• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

37 % pakenijoista pääsee karkuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Melko hupaisaa, että kaveri, joka kertoo osallistuneensa laittomiin Cannonball-katukisoihin, joita pitää ilmeisen ´cooleina´ tapahtumina, on täällä messuamassa jostain liikenneturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Pata kattilaa soimaa? Lukisit mihin olen tässä keskustelussa puuttunut: Takaa-ajon jälkeen kiinni jääneiden haastatteluissa (aineistoa vain Yhdysvalloista) aivan keskeinen ja lähes universaali havainto oli, että karkuunlähtöpäätöksen jälkeen mikään seuraamuksiin tai mahdollisiin onnettomuuksiin liittyvä ei ollut ajatuksissa. Tästä havainnosta edeten oli runsaasti viittauksia stressiä ja suorituskykyä käsitteleviin tutkimuksiin, mutta en lähtenyt niitä seuraamaan. Yleislinja kuitenkin oli, että kiihtynyt pakenija on liikennesuorituskyvyltään merkittävästi heikentynyt.

Esitin kyseiseen asiaan eriävän mielipiteen ja siihen vielä että mihin mielipiteeni perustan niin sekö on sitten mesuamista jos olen erimieltä kun sinä? Otin esille eri juttuja juttuja liittyen esim cannonballiin koska seuraava kommentti olisi taas ollut että netissäkö niin puhutaan tai minä ja mun vetomies mielikuvitus ystävät jne.

Minä en usko, että tällaista tyyppiä ihan oikeasti kiinnostaa edes rotan häpykarvan vertaa mikään liikenneturvallisuusasia.

Tähän vuorostaan minä  haluan kuulla sinun perustelusi.

Ei suinkaan, vaan häntä kiinnostaa tosiasiassa ainoastaan se, että hänen ja hänenlaistensa olisi päästävä kaahaamaan ilman sanktioita, tai nykyistä vähemmillä sanktioilla. Ja että tiet olisi putsattava kaikenlaisista ´nysvääjistä´ ynnä muista hitaista, sokeista ja vähä-älyisistä kuljettajista, jotta tällä ´kuskien aatelilla´ olisi paremmin tilaa temmeltää ja tehdä mitä huvittaa.

Olen itse maksanut pelkästään yhdestä sanktiosta suoraan hinnan joka vastaa normaali kuluttajan 6kk palkkaa ja en ole siitä kitissyt en sen kummemmin täällä kuin netin ulkopuolellakaan. Minut tuntevat voinevat vahvistaa että olen sanonut että itse otin riskin ja itse sen maksoin ilman vollotusta missään. Mutta tämä ei poista sitä tosi asiaa että suomen tieliikenteessä pelkkä ohitus hiljaisella tiellä tai väärässä paikassa voi aiheuttaa kohtuuttomat sanktiot teosta joka ei ole suhteessa itse tekoon.

Täytyy toki jättää lausuntooni sellainen varaus, että en sen enempää kuin kukaan muukaan, voi tietää toisten ajatusmaailmasta kaikkea pelkkien nettikirjoitteluiden perusteella. Tällainen kuva minulle kuitenkin on muodostunut, joten pahoittelut, jos olen väärässä, ja hänen mitä vilpittömin tavoitteensa onkin vain tehdä tästä touhusta kaikille yhtäläisesti turvallisempaa. Siinä tapauksessa voisi ainakin ilmaista itseään pikkuisen selkeämmin.

Jokaisella on oikeus muodostaa mielipiteensä ihan kuten itse haluaa mutta ennen kuin muodostat mielipiteitä niin lukisit ajatuksella niiden henkilöiden kommentit joista niitä muodostat ettei käy niin kun nyt taisi käydä?

Ehkä sunkin kannattaisi mennä oikeisiin töihin,niin saat 20km/h ylityksestä sen 500-1000€.
Millaisiin töihin sitä oikein sitten pitää mennä? Sakkolaskurin mukaan 16-20km/h ylityksestä saa rajoituksesta riippumatta 115,00e sakkoa. Siis rikesakkoa. Ainakaan sairaanhoitajan palkalla tuota ei saa kyllä mitenkään tuosta nousemaan - paitsi tietty karkuun lähtemällä.

http://www.poliisi.fi/poliisi....03FD54C

Edit: Eikä se näemmä 25km/h ylityksestäkään nouse yli 500,00e mun tuloilla. Todella lempeät sanktiot näemmä kun niihin tarkemmin tutustuu. Mistä täällä oikein itketään? Ei kai kukaan oikeasti oleta, että jostain 50km/h ylityksestä ei pitäisi kortin lähteä? Selkärangatonta porukkaa jos tosiaan koetaan ettei omista mokista ja teoista tarvitse vastata millään lailla.

120-150 tuloista riippuen 100-200€ ei ajokieltoa
150-180 tuloista riippuen 200-300€ max 2vk ajokieltoa
180-2?? tuloista riippuen  300-500€ max 1kk ajokieltoa
Ajatteletko oikeasti, että noilla penalteilla saataisiin riittävä ennaltaehkäisevä vaikutus aikaan? Tiet olisi täynnä teinejä kokeilemassa mitä E36/325 kulkee, sillä tokihan nuo koskisivat myös autoilijoita.

Jokaisella on oikeus muodostaa mielipiteensä ihan kuten itse haluaa mutta ennen kuin muodostat mielipiteitä niin lukisit ajatuksella niiden henkilöiden kommentit joista niitä muodostat ettei käy niin kun nyt taisi käydä?
En vaan mahda sille mitään, että jos harrastuksiisi kuuluu laittomiin katukisoihin osallistuminen, niin se kertoo jotain siitä, miten noin yleisellä tasolla suhtaudut näihin asioihin - vai eikö se sinun mielestäsi kerro siitä yhtään mitään, ja jos ei niin miksi? Ja että näin ollen liikenneturvallisuusasioissa olisit ikäänkuin pukki kaalimaan vartijana.

Silmät ja korvat voisi poistaa, niin ei olisi tietoinen mistään paremmasta ja voisi viettää onnellisen elämän  kontrolloidussa yhteiskunnassa.
Henkilökohtaisesti toivon, että nykyinen tilanne pystyttäisiin säilyttämään, mutta olen melko varma siitä, että GPS pohjainen valvonta / nopeudenrajoitus systeemi tulee joka ajoneuvoon heti kun se vain saadaan toimimaan riittävän hyvin ja riittävän halvalla. Syynä tähän pidän juuri näitä individualisteja, jotka eivät nyt tajua ajaa edes suurinpiirtein sääntöjen mukaan. Jos nykyinen valvonta ei tehoa, niin ihan varmasti kehitetään toimivampi tilalle. Siinä lähtee sitten ilo kaikilta kerralla.

Ehkä minusta sellainen mielenkiintoinen porkkana tuohon sakon maksuun / ajokieltoon voisi olla se että ajokielto rangaistus lähtisi vasta juoksemaan kun sakko on maksettu.

Eli siis jos vetaset kortin hyllylle ja saat tuomion esim 2kk. Olet ajooikeudetta ajan kunnes saat sakon maksettu esim 1kk ja kun sakko on suoritettu lähtisi tuo 2kk juoksemaan.

Tuon luulisi olevan huomattavasti tehokkaampi peloite kuin tonnin kahden sakko sillä silloin konkreettisesti pitäs olla valuuttaa myös maksaa se teko eikö ottaa velkasi sitä

Silmät ja korvat voisi poistaa, niin ei olisi tietoinen mistään paremmasta ja voisi viettää onnellisen elämän  kontrolloidussa yhteiskunnassa.
Siinä lähtee sitten ilo kaikilta kerralla.
Mikä helvetin ilo?

Juurihan täällä paasataan kuin helvetin vaarallista on avata edes vähän jollain korpipätkällä !!!

Ettei nyt vaan olisi niin, että kukkiksilllakin on salainen fantasia ajaa jollakin varalaskupaikalla 105km/h todellista?  
biggrin.gif

En vaan mahda sille mitään, että jos harrastuksiisi kuuluu laittomiin katukisoihin osallistuminen, niin se kertoo jotain siitä, miten noin yleisellä tasolla suhtaudut näihin asioihin - vai eikö se sinun mielestäsi kerro siitä yhtään mitään, ja jos ei niin miksi? Ja että näin ollen liikenneturvallisuusasioissa olisit ikäänkuin pukki kaalimaan vartijana.
Ensinnäkään cannonball ei ole kisa vaan ralli jos et satu sitä tietämään sillä jo säännöt kieltävät kyseisessä tapahtumassa kilvanajon. Toiseksi mikä helvetti se on että cannonball tarkoittaa sitä että siellä ajetaan miljoonaa ja rikotaan lakeja? Monelle se on elämys ja he ajavat siellä ihan kyseisien maiden sääntöjen mukaan. Mutta näin ollen hekään eivät piittää liikenneturvallisuudesta kun ovat osana hienoa tapahtumaa?

Sanot että minua ei mikään liikenneturvallisuudessa kiinnosta eli sinun mielestä kännissä ajo, kortitta ajo, pyöräteillä ajo ja miljoona muuta asiaa on minulle ok? Joku vois tämmöisestä vaatia kunnianloukkauksesta tilille mutta olen siihen tottunut että joidenkin pitää vain saada huutaa ilman faktoja joten se heille suotakoon jos he niin haluavat  
biggrin.gif

Ettei nyt vaan olisi niin, että kukkiksilllakin on salainen fantasia ajaa jollakin varalaskupaikalla 105km/h todellista?  
biggrin.gif
Kuten taisin jossain viestissä todetakin, en koe ongelmaksi sitä että ajetaan ylinopeutta jossain hevon korvessa, vaan sen että valitetaan sanktioista ja ihannoidaan karkuun lähtemistä. Jos otetaan niitä riskejä, niin eletään sitten niiden ja mahdollisten seuraamusten kanssa. Tuo asenne, että valtio "varastaa" sekä rahat että ilon on vain jotenkin niin outo.

Kyllä minäkin tiedän mitä tuo oma TRX yksilö kulkee, muttei siitä sen enempää...
talktohand.gif

Minun mielestäni - voi olla että ajatus on aivan perseestä - sen ensimmäisen ylinopeussakon tms. sanktio voisi olla hiukan muita pienempi. Tiedä silti vaikka olisikin. Sitten taas tämä systeemi voisi hitaasti, vaikka viiden vuoden kuluttua nollautua.

Tarkoitan siis sitä, ettei yhdestä mokasta vielä rokotettaisi kympillä, vaan annettaisiin hiukan armon käydä oikeudesta. Sitten taas toisesta jne. kerrasta kunnon penaltit. Olisi ikään kuin yksi mahdollisuus ottaa opiksi ja siistiä ajamista.

Vai käytettäisiinkö tuota sitten väärin? Ainakin voisi ajatella, että kortin saamisesta sellaiset 3 vuotta olisi kuitenkin spesiaalitarkkailussa sanktioiden suhteen ja vasta sitten olisi höllempää.

Nyt minulle selvisi miksi olen alempi olento liikenteessä kuin nämä pätevämmät. Minulta on vielä käymättä:

http://hikipedia.info/wiki/Hikikirjasto:Aggressiivisen_ajon_kurssi

Tästä hieman asymmetrisestä viestimiekkailusta on ollut henkilökohtaista hyötyäkin. En ollut aiemmin saanut aikaiseksi selvitellä fight or flight -reaktion todellista luonnetta, vaikka se keskustelussa usein pyöriikin. Rajua kamaa! Fyysiset ilmentymät olivat omasta kokemuksesta mm. ilmailupuolelta tuttuja, mutta se kokonaisuus on huima.

Taistelustressitutkimuksen ja toki ihan arkijärjen puolelta on tutumpaa toistuvan kynnyksen ylityksen kautta tuleva orientaatio ja reaktion kuluminen pois. Sama kaava toistuu myös siviilissä tapahtuvan väkivallan käytössä ja muissa normeja rikkovassa käytöksessä. Ehta vetomies on varmasti liikennesuorituskyvyltään parempi kuin ensi kertaa karkuun karahtava. Toisin sanoen, hyvin harjoitelleena vetomies pystyy pienentämään aiheuttamansa tarpeettoman riskin määrää; ei poistamaan eikä edes pienentämään sitä merkityksettömäksi, mutta pienentämään. Laillisuuskysymystä tämä ei tietenkään muuta, eikä isompana massana toteutuvaa riskiä.

Harmillista että tähän logiikkaan kuuluu olennaisena halu vetää leikkiin osallistumattomien keskuudessa. Jos puoletkaan vetopuheista olisi totta ja osaamisen manifestaatio kohtaisi harrastusmahdollisuudet, olisin kannustamassa radan reunalla näitä nyt tämän elämänalueen osalta halveksumiani yksilöitä.

Muistakaa mopoilla. Illalla taas piikit kireinä liikenteeseen!

PS. Minä olen osannut mopo(i)llani ihan sinne varsinaiselle laskupaikalle asti ajamaan jopa sen 105 todellista, varalaskupaikat voi jättää suosiolla yleiselle liikenteelle ja aina toisinaan maanpuolustukselle. Sitten on näitä mutkalle laitettuja laskupaikkoja, jossa voi vetää antennit taipuen astinlaudat tulisuihkuja singoten jopa kuuttakymppiä mutkaan. Soraa ja mutaakin löytyy ihan tarkoitukseen muotoiltuna, ja kokeilinpa jopa kiivetä kiveä satulavajaalla pyörällä. Iloa oli. Ainoat pahastuneet olivat nopean ryhmän jempet, kun meille muille piti antaa se oma 20 minuuttia. Jeah.

120-150 tuloista riippuen 100-200€ ei ajokieltoa
150-180 tuloista riippuen 200-300€ max 2vk ajokieltoa
180-2?? tuloista riippuen  300-500€ max 1kk ajokieltoa
Ajatteletko oikeasti, että noilla penalteilla saataisiin riittävä ennaltaehkäisevä vaikutus aikaan? Tiet olisi täynnä teinejä kokeilemassa mitä E36/325 kulkee, sillä tokihan nuo koskisivat myös autoilijoita.
Vaikka olisi kuolemantuomio,niin ihmiset kokeilee mitenkä laitteet kulkee.Kovemmat rangaistukset eivät aiheuta muuta kuin lisää karkuun ajamista.

Sinulla on kuvauksestasi päätellen aika usein hirmuisen kova kiire jonnekin? Oletko ihan varma, ettei se kiire olekin jostain syystä ainoastaan korviesi välissä?

Liikennekulttuuri, josta et pidä, on kuitenkin ihan faktisesti paljon turvallisempaa, kuin se oli esim. silloin, kun ei vielä ollut nopeusrajoituksia. Jos suhteutetaan kuolemat ja vammautumiset liikennemääriin, tilasto on vieläkin musertavammin nykyisen "sääntöuskovaisuuden" puolella.
Kiire on useimmiten vain ja ainoastaan korvien välissä, mutta miksi pitää tarpeettomasti hidastella ja nyswätä??
Liikenteen on tarkoitus liikkua - ja ripeästi - mutta meillä täällä reppanahautomossa munitaan matkanteossa oikein valtiovallan määräyksellä. Tälläistä Super-Kuljettajaa se alkaa tympiä tumpeloiden takana tapittaa. Ja sitten kun huitaset omalla luvalla ohi, on poliisit perässä ja lappu kädessä.

Liikennesäännöt pitää olla, mutta niitä ei pidä mitoittaa sen kaiken avuttomimman mukaan. Myös sanktiot pitää olla jossain suhteessa teon vakavuuteen. Taannoin kirjoitettiin miljoonan mummon sakko, kun yksisuuntaisessa autotunnelissa kaveri ajoi 80km/h!!!

No, ehkä suomalialoiset ovat keskivertoa tyhmempää porukkaa, kun meitä pitää hyysätä ja holhota. Tai sitten valtion johto on täynnä ylitunteellisia typeryksiä...

Henkilökohtaisesti toivon, että nykyinen tilanne pystyttäisiin säilyttämään, mutta olen melko varma siitä, että GPS pohjainen valvonta / nopeudenrajoitus systeemi tulee joka ajoneuvoon heti kun se vain saadaan toimimaan riittävän hyvin ja riittävän halvalla. Syynä tähän pidän juuri näitä individualisteja, jotka eivät nyt tajua ajaa edes suurinpiirtein sääntöjen mukaan. Jos nykyinen valvonta ei tehoa, niin ihan varmasti kehitetään toimivampi tilalle. Siinä lähtee sitten ilo kaikilta kerralla.
Miksi? Mitäpä tuollainenrajoitin sinua haittaa kun et ikinä aja ylinopeutta.

Mitäpä tuollainenrajoitin sinua haittaa kun et ikinä aja ylinopeutta.
Voin paljastaa - tämä voi yllättää - että yleensä ajan sen +5-10% yli rajoituksen. Siis sen verran ettei sakkoa tule. Mutkateillä taas mennään fiiliksen mukaan. Joten voisipa tuota minuakin haitata, ehkä vähemmän silti minua kuin jotakuta muuta. Voisin kyllä elää ja jopa jatkaa mp harrastusta rajoittimenkin kanssa.

Jos nykyinen valvonta ei tehoa, niin ihan varmasti kehitetään toimivampi tilalle. Siinä lähtee sitten ilo kaikilta kerralla.
Nyt on pakko kysyä, että mistä "ilosta" puhut, kun eipä sitä iloa ole, jos ajaa kuten annat täällä ymmärtää? Ja ne muutamat kerrat, kun olen esim. pääkaupunkiseudulla poikennut, ovat olleet niin unettavia, että mielellään sitä tulee takas sellaiseen ympäristöön, jossa saa losottaa menemään suunnilleen sen minkä tykkää. Ja ehkä siitä siten seuraa se, että kaikilla on GPS, mutta aika helposti siihenkin saa oman signaalin sisään. Voin vaan kuvitella niitä ilmeitä, kun muut ajaa A. Vehviläisen aamupuuropöydässä asettaman arvionopeuden mukaan ja siten on näitä, jotka viittaavat kintaalla näille valvontalaitteille. Tilanne on vähän sama kuin silloin tuolla jäähallin pihalla poikien kanssa ajoneuvoverojen maksua kommunikaattorista ihmetellessä. Meinaan, että mitä monimutkaisempi järjestelmä, sen helpompi tavallista taplaajaa on sen avulla kusettaa.

Entä kelpaako sinulle se fakta, että selvinpäin ajaneista vain ~26% epäonnistuu paossaan? Tutkimus kertoo myös sen, jos osaa lukea.
Eikä kerro. Kohdassa 10.4.1 lukee, että tavoittamattomien osalta päihteiden käyttöä ei ole voitu todentaa. Laskeskelit tuossa aiemmin jotakin lähtien siitä oletuksesta, että kännissä ei pääse karkuun. Se on sinun olettamasi eikä mikään fakta. Mitenkään vähättelemättä, mutta 0,51 promillea on rattijuopumus. 0,49 ei ole.

Toki vielä kun vähän tarkennetaan otantaa eli lasketaan vain ajotaitoisimmat, tutulla tiellä 1098R:llä ajaneet ja niin edelleen, niin 100 % pääsee pakoon ja päästään paukuttelemaan henkseleitä, että ei niin mitään jakoa ole poliisilla. Keskustellaan näistä prosenteista uusiksi sitten, kun kännissä kaahaavat on lopullisesti poistettu joukostamme tai ovat edes selkeästi vähemmistö. Siihen asti poliisi ei voi ennakolta tietää ajellaanko karkuun pöllyssä vai selvinpäin. Varmuuden vuoksi kuitenkin yritetään tunkea pilli suuhun.

Ehkä minusta sellainen mielenkiintoinen porkkana tuohon sakon maksuun / ajokieltoon voisi olla se että ajokielto rangaistus lähtisi vasta juoksemaan kun sakko on maksettu.

Eli siis jos vetaset kortin hyllylle ja saat tuomion esim 2kk. Olet ajooikeudetta ajan kunnes saat sakon maksettu esim 1kk ja kun sakko on suoritettu lähtisi tuo 2kk juoksemaan.

Tuon luulisi olevan huomattavasti tehokkaampi peloite kuin tonnin kahden sakko sillä silloin konkreettisesti pitäs olla valuuttaa myös maksaa se teko eikö ottaa velkasi sitä
Jossa tapauksessa olet ensin 3-5kk ajokiellossa kun odottelet päätöstä rangaistukseesi. Maksat sakon pois, ja puf! kuukauden ajokiellosta tulikin puolen vuoden ajokielto. Näin ne rangaistukset kevenee ja tulevat reiluiksi kaikille.

Periaatteessa ihan ok, että sakko pitäisi maksaa pois välittömästi, mutta silloin sakkojen tulee olla joko kiinteitä tai erittäin yksinkertaisella logiikalla poliisin päätettävissä. Ainakaan tuota viimeistä en kannata.

Mitenkäs tapauksissa joissa korttia tarvitsee työn puolesta? Esimerkiksi yksityisyrittäjä kuljetusalalta tai myyntihommista. Ei ajokorttia, ei tuloja, milläs maksat sakon? Tällä hetkellä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta arvotaan ajokieltoa 3kk-vuosi ja päiväsakkoja 30-100ps. Törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen piiriin menee mm. lyhytkin keuliminen tai sitten yli 45kmh ylinopeus. Siitä jos viiden vuoden sisään keulit uudemman kerran, niin kortti pois 6kk-> ja vähintään 40ps.

Tuossa ehdotuksessa on ajatusta. Porkkaa ja keppiä samaan aikaan, jonkinlaista sadomasokismia siis, mutta voisi toimia. Ehdottomasti kannatan käytännön toteutuksen tutkimista.

Hitto, vielä toisenkin ajatuskieroksen jälkeen...oikein hyvä idea ja tätä voisi varioidakin.

Esim. ammatikseen korttia tarvitseville jäisi vielä mahdollisuus. Voisihan yksi rangaistusmuoto olla sakko + ajokielto, kunnes sakko on maksettu. Ajokielto päättyy heti sakon maksun jälkeen. Ja ehkäpä noita sakkojan voisi laimistaa tällä konstilla.

Back