• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR:n ölypohjan propusta meni kierteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja katfat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en uskalla edes ajatella mitä tapahtuu,jos joku erehtyy kysymään vaikka sylinterikannen kierteistä.
Niin. Täytyy käyttää hieman järkeä mitä ja mihin tekee. Tuollaisen öljynpoistotulpan kiinnitys ei sinällään ole sieltä vaativimmasta päästä. Proppu kun ei tue eikä kiinnitä mitään eikä siihen kohdistu mitään muuta kuin kemiallista ja lämpörasitusta. Tuon öljynpoistopropun tärkein ominaisuus on se, että se pysyy kiinni ja on tiivis ja avautuu kun tarvii. Turha tuollaisen takia on ostella hintavia työkaluja ja tehdä jumalaton määrä työtä.
Ylikiristämistä on syytä välttää aina, oli kohde mikä hyvänsä. Alumiini on siitä erikoinen aine, ettei se edes varoita kun kierre menee. Siksi momenttiavain on keksitty.

kyllä se niin o jotta ennenmin koiralta kusi loppuu kuin orkkilaiselta konstit.

monikohan noita neuvoista tähtää pyyteettömään haluun auttaa ja kuinka moni odottaa lisätuhoja?

joskus pitäis osata ja malttaa puhaltaa peli poikki ja antaa muiden tehdä.

ristus..kumituluppia,bilikan työkalusarjoja,itsekierteyttäviä proppuja....

pohja irti ja koneistamoon hyvä mies.

Kuinka monta orggilaista oiekin tarvitaan öljypropun kiinnittämiseen?

vai mites se meni;

Kymmenen, yks pitää propusta kii ja loput pyörittää pyörää
omg.gif

Kannattaa muistaa, että vaikkei kaikki "nettineuvot" olekaan automaattisesti huonoja, niillä ei tyypillisesti ole edes perävalotakuuta.

eikös nämä remonttikeskustelut oo koko palstan suola. Vähempi mua kiinnostaa se että missä kukin käyny ajelemassa ja oliko liukasta tai tutkia matkan varrella jne.

kyllä se niin o jotta enemmin koiralta kusi loppuu kuin orkkilaiselta konstit.

monikohan noita neuvoista tähtää pyyteettömään haluun auttaa ja kuinka moni odottaa lisätuhoja?

joskus pitäis osata ja malttaa puhaltaa peli poikki ja antaa muiden tehdä.

ristus..kumituluppia,bilikan työkalusarjoja,itsekierteyttäviä proppuja....

pohja irti ja koneistamoon hyvä mies.
Olen kyllä kirjoittaneen kanssa samaa mieltä... Eli tähän tulisi se plus yksi.
Jotenkin tuntuu siltä, että kysyjällä on enemmän intoa, kuin taitoa. Vaikka ei se öljypropun korjaaminen ammattimiehelle ole juurikaan haaste, niin silti hänkin tekee sen mieluiten irto-osaan. Eli öljypohja kainaloon ja ammattilaisten pakeille, säästyy monelta murheelta ja tuleepahan sitten tsekattua muitakin osia vähän tarkemmin, tässä on talvi aikaa.

sanoi:
Olen kyllä kirjoittaneen kanssa samaa mieltä... Eli tähän tulisi se plus yksi.
Jotenkin tuntuu siltä, että kysyjällä on enemmän intoa, kuin taitoa. Vaikka ei se öljypropun korjaaminen ammattimiehelle ole juurikaan haaste, niin silti hänkin tekee sen mieluiten irto-osaan. Eli öljypohja kainaloon ja ammattilaisten pakeille, säästyy monelta murheelta ja tuleepahan sitten tsekattua muitakin osia vähän tarkemmin, tässä on talvi aikaa.
Juu totta turiset...intoa on enemmän kuin taitoa  
cool.gif
Toisaalta olen sen verran jästipää että (yleensä) haluan kokeilla ja (yleensä) ne kokeilut myös onnistuu...tosin nythän voi tulla poikkeus. Eihän uskois että olen kerran myös onnistuneesti säätänyt prätkän venttiilit (tosin edellisessä pyörässäni GSXF:ssä jossa se lienee helpoimmasta päästä) pelkästään hyvien ohjeiden pohjalta (konetuntemusta kun ei niinkään ole)
thumbs-up.gif

No, jotkut kutsuu sitä typeryydeksi ja pihiydeksi mutta no...eipä tuo mua haittaa. Testaan nyt kuitenkin tuon itsekiertyvän systeemin ja raportoin miten kävi  
wink.gif

Saa enemmän osaavat kaverit irrottaa öljypohjan...mulla ei käytännösäs ole siihen edes mahdollisuuksia kun pitäisi tuolla ulkona pihalla se tehdä.

Olen kyllä katfat sun kanssa samoilla linjoilla, niin paljon kuin pystyy ja uskaltaa itse tehdä, niin tehdään. Jos saan antaa pikku vinkin? Mulla on tilat ja työkalut pihaa paremmalla tasolla. Tullut tehtyä kaikennäköistä tässä 15 v. aikana, joo 10 vuotiaana oli eka mopon moottori auki ekat kierteet rikki  
tounge.gif

Tuossa itsekierteyttävässä tulpassa on vain se vika, tietenkin sitä näkemättä kommentoin, että sen suoraan saaminen voi olla vaikeaa. Sen lisäksi kuinka laaduks sen kierteyttävä osa on?
Kunnollisella kierretapilla ja "k-raudan boschin tosihyvällä" kierretapillakin on huima ero aikuisten maailmassa, puhumattakaan tuon kokoluokan kierteistä! Lähinnä nyt vihjaan että tuloksena on häkkiväkkiä murtunut öljypohja kun rannemomentti vetää pienen nahin väkisin jotta homma jatkuisi.
Sitten ei olekaan enää halpaa.

Tietona, jonka autokorjaamoalan ammattilaiset, ainakin fiat ja alfa puolella pitäisi tietää, on että irtokierteillä ei proppuja korjailla. Jatkuva öljykylpy ja korkeataajuuksinen tärinä kun irrottelee kuulemma nuo, tapauksesta riippuen ulos proppua avatessa, tai sisään roppua kiristäessä!!! Tästä syystä kaikki korkanneet öljypohjat menevät koneistamolle.

Ja vaikka tuo onnistuisikin, niin en luottaisi tuon propun uudelleenavaus/kiristykseen.

Näin vain ajatellen, jotain kun olen oppinut vihdoin jättämään muidenkin kiusaksi, muuten iso käsi kaikille jotka haluavat tehä itse  
062802jumpie_prv.gif

Edit:jäi vinkki nyt tuonne rivien väliin
tounge.gif

no ei nyt pitäs olla kummonen homma pohjan irroitus jos kerta ventiilien säätökin on onnistunut?

peruspessimistinä ei vain jaksa uskoa et kyykimällä ulkona mopon alle marraskuussa tuo kierteytys onnistuu.

peruspessimistinä ei vain jaksa uskoa et kyykimällä ulkona mopon alle marraskuussa tuo kierteytys onnistuu.
onhan noita remontteja taivasalla tehty 30 asteen pakkasessakin iät ajat.
tounge.gif

asenteesta se on hyvin pitkälti kiinni... mut muuten olen samoilla linjoilla.

mut, mieluummin laittaisin jonkun jo ehdotetun "patentin" tuohon ja veisin seuraavan huollon yhteydessä pajalle, kuin tekisin suurempaa tuhoa sen takia ettei ole paikkaa/taitoa/työkaluja tehdä homma kunnolla.

jos koskaan ei mitään itse tee, ei voi myöskään oppia
smile_org.gif

Ja sitten meitä suomalaisia pidetään ujoina, hiljaisina ja syrjäänvetäytyvinä.
sad_orig.gif
...............vaikeaa uskoa, kun yhdestä sileeksi väännetystä kierteestäkin saadaan juttua vaikka kuinka
biggrin.gif

Loppuvetona voisit siis yrittää tehdä ne kierteet itse, jos menee vituiks, niin sitten vasta irti ja pajalle.

smile_org.gif
jeps niskasta kii vaan itteensä, öljypohja pois ja uudet kierteet, ja se on siinä.

itekin avasin yläkerran 90-luvun lopulla 750Z:sta, hion venttiilit, hoonasin pytyt ja vaihdoin männän- sekä öljyrenkaat, haynesin workshop manual kädessä... ei ollut nettejä silloin, ja hyvin onnistu  
062802moto_prv.gif

olis muuten vielä tallella se Kawan 750 Air-cooled Fours Manual 1980-1991 jos joku tarvitsee

Jos kierteitä on vähänkin sen verran että proppu pysyy siellä öljypohjassa, oon joskus vaan laittanut loctiten sinisellä silicontiivisteellä, hyvin on pysynyt öljyt sen jälkeen

smile_org.gif
jeps niskasta kii vaan itteensä, öljypohja pois ja uudet kierteet, ja se on siinä.
Ei se öljypohjankaan irrottaminen ole yksinkertaista, ja sen saaminen tiiviiksi tarttee sitten uudet tiivisteet, o-renkaat, silikonia,... eikä sekään takaa että siitä uudesta kierteestä tulee hyvä. Pahimmillaan vuotaa sitten sekä öljypohja että proppu
tounge.gif

Helpointa on nyt vaan käyttää +1mm ylikoon proppua, joko sitä itsekierteyttävää tai kierretappia. Itte kävisin sen bilteman korjaussarjan, siinä on tappi ja proput ja tiivisteet. Jos ei itse ole koskaan kierteitä tehnyt niin pyytää jonkun kokeneemman jeesaamaan.

No niin, testit tehty...tämän pultin pyöräytin paikoilleen ja kait sinne kierteet tuli kun kiinni tuntuis pysyvän http://www.nippelit.fi/1st....howprod

Kuten neuvot oli niin pyöräytin aina vähän tiukemmalle ja sitten takas...välillä putsasin pultin mutta eipä tuossa näkynyt alumiinijämää, mitä nyt hiukan harmaaksi paperin värjäsi joten jotain pientä irtosi. Sitten hiukan lorauttelin delvaccia varmuuden vuoksi läpi vaikka ei sieltä tosiaan näyttänyt irtoavan mitään kummempaa alumiinitöhkää.

Täytyy myöntää että ei se pultti aivan 100% suoraan pintaa vasten tullut mutta ilmeisesti tarpeeksi suoraan koska tuntuu pitävän öljyt sisällä. Väkisellä väänsi (ilmeisesti ne vanhat kierteet) pulttia vähän vinoon joten eipä siitä ihan täydellistä tullut...mutta pultin mukana ollut paksu kupariprikka tuntui hoitavan loput.

Kiitoks toks toksia vaan kaikille, erityisesti timo1:lle tuosta ylikoon propusta. Toivotaan että tämä patenttiratkaisu toimii myös pitkällä aikavälillä...viil sii niinku me kielimiehet sanotaan  
biggrin.gif

thänk juu .org
bowdown.gif

Back