut kädessään ja anova katse päällään ? Sanoin, että olen turisti itsekkin, mutta katsotaampas, ja siirryin hänen kotilonsa sivulle ketjujen kera. Hmm..tuumailin ja eihän tässä nyt mitään ihmeellistä pitäsi olla?
Jóse kertoi olevansa ensimmäistä kertaa ketjujen kanssa liikkeellä, itse asiassa, oli ostanut nuo samasta paikasta josta hain patongin itse aamulla, ja oli matkalla Andorraan, tyttöystävänsä luo, sikäli mikäli vain tuo tie sinne avattaisiin? Sanoin, että olin kuullut että tie avattasiin klo 11:00, johon Jóse epätoivoisena vastasi, että hän oli luvannut olla ystävänsä luona juurikin klo 11:00.....jatkuu....

Ja uutta, elikkä PART THREE. Viime jaksossahan piääsin aura-autojen avustamana En´Valiran tunnelin suuaukon tuntumaan, vaikka ooooli Marathon 88:lla hommia paikka paikoin, mitä ku meinas alkaa livettämään..:D
Sopivaan aikaan lopulta ne 2 auraa putkahti sieltä takaviistosta peileihin joten PITO parani het roimasti...ihan kolomosella pystyi taas jonkin matkaa jutailemmaan......

Vaan nyt tässä jaksos, sitten ennakkovaroitus jo etukäthen: Saattaapi olla turhan pitkiä ja ykstotisia otoksia ku eihä tuolla alameäs mitään muutenkaan nähnyt, valkoista vaan kaikki, paitti net keltaiset aura-autot ja lumilingot....et jos vaan koetatte jaksaa, määkin jaksoin paaaljon pitemmästi, vaikka jo oon editoinut sen 80% vähintäin pois koko alamäkiajopätkästä, (Hill Down), ettäs vois kaiketi alkaa ihan vaikka HooDee-miäheksi? :jpstyle:

Harmi vielä se matala urheilu-sportti-kärry, se joka myö autettiin takaisin ajotielle, että mikä se merkki oli? En ou suomes tommosta 4-vetopirssiä nähny, sano se kuski jotta 0-sataan lähtee 3.2 sekunttiin, siis sulalla!
Mut siis mahoton värkki se oli ja ois pitäny saaha net soudit videolle !!!

Ja tää, vain 16.km:n pätkä tässä valuutellaan..... :orgmp:

ps. ja arvatkaa vaan, kuinka "herkullinen" mutkapätkä jäi tällä kertaa väliin tuonne tunnelin katolle, (kts.kartta)....vaan kun olin sen jo jutaillut niin siksi mää en nyt sitä mennyt,......(uskoo ken sitten....:)- )

Taasko sä Huurre oot siellä tientukkona körötelly .....sama homma kesät/talvet....:D ..tuo grafiitin värinen u-auto tien poskessa näytti kuin olis ollu Nissan GT-R, tai Nissan Z370...varsinki GT-R on perkuleen äkäinen peli autoksi...:crash:

GT-R se on.

Kyl Huurus on pistelly oikeen "etelänreissun" :grin:

Tossa pari kuvaa sielt ylhäältä pari vuotta sit tuokokuun alussa. Pääsi just just ajelemaan yläkautta, eikä joutunu tunneliin :thumbup:

Joo kyllä se GT-R näyttää olevan, Nissanin hightech-taidonnäyte. Mallista riippuen noin 485-545 hevosvoimaa jne.

Täällä sitä vaan lämpimässä ja kuivassa taas luetaan mchuurteen seikkailuja, hieno näitä on lukea ja videoita katsoa vaikka tuskin itse tahtoisin tuolla olla tönttyröimässä prätkäni kanssa. :D

Back