• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

37 % pakenijoista pääsee karkuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanot asian todellakin karrikoidusti.
Ei ole kysymys siitä, että kaikkien pitäisi ajaa alle 50:ä vaan rajoitusten mukaan. Tällä hetkellä meillä on erilaisia rajoituksia alkaen 20:stä ja päättyen 120:iin. Kyllä niiden puitteissa löytyy raamit kohtuullisen joudukkaaseen ja turvalliseen liikenteeseen useimmille. Kyse on vain siitä, että heikoimmatkin eli alkellisimmallakin vetomiesälyllä varustetut pitää yrittää pakottaa noihin raameihin.

Liikenne pitää saada toimimaan kokonaisuutena turvallisesti niin, että heikoimmillakin edellytyksillä liikkuvat selviävät siellä.
Miksi tuollainen alkuoletus pitää tehdä? Onko ajokortti kansalaisoikeus vaikka kyvyt ei riitä? Nykyisinhän voit käydä kirjallisissa ja inssissä vaikka kymmenen kertaa ja jos satut kerran onnistumaan niin kortti taskuun ja menoksi! Sen jälkeen lääkäriä kättelemällä ajo-oikeus on voimassa 70-vuotiaaksi.
Jospa kortin saantiin liitettäisiin älykkyystesti ja muutama kellotettu ratakierros.
Tyhmiltä voisi myös kortin lisäksi poistaa kyvyn lisääntyä.

Jäljelle jäävä eliitti voisi sitten nauttia vapaista nopeuksista.
Ei kait liikenteessä selviäminen vaadi erityistä älykkyyttä tai rata-ajotaitoja. Enemmänkin kykyä "lukea" ja ymmärtää liikennetilanteita ja kohtuullista motoriikkaa.

Liikenne pitää saada toimimaan kokonaisuutena turvallisesti niin, että heikoimmillakin edellytyksillä liikkuvat selviävät siellä.
Miksi tuollainen alkuoletus pitää tehdä? Onko ajokortti kansalaisoikeus vaikka kyvyt ei riitä? Nykyisinhän voit käydä kirjallisissa ja inssissä vaikka kymmenen kertaa ja jos satut kerran onnistumaan niin kortti taskuun ja menoksi! Sen jälkeen lääkäriä kättelemällä ajo-oikeus on voimassa 70-vuotiaaksi.
Jospa kortin saantiin liitettäisiin älykkyystesti ja muutama kellotettu ratakierros.
Tyhmiltä voisi myös kortin lisäksi poistaa kyvyn lisääntyä.

Jäljelle jäävä eliitti voisi sitten nauttia vapaista nopeuksista.
Ei kait liikenteessä selviäminen vaadi erityistä älykkyyttä tai rata-ajotaitoja. Enemmänkin kykyä "lukea" ja ymmärtää liikennetilanteita ja kohtuullista motoriikkaa.
Mites onko just kortin saanella, ekaa kertaa yksin ajamassa yhtä hyvät, heikommat vai paremmat edellytykset selvitä liikenteessä kuin esim. ammattiautoilijalla? Ei siellä autokoulussa varmaan keretä kokonaan sitä liikenteessä ajamista opetella, pikkuhiljaa se meille kaikille kokemuksen myötä iskostuu ja pystyy sujuvammin/turvallisemmin tuolla ajelemaan!

Kyse on vain siitä, että heikoimmatkin eli alkellisimmallakin vetomiesälyllä varustetut pitää yrittää pakottaa noihin raameihin.
Mielenkiintoista; kerro lisää!
Kuinka hidas pitää olla, että on älykäs? Tuleeko ihminen älykkääksi esimerkiksi Parkinsonintaudin tai kilpirauhasen vajaatoiminnan seurauksena?
Siitä olen samaa mieltä, että jos vetomiesälysi on "alkellisimmalla" tasolla, sinun kannattaa ajella kiltisti jonossa.

Kuinka sä meinaat saada ihmisrodusta sellaisen, ettei sillä koskaan missään lipsahtele??

Tavoittelet utopiaa.

Sitä varten pitää ihmiset laittaa pakkopaitaan ja ottaa niiltä kengätkin pois, etteivät edes juoksemalla pääse liian lujaa?

Mikä tää sun ristiretkes vastaan kaikkea inhimillistä on?

Pilamaan maineen. Salli mun nauraa, jos haluat tahrattoman maineen jota kukaan muu ei pilaa, sun tarttee muuttaa kuuhun.

Ihmisen mainetta ei pysty pilaamaan kuin se ihminen itse.
Niinkuin sanottu, joku kollektiivinen häpeä on aika utopistinen käsite...sekin ;)
Ja kun sitä maineen pilaamistakaan ei harrasta kuin sinun kaltaises ihmiset, jotka huutaa joka palstalla, että taas on maine pilattu ;) joku ajo liian lujaa...

Se on just omaa luomaa harhaa.
Vaikka olet kuinka lainkuuliainen, et siitä tule ikinä mitalia saamaan, miksi siis kilvoittelet?
Jos joku ihminen yleistää yleisön palstoilla, eikö se ole vain ja ainostaaan sen oma häpeä?
cool.gif
biggrin.gif

Idealismi on hieno homma, muttei toimi reaalimaailmassa.
Sinulta lipsahti ohi, joko vahingossa tai tahallaan se, etten puhunut maineen suhteen koko motoristien joukosta, vaan niistä, jotka sopivaksi katsomassaan paikassa voivat turvallisesti ajaa vähän niin kuin itse tykkäävät.

Eli juuri _siinä_ porukassa suurin osa voi hanskata kaiken okei, mutta joillain lipsahtelee, jonka jälkeen joillakin, vähintään medialla, on ainakin omasta mielestään perusteita väittää, etteivät kaikki osaa valita näille harrastuksilleen paikkaa tahi aikaa oikein. Mediahan toki monesti lokeroi kaikki harrastajat samaan.

Missähän muuten on pitävät todisteet siitä, että huonot, hitaat, kehnonäköiset ja tyhmät aiheuttavat tien päällä tuhoa enemmän kuin teidän hyvien, nopeiden, tarkkanäköisten ja älykkäiden eliittijoukkonne?

OT: jompikumpi iltapäivälehdistä. Joku isokenkäinen (lue rikas) kellotti 82 km/h 60:n alueella. 110 000e sakkoa.

Siis alkuperäiseen viestiin, vain!!?? 37 % on todellisia "vetomiehiä". Loput on niitä, jotka tahtoisivat olla, mutta eivät -osaa ajaa
-uskalla ajaa
-mopo ei kulje
-väärä mopovalinta, pieleen mennyt siinäkin suhteessa harrastus.
nixweiss.gif
033102bebe_1_prv.gif

wink.gif

Kohta taas "vedellään" kuka hitaammin, kuka (muka) nopeammin.

Hyvää kevättä.
ghostface.gif

Sinulta lipsahti ohi, joko vahingossa tai tahallaan se, etten puhunut maineen suhteen koko motoristien joukosta, vaan niistä, jotka sopivaksi katsomassaan paikassa voivat turvallisesti ajaa vähän niin kuin itse tykkäävät.

Eli juuri _siinä_ porukassa suurin osa voi hanskata kaiken okei, mutta joillain lipsahtelee, jonka jälkeen joillakin, vähintään medialla, on ainakin omasta mielestään perusteita väittää, etteivät kaikki osaa valita näille harrastuksilleen paikkaa tahi aikaa oikein. Mediahan toki monesti lokeroi kaikki harrastajat samaan.

Missähän muuten on pitävät todisteet siitä, että huonot, hitaat, kehnonäköiset ja tyhmät aiheuttavat tien päällä tuhoa enemmän kuin teidän hyvien, nopeiden, tarkkanäköisten ja älykkäiden eliittijoukkonne?
Minkä "meidän".
Syyllistyit taas yleistämiseen..

Mä olen keski-ikäinen tätönen, en mikään vetomies.
Enkä ole koskaan, missään väittänyt että hitaat aiheuttaa onnettomuuksia.
Mullaon iso customi, liekö pääsisin kyykyn päällekkään?

Päin vastoin ymmärrän hitaita oikein hyvin.
Täällä minun asuma-alueillani kun vanhuksilla ei ole muuta konstia hoitaa asioitaan, kuin omilla autoillaan.

Mut aina vaan jaksaa huvittaa, että sinä ja sinunkaltaises jaksatte uhota, että kaikki muut pitää laittaa ruotuun, samalla rikotte tietoisesti itse lakia.

Media tarttuu siihen mistä arvelee sensaation saavansa...mutta onko motoristien itsensä pakko mustata ajokaverin mainetta?
Mitä siitä saa palkinnoksi?

Sanon nyt ja tulevaisuudessakin, että tuolla tiellä turvallisuus on kiinni omasta ajotavasta 80%.
Vähemmän vaaratilanteita aiheuttaa ne, jotka ajaa liian lujaa.
Nehän on menneet menojaa ennenkuin kerkee kissaa sanomaan ja hyvä niin.
Paljon enemmän minä ainakin kiroilen pimeällä sellaisia, jotka roikkuu persiis kiinni, mut EI mene ohi.
Tai menee ohi ja jää eteen ajamaan.

Ai niin, enkä oo somalien maineesta huolissani

biggrin.gif

Siis alkuperäiseen viestiin, vain!!?? 37 % on todellisia "vetomiehiä". Loput on niitä, jotka tahtoisivat olla, mutta eivät -osaa ajaa
               -uskalla ajaa
               -mopo ei kulje
               -väärä mopovalinta, pieleen mennyt siinäkin suhteessa harrastus.
nixweiss.gif
033102bebe_1_prv.gif

wink.gif

Kohta taas "vedellään" kuka hitaammin, kuka (muka) nopeammin.

Hyvää kevättä.
ghostface.gif
Kuka /mikä on se uroteko tmv,
joka nostaa henkilön tuohon kategoriaan
"vetomiehet",oma olettemus on se jotta taitaa kukin itse
tehdä tämän nykyään niin arvostetun tittelin,joskin joskus vähän
kyseenalaisen sellaisen.Sanontahan kuuluu ei ne pelkät puheet
vaan teot..... no eiköhän tämäkin ala selvitä pikkuhiljaa

omg.gif

Huomaa että ajokausi on taas alkamassa kunnolla.
Hirveetä vääntöö suuntaan ja toiseen. Joka kevät sama virsi.
Mut hei ei se mua haittaa. Mä oon jo päässy vedätään
tounge.gif

Ei muuta ku hyvää kevättä ja alkavaa ajokautta 09
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif

Hesarissa uutisoidaan taas aiheesta.
Tossaha sanotaan että harvoin takaa ajot aiheuttaa poliisille tai sivullisille loukkaantumisia nii antaa poikien sitte edes yrittää, ei siinä mitään häviäkkää
confused_orig.gif

nixweiss.gif

Ja myös sanotaan että harvemmin pakenijalla on allaan mp. Kummasti mp ihmisiä mollataan, vaikka ne ei edes riko lakia...
thumbs-up.gif

Mut maltetaa nyt keväällä viel sitä karkuu ajoa, on liukasta.

Sinäkin kommentoit toista threadia, jossa keskusteltiin haaveria pelkäävien hitaasti ja sekä omasta että tutkijan mielestä vähemmän riskejä ottavien kuljettajien riskinottajia suuremmasta onnettomuustiheydestä aika monessa ikäluokassa.

Hitaammista tämä tekee myös huonompia kuljettajia koska näyttävät suuremmalla todennäköisyydellä joutuvan juuri siihen onnettomuuteen jota pelkäävät vertailuryhmää enemmän. Ja se on todella tyhmää.

Kyseisen ryhmän näöstä emme saa tällä tutkimuksella mitään tietoa, emmekä myöskään itsekkäiden riskinottajien näön tarkkuudesta tai älykkyydestä.

Mutta onnettomuustiheydestä kyllä.

Back