• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitti. Nuo olikin jo luettuna. Lähinnä askarruttaa se, että mitä tapahtuu jos irroitan 9r:stä tuon öljypohjan. Tippuuko tavaraa syliin vai lähteekö siististi pelkkä alaosa irti?

clansman sanoi:
Kiitti. Nuo olikin jo luettuna. Lähinnä askarruttaa se, että mitä tapahtuu jos irroitan 9r:stä tuon öljypohjan. Tippuuko tavaraa syliin vai lähteekö siististi pelkkä alaosa irti?

kokeile kahdella prikalla tai putkiteippiä kierros propun ympärille !

clansman sanoi:
Kaksi prikkaa olenkin jo laittanut. Isä kanssa ehdotteli putkiteippiä. Voisihan sitä kokeilla.

Mitenkäs Helicoil ? Voi itse laittaa, tai sitten soitella johonkin korjaamoon, joskos ne laittais.
Siitä on ollut keskustelua ennenkin http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/223895-Öljypohjaan-propulle-uudet-kierteet

Ja mikäs tuo Bilteman sytytystulpan kosjaussarja on, jos sillä pystyisi myös korjaamaan ??
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/L...ystulppareian-kierteiden-uudistussarja-18128/

Kävin tuossa koeajamassa '99 9r:ää, ja mukavalta peliltä tuntui, pitäisiköhän jopa hankkia omaksi...?

Mutta, pari kertaa ilmaantui välivapaa, taisi olla 2-3 välissä ja 5-6 välissä. Saattoi olla kyllä 4-5 välissäkin, enpä tainnut laskuissa niin pysyä mukana. Joka tapauksessa pienemmällä vaihteella tapaus tuli ylöspäin vaihtaessa, isommalla alaspäin vaihtaessa.
Onko vaiva ko. mallissa kovinkin yleinen? Taikka sitten kallis? Vai onko mitä luultavimmin syypää sarvissa kiinni, eikä älyä käyttää vaihteita riittävän määrätietoisesti?
Muutoin vaihteisto pelasi ihan äänettömästi ja sujuvasti ilman voimankäyttöä, siksi epäilenkin vahvasti itseäni ilmiön aiheuttajaksi.... :tyhmäminä:

Mutta, mutuilua, tietoa ja neuvoja otetaan ilolla vastaan! Kiitokset jo etukäteen. :jippikaijee:

edit: pyörällä oli 39000 km mittarissa.

Elikkäs iskareiden säädöistä '03 F2 malliin.

Tehtaan jäljiltä ovat säädöt ja liian pehmeiltä tuntuvat. Voimakkaassa jarrutuksessa takapyörä tuppaa irtoamaan ja kurviin mentäessä/lähtiessä välistä tuntuu vähän nuljuvan.

Olen yrittänyt etsiä f2 malliin eri setuppeja, mutta turhaan, vanhempiin löytyykin roppakaupalla.
Missäs säädöissä muiden f2 omistajien jousitukset on ?? Olis bueno saada jotakin base-linejä mistä kokeilla se omiin pakaroihin sopivin ja siitä sitten hienosäätää.

Itse olen tämmöinen hauras ja heiveröinen ~90kg pään kanssa, jolla tosiaan on liian löysä niin etu- kuin takapääkin.

ps.
Olisi mukava jos jonkinlaista listaa saisi kerättyä, ettei kaikkien (siellä on muitakin ihmisiä kuin minä) tarvitse tehdä tämmöisiä idioottimaisia kyselyitä.

-miq sanoi:
Kävin tuossa koeajamassa '99 9r:ää, ja mukavalta peliltä tuntui, pitäisiköhän jopa hankkia omaksi...?

Mutta, pari kertaa ilmaantui välivapaa, taisi olla 2-3 välissä ja 5-6 välissä. Saattoi olla kyllä 4-5 välissäkin, enpä tainnut laskuissa niin pysyä mukana. Joka tapauksessa pienemmällä vaihteella tapaus tuli ylöspäin vaihtaessa, isommalla alaspäin vaihtaessa.
Onko vaiva ko. mallissa kovinkin yleinen? Taikka sitten kallis? Vai onko mitä luultavimmin syypää sarvissa kiinni, eikä älyä käyttää vaihteita riittävän määrätietoisesti?
Muutoin vaihteisto pelasi ihan äänettömästi ja sujuvasti ilman voimankäyttöä, siksi epäilenkin vahvasti itseäni ilmiön aiheuttajaksi.... :tyhmäminä:

Mutta, mutuilua, tietoa ja neuvoja otetaan ilolla vastaan! Kiitokset jo etukäteen. :jippikaijee:

edit: pyörällä oli 39000 km mittarissa.

itellä 103tkm mittarissa ja välil tulee välivapaita.. yleensä noita tulee useemmin kun öljyn vaihto lähenee..
nii ja normi kengillä ajellessa tulee monasti ja ajosaapikkaat jalassa ei juuri ikkää joten voimalla vaan nii hyvä tulee :p tuskinpa enää näillä kilsoilla alan säälimäänkää enää

TROIJAS sanoi:
mulla myös tuo F2- malli. itsellä painoa reilut 80 kg..tiedä nyt noista säädöistä. luulisin että ovat tehdasasetuksilla ( itse en ole säätänyt ) hyvin on kaikinpuolin toimineet.

Löysät ovat vakio säädöt.
Tälläiset arvot sain toiselta foorumilta, kun sinne laitoin kyselyä. Ja tämä on F2:n säädöt.

My weigh is 76Kg without gear. Total must be around 80Kg.
I´m street riding now with this setup:
Front:
Preload - 3 lines showing (previously had 4, but fitted a ziptie on the fork, and it was reaching the top, that shouldn´t happen).
Compression - 1 3/8 from full in.
Rebound - 1 1/4 from full in (same as standard).

Rear:
Preload - don´t know how to measure.
Compression - 3 from full in.
Rebound - 3 1/4 from full in (same as standard).

Moi, seuraava 9r:n omistaja ilmoittautuu ja kaipaa heti apua kun lakkasi oikeanpuolen vilkut toimimasta, mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään. Rele on ehjä ja vilkunkytkin putsattu, oikealle kun painaa vilkun niin kaikki valot välähtää, olisiko oikari jossain?
edit: niin ja vm. 99, reilu 40tkm.

edit: Olikin tyylikkäästi oikean takavilkun johto pultattu takakatteen alle joten otti maihin, vilkut toimii taas.:grin:

Viimeksi muokattu:
ArhPos sanoi:
Mutta ei F2 mallin, eikös Skyllä ollut vanhempi ?

screen-capture-10.png

F-mallin vakioasetukset:thumbup:

ArhPos sanoi:
Elikkäs iskareiden säädöistä '03 F2 malliin.

Tehtaan jäljiltä ovat säädöt ja liian pehmeiltä tuntuvat. Voimakkaassa jarrutuksessa takapyörä tuppaa irtoamaan ja kurviin mentäessä/lähtiessä välistä tuntuu vähän nuljuvan.

Olen yrittänyt etsiä f2 malliin eri setuppeja, mutta turhaan, vanhempiin löytyykin roppakaupalla.
Missäs säädöissä muiden f2 omistajien jousitukset on ?? Olis bueno saada jotakin base-linejä mistä kokeilla se omiin pakaroihin sopivin ja siitä sitten hienosäätää.

Itse olen tämmöinen hauras ja heiveröinen ~90kg pään kanssa, jolla tosiaan on liian löysä niin etu- kuin takapääkin.

ps.
Olisi mukava jos jonkinlaista listaa saisi kerättyä, ettei kaikkien (siellä on muitakin ihmisiä kuin minä) tarvitse tehdä tämmöisiä idioottimaisia kyselyitä.

En ole kuin kerran kokeillut F-mallia ja mielikuva on hyvin hatara, mutta epäilisin että pyörässä edelleen sama ylipehmeä jousitus vaivana.

Eli kaikki jouset sais vaihtaa omalle painolle sopiviksi. Varsinkin pehmeä perä otti päähän. Itse korjasin tilannetta vaihtamalla taakse jäykemmän progressiivisen jousen. Eteenkin olisi pitänyt vaihtaa, koska tämmönen 90-100 kg äijä sai jouset pohjaamaan kovemmassa jarrutuksessa, vaikka oli säädetty vaimennukset tiukille.

Dramador sanoi:
Seuraava ongelma, täristää keulaa helvetisti jarruttaessa, uudet palat. Voiko olla kierot levyt?

Syitä voi olla useita tai sitten vain niiden kaikkien summa.

- jarrumännät jumissa
- jarrulevyn niitit jumissa
- kierot levyt

Niittien putsaus on helppoa. Jarru cleaneria niittien väliin ja sit vaan pyörittelet jollakin sopivalla työkalulla niittejä. Ne pitäisi saada pyörimään ihan nätisti.

Tuon ikäisessä pyörässä männät kannattaisi varmaan kiskoa kokonaan ulos ja vaihtaa uudet tiivisteet. Jos revit männät ulos, niin on mahdollista, ettet saa vanhoja tiivisteitä enään edes paikoilleen, jos ne ovat alkuperäiset.

Levyjen kierouden saisi parhaiten mitattua nostamalla etupyörän pukille ja käyttämällä mittakelloa jarrulevyihin.

Dramador sanoi:
Kiitos, täytyy tutkia.

Teoriassa kun irroitat jarrulevyjen suojapellin satulasta ja kurkit valon kanssa mäntiä, niin sun pitäisi nähdä jarrua painaessa ja vapautuessa kuinka männät työntyvät ulos ja vetäytyy aavistuksen sisään (<1mm). Jos männät eivät vetäydy hitusen taaksepäin, ne ovat jumissa ja aiheuttavat levyjen kuumenemista ja tärinää.

Mäntien toimintaa voi yrittää myös testata irroittamalla satulan ja palat paikoiltaan ja tunkemalla aina kahden mäntäparin väliin sopivat puulistat tms. ja testaamalla aina yhden mäntäparin toimintaa kerrallaan. Pöytäsirkkeli auttaa sopivien listojen tekemiseen:thumbup: Älä sitten työnnä mäntiä ulos kun ne ovat vapaana:p

Viimeksi muokattu:
Kun sai jarrut korjattua niin vaihteiden vuoro v****illa, kolmosella kun kääntää kahvaa niin nykäsee mukavasti, ei kuitenkaan vapaalle heitä, onko se mukava 1000-1500€ remontti? Öljyn vaihtoa meinasin kokeilla ensinmäisenä.

clansman sanoi:
Aaargh kierteet meni öljypropulta. Proppu ei kiristy tarpeeksi. Millainen operaatio tuo öljypohjan irroitus on? Eikai tässä muuta mahdollisuutta ole kuin alakerta irti ja koneistamolle. Kyseessä siis 9r vuosimallia -94.

Mulle kävi samanlailla ja otin sen vaan poies. Ns kuskinpuolelta irrottaa pultit siitä rungonjäykistin raudasta että pystyy hivenen vääntää ja sitten äänenvaimennin irroittaa kiinnikkeestä niin mahtuu tulee sieltä ja siellä on selllainen iso suodatin joka tulee mukana pois. Hitsattiin pohja tigillä ja uudet jengat niin pelittää hienosti.

Back