Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ropelius sanoi:Miten tuo ilmansuodatin...?
Otin irti ja jonkin verran likainenhan se tietysti oli. Suodatin pinnaltaan punainen ja näyttää pestävältä, mutta onko se pestävä vai kertakäyttöinen? Mikään K&N se ei ole. Motonetin tarvike näyttää kuvan perusteella samanlaiselta.
Pesin tuon jo ja punainen öljy ja moska kyllä irtosi... Eli ostanko purkin ilmanpuhdistinöljyä ja laitan paikoilleen vai heitänkö kuikkaa ja haen uuden.
Tomba750 sanoi:Teille ketkä ootte sitä kiristintä vaihtamassa: Kannattanee hommaa se CCT malli sieltä Jawsilta. Ite vaihdoin kesällä alkuperäsen kiristimen ja tuntuu jo nyt (~6tkm) että ääni ois palaamassa. En mene varmaksi vielä sanomaan..
xx99jkl sanoi:Moi T!
Olen kerran vaihtanut orkkis kiristimen. Samalla tutkin sen kiristimen liikkeestä muiden osien kulumista.
Elikkä siten, että paljonko kiristysvarasta on käytössä? Jos ketju on venynyt ja laahaimet kuluneet, pitäisi kaiken järjen mukaan olla kiristysvara kutakuinkin finaalissa. Mutta kiristysvarasta oli käytössä n viidennes. Eli käytännössä mulla on ketju ja laahaimet 'kuin uusia', tai ainakin hyväkuntoisia.
Se, miksi sieltä koneesta tietyillä kierroksilla alkaa kuulua sirinää kiristimestä, aiheutuu mielestäni siitä, että kun orkkis kiristin hieman joustaa eli myötää koneen lämpötilojen vaihtelun mukaan, eikä kiristy liian aikaisin 'seuraavaan naksuun'. Ja näin kiristin pysyy todella kauan kulloisessa kireydessä ja 'elää' lämmön vaihteluissa niin se nyt sitten hiukan sirisee. Ketju on silti tarpeeksi kireällä vaan ei liian kireällä.
Luulen, että jos vaihtaa 'kovan' eli manuaalisen kiristimen, niin ketju/laahain on helposti lämmönvaihteluissa liian kireellä. Eikä taatusti silloin sirise, mutta ehkä kuluttaa laahaimia ja venyttää ketjua. Ellei ole just oikeassa kireydessä. Tästä hyvä kysymys tietäjille: antaako kovan kiristimen valmistaja ohjeen oikean kireyden säätämiselle? Miten & mihin kireyteen ja kuinka usein?
Oman XX on ajettu +110tkm ja ollut aina Hondan orkkisöljyillä ja -suodattimella. Vaihdettu liiankin tiuhaan. Yhden kerran vaihdoin kiristimen. Sitä vanhaa tutkiessa huomasin kiristysvaran olevan alkutaipaleella vasta. Uudella sirinä kyllä väheni. Ja sehän on siis automaattinen kiristin.
Jos ääni ahdistaa, niin itse vaihtaisin vain orkkis kiristimiä silloin kun siltä tuntuu. Itse en aio siirtyä 'kovaan' manuaaliseen kiristimeen. Kun en näe hyötyjä mahdollisia haittoja suurempana.
ropelius sanoi:Miten tuo ilmansuodatin...?
Otin irti ja jonkin verran likainenhan se tietysti oli. Suodatin pinnaltaan punainen ja näyttää pestävältä, mutta onko se pestävä vai kertakäyttöinen? Mikään K&N se ei ole. Motonetin tarvike näyttää kuvan perusteella samanlaiselta.
Pesin tuon jo ja punainen öljy ja moska kyllä irtosi... Eli ostanko purkin ilmanpuhdistinöljyä ja laitan paikoilleen vai heitänkö kuikkaa ja haen uuden.
xx99jkl sanoi:Moi T!
Olen kerran vaihtanut orkkis kiristimen. Samalla tutkin sen kiristimen liikkeestä muiden osien kulumista.
Elikkä siten, että paljonko kiristysvarasta on käytössä? Jos ketju on venynyt ja laahaimet kuluneet, pitäisi kaiken järjen mukaan olla kiristysvara kutakuinkin finaalissa. Mutta kiristysvarasta oli käytössä n viidennes. Eli käytännössä mulla on ketju ja laahaimet 'kuin uusia', tai ainakin hyväkuntoisia.
Se, miksi sieltä koneesta tietyillä kierroksilla alkaa kuulua sirinää kiristimestä, aiheutuu mielestäni siitä, että kun orkkis kiristin hieman joustaa eli myötää koneen lämpötilojen vaihtelun mukaan, eikä kiristy liian aikaisin 'seuraavaan naksuun'. Ja näin kiristin pysyy todella kauan kulloisessa kireydessä ja 'elää' lämmön vaihteluissa niin se nyt sitten hiukan sirisee. Ketju on silti tarpeeksi kireällä vaan ei liian kireällä.
Luulen, että jos vaihtaa 'kovan' eli manuaalisen kiristimen, niin ketju/laahain on helposti lämmönvaihteluissa liian kireellä. Eikä taatusti silloin sirise, mutta ehkä kuluttaa laahaimia ja venyttää ketjua. Ellei ole just oikeassa kireydessä. Tästä hyvä kysymys tietäjille: antaako kovan kiristimen valmistaja ohjeen oikean kireyden säätämiselle? Miten & mihin kireyteen ja kuinka usein?
Oman XX on ajettu +110tkm ja ollut aina Hondan orkkisöljyillä ja -suodattimella. Vaihdettu liiankin tiuhaan. Yhden kerran vaihdoin kiristimen. Sitä vanhaa tutkiessa huomasin kiristysvaran olevan alkutaipaleella vasta. Uudella sirinä kyllä väheni. Ja sehän on siis automaattinen kiristin.
Jos ääni ahdistaa, niin itse vaihtaisin vain orkkis kiristimiä silloin kun siltä tuntuu. Itse en aio siirtyä 'kovaan' manuaaliseen kiristimeen. Kun en näe hyötyjä mahdollisia haittoja suurempana.
). Tomba750 sanoi:Hmm.. Hyvinkin mahdollista. Eipä ole nyt enää häirinnyt, kun käyttää tulppia (= kovemmat kierrokset).
Mutta uusi kysymys tähän liittyen: Kylmäkäynnistys (= alle 10C), niin rohahteleeko teillä ketju? Eli aivan liian löysällä kirsitin alkuun(?). Ei kaunista kuunneltavaa, hirvittää käynnistellä kylmien öiden jälkeen.
JSK sanoi:Heitä vanha suosiolla pois ja hae orggis tilalle. Uusi maksaa ~50€ ja varmasti sopii paikalleen. Tarvike paperisuodattimen saat ~15 € halvemmalla ja et tiedä mitä saat...? Osa tarvikesuodattimista mittojen puolesta jopa väljiä suodatinkoteloon nähden...

Tuo rohahteleva ääni ei tule jakopäästä,vaan kytkinpakasta kylmänä.Hyvin huomaa kun,hiukan antaa rundia ensin ilman kytkinta,niin rohahtelee ja kun kytkin pohjassa,niin ei mitään ääntä.Ja oikeen kylmällä,saattaa ihan tyhjäkäynnilläkin kuulua melkoista ääntä,ennen kuin paikat lämpenee.

[/QUOTE]Tomba750 sanoi:JAAaa, eipä käyny mielessäkään.. Testiin tämä, kiitos vinkistä![]()
Maintenanceman sanoi:X-11 on myös "kuuluisa" tuosta kytkimen rallatuksesta kylmänä...

xx99jkl sanoi:Mutta en ymmärrä, miten kytkinhäkkiin saa 'hakkautettua' välyksen kytkinlevyille rallatusta varten. Alikierroksilla? 'Väärillä' öljyillä? Kytkimen lipsattamisella keulimisen tehostamiseksi eli 'kytkinpommilla'?![]()
Maintenanceman sanoi:^ Hapettunut liitos jossain, tarkasta vaihteiston päällä olevat kumihupuilla suojatut liittimet (vasemalla puolella runkopalkin takana) ja maadoitukset, ainakin näin aluksi.
Maintenanceman sanoi:Tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallatus ei johdu tuosta kytkinhäkin hakkautumisesta (itseasiassa yhtäkään BB:ia tai X-11:sta en ole nähnyt jossa kruunu olisi hakkaantunut), niissä yksilöissä mitä olen avannut ja tarkistanut em. ongelman takia ei ole ollut havaittavaa hakkaantumista eikä oikeastaan mitään suurempaa kulumaa missään osissa, kaikki on vain johtunut aikaa myöten suurentuneista välyksistä kytkimeen liittyvissä osissa. Jos tuosta pikku vaivasta haluaisi päästä eroon olisi vaihdettava melkoinen määrä osia ja näin ollen esim oma X-11 saa rallattaa ihan rauhassa kun käynnistän sen kylmästä.
Pari vetoa kytkinvivusta jotta kytkin herää niin rallaus on poissa.
Sitä odotessa en nyt vielä lopeta ajamista ennen lumien tuloa.
Lumien tultua vasta syyshuolto = öljynvaihto ja sipistelyä.