• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

101 metriä jarrutusjälkeä - ja nurin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arikorho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
... eikä sillä takajarrun käytöllä ei ole paljoa merkitystä muuta kuin aivan alkuvaiheessa. Lisäksi kaavoilla voisit nähdä, miksi sinunlainen vetomies voi hyötyä etu ja takajarrun yhteiskäytöstä yllättävän paljon magmasi kanssa.
Mitä sä tota Magnaa nyt jaksat morkata? Ihan asiaahan se kirjoittaa.

Otan helpon esimerkin:

- jos joku kuu-ukko pysäyttää K6 tonnigiksunsa satasesta nollaan pelkällä etujarrulla 40 metriin, niin harjoittelemalla takajarrun käyttöä jarrutuksen alussa sama tyyppi pysäyttäisi prätkänsä 39 metriin. Tottakai se on vaikeampaa ja vaatii harjoittelua.

- jollain custom-lehmällä ero on huimasti isompi (ja takajarrun merkitys on suuri koko jarrutusmatkan, ei vain aluksi), mutta siitä ei ollutkaan kysymys.

Mä nyt varmistan: kiistelläänkö me jostain?
tounge.gif

Meinaan toi sulta lainaamani teksti on ihan linjassa tämän naputtelemani kanssa.

MagnaMan tekisi kaikille mopoilijoille ison palveluksen, jos opettaisi meitä jarruttamaan, koska se ei näköjään meillä suurimmalla osalla ole hallussa.
Luultavasti suurella osalla jarrutus on hakusessa...

... ei se ole helppoa ilman jatkuvaa, kurinalaista treenausta (ilman ABS-jarruja)

... ja ei sulle ek@ ole tullut mieleen, miksi Bemu (= "paremmin tietävien insinöörien taivas") on tehnyt tuon mainitsemasi integraalijarrun, jossa etujarru käyttää myös takajarrua?
tounge.gif

Takajarru on kyllä ihan käyttökelvoton ainakin meikäläisen mopossa. Ei kyllä yhtään niiaa tai vedä mitään painopisteita mihinkään suuntaan. Kyllä se perä melkein tyhjää leijuu tehokaimmalla jarrutuksella ja pito sinänsä täysin merkityksetön. Tosin tuo integraali ABS jarruttaa myös takapäällä, vaika painaa pelkkää etujarrua, mutta maailmalla on myös malleja ilma tuota systeemiä ja samanlaisia tuloksia käytännössä antavat. Tosin mopossani ei ole teleskooppietupäätä, joten se ei käyttäy muutenkaan samanlailla jarrutuksissa kuin teleskooppihärdellit.

Jos MagnaMan haluaa testata omaa jarrutustaan omaani, niin voidaan tehdä vaikka virallinen testi näin orggilaisten kanssa ja verrata, että miten paljon paremmin se MagnaMan saa mopon pysähtymään. Olen kyllä monta kertaa testimielessä vetänyt liinat täysiä kiinni +250 nopeuksista, missä se jarrutusteho oikeasti aluksi tuntuu muutenkin olemattomalta, vaikka kyseinen bemari on kaikissa lehtitesteissä tähän mennessä saanut aina parhaat pisteet näistä homosohvista. Teen jotain väärin, joten haluaisin opetella MagnaManin ylivertaisen jarrutustekniikan. Ehkä tuo MagnaManin jarrutus on voittaja, mutta pitäisi ensin saada se MagnaManin täydellinen jarruttelu hanskaan.

Voisiko MagnaMan vaikka pitää meille muille kurssin, miten se täydellinen jarrutus suoritetään. Lupaan tulla paikalle opettelemaan MagnaManin täydellistä jarrutusta. Voisin maksaa reilun kustannusten mukaisen osallistumismaksun asiasta, jos sinne tulee vähintään kymmenen muutakin orggilaista opettelemaan MagnaManin täydellistä jarrutustekniikkaa. Uskoisin kiinnostuksen olevan kova, koska meitä jarrutuskyvyttömiä on varmaan muitakin näissä muutamassa tuhannessa orggilaisessa. MagnaMan tekisi kaikille mopoilijoille ison palveluksen, jos opettaisi meitä jarruttamaan, koska se ei näköjään meillä suurimmalla osalla ole hallussa.
Ota siitä virrat pois ja jarruta sitten tosin lederhosen etupää ei tarvitse virtoja ollakseen niiaamatta, mutta abs ja superhypersyncrotehcnotehostaja tarvii. Apinakin osaa jarruttaa puimurilla, tiedän sen, olen testannut ja osasin.

... ja ei sulle ek@ ole tullut mieleen, miksi Bemu (= "paremmin tietävien insinöörien taivas") on tehnyt tuon mainitsemasi integraalijarrun, jossa etujarru käyttää myös takajarrua?
smile_org.gif
Tottakai se takajarru on tärkeä. Ei kai sitä muuten siellä olisikaan.
biggrin.gif

smile_org.gif
MagnaMan on niin hyvä jarruttaja, että meille vellihousuille olisi eduksi, jos hän opettaisi sen meillekin.
smile_org.gif

smile_org.gif
Olen aina luullut, että se kyttyrä selässä tekee rata-ajon ammattilaisen. Pitäisi varmaan ostaa moinen ja mennä opettelemaan se täydellinen MagnaMan jarrutus.
biggrin.gif

Aivan naurettava poru taas...

Joku tuossa aikaisemmin epäili osan selittelevän omaa taitamattomuuttaan kun väheksyy takajarrua.
Kummia johtopäätöksiä.
Oli vielä lainannut tekstiäni, jossa lähinnä toivoin ihmisten opettelevan yhden tavan selkärankaan, jottei tilanteessa tarvi arpoa.

Jarruta sinä, kuka lie taitaja, kuinka haluat ja anna meidän huonojen melkein tieliikenteeseen sopimattomien motoristien jarruttaa parhaamme mukaan.

Kummalista juttua
biggrin.gif

ihmettelen miksi mopoissa on jarrut ja vielä kuka hullu on suunitellut jarrun takapyörään
tounge.gif

Ei huumori seis!
Ainoan oikean tavan oppii varmasti!

ja kun sitä harjoittelee niin se tulee automaattisesti aina.

Miksi ihmeessä ea-kouluttajat harjoittelevat oikeaa tapaa!!

saatikaan opettavat sitä ??

Miksi ea-kouluttajat tekevät demon jarrutuksesta??
1. takajarru
2. etujarru
3.oikea tapa = kummatkin !!

ja miksi aina oppilaat ihmettelevät jarrutuksien EROA !!

joten käykää ea-koulutuksessa vaikka se tuntuu niin TYHMÄLTÄ, TURHALTA JA SE MAKSAAKIN.

Ai niin yksi hyvä syy löytyy SAATTE nauraa kun kouluttaja jarruttaa takajarrulla! ai miksikö nauraa? no taas yksi takapyörä aloittaa matkan kohti rengaiden hautausmaata
cool.gif

Ihme nokkimista. Kaveerakkaas ny välillä hiukan!

XJR:ssä takajarru menee aika helpostikin lukkoon, perä tuppaa lipsumaan hiukan sivulle siinä kans. Auttaa se takajarru jonkun verran tommoisessa pystypyörässä, ainakin tuntuu että perä laskis enempi jousien varaan joten painopiste pysyis taaempana jarrutuksessa.

Customeissa tilanne vissiinkin aivan toinen, takajarru paljon tärkeämpi. AInakin yks tuttu customiin siirtymisen jälkeen onnistui kaksi kertaa luiskauttamaan etupään alta jarrutuksessa...ois kai pitänny enemmän satsata takajarruun.

Kyykyissä jo noin päältä kattoen paino aika lailla etupyörän päällä, sitten vielä suhteessa pyörän painoon raskas kuski makaa rönöttää siinä etupään päällä pers pystyssä. No sehän ei enää takajarru paljon virkaa toimita siellä.

Mä luulin että ne kisakuskit jokka vetää koko kaarteen takapyärä metrin verran sivulla, ajaa sen veto päällä ja etujarrulla hilliten...vähän siihen tyyliin ko Simo Lampinen tunturirallissa vuonna -67 Saapilla, mut toisinpäin...
biggrin.gif

... eikä sillä takajarrun käytöllä ei ole paljoa merkitystä muuta kuin aivan alkuvaiheessa. Lisäksi kaavoilla voisit nähdä, miksi sinunlainen vetomies voi hyötyä etu ja takajarrun yhteiskäytöstä yllättävän paljon magmasi kanssa.
Mitä sä tota Magnaa nyt jaksat morkata? Ihan asiaahan se kirjoittaa.

Otan helpon esimerkin:

- jos joku kuu-ukko pysäyttää K6 tonnigiksunsa satasesta nollaan pelkällä etujarrulla 40 metriin, niin harjoittelemalla takajarrun käyttöä jarrutuksen alussa sama tyyppi pysäyttäisi prätkänsä 39 metriin. Tottakai se on  vaikeampaa ja vaatii harjoittelua.

- jollain custom-lehmällä ero on huimasti isompi (ja takajarrun merkitys on suuri koko jarrutusmatkan, ei vain aluksi), mutta siitä ei ollutkaan kysymys.

Mä nyt varmistan: kiistelläänkö me jostain?
tounge.gif

Meinaan toi sulta lainaamani teksti on ihan linjassa tämän naputtelemani kanssa.
Tä mitä? En mä mitään/ketään morkkaa? Mähän pidän magmaa viisaana ja sivistyneenä miehenä. Niinhän mä tuolla tekstissä sanon. Mun mielestä mun ja magman viesteissä huokuu veljellinen kunnioitus ja arvostus. Jos tuo on sinusta morkkausta niin sitten pyydän kovasti ja nöyrästi anteeeksi

Olen edelleen magman kanssa samaa mieltä tai ehkä oikeastaan hieman erimieltä, en sano että "HARJOITELKAA" vaan sanon että "HARJOITELLAAN"! Olen samaa mieltä että takajarrulla VOI joissain tilanteissa olla positiivisia vaikutuksia, mutta en väitä tai huuda sitä kuin mantraa.

Omat kokemukset takajarrun käytöstä niin äxönissä kuin harjoitellessa on olleet hieman huonoja. Olen asiasta jo aiemmin väitellyt myös magman kanssa. Kovasti haluaisinkin tietää mistä ristiriita meidän kyykkykuskien ja magman välillä johtuu. Jostain syystä olen tulkinnut, että hänellä olisi se suurempi viisaus olemassa...mutta hän vain ei ole sitä meille sanonut vaan tyytynyt toteamaan että kuuli sen kouluttajalta kurssilla EAK-kurssilla. Minusta on ikävää ettei meille tietämättömille kerrota kaikkea vaan jätetään omaksi tiedoksi.

Mitä tuohon esimerkkiisi taas tulee, se ei todellakaan ole helppo vaan varsin vaikea! Minua jäi askarruttamaan kovasti, mikä mahtaa olla todennäköisyys että tuo K6-ukko vetää nutuleen takasen lukkiutuessa tai mitä oikeasti tapahtuu kun jarrutetaan maksimihidastuvuudella vain etusella tai kun jarrutetaan maksimihidastuvudellla sekä etusella että takasella ja mikä on noiden kahden jarrutustavan edut, hyödyt ja haitat. Mikä mahtaakaan olla noiden tapojen metrimääräinen ero todellisuudessa?

Ihan sinun esimerkkiin viitaten pohdin myös, kannattaako jarruttaa molemmilla vaikka sen metrin edun saisikin kun/jos keskimäärin joka toinen tapaus johtaisi kaatumiseen koska takanen lukkiutui? Anteeksi alennun käyttämään mutua koska en todellakaan tiedä mikä on kesimääräinen konttaustodennäköisyys em tapauksessa. Mutta siitä viis ei noiden jarrutusmatkojen erokaan ole välttämättä metri..joten spekulointi jatkuu samalla tasolla ilman oikeaa tietoa.

Mutta sitten lisäpohdintaa:
Mikä ollis sallittu kaatumistodennäköisyys että kannattaa jarruttaa ja kuinka paljon harjoitteluun kannattaa uhrata aikaa ja kaatumisia että se olisi tuon saavutetun metrin arvoinen (tai mikä se määrä sitten olisikin)?

Minä en noihin heittämiini kysymyksiin/jatkopohdiskeluihin osaa vastata.

Ystävällisin ja veljellisin terveisin,
tietämätön motoristi,

[
Kyllä se takajarrun käyttö ainakin Ducatin kyykyissä on vaikeaa/turhaa. Etujarru antaa parhaan tuntuman ilman takajarrua, joka kaikenlisäksi saattaa yllättäen turhaan lukkiutua.
biggrin.gif
Kun se on vaikeaa niin on myös turhaa...
Niin, tai sitten se ainoa vaikea ja turha asia on yrittää selittää jotain asiallisesti ja liikaa yksinkertaistamatta muutamille laput silmillä kulkevalle uskonsoturille. Itse asiahan ei ole ylivoimaisen vaikea, mutta liikaa yksinkertaistamalla siitä voi sellaisen tehdä.

Asennettasi tai intoasi yhden mantran hokemiseen toisinan hiukan ihmettelen, mutta siitä huolimatta minä en ollenkaan epäile Italon tai edes sinun kykyjäsi suorittaa tehokas ja onnistunut jarrutus omalla ajokillaan käytännössä. Molemmilta se taatusti onnistuu, mutta jostain syystä vain toinen katsoo olevansa aina oikeassa, tilanteesta ja ajokista riippumatta.

sanoi:
Ihan sinun esimerkkiin viitaten pohdin myös, kannattaako jarruttaa molemmilla vaikka sen metrin edun saisikin kun/jos keskimäärin joka toinen tapaus johtaisi kaatumiseen koska takanen lukkiutui?

Mulla takasen käyttö tehojarrutuksissa auttaa pystyssä pysymistä erityisesti kahdella tavalla nopeissa suoran ajolinjan pysähdyksissä normaaleissa maantienopeuksissa:
1) Jarrutuksen alussa se estää etupään painumista liikaa kasaan eli geometrian muutosta niin että takapää pysyy paremmin alhaalla. Etujarruahan ei heti vedetä lukkoon vaan kahvalla säädetään maksimaalista jarrutustehoa joten tuo geometrian parempi säilyminen on selvästi takapuolellakin havaittavissa. Ilman takapään käyttöä pumput iskevät nopeasti pohjaan ja silloin painopiste taas siirtyy geometrian muutoksen kautta eteenpäin.
2) Jarrutuksen loppupuolella lukkiutuneen pyörän liukumisesta/käyttäytymisestä saa palautetta siitä milloin takapää nousee liikaa ylös kun tuntuma tiehen katoaa. Samalla liukuva takapää pitää peräpään suorassa niin ettei se ala siirtymään sivulle. Tästä on erityisesti apua pystyssä pysymisen kannalta kun varsinkin jarrutuksen loppupuolella etupäätä ajetaan lukkiutumisen rajoilla niin että se usein jopa menee viimeisillä metreillä lukkoon.

Ja nämä yllä kuvatut siis tilanteessa jossa pyritään pysähtymään mahdollisimman nopeasti kokonaan yli 40km/h vauhdista aina tuonne noin 120km/h vauhtiin saakka eli normaalissa ajossa. Nopeammissa vauhdeissa sitten tilanne on vähän erilainen kun takajarrun lukkiutuminen tuntuu todella hurjalta (radalla tai joskus kun 180km/h painoin takajarrua ennen juuri kurviin menon yhteydessä kokeilumielessä niin oli siinä fiilistä kun rengas irtosi tiestä ...) - nopeissa vauhdeissa tulee aina käytettyä pelkkää etujarrua nopeuden pudottamiseen. Samoin eri juttu on pitävällä asfaltilla kurviin tullessa tehokas jarruttaminen jolloin käytössä on aina pelkkä etujarru tai soratiellä kurviin tullessa jarruttaminen jolloin usein tulee laitettua enemmän painetta takajarrulle.

Mutta kukin tavallaan ja tilanteen mukaan...

ps. Muistaakseni juuri Ducati Clubin järjestämällä EAK2:lla aihetta käsiteltiin Ducati kuskin toimesta ja siellä molempien jarrujen käyttö edelleen todettiin kaikilla pyörillä tehokkaimmaksi tavaksi joten ei kai tämä pelkästään pyörätyypistä/merkistä ole kiinni - No valitettavasti mulla taidot ei vaan riitä noissa isommissa nopeuksissa molempien yhtä-aikaiseen tehokkaaseen ja turvalliseen käyttöön.

sanoi:
Olen edelleen magman kanssa samaa mieltä tai ehkä oikeastaan hieman erimieltä, en sano että "HARJOITELKAA" vaan sanon että "HARJOITELLAAN"! Olen samaa mieltä että takajarrulla VOI joissain tilanteissa olla positiivisia vaikutuksia, mutta en väitä tai huuda sitä kuin mantraa.
Niin, ettei nyt tulisi taas turhaa nillitystä (yksipuoliseen) henkilökohtaisuuksiin menosta, niin todetaan nyt että itsekin olen osittain, tiettyyn rajaan asti samaa mieltä kuin soturi Magma.

Tuo molempien jarrujen tehokas yhteiskäyttö on tosiaan aika selvä ja yksinkertainen asia *melkein* pyörätyypistä riippumatta, ei siinä mitään. Siis niin kauan kuin ajokki liikkuu pystyssä ja suoraan eteenpäin.

Käytännössähän tuo edellä kuvattu takajarrun survaisu sopivassa paikassa (mutkassa, pyörän ollessa jo kallellaan) aiheuttaa ainakin äkkinäiselle melko todennäköisen nurinmenon, tai ainakin hallinnanmenetyksen. Toisin sanoen tulee helposti tehtyä tahaton 60-luvun tyylinen 'kaatojarrutus.' Eli tuosta mantran ehdottomuudesta kannattaa kyllä tinkiä tietyissä tilanteissa, esim. yllätystilanteissa kesken mutkan tai sinne juuri tultaessa.

Elikkäs mitään ehdotonta mantraa tuosta takajarru-etujarru -tekniikasta en kyllä ainakaan itse menisi tekemään, ja moisen hokeminen ehdottomana totuutena ja liian monessa yhteydessä antaa vaan hiukan
pftroest.gif
kuvan itse mantran hokijasta.

Eli ajetaan vaan menemään ja jarrutellaan, ja annetaan muidenkin jarrutella parhaaksi katsomallaan tavalla. Pääasia että vauhti hidastuu ja hallinta säilyy silloin ja siten kun tilanne sen kulloinkin vaatii. Eikä mennä turhaan aliarvioimaan toisten jarrutuskykyjä pelkkien nettifoorumien kommenttien perusteella.

Asennettasi tai intoasi yhden mantran hokemiseen toisinan hiukan ihmettelen, mutta siitä huolimatta minä en ollenkaan epäile Italon tai edes sinun kykyjäsi suorittaa tehokas ja onnistunut jarrutus omalla ajokillaan käytännössä. Molemmilta se taatusti onnistuu, mutta jostain syystä vain toinen katsoo olevansa aina oikeassa, tilanteesta ja ajokista riippumatta.
Intoa tai ei niin enemmän mua kyllä häiritsee joidenkin kyykkykuskien outo asenne omien kykyjen puuttuessa. Kukaan ei ole vielä tähän mennessä väittänyt tarkemmin keskusteltaessa, etteikö takajarrua hyväksi käyttäen ole mahdollista saada tehokkain jarrutus.

Jarrutustekniikan jonkinmoinen hallitseminen on tärkeimpiä taitoja hätätilanteessa ja sen oppii vain harjoittelemalla. Miksi sitten ei samalla opettelisi sitä tehokkainta tapaa vaikka se hieman vaikeampaa olisikin. En ymmärrä... Missä opetetaan käyttämään vain etujarrua??? Siis elävässä elämässä eikä täällä virtuaalimaailmassa....

Toinen pointti mutinoihini on se, etteivät aloittelevat motoristit saisi väärää kuvaa asiasta ja sen myötä jättävät takajarrun käytön opettelemisen pois "tarpeettomana".

Ja jottei jäisi väärää kuvaa asiasta niin minä en ole kehittänyt oikeaoppista jarrutustekniikkaa, siitä ansio kuuluu jonnekin muualle.
biggrin.gif

Enkä itsekään sitä täysin hallitse, mutta tietoisesti sitä kyllä harjoittelen.

Mikä ollis sallittu kaatumistodennäköisyys että kannattaa jarruttaa ja kuinka paljon harjoitteluun kannattaa uhrata aikaa ja kaatumisia että se olisi tuon saavutetun metrin arvoinen (tai mikä se määrä sitten olisikin)?

tietämätön motoristi,
Saamme lähes päivittäin lukea kuinka motoristeina joudumme väistämään vaikka ajaisimme etuajo-oikeutettua tietä. Hätäjarrutuksia tapahtuu varmasti päivittäin moisesta syystä. Metrillä on paljon merkitystä jos vaihtoehtona on olla rekan alla metrin vai ei... Tai ajaako lapsen päälle vai ei...

Mutta kukin tavallaan.

tietämätön motoristi,
Saamme lähes päivittäin lukea kuinka motoristeina joudumme väistämään vaikka ajaisimme etuajo-oikeutettua tietä. Hätäjarrutuksia tapahtuu varmasti päivittäin moisesta syystä. Metrillä on paljon merkitystä jos vaihtoehtona on olla rekan alla metrin vai ei... Tai ajaako lapsen päälle vai ei...

Mutta kukin tavallaan.
kyllä metrillä on väliä, ja kuinka monesti jätetään kirjoittamatta kun etäisyyttä jäi metrin tai kaiksi tai kolme.. ? Myös saamme aika monesti lukea kun jarrutetaan takanen lukossa ojaan...tietty joskus sekin on parempi kuin takanen lukossa auton alle.

Taikaisin pituusmittoihin... mun vaimon mukaan jopa sentti lisää olis jo 100% lisäys saavutettuun etuun..tosin en kyllä ymmärrä mitä hän mahtaa tarkoittaa.

Tässä vain etujarrun käytöstä jarrutuksissa keskustelusta saa sen kuvan että olosuhteille ole annettu sijaa lainkaan. Puhutaan vain kuivasta, puhtaasta, suorasta asfaltista ilman tiemerkintöjä JA kyykkypyöristä kuormaamattomana, ilman matkustajaa ja vain kyykkypyöristä.

Tosielämässä on tiellä hiekkaa, pölyä, liukkaita kaistamerkintöjä, vettä ja kaivonkansia. Pyörissä kyytiläisiä, ajoasennot pystympiä ja pyörät kuormattuja. Kahdella jarrulla jarruttamisen hallitseminen onkin jo ensiarvoisen tärkeää ja jarrutusmatkan ero saattaa steriilien olosuhteiden -1m takajarrun käytön hyväksi muuttua jopa useisiin metreihin... Kun jarruttaa normaaliliikenteessä kahdella jarrulla tulee siitä selkäytimeen refleksi jota ei tarvitse miettiä erikseen. Mutta kukin tavallaan, pessimisti ei pety
sport05.gif

Harvinaisen samaa mieltä ylläolevan kanssa. Itse käytän takajarrua usein ja jos tiellä on liukkaita kohtia kuten hiekkaa niin noilla kohdilla voi jatkaa takajarrun painamista ja löysätä hieman etujarrua. Risteyksiin madellessa käytän vain ja ainoastaan takajarrua koska niin on helpompi säädellä kaasua.
Itseasiassa ei tule kauheesti ajateltua miten jarruttaa. Auttaa kun silloin tällöin ajelee mutkatietä hieman reippaammin vauhtia jolloin joutuu jo oikeasti ennen kurvia jarruttamaan.

Yksi hyvä konsti mitä teen on käydä soralla tekemässä tehojarrutuksia. Jarruttaa varovasti etunen lukkoon ja löysätä heti. Ei se lähde alta jos tajuaa löysätä sen kahvan heti. Tietää ainakin miltä sekin tuntuu. Nostaa hieman nopeuksia ja reenaa lisää.

Omalla kohdalla ton kyykyn kans ajot on kyllä lähinnä asfaltilla yksin, selässä satunnaisesti reppu ja/tai tankin päällä laukku. Uskon, että valtaosan kyykkykuskeista ajot menee vastaavasti.

Edelleen mielestäni takajarru ennemminkin kaataa pyörän kuin pelastaa tilanteen. Kovassa jarrutuksessa lukittunut takanen pyrkii helposti vierelle. Jos pidät jarrun lukittuna voi perä tunkea alta pois. Oman kokemuksen mukaan täysjarrutuksessa on todella vaikea korjata ohjaamalla noita takasen vetelyjä. Jos taas päästät takajarrun voi nopea pidon palautuminen heittää "highsidet". Nämä omina mielipiteinäni kyykyn käytöksestä.

Kovassa jarrutuksessa lukittunut takanen pyrkii helposti vierelle. Jos pidät jarrun lukittuna voi perä tunkea alta pois.
Hmmm... tekeekö noin erityisesti silloin kun on perä ilmassa niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa täällä on mainostettu tapahtuvan ?

Oma kokemus on juuri päinvastainen. Jos perä on ilmassa ja pyörii vapaasti takapyörän liike-energia (hyrrävoima) pyrkii vielä viemään rengasta eteenpäin jos ja kun se osuu satunnaisesti maahan sopivassa kulmassa [EDIT puuttunut loppulause lisätty, kiitos wekkuli]. Tällöin on vaarana että etuhaarukasta tulee nivel josta sitten joustetaan, jos painopiste on liian edessä varsinkin kun etuiskarit ovat pohjassa. Voihan olla että olen väärässä varsinkin kun tuo oman pyörän runkokin on vähän normaalikyykkyä pidempi jotta se olisi suuntavakaampi suurissa nopeuksissa ja ehkä myös ettei keulisi niin herkästi niin .... sen sijaan kyllä perä nousee jarrutuksessa silläkin jos etupää pääsee painumaan liikaa kasaan. [Sitten kun se jarrutuksessa nousseen peräpään renkaan hyrrävoima ottaa tiehen uudestaan kiinni niin vaarana on keuliminen kun siihen varastoituu kuulemma niin paljon energiaa..., no tästä en kyllä ole ollenkaan varma vaan jopa eri mieltä - mutta näin luin tuolta toisesta threadista.]

Jos sen sijaan pitää takapyörää lukittuna ja juuri ja juuri tien pinnassa, ottaa siitä myös liike-energian pois (sen lisäksi että etupää ei painu heti niin helposti kasaan). Lisäksi pieni laahus takana pitää takarenkaan suorassa.

Mielenkiintoista.... kerrothan lisää siitä missä tilanteessa noin on tapahtunut niin voin oppia lisää !

Väittely asiasta on siinä mielessä hedelmätöntä, että olisi tietysti kiva saada faktoja ja tutkittua tietoa pöytään pyörämalleittain. Eli vaikka miten lyhyeksi saa jarrutusmatkan erilaisilla pyörämalleilla eri jarrutustyyleillä.

Semmoinen huomio vielä tuohon tienpinnan laatuun, että ainahan ei tosiaan ole alla puhdas ja hyväpintainen asfaltti. Tosin sporttisrunkoisella pyörällä useimmiten on, kun ajot keskittyy hyville pinnoille ja keleille. Harvemmin gixxereillä tai Ducateilla ajellaan sateessa hiekkatiellä. Melkoisen todennäköistä kuitenkin on, että tasaisella ei olla kun hätäjarrutus tulee. Aina on tien kallistuksia ja/tai uria pinnassa. Niissä se lukittunut takapää sitten linkkuun lähtee. Eli tässäkin on hyvä huomioida, että jarruttaminen etukäteen asiaan keskittyen ajokoulutuksessa hyvällä pinnalla on eri asia kuin yllättäen pikkupaniikissa oikeassa elämässä tien päällä. Silloin jos olet kaltevalla pinnalla ja hätäsesti vetäset takarenkaan lukkoon olet ns. kusessa, vaikka olisit mikä eak-kouluttaja. "Opetelkaa jarruttamaan" on siinä kohdin turhaa viisastelua.

Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia ja kokeneen ja fiksun kuljettajan on syytä kyseenalaistaa asioita, kokeilla käytännössä, eikä pitää kaikkea itsenstäänselvyytenä.

Oma kokemus on juuri päinvastainen. Jos perä on ilmassa ja pyörii vapaasti takapyörän liike-energia (hyrrävoima) pyrkii vielä viemään rengasta eteenpäin.
Hyrrävoima sen enempää kuin renkaan (pyörivä) liike-energiakaan ei vie rengasta eteenpäin jos se on ilmassa. Hyrrävoima pyrkii pitämään renkaan pyörimistason paikallaan. Ts. estää rengasta ja sitä kautta perää heilumasta sivusuunnassa.

Back