• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1098S todistettavasti nopein uusista sporteista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Montako Ducatia olet omistanut? Eli minkälainen on käsityksesi laadusta? Vai perustuuko laatukäsityksesi mielikuviin kuten oletan?
Jyri, tiedät hyvin itsekin Ducatin laadun vs japsit  
wink.gif
 Kaipaa kyllä melkoisesti enemmän huoltoa ja huolenpitoa..
Niin kaipaa. Hyvällä huolenpidolla ovat toimivia vehkeitä, kuten kaikki koneet.

Montako Ducatia olet omistanut? Eli minkälainen on käsityksesi laadusta? Vai perustuuko laatukäsityksesi mielikuviin kuten oletan?
wink.gif
Jep, toiset kaipaa sitä hoivaa jatkuvasti, kun toisilla voi keskittyä ajamiseen
wink.gif
Vaikka sitä toista hoivaa enemmän, niin silti se hajoaa tai oireilee useammin.

Sad but true
062802moto_prv.gif

Vahva näkemys joissain tapauksissa vaatii muutakin kun pelkän pyörän pukeilla pitämisen/hieromisen tai omistamisella kehuskelun.

Paljonko muuten olet itse ajanut merkkejä/vuosia/kilometrejä/pyöriä?
Minulla on ajokokemusta yhteensä 8 eri moottoripyörällä reilusti yli +100 000 km. Vaikka se nyt ei kuulu tähän mitenkään, voin sen silti kertoa.

Mikäli viittaat jollain lailla minuun kommentillasi pyörän pukilla pitämisen suhteen niin voin kertoa, että omalla Ducatillani todellakin ajetaan. Sillä ajetaan kelissä kuin kelissä ja myös paljon rata-ajoa. Jos ehdin tai minua huvittaa niin mikään ei estä lähtemästä esimerkiksi Nordkappiin tai jonnekin muualle kauas. Joitakin tuttuja on käynyt Ducatilla melkoisen pitkiä euroopan turneita...

Ja näkemykseni Ducatista ei perustu yksinomaan omaan yksilööni, vaan myös kilpailutoimintaan ja muihin erilaisiin Ducatin malleihin.

Ducateissa on omat tekniset juttunsa ja jos asia pelottaa niin sellaista ei kannata hankkia.

Se omasta pyöräilyistäni. Aiheesta en tässä ketjussa halua enempää kirjoitella, eikä se kenellekään edes kuulu.

BMW:n pitäisi lopettaa prätkien valmistus ja keskittyä siihen, minkä he osaavat parhaiten maailmassa eli henkilöautojen valmistamiseen.
No en nyt jaksa olla samaa mieltä tässä asiassa. Jos bemari ei tekisi prätkiä, niin tuskin olisi mulla ainoatakaan. Siinä vaan on kaikki tarpeet kohdallaan. Muutenkin lienee vähän turhanpäiväistä kaivaa se testien mukaan kovin tykki tiekäyttöön. Itse ajelen paljon matkaa, mikä sopii mulle. Mielellään katselee uusia maisemia pärrällä, mikä on sekä luotettava, että kiva ajaa matkaa.

wink.gif
wink.gif

Sad but true  
062802moto_prv.gif
Voi ollakin noin. Mutta ei omassa tapauksessani. Kaksi onnistunutta ajokautta takana pelkin määräaikaishuolloin, ei ylimääräistä jumppaa.  
smile_org.gif

Ducatin ja muiden laatua on oikein tutkittu, Ducati pärjäsi tässä testissä laadun osalta yhtä hyvin kuin Yamaha ja oli parempi huollossa ja markkinoinnissa: Laatutesti

Niin, tuolla Jyrin Ducati-fasistilogiikallahan kukaan ei saisi ajaa muulla prätkällä kuin Ducatilla ja kaikkien pitäisi ylistää jatkuvasti sitä. Jos joku haluaa esim. ajaa ja harrastaa Ural-merkkisiä prätkiä, se on minun mielestäni kaikin puolin O.K. ja sama pätee BMW:n valmistamiin prätkiin, vaikka henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä, että BMW:n pitäisi lopettaa prätkien valmistus ja keskittyä siihen, minkä he osaavat parhaiten maailmassa eli henkilöautojen valmistamiseen.
Jotenkin minulle on vaan Bmw-autoilua ja moottoripyöräilyä fanaattisesti harrastavista jäänyt ihan samanlainen mielikuva kuin sinulla on "Ducatisteista".

Itseasiassa Ducati-moottoripyörillä on aika samanlainen imago kuin Bmw:n valmistamilla autoilla : kalliita, teknisesti tavallisuudesta poikkeavia, urheilullisia ja pitävät hintansa paljon ajettuna erittäin huonosti
biggrin.gif

MP-puolella Bemarin imago taas on tyystin erilainen.

Antaa vähän miettimisen aihetta, vaikka ei suoranaisesti Ducati-asiaan kuulu.

Itselläni ei ole ollut yhtään Ducatia, ja tällä hetkellä on vaikea kuvitella että sellaista lähivuosina hankkisin.

Japseja on ollut muutama, nyt on yksi Bemari ja 4 muuta italialaisvalmisteista prätkää.

Ei se silti minun mielestäni ole mikään syy lähteä ilkkumaan Ducatin tai minkään muunkaan merkkisen pyörän omistajille.

wink.gif
wink.gif

Sad but true
062802moto_prv.gif
Mutta eihän tuo suurempi huollon tarve tee MP:stä huonompaa eihän? Jos hetkeksi pysähtyy ajattelemaan niin me kaikkihan haemme moottoripyöräilystä hieman erilaisia asioita. Joillekin tuo ruuvailun tarve ja tieto siitä että askarrellessa osat saa tarvittaessa nopeasti ja hankalien kysymysten tullessa vastaan löytyy helposti vastauksia, voi olla jopa yksi pyörän valintakriteereistä.

Ei mulle tullut pieneen mieleenkään kawaa omistaessani, että soittaisin maahantuojalle ja kysyisin huoltoon liittyvää spesifistä tietoa (tai tuli kerran ja jäi kyllä vikaksi kerraksi
veryangry.gif
), mutta Ducatin kanssa tiedän voivani tehdä moisen tempauksen vaikka tältä istumalta ja saan vastauksenkin kysymykseeni ilman tappelua ja vittuilua, toisin kuin esim. kawan kanssa kävi. Ei niin että maahantuojan huoltovinkeille olisi yleensä tarvetta. Pääsääntöisesti vastaus löytyy kysymällä joltakulta muulta, joka ducatia on joskus ruuvannut. Ja jos ei niin joku varmasti tietää jonkun joka tietää. Ducati-harrastajien verkko on verrattain tiivis ja keskiverto ducatisti tietää huomattavasti enemmän pyöränsä sielunelämästä, kuin vastaava japanivehkeen omistaja.

Ehkä se on tämä tiivis yhteisöllisyys, mikä ducatistien välillä vallitsee, joka saa ihmiset ajattelemaan ducatin omistajia kaistapäisinä vaahtosuisina merkinpalvojina. En tiedä. Mutta sen voin sanoa, että tähän merkkiin olen koukussa ja kovaa. Sen lisäksi, että saa hienon pyörän, saa myös upean yhteisön ympärilleen. Tunnustettava on, että trumpan tripleä on tullut katteltua sillä silmällä ja oishan se Giksutinkin joskus makeeta omistaa, mutta pahoin pelkään, että tämä merkki vetää kalleine ja tehottomine malleineen minut takaisin italopyörien pariin aina uudestaan ja uudestaan.

Joka tapauksessa, minulle ei ole mikään rasite, että pääsen pyörääni säännöllisin väliajoin rassaamaan. Lämmin kesäpäivä/ilta, pullo tai pari hyvää siideriä ja ducati paloiksi erinomaisessa seurassa. Minä suorastaan odotan näitä hetkiä ensikesänä. Olenkin aina sanonut, että jos pelkää tekniikkaa, kannattaa kahdesti miettiä ennen kuin dukatin hankkii. Eipä ole noita kahta käännyttämääni insinööriä näemmä pelottanut, vaan IT-nörtit odottavat kädet syyhyten, että pääsevät tekemään huoltohommia pyörilleen...

Mutta kuten emäntä on minulle usein teroittanut, en ole aivan terve kaikkien asioiden suhteen. Pätee näemmä myöskin moottoripyörien saralla.

wink.gif
wink.gif

Sad but true  
062802moto_prv.gif
Mutta eihän tuo suurempi huollon tarve tee MP:stä huonompaa eihän? Jos hetkeksi pysähtyy ajattelemaan niin me kaikkihan haemme moottoripyöräilystä hieman erilaisia asioita. Joillekin tuo ruuvailun tarve ja tieto siitä että askarrellessa osat saa tarvittaessa nopeasti ja hankalien kysymysten tullessa vastaan löytyy helposti vastauksia, voi olla jopa yksi pyörän valintakriteereistä.

Ei mulle tullut pieneen mieleenkään kawaa omistaessani, että soittaisin maahantuojalle ja kysyisin huoltoon liittyvää spesifistä tietoa (tai tuli kerran ja jäi kyllä vikaksi kerraksi
veryangry.gif
), mutta Ducatin kanssa tiedän voivani tehdä moisen tempauksen vaikka tältä istumalta ja saan vastauksenkin kysymykseeni ilman tappelua ja vittuilua, toisin kuin esim. kawan kanssa kävi. Ei niin että maahantuojan huoltovinkeille olisi yleensä tarvetta. Pääsääntöisesti vastaus löytyy kysymällä joltakulta muulta, joka ducatia on joskus ruuvannut. Ja jos ei niin joku varmasti tietää jonkun joka tietää. Ducati-harrastajien verkko on verrattain tiivis ja keskiverto ducatisti tietää huomattavasti enemmän pyöränsä sielunelämästä, kuin vastaava japanivehkeen omistaja.

Ehkä se on tämä tiivis yhteisöllisyys, mikä ducatistien välillä vallitsee, joka saa ihmiset ajattelemaan ducatin omistajia kaistapäisinä vaahtosuisina merkinpalvojina. En tiedä. Mutta sen voin sanoa, että tähän merkkiin olen koukussa ja kovaa. Sen lisäksi, että saa hienon pyörän, saa myös upean yhteisön ympärilleen. Tunnustettava on, että trumpan tripleä on tullut katteltua sillä silmällä ja oishan se Giksutinkin joskus makeeta omistaa, mutta pahoin pelkään, että tämä merkki vetää kalleine ja tehottomine malleineen minut takaisin italopyörien pariin aina uudestaan ja uudestaan.

Joka tapauksessa, minulle ei ole mikään rasite, että pääsen pyörääni säännöllisin väliajoin rassaamaan. Lämmin kesäpäivä/ilta, pullo tai pari hyvää siideriä ja ducati paloiksi erinomaisessa seurassa. Minä suorastaan odotan näitä hetkiä ensikesänä. Olenkin aina sanonut, että jos pelkää tekniikkaa, kannattaa kahdesti miettiä ennen kuin dukatin hankkii. Eipä ole noita kahta käännyttämääni insinööriä näemmä pelottanut, vaan IT-nörtit odottavat kädet syyhyten, että pääsevät tekemään huoltohommia pyörilleen...

Mutta kuten emäntä on minulle usein teroittanut, en ole aivan terve kaikkien asioiden suhteen. Pätee näemmä myöskin moottoripyörien saralla.
Itsekin tykkään ruuvailla pyörää, siitä ei ole kyse. Kyse oli luotettavuudesta. Siinä Ducati ei ole vielä ainakaan tähän mennessä yltänyt japsien tasolle, se on fakta.

Mulla ei ole edelleenkään mitään D-kuskeja ja itse pyöriä vastaan, ajakoot kukakin just millä tykkää, ei se ole multa pois. Hyvä että eri ihmiset tykkää erilaisista asioista.

Sillon alkaa vaan naurattamaan, ja voi aiheuttaa pientä piikittelyäkin, kun menee hehkutuksen puolelle. Ducati on vaan merkki muiden joukossa, ei sen kummempaa. Hiukkasen kalliskin on tiettyihin ominaisuuksiinsa nähden.

Itsekin hommaan pyörät ja ajelen niillä fiilispohjalla. Mulla se fiilis ei vaan tule tietystä merkistä tai imagosta, vaan puhun niistä fiiliksistä jotka tulee sillä pyörällä ajelen. Eli pyörän ominaisuudet ratkaisee; pyörä joka toimii ja kulkee ajossa kuin parhaiten antaa mulle parhaat fiilikset.

Edelleen nousee Ducatin markkinoinnille hattu, kun ovat saaneet moisen "hurmoksen" aikaan
biggrin.gif
Kyse on kuitenkin edelleen ihan tavallisista prätkistä, joskin hieman hintavista.

Itsekin hommaan pyörät ja ajelen niillä fiilispohjalla. Mulla se fiilis ei vaan tule tietystä merkistä tai imagosta, vaan puhun niistä fiiliksistä jotka tulee sillä pyörällä ajelen. Eli pyörän ominaisuudet ratkaisee; pyörä joka toimii ja kulkee ajossa kuin parhaiten antaa mulle parhaat fiilikset.

Edelleen nousee Ducatin markkinoinnille hattu, kun ovat saaneet moisen "hurmoksen" aikaan  
biggrin.gif
 Kyse on kuitenkin edelleen ihan tavallisista prätkistä, joskin hieman hintavista.
Hommaan omat pyöräni samalla filosofialla. Se, mikä tuntuu ajossa parhaimmalta vie voiton. Pyörän ominaisuudet ratkaisee.

Suzukin markkinoinnille nostaisin ennemmin hattua. Heidän GSX-R lippulaivansa on myydyimpiä pyöriä, eli suurin hurmos on kyllä löytynyt sieltä suunnalta. Valtaosa gixuttimen ostajista kuitenkin ostaa sen siksi, että sitä myydään tehokkaimpana. Pyörään ei sitten ajamisen lisäksi yleensä juuri perehdytä.

Valitettavasti markkinoiden painostuksesta Ducati joutui pari vuotta sitten aloittamaan tehojen ilmoittamisen japsityyliin kuvitteellisella kampurateholla. Entinen rehti takapyöräteho mielestäni sopisi paremmin tyyliin.

biggrin.gif
Hommaan omat pyöräni samalla filosofialla. Se, mikä tuntuu ajossa parhaimmalta vie voiton. Pyörän ominaisuudet ratkaisee.

Suzukin markkinoinnille nostaisin ennemmin hattua. Heidän GSX-R lippulaivansa on myydyimpiä pyöriä, eli suurin hurmos on kyllä löytynyt sieltä suunnalta. Valtaosa gixuttimen ostajista kuitenkin ostaa sen siksi, että sitä myydään tehokkaimpana. Pyörään ei sitten ajamisen lisäksi yleensä juuri perehdytä.

Valitettavasti markkinoiden painostuksesta Ducati joutui pari vuotta sitten aloittamaan tehojen ilmoittamisen japsityyliin kuvitteellisella kampurateholla. Entinen rehti takapyöräteho mielestäni sopisi paremmin tyyliin.
Kyse taitaa olla siitä, että suuren yleisön mielestä rahoille saa Gixxerin tapauksessa melkoisesti enemmän vastinetta, kuin vaikka 749R:n tai 999R:n tapauksessa
wink.gif

Ducatilla ei auta vaikka ilmoittavat tehot kampuralta, koska ovat silti alakynnessä tehojen suhteen, vaikka lisäsivätkin kuutioita
tounge.gif

Voisin ostaa 1098:n jos se maksaisi alle 20.000e, ainakin harkitsisin vakavasti. Oletettu hyvä ajettavuus ja vahva ala- sekä keskikierrosten vääntö houkuttelee. Oli muuten myös enemmän kuin lähellä etten tilannut MV Agusta F4 1000 R:ää alle täksi kesäksi.

Lopulta päädyin siihen, etten saa yhtään sen parempaa pyörää kuin nykyinen fillarini on, joten mitä sitä turhaan tuhlaamaan. Haluaisin mielelläni mennä uudella fillarilla kaikissa ominaisuuksissa eteenpäin. Kiihdytelläkään en näillä kahdella italialaismerkillä uskaltaisi lähteä, koska pelkäisin, että ne hajoaisivat. Hyvin luultavasti niin kävisikin.

Tuolla massa-suitsallani voin tehdä kaikkea mitä haluan, ja se vaan toimii. Vaihdan sen kyllä kun tulee selvästi parempi vaihtoehto tilalle, sillä aikaa tyydyn parantelemaan sitä.

Kyse taitaa olla siitä, että suuren yleisön mielestä rahoille saa Gixxerin tapauksessa melkoisesti enemmän vastinetta, kuin vaikka 749R:n tai 999R:n tapauksessa
wink.gif
Näinhän se on. Siksi myös Corollaa myydään hyvin ja erikoisempia merkkejä vähemmän. Hinta/teho/laatu suhteessa sukisuki on varmasti parempi kuin tukaati. Vaikka molemmat olisivat virheettömiä laadultaan on tukaati kuitenkin kalliimpi ja tehottamampi, joten paperilla verrattaessa myös selvästi huonompi.

Itse tykkään kuitenkin tukaatilani ajella.. ja perheeseen tulenee toinenkin tukaati, kun hallituskin niistä tykkää ja oman pyörän jossakin vaiheessa saa.

wink.gif
Näinhän se on. Siksi myös Corollaa myydään hyvin ja erikoisempia merkkejä vähemmän. Hinta/teho/laatu suhteessa sukisuki on varmasti parempi kuin tukaati. Vaikka molemmat olisivat virheettömiä laadultaan on tukaati kuitenkin kalliimpi ja tehottamampi, joten paperilla verrattaessa myös selvästi huonompi.

Itse tykkään kuitenkin tukaatilani ajella.. ja perheeseen tulenee toinenkin tukaati, kun hallituskin niistä tykkää ja oman pyörän jossakin vaiheessa saa.
Tuo on hyvä asenne. Jos kerran tykkäät Ducatista merkkinä, niin mikäs siinä, se on varmaan paras pyörä sulle! Oli syy mikä tahansa..

Kunhan ei ole turhia kuvitelmia omasta laitteestaan eikä ala perusteettomasti hehkuttamaan merkkiä toisten joukossa, niin tuskin "kateelliset japsikuskitkaan" juurikaan korviaan lotkauttaa..

Monikohan täällä hehkuttavista Giksu-miehistä osaa todellisuudessa ajaa tai käyttää pyörää siihen mihin suunnittelijat sen on alunperin tarkoittanut? Hittooko sillä on väliä kulkeeko Suzuki koviten ja onko Kawasakissa paska laatikko. Jos uus Ducati on hieno ja porukka tykkää niin ei se oo keneltäkään pois, jos koko konsepti on vielä toimiva ja vimpan päälle tehty niin hyvä homma.

Ne ostaa kenellä on rahaa!

Viekää ne uudet tonnisenne Virtasalmelle niin Parjanfin vetää pappatunalla ohi...  
062802jumpie_prv.gif
Onnea vaan tulevalle kaudelle!

Jätkät on kun pikkumuksuja, voi elämä!

wink.gif

Tuo on hyvä asenne. Jos kerran tykkäät Ducatista merkkinä, niin mikäs siinä, se on varmaan paras pyörä sulle! Oli syy mikä tahansa..

Kunhan ei ole turhia kuvitelmia omasta laitteestaan eikä ala perusteettomasti hehkuttamaan merkkiä toisten joukossa, niin tuskin "kateelliset japsikuskitkaan" juurikaan korviaan lotkauttaa..
Tykkään lähinnä L2-ilmajäähykoneesta ja tukaatien ulkonäöstä. Ajan kuitenkin noilla lussuilla tukaatimalleilla, kun en halua itseäni tappaa, eikä enää ole varaa päiväsakkoihin. Nautiskelen vähän rauhallisemmasta kruisailusta niin radalla kuin kadulla. Jos radalla käymisen lopetan, voisin harkita jopa customiin siirtymistä.. no ehkä sitten 20 vuoden päästä.

Vähän plussaa tulee myös tukaatin vahvasta historiasta ja kilpataustasta, mutta tuo on vain pieni lisämauste.

Niin pieni maa kun Italia pystyy tuottamaan näitä tuotteita ja menestyksellä, hattua sille. Autopuolesta puhumattakaan
thumbs-up.gif

Niin ja tuohon laatuun, ärsyttää hieman kun haukutaan perusteetta: "lähteekö käyntii, loota hajoaa, kone hajoaa". Nuo on juuri noita kuulopuheita ja esson baarin juttua ja suurin osa henkilöiltä joilla mitään kokemusta ko. merkistä!
smile_org.gif

wink.gif
Ei kaikki japsit ole hyvälaatuisia, nimimerkillä kokemusta noin kymmenestä Kawasta. Heikoin oli ZXR750 vm. 90. Silti Kawassa oli aikanaan eniten munaa ja muotoilua minun makuun. Ensimmäinen Ducati, jonka olisin halunnut oli Monster mutta ostinkin sitten halvemman ja tehokkaamman V-Maxin.
Kun katsoo uusia Hondan CBF1000 tai Suzukin Banditeja niin nehän voisi olla Kiinassa tehtyjä. Osat tai viimeistely eivät ole korkeatasoisia, mutta ehkäpä niillä silti ajaa ilman mitään vikoja.

Nyt mitä olen ajanut Ducateilla Monster S4R tai ST4S niin hyviähän ne on ajaa. Uusissa tuskin on enää lastentauteja niinkuin yhdessä keskustelussa ollut 748/916 venttiilikoneisto.

Ensimmäisen Ducatin ostin vasta viime kesänä kun menin ostamaan MV Agusta 1000R:ää siitäkin huolimatta, että kypsyin täysin Brutaleen joka mulla oli 2004. Onneksi valitsin Ducatin, joka on nyt vienyt miehen ja myin viime viikolla vanhan H-D:ni jossa oli S&S yli 2L kone.

Kun vertailen 1098 ja 999 niin 1098 on tehty joka paikasta halvemmista osista mm. kytkin- ja jarrunestesäiliöt, T-kappaleet, jalkatappien kiinnitys, mittaristo, ym. Huollon tarpeen mainostetaan olevan vähäisempää kuin ennen, mutta epäilen. Kerran vuodessa siihen silti pitää vaihtaa öljyt ja koneeseen vaihtaa hihnat 2 vuoden välein. Luotettavuutta en silti epäile ja uskalsin ostaa vnro 800 paikkeilla oilevan pyörän. Olen lukenut myös sen englantilaisen lehden, jossa 999 piti käyttää korjaamolla jatkuvasti. Uskomatonta, mulla ei ole omassa ollut mitään. Tosin ei paljon kilometrejäkään.

Silti en ostaisi autoksikaan Kiaa, Hyundaita tai Lexusta vaikka lupaavat 5v takuun. Ennemmin ostaisin BMW 335i ilman takuuta.

Back