• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Ahvenisto 3.8.2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumeetti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun näyttää muutkin olevan hieman huolissaan, niin ilmaisempa minäkin huoleni jne jne
Suurkiitos huolesi ilmaisemisesta. Vaikka mieluummin olisin vaiennut tämän aiheen kuoliaaksi, en uskalla ottaa sitä riskiä että pääset brassailemaan täällä jälleen yhdestä kaatuneesta joka ei Sinun ohjeitasi kuunnellut. Siksipä ahmin kaiken herkällä korvalla.

....
tounge.gif
inlove.gif

Heitänpä tähän vielä omankin näkemykseni KariFin ajamisesta, keskustelua kun on kovasti herännyt. Silläkin uhalla, että keskustelun kohde itsekin kertoi mieluummin vaikenevansa aiheen kuoliaaksi. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että pari Scuuban pointtia tuli mahdollisesti ohitetyksi ihan pelkästään kirjoittajan nimimerkin perusteella... Enpä sitten tiedä omastakaan kompetenssista, mutta samoilla sekuntilukemilla kuitenkin suunnilleen liikutaan molemmat.

Klipsin tästä KariFin viestistä niitä kohtia, jotka silmiin sattuivat ja ajatusta herättivät:

sanoi:
- Edelleen epäilen asennon muutoksen mullistavaa vaikutusta kallistuskulmaan. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Minä en epäile tuota lainkaan. Pelkän perseen siirtäminen pois penkiltä (kuten toisessa Scuuban laittamassa kuvassa näkyy) ei auta kovinkaan paljoa kallistuskulman pienentämisessä. Mutta kun ylävartalon ottaa mukaan ja pitää vartalon linjan pyörän suuntaisena,on vaikutus jo suurempi. Kyseessä on aika herkkä homma, jossa parikin senttiä vaikuttaa paljon kun ajellaan noin kallellaan kuin kuvista näkyy.

Itselläni on kyllä ihan samaa vikaa, yritin ko. Ahveniston päivillä kiinnittää asiaan aika paljon huomiota, mutta aloin ajaa "kovaa" vasta liian myöhään, enkä näemmä päässyt kuviin. Tämän harjoittelua suosittelen KariFille itsekin, niin vähenee tappien raapiminen. Vaikka taittuvat tapit toki antavat hiukan anteeksi, myönnettäköön.

sanoi:
- Ajotyyli voi olla aggressiivinen ja tempoileva, mutta jos jätetään RaceChronon pyöristysvirheinä pari sekuntia pois ja oletetaan että
Apparaa kierretään 1:25 vauhtia niin siinä ei valitettavasti pysty polvea ojentelemaan kohti seuraavaa kurvia keskellä edeltävää suoraa, vaan silloin pitää ajaa eikä pelleillä.

Tuo agressiivinen ajaminen on minunkin mielestä riskitekijä. Tästä voisin kuvitella, että meikäläistäkin haukutaan, mutta mulla se agressiivisuus kohdistuu lähinnä avauksiin ja ajolinjoihin, sulla mun näkemyksen mukaan enemmän pyörän käsittelyyn. Aiemmin se näkyi todella hyvin varikon kohdalla kun pyörä käännetään oikeasta kallistuksesta vasemmalle. Teit ohjausliikkeen niin rajusti, että pyörä heilahti voimakkaastijoka kerta. Tällä kertaa ajolinjat taisivat olla paremmat, sillä tuohon en kiinnittänyt huomiota.

Tällä päivällä kuitenkin kiinnitin huomiota mm. varikon jälkeisen vasurin päällä, nyppylän laella tapahtuvaan samaan ilmiöön. Ilmeisesti taas väänsit turhan voimallisesti pyörän vasemmalta kyljeltään oikealle, sillä täysin sama liike toistui nyt tässä paikassa. Olin huomaavinani samaa myös parissa muussa paikassa, en vaan nyt muista missä.

Kaikkia turhan kulmikkaita liikkeitä hallintalaitteiden käytössä tulisi välttää, sillä ne muodostavat aina riskin pidon tai hallinnan karkaamisesta. Jokainen nykäys, veivaus tai muu äkillinen liike voi olla se viimeinen pisara kun pyritään ajamaan pidon rajoilla.

En muista kerroinko jo oman salaisuuteni "ennätysjahtiin", mutta tässä vielä uudemman kerran, mikäli sen jo kanssasi jaoin. Kun huomaan, että tulee puristettua liikaa ja ajettua "ylikovaa", yritän ottaa päässäni aikalisän ja kuvittelen ajavani tunnin mittaista settiä. Tällöin kaikki turha tempominen jää pois, eikä happipaikkoja synny. Lisäksi kello on tähän asti tykännyt ja palkinnut puoli sekuntia tai jopa sekunnin paremmalla ajalla. Rento ajaminen on kaiken a ja o. Rata-ajo on yllättävän psyykkistä hommaa, ainakin meikäläiselle.

Koitetaan pysyä pystyssä molemmat  
wink.gif

Edit: ei oikein lainaukset toimi...

Ja vielä tuosta 1:25-vauhdista ja RaceChronosta. Mulle oli ainakin ikävä yllätys kun rupesin katselemaan tarkemmin noita RaceChronon käyriä. Näyttää siltä, että joukkoon on tullut aika huonoa mittausdataa. Kaikki nopeuskäyrät on aika kulmikkaita, mutta sen lisäks siellä on ihan älyttömiä hyppäyksiä ja älyttömyyksiä seassa, myös ajolinjojen suhteen. En siis enää oikein usko tuohon omaan 1:24-alkuiseen optimiaikaankaan edes sillä parin sekunnin marginaalilla. Noita 1:28 -alkuisia kierrosaikoja on sentään sen verran monta, että oikein optimistisena voinee tuohon yhteen 1:27.6 onnenkantamoiseenkin uskoa. Tuota se vauhti meillä lienee, mutta noilla optimiajoilla voinee tässä tapauksessa heittää vesilintua, valitettavasti
biggrin.gif

Ohessa vielä aihetta selventävä kuva. Kuvassa kirkkaampi käyrä on mun paras kierros, mielestäni jotakuinkin looginen, mutta tuo himmeämpi, eli optimikierros tekee ihme hyppäyksiä nopeudessa. Lisäksi optimikierroksen ajolinjakin heittää metritolkulla ja loppuu keskenkaiken. Mittausvirhettä siis on piisannut, johtuneeko säästä vai mistä, tiedä häntää.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että pari Scuuban pointtia tuli mahdollisesti ohitetyksi ihan pelkästään kirjoittajan nimimerkin perusteella...
Tästä on kaverin kanssa keskusteltu. Scuuballa on jonkin verran asiaakin sanottavana, mutta useimmilla nousee karvat pystyyn jo nimimerkin nähdessään.
Kun noista Scuuban vuodatuksista suodattaa osan pois, löytyy sieltä se ajatuskin.
Näitä vääntöjä, joita pelkkä nimimerkin, muidenkin kuin Scuuban, näkeminen aiheuttaa, on luettu jo tarpeeksi.

Minä olen yrittänyt takoa päähäni että pää ja yläruumis on painavampi kuin minun perse, vaikka se iso onkin
biggrin.gif
. Yläruumis ensin sivulle persettä sitten vain puolet.

Olen myös havainnut sen että asennon hakeminen oikealle kaarrettaessa on huomattavasti vaikeampaa kuin vasemmalla. Se liennee yksilöllistä.

KariFille, rapiiko ne tapit ja saappankärjet samalla tavalla molempiin suuntiin ? Jos vastaus on että ei, sitä kannattaisi miettiä vähän syvällisemmin.
Minun kierrosajoilla ei tässä ole mitään merkitystä, pyrin kuitenkin aina analysoimaan missä vika ja mitä parannettavaa. Voi kun joku neuvoisi oikein kädestä pitäen.

Vittuako ne ajoasennot merkitsee jos ajat on kunnossa ja itseltä tuntuu hyvältä ? Joku muuan Corser on aivan vastaavalla (ei ehkä oikeaoppisella) ajoasennolla laittanut pari kpl Superbike mestaruuksia.
Nooh, kyllä tolla Scuuballa (ja MadManilla) ihan pointtia noissa kirjoituksissa on. Ei pelkkä ajoasento toki ratkaise - hommassa kun on niin monta osatekijää vaikuttamassa lopputulokseen - mutta kummasti sillä kuitenkin on asiaan vaikutusta. Ja eipä sitä itse ole yhtään katunut, että otti parin kovistelun jälkeen lusikan kauniiseen käteen ja alkoi reenaamaan ensin tuota ajoasentoa kuntoon. Nyt kun se alkaa jotenkin kuten olemaan sopivassa kuosissa (aina on parantamisen varaa) niin nyt sitten aletaan keskittymään myös askel kerrallaan myös muihin tekijöihin ja pikkuhiljaa nostamaan tuota nopeutta.

E: Haiskahtikin tuo vähän trollilta, mutta silti en malttanut olla kommenttiani laittamatta (noh, olisin sen varmaan muutenkin laittanut)
biggrin.gif

Jag trollar inte.

Ihan oikeesti jos mietitte ja katsotte noita MotoGP / SBK  -kuskeja niin ne on aika PILOTTEJA riippumatta pyörästä.
Siellä otetaan oikeesti mittaa pyörämalleista/kuskeista toisin kuin jossain MAN saaren TT -ajoissa joissa on viimeiset 15 v. ollut hulluin John McGuinness. Honda Firebladella tällä kertaa. En tiedä miten tää liittyyi tähän Apparan ajopäivään mutta en oo varmaan ainoa  
062802moto_prv.gif
Niin, on myös aika paljon eroa sbk-pyörien sekä varsinkin moto-gp-vehkeiden ja vakiopyörien välillä.  
smile_org.gif

Ihan vaikkapa jalkatappien sijainti ja koko...

Scuubalta ja Madmanilta paljon asiaa, mielestäni ihan asiallista ja hyvää tarkoittavaa neuvoa. Miksi Kari niin kovasti otit itseesi Scuuban hyvää tarkoittavista neuvoista?

Heitänpä tähän vielä omankin näkemykseni KariFin ajamisesta, keskustelua kun on kovasti herännyt. Silläkin uhalla, että keskustelun kohde itsekin kertoi mieluummin vaikenevansa aiheen kuoliaaksi.

Jos asiasta on kerran keskustelua herännyt niin eipä kai kannata mennä nurkan taakse piiloon. Keskustellaan vaan.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että pari Scuuban pointtia tuli mahdollisesti ohitetyksi ihan pelkästään kirjoittajan nimimerkin perusteella... Enpä sitten tiedä omastakaan kompetenssista, mutta samoilla sekuntilukemilla kuitenkin suunnilleen liikutaan molemmat.

Oikeassa olet. Eipä nuo lukuisat älyttömyydet, mitä täältä on saanut lukea sekä oma ratasuorituksensa anna oikein pohjaa muiden ajon arvioinneille, vaikka joukossa joku asianjyvänen joskus olisikin. Yleensäkään mua ei innosta nämä älä-tee-kuten-minä-teen-vaan-tee-kuten-minä-neuvon- tyypit. Ei ratajutuissa ei missään muuallakaan. Siltä pohjalta sinun ei tartte omaa kompetenssias epäillä yhtään.

sanoi:
- Edelleen epäilen asennon muutoksen mullistavaa vaikutusta kallistuskulmaan. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Minä en epäile tuota lainkaan. Pelkän perseen siirtäminen pois penkiltä (kuten toisessa Scuuban laittamassa kuvassa näkyy) ei auta kovinkaan paljoa kallistuskulman pienentämisessä. Mutta kun ylävartalon ottaa mukaan ja pitää vartalon linjan pyörän suuntaisena,on vaikutus jo suurempi. Kyseessä on aika herkkä homma, jossa parikin senttiä vaikuttaa paljon kun ajellaan noin kallellaan kuin kuvista näkyy.

Itselläni on kyllä ihan samaa vikaa, yritin ko. Ahveniston päivillä kiinnittää asiaan aika paljon huomiota, mutta aloin ajaa "kovaa" vasta liian myöhään, enkä näemmä päässyt kuviin. Tämän harjoittelua suosittelen KariFille itsekin, niin vähenee tappien raapiminen. Vaikka taittuvat tapit toki antavat hiukan anteeksi, myönnettäköön.

Kemoran reissun jälkeen vertailin kuvissa omaa ajoasentoa menevämpiin kavereihin ja kuten siinä ketjussa kommentoinkin niin korjaustarve on aivan ilmeinen. Tarkoitus oli keskittyä siihen nyt mutta sliksien laitto alle muutti kuviot, niihin totuttelussa oli aivan tarpeeksi uutta asiaa. Ei vanha pysty enää keskittyyn hirveen moneen uuteen asiaan yhdellä kerralla, tulet vielä joskus huomaamaan
tounge.gif
. Mutta korjaustarve on huomioitu ja pidetään mielessä. Toisaalta mä nyt vähän epäilen tuota parin sentin mullistavaa vaikutusta tällä tasolla.

sanoi:
- Ajotyyli voi olla aggressiivinen ja tempoileva, mutta jos jätetään RaceChronon pyöristysvirheinä pari sekuntia pois ja oletetaan että Apparaa kierretään 1:25 vauhtia niin siinä ei valitettavasti pysty polvea ojentelemaan kohti seuraavaa kurvia keskellä edeltävää suoraa, vaan silloin pitää ajaa eikä pelleillä.

Tuo agressiivinen ajaminen on minunkin mielestä riskitekijä. Tästä voisin kuvitella, että meikäläistäkin haukutaan, mutta mulla se agressiivisuus kohdistuu lähinnä avauksiin ja ajolinjoihin, sulla mun näkemyksen mukaan enemmän pyörän käsittelyyn. Aiemmin se näkyi todella hyvin varikon kohdalla kun pyörä käännetään oikeasta kallistuksesta vasemmalle. Teit ohjausliikkeen niin rajusti, että pyörä heilahti voimakkaastijoka kerta. Tällä kertaa ajolinjat taisivat olla paremmat, sillä tuohon en kiinnittänyt huomiota.

Tällä päivällä kuitenkin kiinnitin huomiota mm. varikon jälkeisen vasurin päällä, nyppylän laella tapahtuvaan samaan ilmiöön. Ilmeisesti taas väänsit turhan voimallisesti pyörän vasemmalta kyljeltään oikealle, sillä täysin sama liike toistui nyt tässä paikassa. Olin huomaavinani samaa myös parissa muussa paikassa, en vaan nyt muista missä.

Kaikkia turhan kulmikkaita liikkeitä hallintalaitteiden käytössä tulisi välttää, sillä ne muodostavat aina riskin pidon tai hallinnan karkaamisesta. Jokainen nykäys, veivaus tai muu äkillinen liike voi olla se viimeinen pisara kun pyritään ajamaan pidon rajoilla.

Tuntui siltä että pyörä nousi hevosenkengän jälkeen helpommin pystyyn korkeaprofiilisilla kumeilla, ei ollut tarvetta kiskaista väkisin. Mutta pitää pitää tämäkin asia mielessä, tietysti jouheus on repimistä parempi tyyli pitkän päälle ainakin.

En muista kerroinko jo oman salaisuuteni "ennätysjahtiin", mutta tässä vielä uudemman kerran, mikäli sen jo kanssasi jaoin. Kun huomaan, että tulee puristettua liikaa ja ajettua "ylikovaa", yritän ottaa päässäni aikalisän ja kuvittelen ajavani tunnin mittaista settiä. Tällöin kaikki turha tempominen jää pois, eikä happipaikkoja synny. Lisäksi kello on tähän asti tykännyt ja palkinnut puoli sekuntia tai jopa sekunnin paremmalla ajalla. Rento ajaminen on kaiken a ja o. Rata-ajo on yllättävän psyykkistä hommaa, ainakin meikäläiselle.

Kerroithan sen Kemorassa ja sillä opilla sainkin koko keikan viimeiselle täydelle kierrokselle sen parhaan ajan. Kyllä se rentouskin on koko ajan tavoitteena ja välillä onnistuukin.

Sitten vielä RaceChronosta, mitatuista kierrosajoista ja optimiajoista. Tiedät hyvin että toi heittämäni 1:25 on aika pitkälle provo sillä juurihan me varikolla naureskeltiin sille mun 1:23 -optimiajalle: näyttää listalla komealta mutta on valitettavasti ilman todellisuuspohjaa. Laitoin sen kuitenkin tohon scuuballe pureskeltavaksi kun hän itse on noita aikojaan niin kovasti eri ketjuissa esitellyt.

Voisi kuvitella että känny osaa käsitellä oikein sen datan mitä se gps-antennilta jossakin muodossa saa. Virheet tulee siis
vastaanottimen päästä, ja siellä niitä virhelähteitä sitten piisaakin. Kohtuuoloissa tuollaisen hyvälaatuisen vastaanottimen tarkkuus on +- 5 m tasossa, korkeusvirhe on 1.5-kertainen. Nyt jos ajatellaan että rata on jaettu 7 sektoriin, jokaisella sektorilla gps ilmoittaa saapumispaikkasi sektorille 5 m liian myöhään ja poistumispaikkasi 5 m liian aikaisin. Ahveniston tapaisella radalla tuollaine virhe tapahtuu helposti kun mutkat, harjut ja ajajan kroppa estävät näkyvyyden aiempaan satelliittikonstellaatioon ja vastaanottimen pitää hakea uusi. Se tarkoittaa että ajoit 10 m/sektori matkaa jolta aikaa ei mitattu ollenkaan. Seitsemällä sektorilla yhteensä 70 m. Keskinopeudella 120 km/h = 33 m/s se tarkoittaa n. 2 s virhettä. Lisäksi tulevat pyöristysvirheet, joita jokaisessa sektorissa saattaa pahimmillaan olla 0.05 s eli yhteensä 0.35 s. Ollaan siis 2.5 s virheluokassa olettaen että kaikki virheet vaikuttavat samaan suuntaan eli kierrosaikoja parantavasti - todellisuudessahan näin ei ole kuin puolessa tapauksista. Mutta mitä enemmän päivän aikana tahkoaa ja mitä enemmän radalla on sektoreita, sitä kauemmas todellisuudesta optimiaika menee.

Lisäksi tulevat sitten satunnaiset haamuvirheet, joita voi aiheuttaa satelliittien vähäisyys, huono PDOP (satelliittien keskinäinen asema), korkea RMS (ilmakehävirhe), lokinpaska tai kuskin ajohanska vastaanottimen päällä jne jne. Nuo kun kasaantuvat niin heitto voikin olla jopa kymmeniä metrejä yhtäkkiä ja ajat sen mukaisia. Näitä virheitähän voi jälkikäteen kontrolloida kännyn tallentaman ajouran sekä nopeusdatan jouheutta arvioimalla. Jos känny yhdistää useita kierroksia nippuun niin se tarkoittaa että virhe on ollut suurempi kuin mitä maalilinjan leveys on rataprofiilissa. 1 Hz vastaanottimella näitä sattui jatkuvasti, nykyisellä 5Hz pelillä ei juuri ollenkaan.

Yksittäisessä kierroksessa virheiden vaikutus on paljon pienempi, ehkä luokkaa 0.2 s, ja kun laitetaan useampia kierroksia peräkkäin niin alkaa tulla realistista aikaa.

Oma paras aikahan mulla oli aamuisen porttivuoron jälkeen toisella setillä 1:27.9, mikä sinänsä oli todella positiivinen yllätys. Se tuli kuitenkin melkoisessa ruuhkassa, tuskin yhtäkään täysin vapaata kierrosta sisältyi ekoihin setteihin. Ja kuten mulle tyypillistä, iltapäivällä kun radalle tuli tilaa niin kunto ei enää riittänyt parantamaan ja pitihän sitä jo kulahtaneen takasen lipsumistakin vähän tunnustella. Toiseksi viimeisellä setillä tuli kuitenkin 6 kpl 1:28-29 kierrosta putkeen joten kyllä tuo aikahaarukka melko hyvin selvillä on.

Jag trollar inte.

Ihan oikeesti jos mietitte ja katsotte noita MotoGP / SBK  -kuskeja niin ne on aika PILOTTEJA riippumatta pyörästä.
Siellä otetaan oikeesti mittaa pyörämalleista/kuskeista toisin kuin jossain MAN saaren TT -ajoissa joissa on viimeiset 15 v. ollut hulluin John McGuinness. Honda Firebladella tällä kertaa. En tiedä miten tää liittyyi tähän Apparan ajopäivään mutta en oo varmaan ainoa  
062802moto_prv.gif
Niin, on myös aika paljon eroa sbk-pyörien sekä varsinkin moto-gp-vehkeiden ja vakiopyörien välillä.  
smile_org.gif

Ihan vaikkapa jalkatappien sijainti ja koko...
Niin, ihan noissa kaikissa on tietääkseni jalkatappien siirtosarja kehissä.
Rossi muuten tuumi MAN -saaren haastattatelussa ettei todellakaan lähtisi skabaamaan siellä, aivan liian vaarallista. Totesi vaan että -09 R1:ssä on jerkkua saman verran kuin hänen -04 MotoGP pyörässä  
biggrin.gif

Miksi Kari niin kovasti otit itseesi Scuuban hyvää tarkoittavista neuvoista?
Otinko? Piti oikein lukea oma juttu uudelleen.

Voi olla. Eiköhän lähihistorialliset syyt olleet painavimmat. Lisäksi edelleen ihmettelen sitä mikä hinku kaverilla on tyrkyttää neuvojaan lajista mitä ei ole itse koskaan edes kokeillut, tapahtumasta missä itse ei ollut edes paikalla.

Mutta pahoittelut pitkävihaisuudesta. Siinäkin olisi korjattavaa.

Kuvat löytyy -> klik
Olipas kiva kuvasarja
smile_org.gif
Vaikkei itse ollut paikalla niin oikein mielenkiinnolla vilkaisi kuvat läpi. Vaihtelevia otoksia, erilaisia kuvakulmia ja tunnelmaa. Kiitoksia tästäkin kuvasarjasta. Hattua nostan, kun jaksat ja ehdit kuvailemaan, kun paikalle satut.  
smile_org.gif
Kiitos vaan sinulle ja muillekin kommenteista. Kuvaaminen on hauskaa puuhaa, mutta ajaminen on vieläkin hauskempaa. Siitä vaan kuvaamisen opettelu kärsii, kun koittaa nopeasti käydä räpsimässä kuvia jotta pääsee taas ajamaan eikä ihan ajatuksella mieti mitä räpsii. Kommenteista päätellen tosiaan tuo monipuolisuus on plussaa. Pitääkin jatkossa muistaa ottaa lisää varikkokuvia, kun siellä on aikaa kuvailla.

Mutta korjaustarve on huomioitu ja pidetään mielessä. Toisaalta mä nyt vähän epäilen tuota parin sentin mullistavaa vaikutusta tällä tasolla.
Tarkennan hiukan omaa sanomaani, jottei jää epäselväksi. Tarkoitin tuolla parilla sentillä maan ja jalkatapin välistä rakoa, en yläkropan asentoa. Pari senttiä jalkatapin ja maan välissä tekee aika paljon lisää kallistuskulmaa. Yläkroppaa meidän molempien taas pitäisi siirtää arviolta pariKYMMENTÄ senttiä, jotta tohon pariin senttiin päästäisiin.

Sateelliittipaikannuksesta sulla näyttää olevan reilusti paremmat tiedot kuin mulla.
biggrin.gif

Järjestävän tahon osalta kiitos osallistujille   
smile_org.gif

MUTTA, nyt täytyy heittää raskas nootti niille, jotka olivat ilmottautuneet lipulle, eivätkä saapuneet paikalle saatikaan edes ilmoittaneet että eivät pääse, puhumattakaan siitä että olisivat hommanneet tuuraajan. Aiheuttaa nimittäin jonkin verran sähläystä alkaa lippumiesten vaihdoksen yhteydessä järjestämään ylimääräistä ihmistä hoitamaan seuraavan vuoron.
Hieno tilanne kun portilla on vielä jonoksi asti pyöriä odottamassa pääsyä radalle.

Itse tulen ehdottamaan rata-sääntöihin että tämmöisen oharin jälkeen menettää oikeuden ilmottautua tulevaisuudessa lipulle/portille.
Täältä löytyy syyllinen (toivottavasti ainoa) tähän
sad_orig.gif

Flunssan takia jäi ajot väliin ja edellisenä iltana unohdin perua ilmoittautumiseni tähän ketjuun vaikka peruminen päivällä oli mielessä.
Pahoittelen aiheuttamaani ylimäärästä säätöä.
Kiitos Heippa kun olit tuurannut
smile_org.gif

- Ajotyyli voi olla aggressiivinen ja tempoileva, mutta jos jätetään RaceChronon pyöristysvirheinä pari sekuntia pois ja oletetaan että
Apparaa kierretään 1:25 vauhtia niin siinä ei valitettavasti pysty polvea ojentelemaan kohti seuraavaa kurvia keskellä edeltävää suoraa, vaan silloin pitää ajaa eikä pelleillä.
Kannattaa ilmoittautua jo vähitellen noilla ajoilla kisoihin, ainakin YCC:n kisoissa ykköspytty on aika varma pala.

Ohessa omat ennätykseni eri radoilta:

Alastaro 1:27.62
Ahvenisto 1:30.60
Botniaring 1:13.411
Kemora 1:13.94
Motopark 1:34 (tänä vuonna veikkaisin 1:32-1:33 välille)

Radasta riippumatta about suuruusluokka pysyy samana eri kuskeilla. Jos ajaa 4-5 sek allekirjoittanutta kovempaa, ollaan jo ihan kohtuullisilla sijoituksilla jo ihan SM-luokissa, ei ehkä vielä ykköspallilla, mutta YCC:n kapinoissa varmasti, Suomen Cupissakin siellä kolmen sakissa lähes aina. Jos taas kuski ei pääse Alastarolla 1:22 alle, eikä Motoparkissa 1:27 alkuisiin eikä Kemoralla ja Botniaringillä 1:09 alkuisiin, mutta Ahvenistolla vetää 1:25, niin kuski a) kuolee pian Ahvenistolla b) puhuu ns. kakkaa c) menee pian hankkimaan uuden ajanottolaitteiston.

Ahvenistolla takana on reilut 15.000 kierrosta, Botniaringillä alle 1.000, joten uskoisin tuntevani Ahveniston ratana kohtuullisen hyvin. Ambulanssikeikoista n. 70-80 % on tullut meidän päivillä Ahvenistolla, vaikka Ahveniston päivien määrä nykyisin vähäisin.
SM-tason kuskeista tiedän yhden joka on ajellut nykypäivänä 1:24 aikoja (kilpapyörällä, jossa alusta kunnossa), epävirallinen rataennätys on Tuulen Jonnelle 1:22.0 ja virallisemmat sitten selvästi sitä korkeampia (soolopyörät).

Hieno suoritus, siinä missä 4 minuutissa lossille perheautollakin. Järkevä tai totuudenmukainen, siitä en osaa sanoa.

Jukka

Kannattaa ilmoittautua jo vähitellen noilla ajoilla kisoihin, ainakin YCC:n kisoissa ykköspytty on aika varma pala.
Ihan vain uteliaisuutta muuten vaan, minkälaisilla kierrosajoilla on "järkevää" jokkista lähteä ajamaan (esim. Alastaro tai Kemora)? Kun eipä kukaan kuski viimeinen halua, niin ihan uteliaisuutta millä kierrosajoilla voisi olla jopa mahdollisuutta olla nopeampi kuin viimeinen...

Ihan vain uteliaisuutta muuten vaan, minkälaisilla kierrosajoilla on "järkevää" jokkista lähteä ajamaan (esim. Alastaro tai Kemora)? Kun eipä kukaan kuski viimeinen halua, niin ihan uteliaisuutta millä kierrosajoilla voisi olla jopa mahdollisuutta olla nopeampi kuin viimeinen...
Tuolta löytyy kisojen tulokset ja kierrosajat. Kaikki muut on ajettu kuivalla paitsi toinen Kemoran kisa.

Back