• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

17-vuotias motoristi kuoli Perttelissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se vaan ei ihan aina mene oikealla tavalla perille, kun vetomiesten kuoro neuvoo...
Se on todella haastava kommunikoitava tuo Retuperän VPK:n perinne, että väärin saa soittaa vasta opeteltuaan ensin soittamaan oikein.

Mutta siitähän tässä on kysymys, että ennen kuin alkaa improvisoida, pitää ymmärtää mitä tulee olemaan lopputuloksena.

Tai Lontooksi: "Rules are for the guidance of the wise men and blind obedience of the fools".

Ja ennen kuin joku taas sekoittaa korrelaation ja kausaalisuuden, niin täsmennän vielä että tuossa yllä EI sanota, että sääntöjen noudattamisesta tunnistaa hölmön.

Olisipa hyvä juttu jos uusilla kuskeilla olisi joku kokenut kaveri, jonka mukana ajella heti kortin saannin jälkeen. Aikuisella itsetunnolla on varaa ajaa todella varovasti silloin kun se on tarpeen ja itse kohdatuista tilanteista kahvitauoilla jutellessa kokemus siirtyy paljon tehokkaammin kuin luennolla saarnaten. Niistä tilanteista vain pitää päästä ehjänä poiskin miettimään mitä oikein tapahtui ja miksi.

(kommenttini ei liity tähän yksittäistapaukseen, koska en tunne taustoja)

Se vaan on niin, että homma vaatii veronsa. Ei siinä saarnamiehet paljoo auta kun nuorilla on meno päällä.
Nuoret ovat nuoria ja hakevat rajojaan, mutta en silti ole aivan samaa mieltä kaatuneiden määrän väistämättömyydestä.

Tämä on kommunikointihaaste, mutta saarnamiehet ja vetomiesten sankaritarinat eivät taida saada mitään hyvää aikaan?

Meinasin jo aiempaan tällaiseen kommentoida, mutta sanotaan se sitten nyt:

Nimenomaan näitä piikkikuskeja on tuntunut menevän tänä kesänä todella paljon, jotenkin ihan suhteettomissa määrin mitä nyt muistelisin aiempiin vuosiin. Onko näillä ajouraa aloittelevilla tosissaan mopo karkaamasta käsistä? Jos näin on, onko sille sittenkin perusteita että mp-kortti annettaisiin myöhemmin?

Tää siis ihan mutua.

Surullista anyhow.

Alle 30 mennyt edelleen tänä vuonna, eli pirun vähän kantaan nähden.

Uskokaa nyt jo kukkahattuisimmat ja innokkaimmat hysterian lietsojat, ettei ne onnettomuudet jakaudu tasaisesti, vaan tilastollista vaihtelua tulee. Jossain kuussa saattaa mennä pari, ja jossain kymmenen. Katsokaa kokonaisuutta. Samoin näin pienillä määrillä tulee pientä kohinaa ihan vuosienkin välillä, mutta hyvin alhaista on kuolleisuus vuodesta toiseen.

Jotkut jaksaa silti maalailla piruja seinille. Ihan turhaa hommaa.

Taas muistutuksena:
liiken10.gif

Vielä ollaan komeasti alle 20 kuolemantapausta per 100000 rekisteröityä pyörää. Joten mikä nyt taas on niin huonosti  
nixweiss.gif
Vuodesta 1993 lähtien ollaan oltu lähes siinä minimitasolla, joka on mahdollista saavuttaa. Pientä kohinaa vuosien välillä, mutta oikeastaan koko ajan alle 20 kuolemantapausta per 100000 prätkää, joka on todella vähän. Tarkoittaa siis sitä, että alle 0.02% (rautalankaa: alle 0.2 promillea tai 1/5000) heittää henkensä. Se on kyllä aika minimi mun mielestä mitä voi olla.

Olen sitä mieltä omaa tytärtäni (huomenna 15 v ja mopokortin kirjalliset) ja hänen ikäisiään kavereita seuratessani, että heille pitää sitä tietoa ja oppia olla tarjolla juuri tuossa vaiheessa, kun he aloittelevat "motoristin" uraa. Olen itse valmistatunut siihen, että tyttären kanssa ajellaan yhdessä muutama kerta, ainakin pahimman kotipaikan risteykset läpi.

Järkkäsin tyttärelle ja muutamalle kaverille leikkimielisen  mopon käsittelykokeen, jossa pujoteltiin ja jarruteltiin eri nopeuksista. Oli ilo huomata, miten he äkkäsivät esim. nopeuden merkityksen jarruissa tai väistöissä. Eri asia on sitten se, muistavatko tuosta mitään, kun itsekseen ajelevat liikenteen mukana.

Toinen asia, mikä tässä vaivaa on se, että mopojen virittämiseen ei puututa. Pari kaveria tuossa ryhmässä kehui, että heillä mopot kulkevat reilut 80 ja että muutokset on ihan helppo tehdä. Koeajoin yhtä ja kyllähän se hyvin kulki mopoksi, kiihtyvyys ei ollut kummoinen ja ei tosin jarrutkaan..HuhHuh. Kasvaako tälläisestä motoristintaimesta vääränlainen puu...???

Lisäksi olen ihmetellyt sitä, että paikalliset moottoripyöräkerhot eivät ainakaan näyttävämmin järjestä moponuorille koulutus- tai tutustumistilaisuuksia, joissa ihan oikeiden isojen pyörien kuskit kertoisivat asioista. Luulisin, toisin saatan olla ihan väärässäkin, että tuollaisen saisi aikaan helpostikin esim. koulun kanssa.

Onko kellään kokemuksia tästä puolesta...???

Turha on äitien sankaripoikia neuvoa.
Sen sijaan sankaripojat kannattaa viedä radalle opettelemaan, kuinka sillä pyörällä ajetaan tiukoissa paikossa ja samalla suhteuttamaan oma ajotaitonsa niihin, jotka osaavat ajaa.

Olen sitä mieltä omaa tytärtäni (huomenna 15 v ja mopokortin kirjalliset) ja hänen ikäisiään kavereita seuratessani, että heille pitää sitä tietoa ja oppia olla tarjolla juuri tuossa vaiheessa, kun he aloittelevat "motoristin" uraa. Olen itse valmistatunut siihen, että tyttären kanssa ajellaan yhdessä muutama kerta, ainakin pahimman kotipaikan risteykset läpi.

Järkkäsin tyttärelle ja muutamalle kaverille leikkimielisen  mopon käsittelykokeen, jossa pujoteltiin ja jarruteltiin eri nopeuksista. Oli ilo huomata, miten he äkkäsivät esim. nopeuden merkityksen jarruissa tai väistöissä. Eri asia on sitten se, muistavatko tuosta mitään, kun itsekseen ajelevat liikenteen mukana.

Toinen asia, mikä tässä vaivaa on se, että mopojen virittämiseen ei puututa. Pari kaveria tuossa ryhmässä kehui, että heillä mopot kulkevat reilut 80 ja että muutokset on ihan helppo tehdä. Koeajoin yhtä ja kyllähän se hyvin kulki mopoksi, kiihtyvyys ei ollut kummoinen ja ei tosin jarrutkaan..HuhHuh. Kasvaako tälläisestä motoristintaimesta vääränlainen puu...???

Lisäksi olen ihmetellyt sitä, että paikalliset moottoripyöräkerhot eivät ainakaan näyttävämmin järjestä moponuorille koulutus- tai tutustumistilaisuuksia, joissa ihan oikeiden isojen pyörien kuskit kertoisivat asioista. Luulisin, toisin saatan olla ihan väärässäkin, että tuollaisen saisi aikaan helpostikin esim. koulun kanssa.

Onko kellään kokemuksia tästä puolesta...???
Ainahan teinipojat ovat virittäneet mopojaan enemmän tai vähemmän. Musta tuntuu että nykyisin huomattavasti vähemmän kuin ennen, ja silloiset mopot olivat kyllä naurettavan huonoja ajo-ominaisuuksiltaan verrattuna nykyisiin.

Kyllä tuollaisella nykyaikaisella skootterilla on ihan hyvä ajaa 80km/h, on sentään levyjarrut ja toimivat iskarit jne. Toista se oli ennen, kun PV Suitsilla tai Monkey Hondilla vedeltiin parhaimmillaan 120km/h kasikympin-kamoilla  
omg.gif

Että minkälaisia motoristeja sitten näistä -60, -70 ja -80 -lukujen nuorista tuli, joilla oli lähes kaikilla viritetty mopo alla? Ihan hyviä motoristeja näytti tulevan, koska tilastotkin näyttävät näin hyviltä..

Vielä ollaan komeasti alle 20 kuolemantapausta per 100000 rekisteröityä pyörää. Joten mikä nyt taas on niin huonosti  
nixweiss.gif
Se, että suurin osa noista kuolleista on alle 30 v. Suuri osa vasta teinejä. Ja suurin osa kuolemista aivan turhia itse aiheutettuja. Mitä itse kukin viestii julkisesti, sitä voisi miettiä. Viesti kulkeutuu niidenkin saataville, joilla ei vielä ole käsitystä omista taidoista. Omasta mielestäni nuo kuolemat ovat huonoja juttuja tilastoista riippumatta.

nixweiss.gif
Se, että suurin osa noista kuolleista on alle 30 v. Suuri osa vasta teinejä. Ja suurin osa kuolemista aivan turhia itse aiheutettuja. Mitä itse kukin viestii julkisesti, sitä voisi miettiä. Viesti kulkeutuu niidenkin saataville, joilla ei vielä ole käsitystä omista taidoista. Omasta mielestäni nuo kuolemat ovat huonoja juttuja tilastoista riippumatta.
Nyyh nyyh. Nuoriso nyt koheltaa joka tapauksessa. Ja nyt on ollut viime vuosina taas suhteessa paljon nuoria kuskeja, johtuiskohan kuule ihan siitä  
wink.gif

Jos tietyn ikäryhmän kokonaismäärä kasvaa, niin myös onnettomuuslukemat nousevat. Hyvinkin yksinkertaista.

Huonoja juttujahan ne kuolemat ovat juu, mutta hyvällä tasolla ollaan silti. Jos muutamia kuolemantapauksia ei hyväksytä, niin voidaan lopettaa sitten kaikenlainen liikennöinti kokonaan.

Ja käänteisesti voidaan tuosta päätellä, että sitten yli 30v ovat tsempanneet huomattavasti (jos osuus kuolemantapauksista on kerran pienentynyt), eli näytämme erityisen hyvää esimerkkiä nuorille
062802jumpie_prv.gif

Paljon muitakin huonoja juttuja on olemassa, suuri osa selvästi vielä vakavampia ongelmia kuin tämä "ongelma". Voi kun kaikilla olisi NIIN mukavaa, kun kukaan ei kuolisi. Vaan kaikki kuolevat aikanaan kuitenkin, outo juttu  
omg.gif

Viesti kulkeutuu niidenkin saataville, joilla ei vielä ole käsitystä omista taidoista. Omasta mielestäni nuo kuolemat ovat huonoja juttuja tilastoista riippumatta.
Oleellinen kysymys onkin, miten sen käsityksen omasta ajotaidosta voi hankkia. Ei ainakaan ajamalla niska jäykkänä suoraa valtatietä 80 km/h. Ennen se hankittiin ajamalla kavereiden kanssa kilpaa 10-12 vuotiaasta lähtien, joko metsäautoteillä, maastossa jäällä tai jopa radalla.

Nyt kun kaikkien rajojen etsintä on ankarasti kielletty, tulevat tilanteet täytenä yllätyksenä valmistautumattomalle kuljettajalle.

Nuoret ovat nuoria ja hakevat rajojaan, mutta en silti ole aivan samaa mieltä kaatuneiden määrän väistämättömyydestä.

Tämä on kommunikointihaaste, mutta saarnamiehet ja vetomiesten sankaritarinat eivät taida saada mitään hyvää aikaan?
Siinäpä onkin haastetta, millä konstilla ja kommunikaatiolla tuo nuorison asenne- ja ihannemuuri läpäistään. Joku keinohan siihen löytyy, otetaanpa esimerkiksi vaikkapa pipo ja reppu: kun itse oli aikonaan nuori, nuo edellämainitut kapistukset olivat kammotus. Soliferilla vedettiin avopäin pahoissakin pakkasissa ja reppua ei saanut selkään juuri kirveelläkään. Koulukirjat kuskattiin hankalassa olkalaukussa/kassissa.

Mutta sitten vuosia ja vuosia tuon jälkeen astuivat kuvaan mainonnan ja markkinoinnin ammattilaiset. Pipoa alkoi löytyä jokaisen päästä, oli kesä tai talvi, oltiin sisällä tai ulkona. Se oli ja on haluttu. Samoin, reppu löytyy tänään jokaisen mopon/kevarin päällä istuvan nuoren miehenalun/naisenalun selästä.

Miten tuon saman ilmiön saisi levitettyä tähän moottoripyörämaailmaan? Miten saadaan turvallisuus ”houkuttelevaksi” nuorille, jotka ovat kaikkein altteimpia ulkopuolisille vaikutuksille, kun oma ymmärrys ja kokemus ei vielä riitä.

Mistä on syntynyt kuva, että farkut ja tennarit sen nahkatakin lisäki ovat turvallinen ajoasu? Miksi tumma visiiri on cool myös pimeällä ajettaessa, vaikka mitään ei sen läpi näekään? Miksi ensimmäinen kysymys on se 11kW kaupasta hakiessa, että mistä tähän saa lisää tehoa? Vaikka sama kaveri tunnustaa kysyttäessä, että se kulkee nytkin kaupungissa hyvin sitä 40-50 km/h ja tiellä 80, 100 jopa joskus 120 km/h. Sama laulu on sitten sen 25 kW:n kanssa. Miksi valoista pitää aina lähteä sinkki tiukalla? (kyllä, minäkin tykkään G-vitamiinista)

Markkinamiehet ovat onnistuneesti myyneet tehon ja vauhdin hurman, miksi ei samaa satsausta tehdä turvallisuuden ja vastuullisuuden tekemiseksi ”cooliksi”?

Meillä on ajoporukka, josta löytyy harrastusta mudasta, radalta, tieltä ja tien sivusta, huoltoa, roplaamista ja rassaamista. Kun tämän porukan jälkikasvu tuli kevari-ikään, koetettiin saada näitä mukaan esim. ruosteenpoistoleireille, kovin laihoin tuloksin. Kyse ei ole siitä, että olisimme liian ”pappoja”, koska muissa yhteyksissä kyllä aikaa kuluu yhdessä.
Muutaman kerran saimme nuo 16-v pojat mukaan sunnuntaiajelulle, heitettiin parin sadan km:n lenkki kevareiden määräämässä tahdissa. Käytiin läpi kimppa-ajon periaatteita, käyttäytymistä,  kommunikointia, turvallisuusnäkökohtia. Näytettiin, että 100 - 200 hv ei tarkoita aina yhtä monta km/h.

Sitten loppupätkillä pantiin kukin kevarimies vuoronperään keulalle vetäämään letkaa ja kantamaan sitä vastuuta, mikä keulamiehelle kuuluu. Kun tultiin loppukahville, käytiin läpi nuorten miesten tunnelmat. Poikkeuksetta se oli koettu jännittäväksi ja hermostuttavaksikin paikaksi. Vastuu, oli se kuviteltu tai todellinen, tuntuu painavan. Siksikö se sitten yksinajaessa halutaan usein unohtaa? Annetaan mennä vain. Sana ”vastuu” on ikävänkuuloinen sana ja ikävät asiathan halutaan unohtaa?

Voisiko turvallinen liikennöinti ja vastuu tien päällä olla COOL? Markkinamiehet, hoi!

sanoi:
Pientä kohinaa vuosien välillä, mutta oikeastaan koko ajan alle 20 kuolemantapausta per 100000 prätkää, joka on todella vähän.

Nyt ollaan vissiin ylitetty ainakin 30 hengenmenon rajapyykki. Eli kymmenkunta erohakemusta EMPY:stä on vielä vireillä? Ajettaiskos varovaisesti tämä loppukausi, ettei nalli napsahda ainakaan omalle kohdalle tai edes tuttavapiiriin.

Paljon muitakin huonoja juttuja on olemassa, suuri osa selvästi vielä vakavampia ongelmia kuin tämä "ongelma". Voi kun kaikilla olisi NIIN mukavaa, kun kukaan ei kuolisi. Vaan kaikki kuolevat aikanaan kuitenkin, outo juttu  
omg.gif
Tuo oli kyllä todellisen kyynikon vastaus. Tilastoja tilastoja, on isompia ongelmia ja muuta räpellystä. Tilastomerkintä on luku, mutta kuolema on henkilökohtainen, peruuttamaton ja sattuu myös omaisiin ja ystäviin. Kysyit mikä on huonosti ja vastasin, että turhat kuolemat, etenkin nuorten. Se, että liikenteessä väkisinkin tulee joku määrä uhreja on selviö. Mutta se, että väärien käsitysten ja harhaluulojen takia tulee kuolemia, se on minun mielestäni täysin turhaa ja huonosti vaikka mitä tilastoja luet ääneen ja näsäviisastelet.

Kenelle ylipäätään perustelet? Yritätkö vakuuttaa jollekin porukalle, että jatkakaa samaan malliin, osan teistä kuuluu kuolla? Näin sanoo tilasto ja tilasto on hyvä.

Nyt kun kaikkien rajojen etsintä on ankarasti kielletty, tulevat tilanteet täytenä yllätyksenä valmistautumattomalle kuljettajalle.
Olet oikeassa ettei enää voi treenata kuten ennen. Ehkä maaseudulla, mutta ainakin isommissa kaupungeissa on mahikset vähissä kun ei ole peltoja eikä jääratoja. Autokoulun parit käsittelyharjoitukset ei opeta mitään. Tuohon pitäisi panostaa ja jopa kannustaa. Kaikenlainen moottoriurheiluun viittaavakin on vaan niin huonossa huudossa, että vaikeata on.

omg.gif
Tuo oli kyllä todellisen kyynikon vastaus. Tilastoja tilastoja, on isompia ongelmia ja muuta räpellystä. Tilastomerkintä on luku, mutta kuolema on henkilökohtainen, peruuttamaton ja sattuu myös omaisiin ja ystäviin. Kysyit mikä on huonosti ja vastasin, että turhat kuolemat, etenkin nuorten. Se, että liikenteessä väkisinkin tulee joku määrä uhreja on selviö. Mutta se, että väärien käsitysten ja harhaluulojen takia tulee kuolemia, se on minun mielestäni täysin turhaa ja huonosti vaikka mitä tilastoja luet ääneen ja näsäviisastelet.

Kenelle ylipäätään perustelet? Yritätkö vakuuttaa jollekin porukalle, että jatkakaa samaan malliin, osan teistä kuuluu kuolla? Näin sanoo tilasto ja tilasto on hyvä.
Ei.. Koitan sanoa sitä, että vaikka kuinka jeesustellaan, moralisoidaan jo koitetaan "takoa järkeä päähän" nuorille/muille motoristeille, niin silti osa koheltaa. Ja pieni osa tielläliikkujista kuolee onnettomuuksissa, osa ihan oman sähläämisen takia.

Onneksi kokonaisluku on nyt _vain_ n. 1/5000. Näistä oman kohelluksen takia kuolleita vajaa puolet, eli ehkä n. 1/10000. Tuskin tuosta enää pystyy hirveästi paremmaksi laittaa, vaikka mitä tekisi. Kyllä kymmeneen tuhanteen aina yksi mahtuu, joka onnistuu itsensä sähläämään hengiltä, vaikka muut seisoisivat päällään.

Toki voidaan käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa tuon "ongelman" korjaamiseen, vaan ei se voi tuosta juuri paremmaksi muuttua. Sama aika ja vaiva kannattaisi varmaan käyttää oikeiden ongelmien ratkaisemiseen.

Ehkä nyt ymmärsit? Tässä ihan selvästi maalaillaan piruja seinille ja väkisin paisutellaan olemattomia ongelmia.

Olet oikeassa ettei enää voi treenata kuten ennen. Ehkä maaseudulla, mutta ainakin isommissa kaupungeissa on mahikset vähissä kun ei ole peltoja eikä jääratoja. Autokoulun parit käsittelyharjoitukset ei opeta mitään. Tuohon pitäisi panostaa ja jopa kannustaa. Kaikenlainen moottoriurheiluun viittaavakin on vaan niin huonossa huudossa, että vaikeata on.
Mitenkäs sitten ennen kuoli suhteessa paljon enemmän porukkaa, vaikka silloin päästiin treenailemaan? Johtuisko siitä, että liikenneturvallisuus on kuitenkin parantunut huomattavasti?

Jatkuvasti täysin ristiriitaisia lausuntoja, ja kaiken takana on se, että päästään jeesustelemaan ja paisuttelemaan olemattomia ongelmia..

Siitä oon toki samaa mieltä, että ratoja pitäisi saada. Mutta muutoin tuo kirjoituksesi on ristiriitainen; päivitellään nykypäivän tilaa ja verrataan entisaikoihin, vaikka silloin oli asiat huomattavasti huonommalla mallilla
omg.gif

Ainahan noita mopoja ja muita laitteita on viritelty. Joskus muinoin oli oikein kisa, kellä kylän nopein.
Siitä porukasta tosin on vielä kaikki hengissä. Liekö sattumaa vai mitä.
Täällä kirjoitellaan miten pitäisi ajella, mutta lukeeko esim. nuoret tätä foorumia ? Mikä ja missä se ajamisen viisaus on sitä en tiedä minäkään. Itse olen yrittänyt olla päättömästi koheltamatta MP:llä, jotta kestää elävänä noutajan saapumiseen asti...

Kyllä tuollaisella nykyaikaisella skootterilla on ihan hyvä ajaa 80km/h, on sentään levyjarrut ja toimivat iskarit jne. Toista se oli ennen, kun PV Suitsilla tai Monkey Hondilla vedeltiin parhaimmillaan 120km/h kasikympin-kamoilla
omg.gif

Että minkälaisia motoristeja sitten näistä -60, -70 ja -80 -lukujen nuorista tuli, joilla oli lähes kaikilla viritetty mopo alla? Ihan hyviä motoristeja näytti tulevan, koska tilastotkin näyttävät näin hyviltä..
Seison korjattuna ja täsmennän sanomaa ainakin omalta osaltani.

Olen aivan samaa mieltä, että tilastollisessa ja yhteiskunnallisessa mielessä kyse on täysin marginaalisesta asiasta, josta on tehty ongelma antamalla sille suhteettoman paljon palstatilaa.

Toisaalta kun meillä asuu yksi mopopoika ja yksi kevaripoika, kiinnostaa sekä oman ajamisen kannalta että poikien isänä välttyä itse joutumasta onnettomuustilastoihin. Vaikka niiden tilastojen yhteiskunnallinen merkitys on pieni, on motoristien terveenä pysyminen meidän perheessämme tärkeämpää kuin keskiverto autoilijaperheessä. Ja varsinkin se, kuinka terveenä pysymiseensä voi itse vaikuttaa.

Menneiden vuosikymmenien motoristeista on kokemuksen kautta kypsynyt turvallisia kuskeja riippumatta siitä onko hatussa kukkaa vai ei, mutta kyllä siinä seulonnassa 60- ja 70-luvuilla kuluikin paljon kandidaatteja joilla jäi tämän vuosituhannen EMPY-lisenssi lunastamatta. Ylläolevasta perhetaustasta johtuen olen miettinyt tapoja jotka auttaisivat uuden motoristin selviämistä kaikkein riskialtteimmista vaaran vuosista.

Nykyiset moposkootterithan on tehty kulkemaan >60 mihin niiden jarrutkin riittävät oikein hyvin, ajettavuus jotenkuten. Kyse ei olekaan siitä, mikä on teknisesti mahdollista. Kyse ei ole edes sakoista, vaan siitä, kuinka lähellä vakuutusyhtiön maksamien korvausten takaisinperintäpykälää ollaan sitten kun onnettomuuden aiheuttaja ajoi määräystenvastaisella ajoneuvolla johon hänellä ei ole ajo-oikeutta. Jo yhdestä pellolle ajetusta Scaniasta tulee niin iso lasku, ettei sellaista riskiä voi ottaa.

Pojat tietävät kyllä, että heidän moponsa koeajetaan täysin yllättäen ja arvaamatta. Eikä niitä ole itse asiassa ole ollut mitään vaikeuksia pysyä vaatimusten mukaisena. Mitä väliä sillä mopon kulkemisella on kun seuraavana kesänä saa kevarin, mikäli on ajokorttikelpoinen sekä viranomaisen että äidin silmissä?

Sekä mopolla että kevarilla on heitetty haasteena ajoharjoituksia tyyliin annas kun kokeilen mille matkalle minä saan tuon rakkineen pysähtymään. Teini ei voi lopettaa treenaamista ennen kuin voittaa Pannariäijän, mikä tietysti oli tarkoituskin :-)

Minulle jopa todistettiin mopokoulun oppikirjan nojalla, että muissa ajoneuvoissa pakollinen mutta skootterissa paikkaa vaihtaneen kilven tieltä pois customoitu kilpivalo ei ole mopossa pakollinen vaan ainoastaan sallittu optio. Hienoa!

Matkalahnan kuvaamat yhteiset reissut ovat olleet selvästi kaikille mieleenjääviä tapauksia.

Äiti kuulostaa jo aloittaneen mediakampanjan kevarin pitämiseksi aisoissa joten pojat selaavat yhdessä Biken luetteloista sopivaa aihiota 25 kW väliluokan pyöräksi.

Vuosi mopolla, 2 vuotta kevarilla, 2 vuotta 25 kW:lla ja 2 talvea takavetoVolvolla ja sen jälkeen voikin hankkia minkä menopelin huvittaa. Ellei tuolla kuurilla opi, niin sille ei sitten voi mitään.

Kaikilla ei vain ole sitä kokeneempaa motoristia joka opastaisi alkuun ja se on huono asia, koska näiden rakkineiden omaehtoinen opiskelu vaarantaa sekä kaluston että terveyden.

Sen sijaan sankaripojat kannattaa viedä radalle opettelemaan, kuinka sillä pyörällä ajetaan tiukoissa paikossa ja samalla suhteuttamaan oma ajotaitonsa niihin, jotka osaavat ajaa.
Samaa mieltä.

Koska sinkki vedetään tiukalle joka tapauksessa, niin siihen pitää löytää järjellinen tilaisuus. Jos tietää oman kierrosaikansa radalla, olipa se eurotehokevarilla ja uudella kuskilla aivan mitä tahansa, niin sitten ei ehkä ole pakko aivan jokaisen nakkarin ympärillä vetää usia pohjia? Ainakaan joka päivä?

Vaan mistäpä uudelle kevarikuskille ratalipat kattava vakuutus järkihintaan?

Samaa mieltä.

Koska sinkki vedetään tiukalle joka tapauksessa, niin siihen pitää löytää järjellinen tilaisuus. Jos tietää oman kierrosaikansa radalla, olipa se eurotehokevarilla ja uudella kuskilla aivan mitä tahansa, niin sitten ei ehkä ole pakko aivan jokaisen nakkarin ympärillä vetää usia pohjia? Ainakaan joka päivä?

Vaan mistäpä uudelle kevarikuskille ratalipat kattava vakuutus järkihintaan?
Rata hyvä, treeni hyvä. Vielä kun saisi saisi porukan ymmärtämään, että maantie ei ole sen radan jatke. Niin monen jutuista täällä saa sen käsityksen, että maantie on vain radan toinen nimi.
Moni ei muista tai ymmärrä, että ratojen kiinteiden jarrumerkkien sijasta tiellä jarrumerkit saattavat merkit ilmestyä yllättäen ja ne vaihtavat paikkaakin.  

Tylyttäjä on ansiokkaasti puolustellut noin 30 ruumiin syntyä ja pitää niitä vähäpätöisenä ongelmana. Totta, riippumatta rajoituksista, sanktioista ja asennekasvatuksesta näitä tulee, sillä aina joku haluaa mitata taitonsa ulos. Ensin loppuu järki, sitten taidot. Oma lukunsa on ne tapaukset, joille motoristi ei voi mitään (vai voisiko niihinkin vaikuttaa ennakoinnilla?)

Kuollut motoristi on erään vakuutusyhtiön edustajan mukaan helppo juttu. Toinen luku on tämä alati kasvava loukkaantuneiden määrä. Onko sekin vain vähäpätöinen ongelma?

tilasto.jpg

Back