• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1100XX (Blackbird)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jarruja vähä putsailtu vihdoin ja viimein, hirvee läjä skeidaa irtos kyl :grin:

20140920_15220248b5e.jpg

20140920_152215af3be.jpg

Miten tuo ilmansuodatin...?

Otin irti ja jonkin verran likainenhan se tietysti oli. Suodatin pinnaltaan punainen ja näyttää pestävältä, mutta onko se pestävä vai kertakäyttöinen? Mikään K&N se ei ole. Motonetin tarvike näyttää kuvan perusteella samanlaiselta.

Pesin tuon jo ja punainen öljy ja moska kyllä irtosi... Eli ostanko purkin ilmanpuhdistinöljyä ja laitan paikoilleen vai heitänkö kuikkaa ja haen uuden.

Nyt on tämä kausi paketissa ajoilta. Talvella huoltoa ja muutamia parannuksia pyörään jotta ensi kausi saadaan nauttia ajamisesta.:WAZAAP:

ropelius sanoi:

Otin irti ja jonkin verran likainenhan se tietysti oli. Suodatin pinnaltaan punainen ja näyttää pestävältä, mutta onko se pestävä vai kertakäyttöinen? Mikään K&N se ei ole. Motonetin tarvike näyttää kuvan perusteella samanlaiselta.

Pesin tuon jo ja punainen öljy ja moska kyllä irtosi... Eli ostanko purkin ilmanpuhdistinöljyä ja laitan paikoilleen vai heitänkö kuikkaa ja haen uuden.

PItäisikö siinä olla pestävä suodatin? Jos ei, niin tuskin on. Mulla on suitsassa kaikki tarvikesuodattimet ollut punaista paksuhkoa paperimaista ainetta.

Löytyykö suodattimesta mitään koodia, googlaa se.

Jos en tietäis varmaksi, niin heittäisin sen jorpakkoon ja ostaisin varmasti toimivan kertakäyttösuodattimen.

Tomba750 sanoi:
Teille ketkä ootte sitä kiristintä vaihtamassa: Kannattanee hommaa se CCT malli sieltä Jawsilta. Ite vaihdoin kesällä alkuperäsen kiristimen ja tuntuu jo nyt (~6tkm) että ääni ois palaamassa. En mene varmaksi vielä sanomaan..

Moi T!

Olen kerran vaihtanut orkkis kiristimen. Samalla tutkin sen kiristimen liikkeestä muiden osien kulumista.

Elikkä siten, että paljonko kiristysvarasta on käytössä? Jos ketju on venynyt ja laahaimet kuluneet, pitäisi kaiken järjen mukaan olla kiristysvara kutakuinkin finaalissa. Mutta kiristysvarasta oli käytössä n viidennes. Eli käytännössä mulla on ketju ja laahaimet 'kuin uusia', tai ainakin hyväkuntoisia.

Se, miksi sieltä koneesta tietyillä kierroksilla alkaa kuulua sirinää kiristimestä, aiheutuu mielestäni siitä, että kun orkkis kiristin hieman joustaa eli myötää koneen lämpötilojen vaihtelun mukaan, eikä kiristy liian aikaisin 'seuraavaan naksuun'. Ja näin kiristin pysyy todella kauan kulloisessa kireydessä ja 'elää' lämmön vaihteluissa niin se nyt sitten hiukan sirisee. Ketju on silti tarpeeksi kireällä vaan ei liian kireällä.

Luulen, että jos vaihtaa 'kovan' eli manuaalisen kiristimen, niin ketju/laahain on helposti lämmönvaihteluissa liian kireellä. Eikä taatusti silloin sirise, mutta ehkä kuluttaa laahaimia ja venyttää ketjua. Ellei ole just oikeassa kireydessä. Tästä hyvä kysymys tietäjille: antaako kovan kiristimen valmistaja ohjeen oikean kireyden säätämiselle? Miten & mihin kireyteen ja kuinka usein?

Oman XX on ajettu +110tkm ja ollut aina Hondan orkkisöljyillä ja -suodattimella. Vaihdettu liiankin tiuhaan. Yhden kerran vaihdoin kiristimen. Sitä vanhaa tutkiessa huomasin kiristysvaran olevan alkutaipaleella vasta. Uudella sirinä kyllä väheni. Ja sehän on siis automaattinen kiristin.

Jos ääni ahdistaa, niin itse vaihtaisin vain orkkis kiristimiä silloin kun siltä tuntuu. Itse en aio siirtyä 'kovaan' manuaaliseen kiristimeen. Kun en näe hyötyjä mahdollisia haittoja suurempana.

xx99jkl sanoi:
Moi T!

Olen kerran vaihtanut orkkis kiristimen. Samalla tutkin sen kiristimen liikkeestä muiden osien kulumista.

Elikkä siten, että paljonko kiristysvarasta on käytössä? Jos ketju on venynyt ja laahaimet kuluneet, pitäisi kaiken järjen mukaan olla kiristysvara kutakuinkin finaalissa. Mutta kiristysvarasta oli käytössä n viidennes. Eli käytännössä mulla on ketju ja laahaimet 'kuin uusia', tai ainakin hyväkuntoisia.

Se, miksi sieltä koneesta tietyillä kierroksilla alkaa kuulua sirinää kiristimestä, aiheutuu mielestäni siitä, että kun orkkis kiristin hieman joustaa eli myötää koneen lämpötilojen vaihtelun mukaan, eikä kiristy liian aikaisin 'seuraavaan naksuun'. Ja näin kiristin pysyy todella kauan kulloisessa kireydessä ja 'elää' lämmön vaihteluissa niin se nyt sitten hiukan sirisee. Ketju on silti tarpeeksi kireällä vaan ei liian kireällä.

Luulen, että jos vaihtaa 'kovan' eli manuaalisen kiristimen, niin ketju/laahain on helposti lämmönvaihteluissa liian kireellä. Eikä taatusti silloin sirise, mutta ehkä kuluttaa laahaimia ja venyttää ketjua. Ellei ole just oikeassa kireydessä. Tästä hyvä kysymys tietäjille: antaako kovan kiristimen valmistaja ohjeen oikean kireyden säätämiselle? Miten & mihin kireyteen ja kuinka usein?

Oman XX on ajettu +110tkm ja ollut aina Hondan orkkisöljyillä ja -suodattimella. Vaihdettu liiankin tiuhaan. Yhden kerran vaihdoin kiristimen. Sitä vanhaa tutkiessa huomasin kiristysvaran olevan alkutaipaleella vasta. Uudella sirinä kyllä väheni. Ja sehän on siis automaattinen kiristin.

Jos ääni ahdistaa, niin itse vaihtaisin vain orkkis kiristimiä silloin kun siltä tuntuu. Itse en aio siirtyä 'kovaan' manuaaliseen kiristimeen. Kun en näe hyötyjä mahdollisia haittoja suurempana.

APE antaa muistaakseni ohjeen näin: Kierrä kiristin sormin kiinni ns. sormikireyteen. Kun pultissa tuntuu kunnon "paine" eli ottaa kiinni laahaimeen niin puoli kierrosta takas ja lukituspultti kiinni. Ite tein taas ton niin, kun tuntu, että ei tolla ohjeella tullut kunnollista niin laitoin tuohon sormikireyteen ja muutaman kierroksen takas, käynnistin koneen ja kuuntelin kilkatusta ja samalla kiristin pulttia niin kauan kuin se loppu ja kiristin siihen. Hyvin toimi.

ropelius sanoi:

Heitä vanha suosiolla pois ja hae orggis tilalle. Uusi maksaa ~50€ ja varmasti sopii paikalleen. Tarvike paperisuodattimen saat ~15 € halvemmalla ja et tiedä mitä saat...? Osa tarvikesuodattimista mittojen puolesta jopa väljiä suodatinkoteloon nähden...

xx99jkl sanoi:
Moi T!

Hmm.. Hyvinkin mahdollista. Eipä ole nyt enää häirinnyt, kun käyttää tulppia (= kovemmat kierrokset:grin:).
Mutta uusi kysymys tähän liittyen: Kylmäkäynnistys (= alle 10C), niin rohahteleeko teillä ketju? Eli aivan liian löysällä kirsitin alkuun(?). Ei kaunista kuunneltavaa, hirvittää käynnistellä kylmien öiden jälkeen.

Tomba750 sanoi:
Hmm.. Hyvinkin mahdollista. Eipä ole nyt enää häirinnyt, kun käyttää tulppia (= kovemmat kierrokset:grin:).
Mutta uusi kysymys tähän liittyen: Kylmäkäynnistys (= alle 10C), niin rohahteleeko teillä ketju? Eli aivan liian löysällä kirsitin alkuun(?). Ei kaunista kuunneltavaa, hirvittää käynnistellä kylmien öiden jälkeen.

Tuo rohahteleva ääni ei tule jakopäästä,vaan kytkinpakasta kylmänä.Hyvin huomaa kun,hiukan antaa rundia ensin ilman kytkinta,niin rohahtelee ja kun kytkin pohjassa,niin ei mitään ääntä.Ja oikeen kylmällä,saattaa ihan tyhjäkäynnilläkin kuulua melkoista ääntä,ennen kuin paikat lämpenee.

Viimeksi muokattu:
JSK sanoi:
Heitä vanha suosiolla pois ja hae orggis tilalle. Uusi maksaa ~50€ ja varmasti sopii paikalleen. Tarvike paperisuodattimen saat ~15 € halvemmalla ja et tiedä mitä saat...? Osa tarvikesuodattimista mittojen puolesta jopa väljiä suodatinkoteloon nähden...

Juu, pitää hankkia orkkis varmuuden vuoksi - sittenhän sen näkee mikä tuo paikallaan ollut on. Pyörä vasta kesän ollut, joten vähän epätietoisuutta ilmassa...

EDIT: Itse itselleni vastaten... Löytyihän sieltä K&N -teksti kun tarkasti tutki ja näyttäsi olevan vapaavirtaussuodatin... Pitää vissiin alkaa öljyn kanssa sotkemaan...:blink:

Viimeksi muokattu:
Tuo rohahteleva ääni ei tule jakopäästä,vaan kytkinpakasta kylmänä.Hyvin huomaa kun,hiukan antaa rundia ensin ilman kytkinta,niin rohahtelee ja kun kytkin pohjassa,niin ei mitään ääntä.Ja oikeen kylmällä,saattaa ihan tyhjäkäynnilläkin kuulua melkoista ääntä,ennen kuin paikat lämpenee.

JAAaa, eipä käyny mielessäkään.. Testiin tämä, kiitos vinkistä :respect:

EDIT: Itse itselleni vastaten... Löytyihän sieltä K&N -teksti kun tarkasti tutki ja näyttäsi olevan vapaavirtaussuodatin... Pitää vissiin alkaa öljyn kanssa sotkemaan...:blink:[/QUOTE]

Ei tartte sen enempää sotkea mitä puhdistuksessa likaantuu. Hommaa ns. kilikali öljy niin on helppo laittaa.

Maintenanceman sanoi:
X-11 on myös "kuuluisa" tuosta kytkimen rallatuksesta kylmänä...

Mielenkiintoista, en ole missään XX:ssä tavannut kytkimen rallatusta. Omalla XX:llä tosiaan ajettu se 110tkm. Kaverilla on 160tkm ajettu, eikä rallata senkään kytkin.

Aina ajoon lähtiessä muutaman minuutin lämmitys paikallaan ja iisisti ekat kilsat. Viimeiset kilsat ennen sammutusta kevyttä pintakaasua lämpöjen tasaantumiseksi. Joskus nuorena kun sain CB125:stä kylmänä täydet kiekat kiskoen 5 männänrengasta kuudesta katki. Opetti kerrasta...

Omasta ei ole edes kytkinkoppaa aukaistu, on vielä tehtaan jäljiltä. Hondan GN-4 öljyjä ja orkkis suodinta olen käyttänyt. On mineraaliöljy ja sen uudempi versio taitaa olla puolisynteettinen?

Oma käyttö mopolla on ollut matkailua, rataa, varttia ja mailia, rautapersettä ynnä muuta. Hanaa kyllä tulee tarjottua välillä. Mutta etupäässä mennään ns ohjesäännön mukaan.

Mutta en ymmärrä, miten kytkinhäkkiin saa 'hakkautettua' välyksen kytkinlevyille rallatusta varten. Alikierroksilla? 'Väärillä' öljyillä? Kytkimen lipsattamisella keulimisen tehostamiseksi eli 'kytkinpommilla'? :dunno:

Mitäs teijän hondat tykkää kylmästä?

Eilen iltapäivällä (~ +8 C) käynnistelin ja välkytti jatkuvasti kolmesti FI valoa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen ei sanonut mitään. Käytin lämpimäksi ja lähdin tallille päin niin syttyi kilometrin ajon jälkeen ja jäi palaamaan.. Lisäremppaa talveksi? :rakastunut:

^ Hapettunut liitos jossain, tarkasta vaihteiston päällä olevat kumihupuilla suojatut liittimet (vasemalla puolella runkopalkin takana) ja maadoitukset, ainakin näin aluksi.

xx99jkl sanoi:
Mutta en ymmärrä, miten kytkinhäkkiin saa 'hakkautettua' välyksen kytkinlevyille rallatusta varten. Alikierroksilla? 'Väärillä' öljyillä? Kytkimen lipsattamisella keulimisen tehostamiseksi eli 'kytkinpommilla'? :dunno:

Tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallatus ei johdu tuosta kytkinhäkin hakkautumisesta (itseasiassa yhtäkään BB:ia tai X-11:sta en ole nähnyt jossa kruunu olisi hakkaantunut), niissä yksilöissä mitä olen avannut ja tarkistanut em. ongelman takia ei ole ollut havaittavaa hakkaantumista eikä oikeastaan mitään suurempaa kulumaa missään osissa, kaikki on vain johtunut aikaa myöten suurentuneista välyksistä kytkimeen liittyvissä osissa. Jos tuosta pikku vaivasta haluaisi päästä eroon olisi vaihdettava melkoinen määrä osia ja näin ollen esim oma X-11 saa rallattaa ihan rauhassa kun käynnistän sen kylmästä.
Pari vetoa kytkinvivusta jotta kytkin herää niin rallaus on poissa.

Maintenanceman sanoi:
^ Hapettunut liitos jossain, tarkasta vaihteiston päällä olevat kumihupuilla suojatut liittimet (vasemalla puolella runkopalkin takana) ja maadoitukset, ainakin näin aluksi.

Dodiin, tämä lisätään talven remppalistalle! Kiitos :thumbup: Mitä mömmöjä ihmiset on käyttäny liitoksien puhdistukseen/suojaamiseen?

Maintenanceman sanoi:
Tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallatus ei johdu tuosta kytkinhäkin hakkautumisesta (itseasiassa yhtäkään BB:ia tai X-11:sta en ole nähnyt jossa kruunu olisi hakkaantunut), niissä yksilöissä mitä olen avannut ja tarkistanut em. ongelman takia ei ole ollut havaittavaa hakkaantumista eikä oikeastaan mitään suurempaa kulumaa missään osissa, kaikki on vain johtunut aikaa myöten suurentuneista välyksistä kytkimeen liittyvissä osissa. Jos tuosta pikku vaivasta haluaisi päästä eroon olisi vaihdettava melkoinen määrä osia ja näin ollen esim oma X-11 saa rallattaa ihan rauhassa kun käynnistän sen kylmästä.
Pari vetoa kytkinvivusta jotta kytkin herää niin rallaus on poissa.

Ok -on aina mukavaa lukea hyvin taustoitettua asiaa! Mulla on vissiin kulumat vasta tulossa. Kävin erikseen käynnistämässä kun oli muutama aste pakkasta eikä ylimääräisiä ääniä kuullut. Tosin mulla on Yoshin RS3 ilman killeriä.

Se on vissiin sitten minun mopo vasta menossa rikki...? :right: Sitä odotessa en nyt vielä lopeta ajamista ennen lumien tuloa. :orgmp2: Lumien tultua vasta syyshuolto = öljynvaihto ja sipistelyä. :thumbup:

^ tuohon saattaa vaikuttaa myös käytettävä öljy.
Ja tietty kylmäkäynti rpm, itellä myös Yoshit ilman killereitä, pc III säädettynä ja tuossa yhteydessä käännettiin myös tyhjäkäyntiä hiukan kovemmaksi.
Itsellä tuo "rohina" kuulostaa sellaiselta että jotkin välykset hölskyy laidasta toiseen, tähän vaikuttaa paljon se kuinka tasaiseen käy tyhjää kylmänä. Onneksi X-11 sessa on myös se nuppi "jota jotkut virheellisesti luulevat ryyppynupiksi" josta vetämällä voi nostaa kylmäkäyntikierroksia.

Back