• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

zx9r eturatas ei irtoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiippis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkä ongelmana on etten saa eturatasta auki...
nixweiss.gif

Jollain jotain vinkkiä millä lähtis?
Pyörä on vuosimallia ´99 eli c2..
Se lukitus prikka hässäkkä on suoristettu ja koitettu kammeta mutteria auki, tuloksetta
sad_orig.gif

Pulttipyssyllä mutterit aukeaa...
Jokseenkin näin... Ainut "oikea" tapa, kohta tänne tulee joku neuvomaan jotta pattinki vanteen ja haarukan väliin ja kunnon vääntö/repäisy. Jos vanne menee pilalle/rikki tai tulee jälkiä y.m. sanomista niin en sitten neuvonut niin tekemään vaikka itselle toimi
biggrin.gif

Aika monien järein vääntötyökalu on se about 25cm pitkä pakin suurin räikkä. Se on vähän käpynen laite avaamiseen. Pulttipyssy on hieno vekotin, mutta se tarvitsee jotain käyttövoimaa. Minulla on autokatospelleilyihin Bilteman noin puolen metrin vääntövarsi, johon toki sitten sopiva jatkovarsi ja hylsyt vähän joka paikkaan. Molemmista pyöristä on mutteri lähtenyt nätisti irti ihan niin, että laittaa pyörän vapaalle, menee istumaan päälle ja polkaiseen takajarrun tiukasti pohjaan. Sitten vain napakoita nykäisyjä oikeaan suuntaan, niin ennemmin on mutteri lähtenyt pyörimään kuin pyörä ampaissut eteenpäin. Ylämäki ei toki haittaa ollenkaan.

Tuo riittävän pitkä väännin on ollut oivallinen apuri niin akselin mutterien irroituksessa kuin auton renkaanvaihdossakin.

Eli otetaas nyt ihan tähän vielä se suunta että varmasti menee oikeaan suuntaan?
biggrin.gif
myötä vaiko vastapäivään?

Joo eli kokeiltu nyt pulttipyssyllä mut eipä taho lähteä silti  
mad.gif
Niin jollain parinkympin pyssyllä ja satasen kompuralla ei varmaan lähdekään... kunnon laitteilla lähtee. No lämpöä sitten mutteriin varovasti ja irroitusöljyä ja se metrinen varsi voimahylsyyn.

Tai toimiskohan tollanen: Biltema "Iskuavain hihnapyöriä varten. Kiinni juuttuneiden pulttien tai mutterien irrottamiseen
esimerkiksi hihna- tai vauhtipyöristä. Jopa 800 Nm.
Pituus: 550 mm. 1/2":n nelikulmakiinnitys. "

19-1399_l.jpg

ongelma on tosiaan siinä että jos on 1/2 väännin pitkällä varella, niin se vääntimen varsi taipuu. Eli pitää ottaa 3/4 tuuman väännin ja siihen vielä tarvittaessa lisäpituutta vahvalla putken pätkällä. Nimin auton vetoakselin napamutteria tullut availtua.

^Toi iskuavain näyttää hyvältä, mä voin tulla lyömään lekalla, jos sä pidät kiinni!
tounge.gif

Sen saa yksinkin auki kun menee istuun väärinpäin satulaan ja vasemmalla jalalla painaa jarrua ja vääntää räikällä ylöspäin.. näin itse sain irti. Nyt on 15 eturatas paikallaan.

Itsellä oli sama homma. Aukesi kun lämmitti(kunnolla) pikkukosanilla. Tähtää sitä lämpöö siihen mutteriin. Kunnon jatkovarsi ja joku seisoo jarrun päällä. Kovassa oli mutta kunnon napsauksen kera aukesi.

ite laitoin 2x4" lakun takahaarukan ja renkaan puolienväliin 12:arrässä ni lähti nätisti irti ilman et vanne ois menny kieroksi kuten toiset varmaan sanoo käyvän :/ mu mielest vantees on jotain vikaa jo valmiiksi jos semmosesta menee kieroksi
biggrin.gif

ongelma on tosiaan siinä että jos on 1/2 väännin pitkällä varella, niin se vääntimen varsi taipuu. Eli pitää ottaa 3/4 tuuman väännin ja siihen vielä tarvittaessa lisäpituutta vahvalla putken pätkällä.
Joo ei varmasti haitaksi ole tuo karan koon suurentaminen. Jatkoa tässä työssä ei tosiaan tarvi ainakaan minulla. Hondassa käytin sellaista vajaan 10cm syvyistä hylsyä, mutta Yamahan 32mm on itsessään jo niin kookas, että normaali hylsyn päähän saa suoraan nivelen. Väännin on siis minulla tämä: 1/2" & 460mm by Biltema

Heh... mulla ei irtoo 12R:ssä tuo eturatas.

On kokeiltu pulttipyssyä ja pari metristä jatkovartta ja haettu naapuriverstaan ukot apuun. Ei aukee, pitää löytää joku korjaamo jossa on tarpeeksi iso pyssy tuohon hommaan.

Millään bilteman pyssyillä ei kannata edes yrittää. Ja jos kuumentaa niin varovasti että ei paistu stefat.

Mul oli joskus kans vastaavassa ysipärrässä niin jumissa, et aukes vasta n. kaksmetrisellä vipuvarrella. Ei auttanut lämmittämiset, eikä muutkaan konstit.

Se on uskomattoman tiukassa.
Yleensä vaatii 2 ukkoa, toinen huolehtii moposta ja toinen vääntää piiiitkällä varrella.
Ja homma ratkee uskomattomalla pamauksella.
Säikähdyksen jälkeen helpotus...

ongelma on tosiaan siinä että jos on 1/2 väännin pitkällä varella, niin se vääntimen varsi taipuu. Eli pitää ottaa 3/4 tuuman väännin ja siihen vielä tarvittaessa lisäpituutta vahvalla putken pätkällä.
Joo ei varmasti haitaksi ole tuo karan koon suurentaminen. Jatkoa tässä työssä ei tosiaan tarvi ainakaan minulla. Hondassa käytin sellaista vajaan 10cm syvyistä hylsyä, mutta Yamahan 32mm on itsessään jo niin kookas, että normaali hylsyn päähän saa suoraan nivelen. Väännin on siis minulla tämä: 1/2" & 460mm by Biltema
Minun suosikkini! Tuohon sitten voimahylsysarjan adapteri 3/4 -> 1/2 niin tuo ei varmasti taivu vaikka hypit sen päällä  
smile_org.gif

Pulttipyssyillä lähtee varmasti... Jos ei, niin silloin ei kone saa riittävästi ilmaa..

Laitoin omaani edellisellä kerralla Loctiten 270:stä varmistukseksi.. eikä se ollut mitenkään jumiutunut kiinni..

Käsitykset siitä että onko joku paikka juminut kiinni, vaihtelee hyvin paljon avaajan mukaan..
biggrin.gif

pulttipyssystä ei kokemuksia,mut 2x4 vanteen väliin ja 2m jatkovarsi laaturäikkään eiku hyppimään päälle (aina on lähteny)
melko pamaus siitä lähtee ku meni 2x2 poikki ni isompaa koolinkia vaan
wink.gif

Back