• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käyttäkös muuten kukaan täältä 9R kuskeista pärrää radalla? Itellä ois tarkotus lähteä tossa kesä-heinäkuun tienoilla rata-ajokursseille.. Ensiviikolla on etuiskari huolto ja siinä samassa säädätän alustan kohilleen.. Millasena pärränä ootte kokenu radalla?
Tulihan tuota pärrää ulkoilutettua radalla jonkin verran... Aavistuksen kankea ja raskas, mutta kun kuski oppii viemään pyörää eikä toisinpäin, kuten alussa
wink.gif

Pyörä kyllä taittuu radalle, kun sen säätää hyvin. Itse nostin perää laittamalla prikkoja takaiskarin päälle ja keulaa laskin nostamalla keulaputkia ylöspäin 3-4 mm.

Jos on kunnon renkaat ja nostaa jalkatappeja, niin pitoa piisaa niin paljon että moottorinposken voi käyttää kantatessa maassa nimin kokemusta on.

Väittäisin että kun E tai F mallissa on kaikki palikat hyvin kohdillaan ja käyttää slicksejä, niin ahvenistolla Esim pääse liki 1:30 aikaan. Omani oli 5Hz GPS:llä mitattuna  1:33.5. Optimiaika olisi ollut 1:32.1 ja mielestäni ajosuoritteessani olisi ollut vielä huomattavasti parannettavaa. Itse en käyttänyt slicksejä, enkä rengaslämppäreitä. Rengas lämppäreiden avulla olisi saanut enempi nopeita kierroksia ja sitä kautta myös enemmän mahdollisuuksia onnistumisiin.

Myös kuskin paino vaikuttaa pyörän käytökseen radalla. Itse kun olen kevyt 100 kg äijä, niin vakiojouset ovat syvältä. Takajousi on aivan liian lötkö. Vaihdoin tilalle progressiivisen jousen, joka olisi itseasiassa saanut olla vieläkin jäykempikin. Eteenkin olisisi PITÄNYT vaihtaa jäykemmät jouset. Ysin iskarit ovat siitä kurjat, ettei niissä ole erikseen nopeita ja hitaita vaimennuksia. Eli kun tämä satakilonen jössikkä vetää liinat kiinni pääsuoran lopussa, niin etupumput on kasassa välittömästi. Tämä taas tarkoittaa sitä että ohjauskulma jyrkenee valtavasti lisää ja jos on epätasaista (kuten ahvenistolla) niin pyörästä tulee aivan holtiton. Ohjausiskari voisi auttaa siinä tapauksessa merkittävästi. Itse laitoin keulaan aavistuksen jäykemmät öljyt ja ne tuntuivat minusta paremmilta.

Noin lähtökohtaisesti suosittelisin seuraavat toimenpiteet, varsinkin kun on tarkoitus huoltaa etuiskarit:

-Jäykemmät etujouset
-Selkeästi jäykempi takajousi, kenties progressiivinen?
-keulan lasku
-perän nosto
-iskareiden  ja jousien esijännityksen säätö
-jalkatappien nosto esim adapteripaloilla
-kaasukahvan vaihto pikakaasuun
-pehmeät katurenkaat alle
-Ahvenistolle ainakin saa laittaa tiheemmät välitykset (itsellä oli +2 taakse (tämä setuppi muuten lyhentää akseliväliä, tosin en tiedä onnistuuko uusilla vakioketjuilla, voi olla että uusien ketjujen mitta ei riitä, vanhoilla riitti)
-suosittelen rengaslämppäreiden hankkimista
-opettele heti alussa laittamaan oikeat rengaspaineet radalle
-Kun olet opetellu riittävästi rataajoa, niin suosittelen ottaan käyttöön xrac-jarrupalat.(alussa niillä ei saa muuta kuin vahinkoa aikaiseksi ;)

Lähtökohta on se että pyörän pitää taittua kuin itekseen, jos se on säädetty hyvin rataajoon
smile_org.gif

Käyttäkös muuten kukaan täältä 9R kuskeista pärrää radalla? Itellä ois tarkotus lähteä tossa kesä-heinäkuun tienoilla rata-ajokursseille.. Ensiviikolla on etuiskari huolto ja siinä samassa säädätän alustan kohilleen.. Millasena pärränä ootte kokenu radalla?
Tulihan tuota pärrää ulkoilutettua radalla jonkin verran... Aavistuksen kankea ja raskas, mutta kun kuski oppii viemään pyörää eikä toisinpäin, kuten alussa
wink.gif

Pyörä kyllä taittuu radalle, kun sen säätää hyvin. Itse nostin perää laittamalla prikkoja takaiskarin päälle ja keulaa laskin nostamalla keulaputkia ylöspäin 3-4 mm.

Jos on kunnon renkaat ja nostaa jalkatappeja, niin pitoa piisaa niin paljon että moottorinposken voi käyttää kantatessa maassa nimin kokemusta on.

Väittäisin että kun E tai F mallissa on kaikki palikat hyvin kohdillaan ja käyttää slicksejä, niin ahvenistolla Esim pääse liki 1:30 aikaan. Omani oli 5Hz GPS:llä mitattuna  1:33.5. Optimiaika olisi ollut 1:32.1 ja mielestäni ajosuoritteessani olisi ollut vielä huomattavasti parannettavaa. Itse en käyttänyt slicksejä, enkä rengaslämppäreitä. Rengas lämppäreiden avulla olisi saanut enempi nopeita kierroksia ja sitä kautta myös enemmän mahdollisuuksia onnistumisiin.

Myös kuskin paino vaikuttaa pyörän käytökseen radalla. Itse kun olen kevyt 100 kg äijä, niin vakiojouset ovat syvältä. Takajousi on aivan liian lötkö. Vaihdoin tilalle progressiivisen jousen, joka olisi itseasiassa saanut olla vieläkin jäykempikin. Eteenkin olisisi PITÄNYT vaihtaa jäykemmät jouset. Ysin iskarit ovat siitä kurjat, ettei niissä ole erikseen nopeita ja hitaita vaimennuksia. Eli kun tämä satakilonen jössikkä vetää liinat kiinni pääsuoran lopussa, niin etupumput on kasassa välittömästi. Tämä taas tarkoittaa sitä että ohjauskulma jyrkenee valtavasti lisää ja jos on epätasaista (kuten ahvenistolla) niin pyörästä tulee aivan holtiton. Ohjausiskari voisi auttaa siinä tapauksessa merkittävästi. Itse laitoin keulaan aavistuksen jäykemmät öljyt ja ne tuntuivat minusta paremmilta.

Noin lähtökohtaisesti suosittelisin seuraavat toimenpiteet, varsinkin kun on tarkoitus huoltaa etuiskarit:

-Jäykemmät etujouset
-Selkeästi jäykempi takajousi, kenties progressiivinen?
-keulan lasku
-perän nosto
-iskareiden  ja jousien esijännityksen säätö
-jalkatappien nosto esim adapteripaloilla
-kaasukahvan vaihto pikakaasuun
-pehmeät katurenkaat alle
-Ahvenistolle ainakin saa laittaa tiheemmät välitykset (itsellä oli +2 taakse (tämä setuppi muuten lyhentää akseliväliä, tosin en tiedä onnistuuko uusilla vakioketjuilla, voi olla että uusien ketjujen mitta ei riitä, vanhoilla riitti)
-suosittelen rengaslämppäreiden hankkimista
-opettele heti alussa laittamaan oikeat rengaspaineet radalle
-Kun olet opetellu riittävästi rataajoa, niin suosittelen ottaan käyttöön xrac-jarrupalat.(alussa niillä ei saa muuta kuin vahinkoa aikaiseksi ;)

Lähtökohta on se että pyörän pitää taittua kuin itekseen, jos se on säädetty hyvin rataajoon
smile_org.gif
Mjoo, taitaa aluksi riittää minulle toi pyörän säätö, alottelija olen niin vauhdit ei ole hirveän kovia vielä. Jalktappien nostamisesta en oikein tiedä, kun saattaa minulle aika ahdas ajoasento tulla. Mutta tuo jousituksen säätö oli kyllä mukava kuulla. Nyt osaan suunnilleen kertoa paikalliselle huoltajalle mitä haen pyörästä. Itsekkin olen siinä about 100kg paikkailla.

Ajoajat ei niin tärkeitä minulle vielä ole, kunhan pääsen sisälle itse ajotekniikaan kunnolla. Alan hommata sitä mukaa lisävarusteita kun alkaa suju ajo suhteellisen hyvin, mm rengaslämppärit, slicsejä yms. Opiskelija kun vielä olen niin rahat ei ihan kaikkeen riitä.
biggrin.gif

Onko muuten millanen pyörä ajaa sitten ihan siviilissä tuollaisilla asetuksilla?

Tässä nyt varmaankin tulossa 98/99 tai 01 9R.
Hintaeroa melkein samoilla kilometreillä sellanen 1000-1500€.

Onko tuossa vm-01 mitään niin huimastyi parempaa, että kannattaisi tuo ylimääräinen investointi tehdä vai onko erot vaan marginaalisia ja kosmeettisia (etukate) ??

Tässä nyt varmaankin tulossa 98/99 tai 01 9R.
Hintaeroa melkein samoilla kilometreillä sellanen 1000-1500€.

Onko tuossa vm-01 mitään niin huimastyi parempaa, että kannattaisi tuo ylimääräinen investointi tehdä vai onko erot vaan marginaalisia ja kosmeettisia (etukate) ??
C-mallista on saatu tosihyviä lukemia säädettynä ulos kun on laitettu slipari, vapaavirtaussuodin ja suutinsatsi. Pärjää varmasti e-mallille tehoissa. Muuten en pyörästä osaa sanoa onko mitään, kun en ole ajanut.

Jos haluaa uudempaa, niin silloin mielestäni kannattaa hankkia suoraan F-malli. Se on oikeasti hitusen parempi keskialueelta, kuin e-malli ja slipari + suutinsatsiyhdistelmällä on varmasti hyvä peli. F-malllin merkittävin muutos e-malliin nähden on muuttuneet kaasarit. Paremmuudesta en sinänsä osaa sanoa muuta kuin, että vaikuttaisi käyrien perusteella olevan tehokkaampi keskialueella kuin se e-malli.

No tää mun e- malli tuntuu yhdeltä juhlalta edellisen cb500s:n jälkeen.
Veto alkaa kolmen tonnin tietämiltä ja menee kiitettävällä kiireellä sinne, missä tarvitaan seuraavaa pykälää.

Tosin mä ajan yksin ja koitan opetella ajamaan.
Tuntui huollon jälkeen että herkkyys olisi vielä lisääntynyt.

Hiekkatiekokemuksia sen verran, että tosi kranttu rengaspaineille - ajoin alkuun liian pienillä paineilla ja hyvin meni hiekkatietä mutta nostettuani paineet kohdilleen, alkoi kuvioiden tekeminen...

Veto alkaa kolmen tonnin tietämiltä ja menee kiitettävällä kiireellä sinne, missä tarvitaan seuraavaa pykälää.
Kumma juttu, mun ex e-ysissä alkoi veto vasta kuuden tontun jälkeen ja loppui yhdeksän tontun jälkeen  
wink.gif

Ps. ysiä ei ole tehty hiekka teille, mulle tuli maksaan yks hiekkatiepätkän jälkeinen remontti 3200€  
cool.gif

Toi sun CB500S oli taas kuin luotu huonommille teillekin  
smile_org.gif

Avaintekijä on rengasleveys...

Onkos kellää ysissä kiinni takalaukkutelinettä laukkuineen? Jos on niin vaikuttaako ajossa mitenkään?
Ite asentelin telineet ja laukun (v46 monokey) mutten oo vielä ehtiny koittaa.
Tarkotus ei oo tuota tuossa jatkuvasti kiinni pitää mut reissun päällä loistava.

Onkos kellää ysissä kiinni takalaukkutelinettä laukkuineen? Jos on niin vaikuttaako ajossa mitenkään?
Tarkotus ei oo tuota tuossa jatkuvasti kiinni pitää mut reissun päällä loistava.
Itse itseäni lainaten ja testaten.. ei vaikuta ajossa yhtään!
Kyllä ne rupeaa kuulemma kahden markan vauhdeissa jo vaikuttamaan. Varsinkin kuulemma takaboxi. Tästä syystä matkasporteissa on kuulemma ainoastaan sivulaukut. Tosin nämä asiathan eivät koske suomen nopeuksissa, vaan vasta sitten jos menet käymään saksan autobaanoilla
smile_org.gif

JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

Tuli punamusta vm-01 9R taloon!!!!!!!  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

6 vuotta ilman pyörää ja nyt on Kawasaki, tietysti, taas alla!
smile_org.gif

Reilun tuntuinen myyjä ja käsirahaa vastaan on nyt muutama päivä aikaa tutustua pyörään rauhassa ja sitten taskut tyhjiksi.

Nyt takana 200km ja tuntuu loistopyörältä. Pyörän keveys ja ketteryys yllätti ainakin minut todella positiivisesti.

Kilsoja 34tkm, mikäli mittariin uskomista.

Pyörässä kiinni Akran slipari ja ohjausiskari.
Äänet on sopivan äkäiset ja moottori tuntuu vetävän hyvin ja tasaisesti. 3000-kierroksen kohdalla tuntuu vähän "karhealta", mutta se taitaakin olla ominaisuus tuossa pyörässä.

Toivottavasti ei tule mitään ikäviä ylläreitä eteen ja pyörä kestää...
thumbs-up.gif

Jotenkin pitäisi keksiä vaihtoehto tuolle hirveälle orkkis kilpitelineelle. Näytti vaan olevan se takalokasuoja ja kilpiteline samaa muovinpalaa, joten ehkä hankala modata?  
crazy.gif

Voi tätä onnea...  
inlove.gif

Jotta semmosta.. Menipä etupää uusiksi, huollossa selvisi jotta kromi pinnoite iskareiden pumppujen kohdalta on mennyt aaltomaiseksi ja sen takia vasenpuoli rupesi vuotamaan tässä joku aika sitten  ja kuulemma myös oikeapuoli rupeaa vuotamaan koska on yhtäkulunut. Heikkisen huolsi noi nyt tilapaisesti hiomalla parempaan kuntoon pintaa ja laitto uudet öljyt ja stefat pumppuihin, pari viikkoa pitäisi noiden kestää kunnes rupeavat vuotamaan taas. Mutta onneksi löyty purkaamolta kunnolliset etuiskarit hintaan 135€ kappale. Alkuperäset ois maksanu 423€ kappale.  
biggrin.gif
 Mutta, ei voi mittään, näitä sattuu. Nyt on myös pyörän takaiskarikin huollettu, paskaset öljyt oli ollu sisällä ja kaasut lähteäny. Ei ihmekkään kun tuntu niin löysältä. Nyt pyörä tuntuu ihan erilaiselta ajaa kun on iskarit kuosissa, ensiviikonloppuun tulee uudet etuiskarit ja sitten lopullinen alustan säätö ja ruveta ratapäiviä varmistelemaan.
buttrock.gif

Ps. Onnea uuden 9R omistamisen johdosta!  
smile_org.gif

Jotenkin pitäisi keksiä vaihtoehto tuolle hirveälle orkkis kilpitelineelle. Näytti vaan olevan se takalokasuoja ja kilpiteline samaa muovinpalaa, joten ehkä hankala modata?  
crazy.gif
Vastaus: peräkate irti ja rautasaha käteen!

Eli leikkaat lapion tälleen irti:

normal_zx9r_lumilapio_j%E4m%E4.jpg

leikailet sopivan palan alumiinipeltiä johon taivutat kuvan mukaisesti kulman (katso tarkkaan lampun alapuolelta).  Kun olet tsekannut että pala istuu hyvin niin maalaat sen. Kiinnitys sitten poppareilla ja sikaliimalla.

normal_zx9r_kilpi_modattu1.jpg

normal_zx_9r_per%E4.jpg

On halpa ja hyvin toimii  
buttrock.gif

btw,Oisko joku wailla zx9r:n -01 (EE/E2) alkuperäistä kokoränniä? Ei kolhuja tms ja nyt kun se on irti se on helppo kiillottaa.

Saa tarjota jos tarttee. Pönttöhän näkyy yllä olevassa kuvassa.

smile_org.gif

Kyllä ne rupeaa kuulemma kahden markan vauhdeissa jo vaikuttamaan. Varsinkin kuulemma takaboxi. Tästä syystä  matkasporteissa  on kuulemma ainoastaan sivulaukut. Tosin nämä asiathan eivät koske suomen nopeuksissa, vaan vasta sitten jos menet käymään saksan autobaanoilla  
smile_org.gif
Juu no senhän sanoo järkiki että kun vauhti kasvaa niin alkaa tulee täryä, mut kyllä tuon vehkeen kanssa on vedetty reippaasti yli kahta markkaa busalla ja nätisti pysy kyydis
smile_org.gif
.

Mutta siis normaalissa motarinopeudessa tuota ei huomannu ollenkaan.

Kyllä ne rupeaa kuulemma kahden markan vauhdeissa jo vaikuttamaan. Varsinkin kuulemma takaboxi. Tästä syystä  matkasporteissa  on kuulemma ainoastaan sivulaukut. Tosin nämä asiathan eivät koske suomen nopeuksissa, vaan vasta sitten jos menet käymään saksan autobaanoilla  
smile_org.gif
Juu no senhän sanoo järkiki että kun vauhti kasvaa niin alkaa tulee täryä, mut kyllä tuon vehkeen kanssa on vedetty reippaasti yli kahta markkaa busalla ja nätisti pysy kyydis
smile_org.gif
.

Mutta siis normaalissa motarinopeudessa tuota ei huomannu ollenkaan.
Joo toki. Muistelen vaan lukeneeni täältä että joillakin on meinannut lähteä ja joillakin on lähtenyt saksanmaalla pyörä lentoon kovissa vauhdeissa. Varmaan riippuneen aika paljon pyörästä ja laukuista.

crazy.gif
Vastaus: peräkate irti ja rautasaha käteen!

On halpa ja hyvin toimii  
buttrock.gif

Itse tein tämmöisen, dremelillä lippa irti ja 2mm alumiinista väänsin tuommoisen kilpi/vilkkutelineen.

Se sitten parilla pultilla kiinni lampun alle ja kilpi kiinni..

^kannattaa muuten laittaa kilvelle taustalevy. Exälläni on kilpi aika huonosti kiinni, voipi lentää vielä lepikkoon
tounge.gif

Aluksi kaikki näytti hyvältä, kilpi ei edes taipunut, mutta n. 16 tkm jälkeen kilpi on aika hyvin lähtenyt murtumaan kiinnityspulttien ympäriltä
smile_org.gif

Rengastuksen uusiminen alkaisi olla ajankohtainen. KO pyörään en ole aikaisemmin renkaita ostanut.

Mahtuuko takana pyörimää 190 leveä kumi ja onko kellään kokemuksia onko leveydellä suurta vaikutusta Kwaakun käytökseen? Kyseessä ei ole kisakuski, vaan 2-3 viikonloppua kesässä radalla viettävä sunnuntai kuski
062802moto_prv.gif

Vakio rengastushan pyörään 120/70 17 etu ja 180/55 17 takana.
Pyörähän on vm.94 zx-9r eli B malli.

Sky -
On pakko ajaa hiekkatietä kun kotoa lähtiessä on n. 6 kilometriä santaränniä ennen kuin pääsee kovemmalle alustalle.
Hyvin tää 9Rkin siinä menee kun muistaa ajaa kieli keskellä suuta.

Sulla on orkkistorvi myydä - onko hintava tapaus?
Mulla on joku Micronin slipari pyörässä paikalla ja vaikka kuinka oon etsinyt, koko putkea ei saa enää mistään
alkuperäinen olis ehkä hyvä olla varalla jos katsastusuhat muuttuu todellisuudeksi.

Ilmoittelet kai - hintahaarukka kiinnostaa kyllä.

Back