• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 3.8.2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumeetti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varikolta "oli kuulemma kommentoitu" että vedän isolla riskillä. Olisi ollut mukava kuulla arvioitsijalta, joka jäi hämäräksi, hieman tarkempaa analyysiä siitä missä kohtaa riskiä oli liikaa. Vaappuiko pyörä, avattiinko liikaa vai unohdettiinko jarruttaa?
Jokusen setin ajoasi katsoen täyden noviisin silmälasien läpi, ei se sen isommalta riskiltä näyttänyt kuin muidenkaan alle 1.30 ajavien ajo. Mutta sitä kai ei kukaan voi kiistää että sellainen vauhti rautakaidekarsinassa pitää jo itsessään sisällään aika ison riskin, huolimatta siitä miten hallussa fillari on? Ja kyllä se jalkatapin raapiminen teki pahaa kuunnella
tounge.gif
: Aika limiitillä siinä kallistuksen puolesta silloin mennään? Onko riskiä liikaa, senhän päättää jokainen itse, kunhan ei muille ole vaaraksi?
Pari kertaa katurenkailla ja nyt kolmatta kertaa slicksillä Apparaa kiertäneenä voisi itse sanoa että vaikka vauhti on ajoittain 10s. /kierros kovempaa katurenkaisiin verrattuna (edelleen säälittävän hidasta) ja tilanteita tulee huomattavasti enemmän kuin hitaammassa vauhdissa, on myös kontrolli ja tuntuma ihan erilainen hyvällä renkaalla. Pienestä takapyöräsladista voi jo melkein "nauttia"
smile_org.gif

Kiitos järjestäjille päivästä ja Tumelle osista! Suosittelen lämpimästi kaikille RR-store.fi palvelua  
wink.gif

Kiittää kauniisti kouluttajia ja kanssa jutaajia, uutta oivallusta tuli urakalla, ja kyllä, kolmannesta setistä lähtien oikeasti nautin touhusta oikein isolla kädellä
biggrin.gif
. ei satanut kuten luvattiin, kotimatkakin meni rattoisasti joten oikein Hieno Päivä! *täpisee*

Kiitos taas, loistopäivä!
062802jumpie_prv.gif

Renkaat vaihtoon ennen ensi kertaa, jos sitä sit uskaltaisi ajaakin.. Vaikka ihan hauskaahan toi jonossa köröttelykin oli
tounge.gif

Hienoja kuvia oli ja paljon, taas saa hävetä
biggrin.gif

Yhtä idioottiohitusta (hieman odotin anteeksipyyntöä, mutta eipä pojussa ollut miestä siihen) lukuun ottamatta nappipäivä
Näistä voisi tietysti tulla ystävällisesti huomauttamaan setin päätteeksi, koska ohittajalla voi jäädä tilanteesta vähän eri käsitys kuin ohitettavalla. Jos olin osallisena, niin pahoittelut
smile_org.gif

Ja samaan hengenvetoon todettakoon, että jos hitaassa ryhmässä luukuttaa suorat naru kireellä, niin melko varmasti jossain vaiheessa joku tulee mutkassa tai jarrussa ohi..
Jos olisin varmasti tiennyt kuka ohittaja oli, olisin tullut ilman muuta kysymään tarkempaa motiivia kaikkia ohitussääntöjä noudattamattomaan kiilaukseen ja toisen ajolinjan tahalliseen katkaisuun. Mutta jäi epäselväksi.

Meni vaan sen verran pasmat sekaisin, kun joku ilmestyi sieltä mistä kukaan ei voi (tai siis ei pitäisi olla mahdollista rata-ajossa) tulla, että pumppu hakaten vaan köröttelin parit seuraavat mutkat. Hepun näin vain vasemman silmän äärinäöllä ja sain viime tipassa ennen kilkkiä oikaistuksi. Ei tullut katsottua sillä hetkellä tarkemmin perään, eikä muuta ei jäänyt mieleen kuin vaaleaa nahkaa. Mutta liikuntalaite ei ollut malliltaan R-1, joka vaaleissa nahoissa alkupäivän ajan ohitteli ammattimiehen elkein ja oikeissa paikoissa.

Hitaassa ryhmässä ei voi olla niin kiire minnekään, että on hampaat irvessä pakko päästä ohi omituisella ajolinjalla sisäkurviin takaa päin väkisin tunkien, vaikka oma ajopeli sattuukin olemaan notkeampi/nopeampi. Paikkahan oli radan korkeimman kohdan kanttari vasemmalla (ennen Tarun alamäen oikean alkua), jonne olin oikealta reunalta normia pyöreää ajolinjaa pitkin saapumassa.

-hh-

PS. Eipä asiasta enempää. Vahinkoja sattuu, mutta munaa pitää olla tulla sanomaan että "tzori", kun asia olisi sillä kuitattu.

PPS. Joka kerta päästin ennen takasuoraa mahdollisesti perään kertyneet laumat kiltisti ohi ja näytin vielä kädellä että menkäähän nyt siitä. Itse ohittelin jonkun kerran samassa paikassa ja myös Tarun mutkassa, mutta enpä usko kenenkään linjalle tuupanneeni takaa päin.

Ja kyllä se jalkatapin raapiminen teki pahaa kuunnella
tounge.gif
:
Joo, ei se varmaankaan kovin kivalta kuulosta. En sitten tiedä että lisääkö se kaatoriskiä verrattuna tilanteeseen että tappi on nostettu ylemmäs jolloin se ei samalla kallistuksella varoita.

Mutta pitää tehdä asialle jotain.

Katuhaukalle ja muille mahdollisille kuvaajille kiitokset! Hyvää settiä.

En sitten tiedä että lisääkö se kaatoriskiä verrattuna tilanteeseen että tappi on nostettu ylemmäs jolloin se ei samalla kallistuksella varoita.
Niin tosiaan, sullahan ne tapit taitaa olla mallia taittuva? Eli onhan siinä silloin hiukan varaa lisäkallistukseen tiukan paikan tullen. Itselläni on osunut (jäykkä) jalkatappi maahan kahdesti, joista toinen kerta johti kaatoon. Siitä varmaan kylmä tunne selkäpiissä raapivaa ääntä kuullessa.

ei muuta kuin  
062802moto_prv.gif

Asiasta, ehkä mitään tietämättä, jos tapit koko ajan raahavat maata olisi varmaan syytä tarkistaa ajoasentoa. Roikkua enemmän. Olkoonkin taittuvat tapit yms. sekun nappaa kunnolla kiinni alkaa toiminta, monesti takana ajannut ja nähnyt moisia lippoja.

Esim. nimimerkiltä paaton taitaa löytyä esim Ahvenistolta kokemusta moisesta.

Asiasta, ehkä mitään tietämättä, jos tapit koko ajan raahavat maata olisi varmaan syytä tarkistaa ajoasentoa. Roikkua enemmän. Olkoonkin taittuvat tapit yms. sekun nappaa kunnolla kiinni alkaa toiminta, monesti takana ajannut ja nähnyt moisia lippoja.

Esim. nimimerkiltä paaton taitaa löytyä esim Ahvenistolta kokemusta moisesta.
Minäkään en asiasta sen tarkemmin tiedä, mutta mutulla veikkaisin, että R1:en vakiojalkatappien "nännit" taitaa raapia asfalttia Dunlop KR106 + KR108 slicksien kallistusvaroilla. Ainakin itellä Aprillissa rupesi kengä kärjet osumaan tuon tuostakin asfalttiin kun dunloppeja laitoin alle...

Noniin, tuli sitten otettua muutama kuva, ja radalla tulikin luvattua muutamille ystävällisille kyselijälle että laitan kuvat kaiken kansan ihmeteltäväksi foorumien kautta...
Hamilllisesti en päässyt kulkemaan ihan parhaille kuvausmestoille kun mukana oli 2 pientä apupoikaa (juu ne kaksi siellä kuvissa pikkusen mopon päällä).
Loppupäässä muutama vähän paremmilta paikoilta napattu kuva sieltä vesitornin takaa olevilta mutkilta, sain houkuteltua pojat metsään poimimaan mustikoita
wink.gif

Hauska ratapäivä kyllä oli. Hyvän näköistä ajoa, olispa vain itse päässyt messin... Täytyy varmaan vaihtaa sivuvaunulliseen niin saan noi apupojatkin mukaan.

Jos joku kokee haluavansa täyden resoluution kuvan tai vaikka poistaa oman kuvansa netistä, niin laittakaa vaikka privaviestiä tai sähköpostia tulemaan niin laitetaan kuvat kiertoon. Jokatapauksessa kuvat poistuvat palvelimelta automaattisesti kuukauden kuluttua...

ainiin se  Linkki

ps. Kattinen, sun kuvia ei poisteta vaikka kieltä näytätkin  
tounge.gif

Noniin, tuli sitten otettua muutama kuva, ja radalla tulikin luvattua muutamille ystävällisille kyselijälle että laitan kuvat kaiken kansan ihmeteltäväksi foorumien kautta...
...ja lisää oivallisia otoksia. Mainio lisä ratapäivien muistoihin. Ikähaitarikin näyttäisi olevan kuskeilla noin puoli vuosisataa. Tietysti aika noloa katella tuota omaa tekniikkaansa, mutta ehkä hyvä kuva valehtelee
lookaround_orig.gif

-hh-

Huippu päivä , kiitos järjestäjille. Upeeta seurata Karifin menoa.

erityiskiitos Kelvottomalle joka ystävällisesti rahtailee mua radalle kuluvan kk ajan.
thumbs-up.gif

Kuvatkin näyttää oikeen hienoille, tuntu se uusi hondakin laulavan hienosti,, tarkkanan nyt niiden sorkkaeläinten kanssa.

Kiitos järjestäjille, kuvaajille, muille motoristeille ja Karille kun viitsi ajaa pari kierrosta edellä!!
Kolmas kerta Ahvenistolla ja kuudes kerta kaiken kaikkiaan radalla takana ja on se vaan mukavaa hommaa. Pientä kehitystäkin on tapahtunut, viimeksi ajoin 1:47 aikoja ja nyt sain 1:36
tounge.gif

Tänks vaan järjestäjille ja kanssa mopoilijoille taas kerran hienosta ratapäivästä.
Toinen päivä ja vajaa 300km kyykyllä ajettu. Meikäläisen osalta päivä oli tosiaankin ajoharjoittelua, on se vaan niin erillainen kuin naku. Vielä on pikkasen se fiilis että pyörä vie miestä eikä toisinpäin, no ehkäpä kilometrit ja harjoittelu muuttaa senkin asian, toivottavasti.
On se pyörän värikin vähän tylsä. Pitäis vissiin saada jotain oikeeta väriäkin(tietänette mitä) siihen,
wink.gif
jos se tois vähän lisää luottoa, fiiliksiä ja vauhtiakin, tuntuis olo "kotosammalta" siinä pyörän päällä.

KariFi:lle  
bowdown.gif
.

Kiitos taas loistavasta ratapäivästä!
Sää oli kohdallaan, 2km ennen kuin olin kotona alkoi satamaan
smile_org.gif

Kivaa oli ja vauhtikin parani taas hieman.

wene:lle kiitoksia matkaseurasta
062802moto_prv.gif

Hamilllisesti en päässyt kulkemaan ihan parhaille kuvausmestoille kun mukana oli 2 pientä apupoikaa (juu ne kaksi siellä kuvissa pikkusen mopon päällä)
Hyviä kuvia ja apulaiset oli sööttejä
smile_org.gif
.. muutaman vuoden päästä ne voi lahjoa kantamaan painavampaa kalustoa
smile_org.gif

Järjestävän tahon osalta kiitos osallistujille   
smile_org.gif

MUTTA, nyt täytyy heittää raskas nootti niille, jotka olivat ilmottautuneet lipulle, eivätkä saapuneet paikalle saatikaan edes ilmoittaneet että eivät pääse, puhumattakaan siitä että olisivat hommanneet tuuraajan. Aiheuttaa nimittäin jonkin verran sähläystä alkaa lippumiesten vaihdoksen yhteydessä järjestämään ylimääräistä ihmistä hoitamaan seuraavan vuoron.
Hieno tilanne kun portilla on vielä jonoksi asti pyöriä odottamassa pääsyä radalle.

Itse tulen ehdottamaan rata-sääntöihin että tämmöisen oharin jälkeen menettää oikeuden ilmottautua tulevaisuudessa lipulle/portille.

Järjestävän tahon osalta kiitos osallistujille   
smile_org.gif

MUTTA, nyt täytyy heittää raskas nootti niille, jotka olivat ilmottautuneet lipulle, eivätkä saapuneet paikalle saatikaan edes ilmoittaneet että eivät pääse, puhumattakaan siitä että olisivat hommanneet tuuraajan. Aiheuttaa nimittäin jonkin verran sähläystä alkaa lippumiesten vaihdoksen yhteydessä järjestämään ylimääräistä ihmistä hoitamaan seuraavan vuoron.
Hieno tilanne kun portilla on vielä jonoksi asti pyöriä odottamassa pääsyä radalle.

Itse tulen ehdottamaan rata-sääntöihin että tämmöisen oharin jälkeen menettää oikeuden ilmottautua tulevaisuudessa lipulle/portille.
Tukevaa asiaa. En tajunnutkaan että näin on päässyt käymään, joten hyvin hoidettu vaikka näköjään pikku pulmia onkin ollut. Aihe ei meille radankiertäjille kyllä välittynyt kuin pikku odotteluna, joka ei taatusti haitannut ketään.

Vetää varmaan vähän järjestäjän fiiliksiä matalaksi jos joutuu hirveästi kamppailemaan aina pelipaikalla..
Varmaan jokin mekanismi aihetta koskien kannattaa tosiaan hallinnoida.

Perusajatus saapumattomuudesta on ainakin itselleni hieman outo, koska jos nyt aikuinen ihminen lupaa tulla mestoille, niin odotusarvo lienee että silloin ilmestyy kans?
Toisaalta pitänee näköjään itsekin alkaa ilmottautumaan noihin lippuhommiin jos väki on siellä vähäistä, koska tän hommanhan pitää jatkua hyvässä hengessä, joka lienee se suurin -ja ihan kaikkien- yhteinen etu?

Mutta edelleen:kaikenkaikkiaan tosi onnistunut päivä.
-w-

Liputuksesta vielä...

Mikäli Kemoralla (28.8. tai 29.8) tapahtuu vastaavaa, eli liputusvuoron peruuntumisia niin voin ottaa yhden paikan vastaan. Tällä hetkellä paikat on jo täynnä (15/15) eikä netin kautta pääse enää ilmoittautumaan.

Jos peruutuksia tulee niin onko lippuvuorot jossakin "näytillä"?

Kun näyttää muutkin olevan hieman huolissaan, niin ilmaisempa minäkin huoleni jne jne
Suurkiitos huolesi ilmaisemisesta. Vaikka mieluummin olisin vaiennut tämän aiheen kuoliaaksi, en uskalla ottaa sitä riskiä että pääset brassailemaan täällä jälleen yhdestä kaatuneesta joka ei Sinun ohjeitasi kuunnellut. Siksipä ahmin kaiken herkällä korvalla.

- Ahvenistolla kaatumisesta olemme aivan tasan yhtä mieltä. Varmaan tekee kipiää ja harmituttaa. Ei pidä kaatua. Mieluummin ei missään, mutta se voi olla liikaa toivottu.
- Olet nähnyt vaivaa oikein kaivella boxeista meikäläisen kuvia. Kiitos vain, eihän noi huonommasta päästä ole.
- Limiitillä siellä on tarkoitus mennäkin, ainakin minulla.
- Pään asennossa on korjattavaa varsinkin lyhyissä mutkissa, se on tiedossa. Pitkissä mutkissa, kuten Apparan hevosenkenkä tai Kemoran karuselli oikeaan, pitäisi olla enempi tontilla. Toisaalta jos pitää valita joko upean ajoasennon tai kohtuuvauhdin välillä, valitsen jälkimmäisen. Erilaisia asentoja erilaisiin käyttötarkoituksiin voi sitten hioa vaikka kotona.
- Vaikka olen seurannut kilpakuljettajien asentoja vain vähän, olen ollut huomaavinani että sielläkin on erilaisia variaatioita lähes niin paljon kuin on miehiäkin. Toiset tyylikkäämpiä, toiset vähemmän. Ahkerana googlettajana löydät varmasti viljalti esimerkkejä, minä en viitsi.
- Edelleen epäilen asennon muutoksen mullistavaa vaikutusta kallistuskulmaan. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen.
- Ajan tosiaan täysin vakiopyörällä, mitä nyt eka omistaja oli siihen mökäpöntöt laittanut ja nyt siitä saa sitten kärsiä, ensiksi Motoparkissa.
- Ajotyyli voi olla aggressiivinen ja tempoileva, mutta jos jätetään RaceChronon pyöristysvirheinä pari sekuntia pois ja oletetaan että
Apparaa kierretään 1:25 vauhtia niin siinä ei valitettavasti pysty polvea ojentelemaan kohti seuraavaa kurvia keskellä edeltävää suoraa, vaan silloin pitää ajaa eikä pelleillä.
- Alustan säädöistä en tiedä mitään, painumat säädin kohdalleen pamppuöljynvaihdon jälkeen. Naksaustakaan en ole oletussäädöistä muuttanut. Sitten kun tuntuu että säätämisen tarvetta olisi niin sitten säädetään. Nyt ei ole. Paitsi jos renkaan kulumista yrittäisi sitä kautta hieman hillitä.
- Kiitos vain osto-ohjeistakin. Jospa kuitenkin teen omat valintani ihan omista lähtökohdista. Tykkään ajaa kyykyllä myös liikenteessä, joten en mä nyt kolmatta mopoa lähde vain rata-ajoon hankkimaan. Se ois eri juttu jos tää harrastus ois alkanut 20 v sitten, mutta ei nyt enää.
- Valitettavasti noi apexijutut menee ihan yli hilseen. En mä tiedä mikä se sellanen on enkä välitäkään tietää. Mä tykkään ajaa ton teoriapyörityksen sijasta.
- Ja vielä kaatoriskialtiskin on ajotyylini. Mä olen yleensä ohittanut sut kaksi kertaa per setti Apparalla, maanantaina ois kolmas kerta ollut lähellä jos oisit ollut paikalla. Se huomioiden on tämäkin oivalluksesi myönnettävä oikeaksi. Kaatoriski olisi tosiaan huomattavasti pienempi jos ajelisin Sinun vauhtejesi. Tosin, nukahtamisen vaara pääsuoran päässä voisi viedä tuonkin edun.

Olen ihan otettu kun viitsit aikaasi uhrata minunkin valistamiseeni, mutta nyt oppi on vastaanotettu ja olisin vielä otetumpi jos viitsisit jättää tällä kertaa sen perinteisen väännön pois.

Mä näytän mallia: Meillä on sama harrastus mutta melko erilainen tapa toteuttaa sitä. En kuitenkaan käy neuvomaan sinua, minulla ei ole siihen kompetenssia. Neuvoja on ihan kiva saada, sitä vain toivoisi että neuvojalla olisi jonkinlaista käytännön kokemustakin asiasta josta puhuu.

Back