Tulihan tuota pärrää ulkoilutettua radalla jonkin verran... Aavistuksen kankea ja raskas, mutta kun kuski oppii viemään pyörää eikä toisinpäin, kuten alussaKäyttäkös muuten kukaan täältä 9R kuskeista pärrää radalla? Itellä ois tarkotus lähteä tossa kesä-heinäkuun tienoilla rata-ajokursseille.. Ensiviikolla on etuiskari huolto ja siinä samassa säädätän alustan kohilleen.. Millasena pärränä ootte kokenu radalla?
Pyörä kyllä taittuu radalle, kun sen säätää hyvin. Itse nostin perää laittamalla prikkoja takaiskarin päälle ja keulaa laskin nostamalla keulaputkia ylöspäin 3-4 mm.
Jos on kunnon renkaat ja nostaa jalkatappeja, niin pitoa piisaa niin paljon että moottorinposken voi käyttää kantatessa maassa nimin kokemusta on.
Väittäisin että kun E tai F mallissa on kaikki palikat hyvin kohdillaan ja käyttää slicksejä, niin ahvenistolla Esim pääse liki 1:30 aikaan. Omani oli 5Hz GPS:llä mitattuna 1:33.5. Optimiaika olisi ollut 1:32.1 ja mielestäni ajosuoritteessani olisi ollut vielä huomattavasti parannettavaa. Itse en käyttänyt slicksejä, enkä rengaslämppäreitä. Rengas lämppäreiden avulla olisi saanut enempi nopeita kierroksia ja sitä kautta myös enemmän mahdollisuuksia onnistumisiin.
Myös kuskin paino vaikuttaa pyörän käytökseen radalla. Itse kun olen kevyt 100 kg äijä, niin vakiojouset ovat syvältä. Takajousi on aivan liian lötkö. Vaihdoin tilalle progressiivisen jousen, joka olisi itseasiassa saanut olla vieläkin jäykempikin. Eteenkin olisisi PITÄNYT vaihtaa jäykemmät jouset. Ysin iskarit ovat siitä kurjat, ettei niissä ole erikseen nopeita ja hitaita vaimennuksia. Eli kun tämä satakilonen jössikkä vetää liinat kiinni pääsuoran lopussa, niin etupumput on kasassa välittömästi. Tämä taas tarkoittaa sitä että ohjauskulma jyrkenee valtavasti lisää ja jos on epätasaista (kuten ahvenistolla) niin pyörästä tulee aivan holtiton. Ohjausiskari voisi auttaa siinä tapauksessa merkittävästi. Itse laitoin keulaan aavistuksen jäykemmät öljyt ja ne tuntuivat minusta paremmilta.
Noin lähtökohtaisesti suosittelisin seuraavat toimenpiteet, varsinkin kun on tarkoitus huoltaa etuiskarit:
-Jäykemmät etujouset
-Selkeästi jäykempi takajousi, kenties progressiivinen?
-keulan lasku
-perän nosto
-iskareiden ja jousien esijännityksen säätö
-jalkatappien nosto esim adapteripaloilla
-kaasukahvan vaihto pikakaasuun
-pehmeät katurenkaat alle
-Ahvenistolle ainakin saa laittaa tiheemmät välitykset (itsellä oli +2 taakse (tämä setuppi muuten lyhentää akseliväliä, tosin en tiedä onnistuuko uusilla vakioketjuilla, voi olla että uusien ketjujen mitta ei riitä, vanhoilla riitti)
-suosittelen rengaslämppäreiden hankkimista
-opettele heti alussa laittamaan oikeat rengaspaineet radalle
-Kun olet opetellu riittävästi rataajoa, niin suosittelen ottaan käyttöön xrac-jarrupalat.(alussa niillä ei saa muuta kuin vahinkoa aikaiseksi
Lähtökohta on se että pyörän pitää taittua kuin itekseen, jos se on säädetty hyvin rataajoon