• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 3.8.2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumeetti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jukka tietty kohta viittaa tilastoon ja historiaan, itse voin lausua jotain hetken noissa mukana pyörineenä. Jos Kemoralla ja Botnialla ajelee alle 1:20, Motoparkissa 1:40 ja Alastarossa 1:33, on tuskin viimeinen ja sitten nopeampaan suuntaan piisaa menijää joka sekunnille monta, joten kisaa on luvassa.

Kärkihän menee perinteisesti Suomencupin kärjen kanssa kutakuinkin samaa haipakkaa.

t. Hanski, nykyisin siinä puolivälin haminoilla aika-ajoissa

Kannattaa ilmoittautua jo vähitellen noilla ajoilla kisoihin, ainakin YCC:n kisoissa ykköspytty on aika varma pala. jne jäk jäk
Jos nyt viitsit lukea koko ketjun ennenkuin hypit housuistas innoissasi. Lue nyt ainakin eilen (4.8) illalla kirjoittamani, eiköhän ne oikeat ajat siitä selviä. Ja jos mittalaitteessani on vikaa niin sama vika on sitten Jarkolla kun tasatahdilla mentiin ja lukemat olivat samoja.

Tuo 1:25 oli täysin kieliposkella laitettu, mutta sellaistapa ei auttaisi tehdä kun kerää se kerää tänne näemmä näitä yli-ihmisiä jotka tietävät asiat parhaiten vaikkeivat ole olleet paikallakaan. Tosin tuokaan lukema ei ole omasta päästä vedetty vaan RaceChronosta otettu optimiaika lisättynä kahdella sekunnilla, minkä myöskin kerroin ja minkä tiedon avulla tuon ajan paikkaansapitävyyttä voi kukin aivan itse arvioida.

Mun Ahveniston aikani on varmaan suhteessa muihin ratoihin parempi kuin yleensä alan harrastajilla. Selityskään ei ole hirveän ihmeellinen, se on ainoa rata jonka tunnen hyvin. Botnialla en ole ollut kertaakaan, Motoparkissa ja Kemoralla kummassakin kolme kertaa ja Alastarossa jokusen enemmän. Ahvenistolla sen sijaan useamman kymmenen kertaa.

Muuten kiva kun kommentoit, mutta sulla on kiva tapa laitella noita lossitason vihjeitäs joka ketjuun. Aivan kuin vuosi sitten käymässämme keskustelussa sun piti vihjailla minua varkaaksi, muttei suoraan syyttää kuitenkaan. Tällä kertaa et syytä suoraan valehtelusta mutta annat sellaisen kuvan että heh-heh, kyllä setä tietää nämä jutut.

Valitettavasti useampikin järjestäjän edustaja tsekkas noi ajat ihan paikan päällä, joten olis kohtuullista jos pitäisit tuon tason juttus omana tietonasi. Toki ajat löytyy puhelimesta koska vain jos niin kovasti epäilyttää. Ja kahden viikon päästä maanantaina jatketaan samalla pelipaikalla samaa tahtia jos keli suosii, kovempi takanen pitää ja ruuhka radalla suo.

Sitäpaitsi ne YCC:n kärkimiehetkin on ihan tavallisia ihmisiä mun käsittääkseni, jumalolennot sitten erikseen.

Edellä sanottu ei kuitenkaan tarkoita sitä että itse tällä kokemuksella pystyisin likikään heidän vauhteihinsa, mutta enpä toisaalta osaa suhtautua pelonsekaisella kunnioituksellakaan heidän suorituksiinsa. Kun treenaa ja kalusto on kunnossa niin kyllähän normaali ihminen kehittyy pikkuhiljaa, oli oppiaihe mikä tahansa.

Mun Ahveniston aikani on varmaan suhteessa muihin ratoihin parempi kuin yleensä alan harrastajilla. Selityskään ei ole hirveän ihmeellinen, se on ainoa rata jonka tunnen hyvin.
Mulla on ihan sama juttu. Jukan aikoihin katsottuna jään sille Ahvenistolla luokkaa 3%, kun taas Botnian ja Kemoran ajat onkin sitten 10% hitaampia. Ehkä sitten niilläkin radoilla pääsisi tuohon 3% päähän, jos vaan kävisi useammin.

Mutta korjaustarve on huomioitu ja pidetään mielessä. Toisaalta mä nyt vähän epäilen tuota parin sentin mullistavaa vaikutusta tällä tasolla.
Tarkennan hiukan omaa sanomaani, jottei jää epäselväksi. Tarkoitin tuolla parilla sentillä maan ja jalkatapin välistä rakoa, en yläkropan asentoa. Pari senttiä jalkatapin ja maan välissä tekee aika paljon lisää kallistuskulmaa. Yläkroppaa meidän molempien taas pitäisi siirtää arviolta pariKYMMENTÄ senttiä, jotta tohon pariin senttiin päästäisiin.

No nyt alkoi raksuttamaan. Kaksi senttiä noin pienen varren päässä on paljon. Mistähän sen saisi puristettua? Ehkä ne kulutustapit on tota luokkaa.

Sateelliittipaikannuksesta sulla näyttää olevan reilusti paremmat tiedot kuin mulla.

Mä olen taistelut erilaisten gepsi / glonass-vehkeiden kanssa jo 90-luvun lopulta saakka ja jahdannut niitä viimeisiä millejä mittaustulokseen. Sen oon oppinut että vaikea noiden tarkkuudesta on sanoa mitään varmaa, lähinnä se muistuttaa todennäköisyyslaskentaa. Usein tulos on hyvä, ja joskus se on sitten ihan jotain muuta.

Tässä karkeita, tarkemmat voi käydä katsomassa www.mp-tuki.fi ja sieltä kaivaa YCC:n kisoista tulokset.

Alastaro 1:40
Botniaring 1:23
Kemora 1:23
Motopark 1:44

Nuo ulkomuistista heitettynä. Itselläni ensimmäinen Kemoran kisa oli 1:24, Motoparkissa ensimmäistä kertaa kusiaisella 1:44, Alastarolla taisin päästä jo 1:34 puolelle, Botniaringin ensikeikalla olin jo sen verran kokenut, että alle 1:20 meni. Noiden yllämainittujen alle kun menee, niin tuskinpa on missään kisassa viimeinen. Se mikä Jokkiksesta on tehnyt suositun, on se, että ajoit sitten Motoparkissa 1:30 tai 1:44, niin lähes aina löytyy joku jonka kanssa pääsee ajamaan kisaa. Yksinäinen sooloajo tuloksesta tai sijoituksesta riippumatta on aika tylsää puuhaa. Viimeisimmässä kisassa olin (sadekeli) kuudes, mutta todella tylsä kisa kun kärkikolmikko katosi aika nopeasti ja sitten olikin yksinäistä ajoa. Parhaat kisat olleet B-lähdön koitokset joissa on saanut vääntää.

Veikkaisin, että kauden päätöskisassa tulee olemaan n. 65-75 kuskia viivalla ja A-lähdön raja tullee olemaan 1:38 pinnassa (108 % aika-ajon nopeimman kuskin ajasta).

Jukka

Eikä se viimeinen sijakaan kauhea lopuksi ole. Botnialla olin vuosi sitten viimeinen, mutta fiilis maalissa aivan jotain muuta.
Sai jopa hieman taistella erään Ducatilla ajelevan seniorin kanssa. ( Tämä seniori tosin poltti Ducatinsa sen jälkeen kun oli päässyt hetken ajelemaan Suzukilla
smile_org.gif
)
Mutta kuitenkin, millään tavalla ei hävettänyt maalissa. Ei se ihan joka poika ( tai tyttö ) mopokisan viivalla ole ollut.

Jos nyt viitsit lukea koko ketjun ennenkuin hypit housuistas innoissasi. Lue nyt ainakin eilen (4.8) illalla kirjoittamani, eiköhän ne oikeat ajat siitä selviä. Ja jos mittalaitteessani on vikaa niin sama vika on sitten Jarkolla kun tasatahdilla mentiin ja lukemat olivat samoja.

Tuo 1:25 oli täysin kieliposkella laitettu, mutta sellaistapa ei auttaisi tehdä kun kerää se kerää tänne näemmä näitä yli-ihmisiä jotka tietävät asiat parhaiten vaikkeivat ole olleet paikallakaan. Tosin tuokaan lukema ei ole omasta päästä vedetty vaan RaceChronosta otettu optimiaika lisättynä kahdella sekunnilla, minkä myöskin kerroin ja minkä tiedon avulla tuon ajan paikkaansapitävyyttä voi kukin aivan itse arvioida.

Mun Ahveniston aikani on varmaan suhteessa muihin ratoihin parempi kuin yleensä alan harrastajilla. Selityskään ei ole hirveän ihmeellinen, se on ainoa rata jonka tunnen hyvin. Botnialla en ole ollut kertaakaan, Motoparkissa ja Kemoralla kummassakin kolme kertaa ja Alastarossa jokusen enemmän. Ahvenistolla sen sijaan useamman kymmenen kertaa.

Muuten kiva kun kommentoit, mutta sulla on kiva tapa laitella noita lossitason vihjeitäs joka ketjuun. Aivan kuin vuosi sitten käymässämme keskustelussa sun piti vihjailla minua varkaaksi, muttei suoraan syyttää kuitenkaan. Tällä kertaa et syytä suoraan valehtelusta mutta annat sellaisen kuvan että heh-heh, kyllä setä tietää nämä jutut.

Valitettavasti useampikin järjestäjän edustaja tsekkas noi ajat ihan paikan päällä, joten olis kohtuullista jos pitäisit tuon tason juttus omana tietonasi. Toki ajat löytyy puhelimesta koska vain jos niin kovasti epäilyttää. Ja kahden viikon päästä maanantaina jatketaan samalla pelipaikalla samaa tahtia jos keli suosii, kovempi takanen pitää ja ruuhka radalla suo.

Sitäpaitsi ne YCC:n kärkimiehetkin on ihan tavallisia ihmisiä mun käsittääkseni, jumalolennot sitten erikseen.

Edellä sanottu ei kuitenkaan tarkoita sitä että itse tällä kokemuksella pystyisin likikään heidän vauhteihinsa, mutta enpä toisaalta osaa suhtautua pelonsekaisella kunnioituksellakaan heidän suorituksiinsa. Kun treenaa ja kalusto on kunnossa niin kyllähän normaali ihminen kehittyy pikkuhiljaa, oli oppiaihe mikä tahansa.
No, kaikki sinua nopeammat tai pidemmät ihmiset eivät ole yli-ihmisiä tai muutoinkaan ihmeellisiä, monet eivät edes omasta mielestään, vaikka se sieltä vinkkelistä sellaiselta vaikuttaisikin.

Kuski jolla on repivä ajotyyli ja osaaminen vielä sillä tasolla, että ihmettelee miksi jalkatapit raapivat maata ja ajelee alle 1:30 aikoja Ahvenistolla, on kohtuullisen korkealla todennäköisyydellä pian vakavasti vammautunut tai ruumis. Parempi, että vedät herneet nenään kuin selkärangan kaiteisiin. Yritin tuota samaa sanoa kaverilleni joka osti vanhan pyöräni (R1 vm. -04). Vauhti kasvoi nopeasti, mutta kokemus ei karttunut riittävää tahtia ja lopputulos oli vääjäämätön. Juuri ennen radalle lähtöään totesin, ettei tuota pyörää tarvitse myydä, paskaksi pistät kohta ja 5 min myöhemmin ennuste ikävästi toteutui ja olkapää, lonkka jne kipeänä, pyörä paskana.

Ajelin itse treeneissä Botniaringillä 1:18 aikoja ja totesin parille, että kyllä 1:13 puolelle vedän jos joku iskee salkun eteen jossa pari miljoonaa euroa ja saan ne heti kun alle 1:14 menee tai päädyn ambulanssilla radalta pois. Naureskelivat, ettei mitään jakoja. No, kisassa sitten 1:13.411 eikä mitään älyttömiä riskejä, kunhan vain napsi edellä ajavia kiinni. Kaukana mistään kummoisesta ajasta, mutta minun tasoiselle kuskille kohtuullinen katupyörällä ajetuksi.

Jos potti nostetaan 3 miljoonaan euroon vastaavilla ehdoilla, niin lupaan käydä Ahvenistolla ajamassa alle 1:25 ajan. Ilman kunnon voitto-odotusta tai takuuta siitä, että rampanakin on rahaa vaikka hyviin elokuviin ja nätteihin hoitsuihin, en lähde moista yrittämään. Ahvenistolla oman osaamisen rajoilla ajelu ilman kunnon palkintoa on mielestäni lähinnä typerää. Jos palkintona on muiden varaukseton ihailu ja olalle taputtelu ja siitä saa tarvittavat kiksit, niin toki sitten tuon ymmärrän.

YCC:n kärkimiehistä olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi, mutta viime kisan kuudes on kyllä jumalaisen hyvän näköinen.

Täällä tuollainen repivä tyyli ei ole juurikaan haitaksi, mutta ota radalla vähän rauhallisemmin (ei, en ollut viimeksi paikalla, sen enempää kuin kuulennollakaan, mutta videoita olen nähnyt ja katsellut ja Motoparkissa taidettiin samaan aikaan olla) niin hommaan riittää fysiikka, rahat ja innostus vielä näin useankin vuoden treenaamisen jälkeen. Etenkin ohitustilanteisiin kannattaa hieman panostaa. Ei se juurikaan ketään haittaa jos taas olet kärsälläsi keskenäsi, mutta jos toisen viet mukanasi, se tuppaa herättämään vähän pahaa verta.

Kaikella rakkaudella.

Jukka

Eikä se viimeinen sijakaan kauhea lopuksi ole. Botnialla olin vuosi sitten viimeinen, mutta fiilis maalissa aivan jotain muuta.
Sai jopa hieman taistella erään Ducatilla ajelevan seniorin kanssa. ( Tämä seniori tosin poltti Ducatinsa sen jälkeen kun oli päässyt hetken ajelemaan Suzukilla  
smile_org.gif
 )
Mutta kuitenkin, millään tavalla ei hävettänyt maalissa. Ei se ihan joka poika  ( tai tyttö ) mopokisan viivalla ole ollut.
No ei toki, mutta jos jo valmiiksi tietää, että viimeiseksi jää, niin ei sillä silloin hirveästi saa sitä taistelutahtoa irti vaikka kuinka haluaisi
tounge.gif
. Mutta ehkä mä ihan kaikessa rauhassa jatkan vain tuota haaveilua
biggrin.gif

smile_org.gif
 )
Mutta kuitenkin, millään tavalla ei hävettänyt maalissa. Ei se ihan joka poika  ( tai tyttö ) mopokisan viivalla ole ollut.
No ei toki, mutta jos jo valmiiksi tietää, että viimeiseksi jää, niin ei sillä silloin hirveästi saa sitä taistelutahtoa irti vaikka kuinka haluaisi  
tounge.gif
. Mutta ehkä mä ihan kaikessa rauhassa jatkan vain tuota haaveilua  
biggrin.gif
Höpö höpö!

Jokainen kuljettaja, jonka olen nähnyt ensimmäisen YCC-kisansa jälkeen, on ollut yhtä hymyä. Vasta myöhemmin ovat sijoituksia kyselleet. Tärkeimmältä on vaikuttanut omien ennätysten parantelu, itsensä voittaminen tms. asia.

Ja saattaa kisassa vauhti kasvaa reilusti harjoitusaikoihin verrattuna. Kuten esimerkiksi tuolla Jukalla.

-Hese

Mulla kun on todettu kaatumatauti, niin taitaisi olla kilvettömän (ja lisäkokemuksen) hankinta edessä ennen kisailuja vaikka hauska olisi kokeilla, jos vaikka oppisi jotain, kun ei noi kierrosajat aivan utopistisille näytä (tai sitten mun oma Chrono on kovin optimistinen). Ei taida mikään kasko ylettyä kisatapahtumiin.  
tounge.gif

Höpö höpö!

Jokainen kuljettaja, jonka olen nähnyt ensimmäisen YCC-kisansa jälkeen, on ollut yhtä hymyä. Vasta myöhemmin ovat sijoituksia kyselleet. Tärkeimmältä on vaikuttanut omien ennätysten parantelu, itsensä voittaminen tms. asia.

Ja saattaa kisassa vauhti kasvaa reilusti harjoitusaikoihin verrattuna. Kuten esimerkiksi tuolla Jukalla.

-Hese
Motoparkissa oma ennätys ennen ensimmäistä kisaa 1:52, kisassa 1:37. Kemoralla 1:40, kisassa 1:24. Alastarolla pääsin jotain 1:45 pintaan, kisassa 1:34.

Toiset taas ajavat kovimmat aikansa soolona. Itselläni vain Kemoran paras aika on syntynyt yksin (1:13.94) ja uskoisin, että kuivalla olisi kisassa mennyt 1:12 puolelle. Kisa on aina kisa ja siinä ihan eri fiilarit, ainakin itselläni. Nykyisin kisan alku ei enää juurikaan jännitä. Lähinnä pieni jännitys siinä vaiheessa kun lamput sammuvat ja miettii kuka mahtaa tällä kertaa stumpata pyöränsä eteen ja sitten taas pientä ohjelmaa. Mukavaa puuhaa. Eipä noita ratoja jaksaisi enää tahkota jos ei olisi noita kisoja.

Jukka

Olis kyllä kiva jos saatais hitaampaakin porukkaa mukaan, himottais kyllä lähteä kisaamaan joskus...
062802moto_prv.gif

Nimim. 1.43 Alastarolla

Sinänsähän noi kisat houkuttais, kun huomannut, että itse tulee aina ajettua reippaammin silloin, kun on jonkinlainen "kisameininki" päällä, esimerkiksi joku jota yrittää ohitaa tai nopeampi, jonka perässä haluaa roikkua. Tai ihan vain näyttämisenhalu jollekin, että "notta kyllä minäkin". Onneksi kuitenkin ei hampaat irvessä kenellekään tartte näyttää tai todistella itseään niin ei yli omien taitojen ole tarvetta ajaa, mutta pointti siis, että itsellä (tuntuu) ajo sujuvan paremmin, kun on säpinää hommassa. Yksin kun jää ajamaan niin tuntuu vauhti heti tippuvan. Tosin nyt sai laptimerin hankittua, niin pääsee vähän faktaa näkemään (ja tiputtamaan itsensä taas niistä vähäisistäkin pilvilinnoista maan kamaralle
tounge.gif
).

Olis kyllä kiva jos saatais hitaampaakin porukkaa mukaan, himottais kyllä lähteä kisaamaan joskus...
062802moto_prv.gif

Nimim. 1.43 Alastarolla
2008 aika-ajot (no, sade vähän sotki välillä, joten selittyy sillä)

35 20 Juha Käki MP-Tuki Yamaha 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:40,610 3 97,362
36 85 Jussi Lehtineva MP-Tuki Kawasaki 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:41,814 5 96,211
37 41 Martti Kosonen HelRC Yamaha R1 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:41,998 11 96,037
38 42 Jere Hirsimäki MP-Tuki Yamaha YZF-R6 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:42,499 5 95,568
39 52 Pasi Lehtinen KAMOKE Honda 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:42,813 13 95,276
40 111 Matti Peltola MP-Tuki Yamaha 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:43,305 10 94,822
41 67 Juha Iso-Tuisku Wasa MC Suzuki GSX-R1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:43,396 7 94,739
42 33 Mika Viljanen KaMK Suzuki GSX-R 750 Jokamiesluokka YCC 2 1:43,786 13 94,383
43 89 Teppo Heino SaMK Suzuki 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:43,987 6 94,200
44 40 Sami Virtanen HelRC Kawasaki 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:44,136 10 94,065
45 14 Ari Simonen HelRC Kawasaki 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:45,141 6 93,166
46 46 Jukka Relander MP-Tuki Yamaha R6R 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:47,159 3 91,412
47 50 Antti Virtanen TMK Yamaha R6 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:52,550 6 87,033
48 58 Janne Louhelainen MP-Tuki Yamaha 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:52,727 6 86,897

2007 aika-ajot

31 14 Ari Simonen 00:01:36.515 12 104,067 00:01:36.577 00:01:36.515 HelRC Kawasaki ZX-10R
32 57 Heikki Junikka 00:01:37.641 10 102,867 00:01:38.187 00:01:40.796 MP-Tuki ry Suzuki GSX-R 1000
33 107 Tero Ratajczak 00:01:38.409 11 102,064 00:01:39.360 00:11:41.160 HelRC Kawasaki
34 74 Paavo Kuisma 00:01:38.741 5 101,721 00:01:38.858 00:15:16.926 MP-Tuki ry Suzuki GSX-R 1000
35 111 Petri Ruokolainen 00:01:41.317 11 99,134 00:01:41.376 00:01:41.740 MP-Tuki ry Suzuk

2006 aika-ajoissa kaksi kuskia hitaammin kuin 1:43

Joten kannattaa tulla kokeilemaan, vauhti taatusti kasvaa muiden perässä roikkuessa. Enpä usko joutuvani nielemään sanojani jos väitän, että yksin 1:43:ia ajava vetäisi ensimmäisessä kisassa kevyesti 1:40 alle, jonnekin 1:37-1:39 väliin.

Jukka

No, kaikki sinua nopeammat tai pidemmät ihmiset eivät ole yli-ihmisiä tai muutoinkaan ihmeellisiä, monet eivät edes omasta mielestään, vaikka se sieltä vinkkelistä sellaiselta vaikuttaisikin.
Tulihan tämäkin taas, ja heti kärkeen. No, sinä olet sanomas mukaan luvannut ettet aikuistu koskaan ja ainakin se lupaus pitää hyvin.

Kuski jolla on repivä ajotyyli ja osaaminen vielä sillä tasolla, että ihmettelee miksi jalkatapit raapivat maata ja ajelee alle 1:30 aikoja Ahvenistolla, on kohtuullisen korkealla todennäköisyydellä pian vakavasti vammautunut tai ruumis.

Eikä sanojen tumppaaminen toisten suuhunkaan ole mihinkään muuttunut. Missä mä olen ihmetellyt sitä miksi jalkatapit raappii maata? Mä olen pitänyt selityksenä sitä että
- nyt käytössä olevissa korkeaprofiilisissa kumeissa on enemmän kallistusvaraa ja jäykkä runko mahdollistaa sen hyväksikäytön  
- kun vauhti kasvaa niin melkolailla väistämättä kasvaa kallistuskulmakin
- yläkropan reilulla siirrolla sisäkurviin saisi lisää varoja, hienosäädöt ei ihmeitä auta
- ja viimeisenä: noi vakiotapit ei liene suunniteltu aivan tähän käyttöön. En ole kilpapyöriä pahemmin vakoillut mutta tuskinpa siellä monikaan vakiotappeja käyttää. Toisaalta nää vakiot on joustavat joten raapimisesta aiheutunut haitta on ollut lähinnä ikävä ääni.

Eli siinä että tapit raapivat noissa vauhdeissa ei ole mulle mitään ihmeellistä, Seuraavalla ratapäivällä eivät enää raavi.

Teorian sijaan mä luotan kuitenkin enemmän siihen fiilikseen mikä ajaessa on, ja nyt puheena olleella ratapäivällä pyörä oli käsissä paremmin kuin katukumeilla on ikinä ollut. Testaan myös pitoa avauksissa pienillä luistatuksilla säännöllisesti jottei kumin kuluminen pääsisi yllättämään. M3:lla se oli hyvinkin tarpeellista.

Yritin tuota samaa sanoa kaverilleni joka osti vanhan pyöräni (R1 vm. -04). Vauhti kasvoi nopeasti, mutta kokemus ei karttunut riittävää tahtia ja lopputulos oli vääjäämätön. Juuri ennen radalle lähtöään totesin, ettei tuota pyörää tarvitse myydä, paskaksi pistät kohta ja 5 min myöhemmin ennuste ikävästi toteutui ja olkapää, lonkka jne kipeänä, pyörä paskana.
Loistavat ennustamisen lahjat. Kaverille tsemppiä toipumiseen. Onnistuuko ennustuksesi joka kerta tuolla 5 min tarkkuudella?

Tosiasia on kait se että aika harva tämän luokan aikoja ajavista on selvinnyt kaatumatta, joten eipä tuo ihme olisi vaikka omalle kohdallekin joskus osuisi. Pikemminkin päinvastoin. Yritän kuitenkin huolehtia omalta osaltani että se tapahtuu jossain muualla kuin Apparalla.

Ajelin itse treeneissä Botniaringillä 1:18 aikoja ja totesin parille, että kyllä 1:13 puolelle vedän jos joku iskee salkun eteen jossa pari miljoonaa euroa ja saan ne heti kun alle 1:14 menee tai päädyn ambulanssilla radalta pois. Naureskelivat, ettei mitään jakoja. No, kisassa sitten 1:13.411 eikä mitään älyttömiä riskejä, kunhan vain napsi edellä ajavia kiinni. Kaukana mistään kummoisesta ajasta, mutta minun tasoiselle kuskille kohtuullinen katupyörällä ajetuksi.

Jos potti nostetaan 3 miljoonaan euroon vastaavilla ehdoilla, niin lupaan käydä Ahvenistolla ajamassa alle 1:25 ajan.

Unelmointi suurista rahoistakin ja tulevista 8k€ kuukausipalkoista (toinen topic) jatkuu vuodesta toiseen. Et ole harkinnut vakavasti meneväsi joskus töihin ja alkaa unelmoimisen sijaan tekemään sitä rahaa.

Ahvenistolla oman osaamisen rajoilla ajelu ilman kunnon palkintoa on mielestäni lähinnä typerää. Jos palkintona on muiden varaukseton ihailu ja olalle taputtelu ja siitä saa tarvittavat kiksit, niin toki sitten tuon ymmärrän.
Vaikka scuuballe heitinkin että limiitillä tykkään ajaa, se jäi selvittämättä että mikä limiitti on kyseessä. Mä ajan sellaisella limiitillä jonka jälkeen riski joutua hallitsemattomaan tilanteeseen muuttuu vähäistä suuremmaksi. Muiden kuljettajien "varaukseton ihailu ja olalle taputtelu", jos sitä esiintyy, on minusta kiusallista. Jos kuvittelet että lisäisin sen takia vauhtia yhtään, olet aika naivi. Sen sijaan on kyllä ollut mukava huomata että kehityksessä on päässyt tilanteeseen jossa pystyy ajelemaan suurinpiirtein tasatahtia näiden kavereiden kanssa joilta on aiemmin suuret määrät neuvoja ajoon saanut (= Orgin keltaliivit). En tosin huomannut yhtään olalle taputusta siitäkään suunnasta, ja parempi niin.

Täällä tuollainen repivä tyyli ei ole juurikaan haitaksi, mutta ota radalla vähän rauhallisemmin (ei, en ollut viimeksi paikalla, sen enempää kuin kuulennollakaan, mutta videoita olen nähnyt ja katsellut ja Motoparkissa taidettiin samaan aikaan olla) niin hommaan riittää fysiikka, rahat ja innostus vielä näin useankin vuoden treenaamisen jälkeen. Etenkin ohitustilanteisiin kannattaa hieman panostaa. Ei se juurikaan ketään haittaa jos taas olet kärsälläsi keskenäsi, mutta jos toisen viet mukanasi, se tuppaa herättämään vähän pahaa verta.

Tässä vaiheessa jorinasi muuttui mielenkiintoiseksi. Ensiksikin, jos vähän muistelet niin kumpikohan meistä kahdesta on se joka on ohitustilanteessa kiilannut toisen radalta hiekalle? Voin vinkata sen verran että se en ole minä.

Jos tuollaisia videoita on olemassa jossa minun ajoni / ohitukseni näkyvät niin sellainen kiinnostaisi kovasti. Mä olen tasan samaa mieltä siitä että ohituksissa ei kenenkään turvallisuutta saa vaarantaa. Jos näin olen tehnyt niin toivoisin kaltoin kohdellun osapuolen (pl. Jarkko, sen tiedän muutenkin
tounge.gif
) tulevan kertomaan siitä suoraan minulle. Jukalle itkeminen nyt ei hirveän rakentavaa ole, sillä mä en niissä ympyröissä ajele missä ko. henkilöllä on pienintäkään sananvaltaa. Kukaan ei ole tullut minulle sanomaan vaarallisista ohituksista kertaakaan. Itse olen käynyt pari kertaa pahoittelemassa tapahtunutta jälkeenpäin kun ohitukseni on mielestäni mennyt liian tiukalle.

Hieman kyllä ihmettelen puuttumistasi koko aiheeseen, sillä tasan vuosi sitten vittuilit suureen ääneen siitä että ajan liian hiljaa, nyt nariset siitä että ajan liian kovaa. Sulle on vaikea olla mieliksi.

Jätetään ne rakkaudet muihin tilanteisiin mutta jotenkuten sietäen

Kari

edit: Keltaliivit lisätty selvyyden vuoksi

062802moto_prv.gif

Nimim. 1.43 Alastarolla
2008 aika-ajot (no, sade vähän sotki välillä, joten selittyy sillä)

35 20 Juha Käki MP-Tuki Yamaha 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:40,610 3 97,362
36 85 Jussi Lehtineva MP-Tuki Kawasaki 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:41,814 5 96,211
37 41 Martti Kosonen HelRC Yamaha R1 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:41,998 11 96,037
38 42 Jere Hirsimäki MP-Tuki Yamaha YZF-R6 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:42,499 5 95,568
39 52 Pasi Lehtinen KAMOKE Honda 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:42,813 13 95,276
40 111 Matti Peltola MP-Tuki Yamaha 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:43,305 10 94,822
41 67 Juha Iso-Tuisku Wasa MC Suzuki GSX-R1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:43,396 7 94,739
42 33 Mika Viljanen KaMK Suzuki GSX-R 750 Jokamiesluokka YCC 2 1:43,786 13 94,383
43 89 Teppo Heino SaMK Suzuki 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:43,987 6 94,200
44 40 Sami Virtanen HelRC Kawasaki 1000 Jokamiesluokka YCC 2 1:44,136 10 94,065
45 14 Ari Simonen HelRC Kawasaki 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:45,141 6 93,166
46 46 Jukka Relander MP-Tuki Yamaha R6R 599 Jokamiesluokka YCC 1 1:47,159 3 91,412
47 50 Antti Virtanen TMK Yamaha R6 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:52,550 6 87,033
48 58 Janne Louhelainen MP-Tuki Yamaha 600 Jokamiesluokka YCC 1 1:52,727 6 86,897

2007 aika-ajot

31 14 Ari Simonen 00:01:36.515 12 104,067 00:01:36.577 00:01:36.515 HelRC Kawasaki ZX-10R
32 57 Heikki Junikka 00:01:37.641 10 102,867 00:01:38.187 00:01:40.796 MP-Tuki ry Suzuki GSX-R 1000
33 107 Tero Ratajczak 00:01:38.409 11 102,064 00:01:39.360 00:11:41.160 HelRC Kawasaki
34 74 Paavo Kuisma 00:01:38.741 5 101,721 00:01:38.858 00:15:16.926 MP-Tuki ry Suzuki GSX-R 1000
35 111 Petri Ruokolainen 00:01:41.317 11 99,134 00:01:41.376 00:01:41.740 MP-Tuki ry Suzuk

2006 aika-ajoissa kaksi kuskia hitaammin kuin 1:43

Joten kannattaa tulla kokeilemaan, vauhti taatusti kasvaa muiden perässä roikkuessa. Enpä usko joutuvani nielemään sanojani jos väitän, että yksin 1:43:ia ajava vetäisi ensimmäisessä kisassa kevyesti 1:40 alle, jonnekin 1:37-1:39 väliin.

Jukka
Kiitos motivoinnista
smile_org.gif
taas tulee klassinen tunne että ois kannattanu mennä ajoissa nukkumaan eikä roikkua netissä, ois tullut halvemmaksi
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Täytyypä mietiskellä talven pimeinä iltoina...

T: kaima

Tässä vaiheessa jorinasi muuttui mielenkiintoiseksi. Ensiksikin, jos vähän muistelet niin kumpikohan meistä kahdesta on se joka on ohitustilanteessa kiilannut toisen radalta hiekalle? Voin vinkata sen verran että se en ole minä.
Tähän kohtaan on pakko kommentoida. Olen Jukan kanssa ajellut samoissa ajoharjoitteluissa kohtuu monta päivää, eikä mielestäni hänen ohituksista ole tullut ihmeemmin sanomista. Isompaan ääneen aiheesta avautuneista toinen olet Kari sinä ja toinen on Youtubestakin löytyvä Tuomo. En tiedä, pitäisikö tästä jotain päätellä.

Kisatilanteet luonnollisesti erikseen.

-Hese

Tähän kohtaan on pakko kommentoida. Olen Jukan kanssa ajellut samoissa ajoharjoitteluissa kohtuu monta päivää, eikä mielestäni hänen ohituksista ole tullut ihmeemmin sanomista. Isompaan ääneen aiheesta avautuneista toinen olet Kari sinä ja toinen on Youtubestakin löytyvä Tuomo. En tiedä, pitäisikö tästä jotain päätellä.

Kisatilanteet luonnollisesti erikseen.

-Hese
Kiitos kommentista. Se että sinulle ei hänen ohituksistaan (onko niitä?) ole ihmeemmin sanomista on tietysti hienoa. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että tässäkin topicissa paljon povattu kaatumiseni on ollut kaikkein lähempänä (öljypäästötilannetta lukuunottamatta) Motoparkissa vuosi sitten kun Jukka laittoi oven kiinni ohituksen jälkeen ennen shikaania ja veti hiekalle. Itselle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin mennä perässä ja yrittää pitää mopo pystyssä. Ihan kiva ettei siellä ole kaiteita.

Voit tietysti päätellä tästä ihan mitä itse haluat.

Back