• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen pitkillä valoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MsNobody
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No aika kaukana saisi valot olla toisistaan että autolta näyttäisi.
Minä myönnän mutkittelevani joskus jos tulen risteykseen ja autolla on väistämisvelvollisuus ja näyttää vähän epäilyttävälle.. Luulisi näkyvän paremmin, kunhan ei näytä sille että on kääntymässä itse tms, eli nopeeta mutkittua. Vielä hengissä! (kopkop)

Niin no ajattelin, että voiko vaikka 200 metrin päästä prätkän tuplavalot näyttää suunnilleen samalta kuin vaikkapa jossain kaukana puolen kilometrin päässä tuleva auto, jossa on kenties pitkät päällä...

Minä myönnän mutkittelevani joskus jos tulen risteykseen ja autolla on väistämisvelvollisuus ja näyttää vähän epäilyttävälle.. Luulisi näkyvän paremmin, kunhan ei näytä sille että on kääntymässä itse tms, eli nopeeta mutkittua. Vielä hengissä! (kopkop)
Tätä samaa tulee joskus harrastettua varsinkin jos välissä on jakaja tms huontamassa näkyvyyttä.

Venkurointia, vaimitäseoli
sport05.gif

Ajoneuvo on kuitenkin syytä vakauttaa riittävän ajoissa ennen oletettavaa jarrumerkkiä.
062802moto_prv.gif

Tuli tässä mieleen, että voikohan tuplavaloilla varustettu moottoripyörä näyttää kauempana olevalta autolta?
Tuskin, mutta pinta-alaa valonlähteessä on silti enemmän. Se tarkoittaa, että esim. katveet ovat pienempiä. Aivan sama kuinka kirkas tuikku on, jos se on auton A-pilarin takana. Ison pinta-alan liikettä on myös helpompi verrata ympäristöön.

Ja sinähän et ole koskaan ollut kanssani myöskään ikinä mistään samaa mieltä, joten en ylläty lainkaan, ettet ole sitä tälläkään kertaa. Kuule aivan se ja sama. Olen onneksi ehtinyt tarkastella tätä laiffia ihan omien ottimieni kautta jo sen verran ekstensiivisesti, että osaan muodostaa omia mielipiteitä ilman varsinkaan netistä saatavaa ´apua´.

En itse asiassa ylläty myöskään siitä, että ideasi ´rakentavasta keskustelusta´ on olla tunkemassa muita threadeja mukaan tähän.
Tämä ei pidä paikkaansa, olen ollut kanssasi eri mieltä tasan yhdessä asiassa. Siinäkin asiassa sinulla oli pakottava tarve alkaa työntämään sanoja toisten suuhun ja olettamaan asioita. Minulle ei sinun elämäsi kuulu pätkääkään ja siitä en tarvitse erillistä mainintaa.

Missä muuten esitin idean rakentavasta keskustelusta? sulla on kyllä erikoinen lukutapa...

Ai niin, jottei ihan eksy aiheesta niin en aja pitkät päällä.
Näyn ihan riittävän hyvin ilman niitäkin.

Aion silti käyttää (kesäaikaan, kirkkaina päivinä) lyhyitä tai pitkiä ihan harkintani mukaan, koska otan vaikka mieluummin joltain neandertalilaiselta kanssamotoristilta nokkaan, kuin saan satasen vauhdissa 1500kg rautaa syliini, kun joku puusilmä tuikkaa pihatieltä eteen, tai tulee vastaan ja päättää väärällä hetkellä kääntyä vasemmalle.
-1. Kaahaan sikana, mutta en koskaan aja 100km/h sellaisen pihatien/liittymän/kääntyjän ohi, että joku pääsee tarjoamaan "1500kg rautaa syliin". Suosittelen, että mietit vielä kerran oikeaa tilannenopeutta, luottamustasi ajovaloihin ja suhtaudut vakavammin sulle jo siellä Suoli24:ssa esittelemääni törmäsyskurssin käsitteeseen, poju. Tai, tee mitä ikinä tykkäät, mutta mun pyörässäni on ainakin hyvät jarrut + tehokas moottori, että sekunnin-kahden ajaksi voin huoleta himmailla, jos tilanne siltä vaan vähääkään näyttää. Vapaa etäisyys koheltajiin versus vauhti on avain EMPY:n pitkäaikaisijäsenyyteen, eikä se tikkarin näyttämä, vaikka silleen tunnut edelleen vankasti uskovan.

Elävä Lekenda, äläpä viitsi taas kerran tunkea ihmisille sanoja suuhun, ok?

Minä en esimerkiksi ole väittänyt ´luottavani´ pitkiin ajovaloihin millään lailla, joten jos selaat tätä ketjua taaksepäin, niin pystyt kyllä lukemaan ihan suomeksi, miten suhtaudun niistä mahdollisesti saatavaan etuun.

En myöskään ole väittänyt, että rajoituksen noudattaminen takaa kaikille 100% turvallisuuden.

Elävä Lekenda, äläpä viitsi taas kerran tunkea ihmisille sanoja suuhun, ok?

Minä en esimerkiksi ole väittänyt ´luottavani´ pitkiin ajovaloihin millään lailla, joten jos selaat tätä ketjua taaksepäin, niin pystyt kyllä lukemaan ihan suomeksi, miten suhtaudun niistä mahdollisesti saatavaan etuun.
Etköhän se ollut sinä, joka kirjoitti mahdollisuudesta saada 100km/h vauhdissa 1500kg rautaa syliin? Mulla ei ainakaan ole mitään tarvetta spekuloida/pelätä sellaista asiaa, johon katson todennäköisyyden olevan omalla kohdallani riittävän pienen.

Et toki suoraan väitä, että ajotapasi perustuu pitkien ajovalojen luottamukseen, mutta silloin on hyvä kysyä, että miksi sitten niitä pidät? Siksikö, että uskot niiden auttavan havaitsemisessasi ja jolloin sinun ei tarvitse hidastaa vauhtia aivan niin paljon kuin tapauksessa, jossa et niitä pitäisi? Vai, jättäisitkö peräti ajamatta, jos pyörässäsi ei olisi pitkiä ajoavaloja, tai ne olisivat jostain syystä rikki? Ajaisitko edelleen samalla tavalla, vai himmailisit/ottaisit enemmän etäisyyttä potentiaalisen koheltajan sivuuttaessasi?

sanoi:
En myöskään ole väittänyt, että rajoituksen noudattaminen takaa kaikille 100% turvallisuuden.

Olet itse esittänyt, että lain rikkominen voi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta et millään hyväksy usean kokeneen kuljettajan väittämää siitä, että ylinopeudella oikeassa tilanteessa on samanlainen vaikutus, miksi? Yksi mekanismi tähän on nimittäin se, että sopivalla nopeudella ajava kuljettaja pysyy selkeästi pirteämpänä normikuljettajaan verrattuna ja joutuu jarruttamaan epäilyttävissä paikoissa reippaasti (jarrupaineet päällä -> jarrutus alkaa merkittävästi aikaisemmassa vaiheessa) sekä välttää perässäroikkujan aiheuttaman vaaran. Suuremmassa vauhdissa myös väistöliikkeet nopeutuvat miltei suoraan verrannollisesti nopeuden kasvuun verrattuna.

Suuremmassa vauhdissa myös väistöliikkeet nopeutuvat miltei suoraan verrannollisesti nopeuden kasvuun verrattuna.
Selitätkö tätä hieman tarkemmin?

withstupid.gif
Juu, väistäminenhän on ajoneuvon siirtämistä sivusuunnassa ja siihen pätee sama sääntö kuin nopeuteen yleensä. Eli, sitä nopeammin se mopo kulkee haluamaasi suuntaan myös sivusuunnassa mitä nopeammin ajat. 5km/h vauhdissa et voi siirtää mopoa sivusuunnassa kuin max. 5km/h ja 50km/h se tapahtuu jo kymmenen kertaa nopeammin. Edelleen, 100km/h:ssa miltei kaksi kertaa nopeammin kuin 50km/h....

Liian hitaasti ajettaessa väistöstä tulee vaan niin pirun hidas ja kaikki jää sen toisen osapuolen varaan, ei hyvä! Sopivasti vauhtia, niin on edes jotkut mähikset ehtiä alta pois.

Suuremmassa vauhdissa myös väistöliikkeet nopeutuvat miltei suoraan verrannollisesti nopeuden kasvuun verrattuna.

withstupid.gif
Juu, väistäminenhän on ajoneuvon siirtämistä sivusuunnassa ja siihen pätee sama sääntö kuin nopeuteen yleensä. Eli, sitä nopeammin se mopo kulkee haluamaasi suuntaan myös sivusuunnassa mitä nopeammin ajat. 5km/h vauhdissa et voi siirtää mopoa sivusuunnassa kuin max.  5km/h ja 50km/h se tapahtuu jo kymmenen kertaa nopeammin. Edelleen, 100km/h:ssa miltei kaksi kertaa nopeammin kuin 50km/h....

Liian hitaasti ajettaessa väistöstä tulee vaan niin pirun hidas ja kaikki jää sen toisen osapuolen varaan, ei hyvä! Sopivasti vauhtia, niin on edes jotkut mähikset ehtiä alta pois.
Entäs se kuljettu matka?

withstupid.gif
Juu, väistäminenhän on ajoneuvon siirtämistä sivusuunnassa ja siihen pätee sama sääntö kuin nopeuteen yleensä. Eli, sitä nopeammin se mopo kulkee haluamaasi suuntaan myös sivusuunnassa mitä nopeammin ajat. 5km/h vauhdissa et voi siirtää mopoa sivusuunnassa kuin max.  5km/h ja 50km/h se tapahtuu jo kymmenen kertaa nopeammin. Edelleen, 100km/h:ssa miltei kaksi kertaa nopeammin kuin 50km/h....

Entäs se kuljettu matka?
tounge.gif

Kristallipalloni viestittää, että nyt alkaa Elävän Lekendan itsensä pussiinpuhumisvaihe #379, jota normaalisti seuraa kiukustumis- ja itkupotkuraivarivaihe, sekä monitorin paiskaaminen ikkunasta ulos. Popkornit esiin...

Back