• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-12R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sjobbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voi olla että olen itsekin sen verran ouldskuul. Ja mun pyörässä se kaasun kääntö ei ainakaan käy katalysaattorin päälle kun kolistin sen toissa keväänä taivaalle. Hakkasin meisselin ja vasaran kanssa sen atomeiksi ja sitten kaasukahvalla pyyhin pölyt putkesta!

Voisko olla sillä vaikutusta että ajo on pääasiallisesti noin 5km töihin ja takaisin. Nopeus pyörii siinä 40-50 paikkeilla. Eli pitäiskö käydä antamassa hiukan henkeä enemmän säännöllisesti...
mulla on samoin arkiajo samantyyppistä. kyllä se hapen antaminen silloin tällöin tekee kawan koneelle varsinkin hyvää. miksei muillekin. silloin tällöin kuitenkin on hyvä käyttää edes yli puolta kierrosalueesta vähän pitempään, näin karstoittuminen vähenee jonkin verran. muistaa vain nopeusrajoitukset ja pykältää sopivasti, ettei kortti lähde niin helposti. pitemmän reissun jälkeen omakin tusina tuntuu vireämmältä, esim. lapin reissun jälkeen on pollet virkeitä.

Voi olla että olen itsekin sen verran ouldskuul. Ja mun pyörässä se kaasun kääntö ei ainakaan käy katalysaattorin päälle kun kolistin sen toissa keväänä taivaalle. Hakkasin meisselin ja vasaran kanssa sen atomeiksi ja sitten kaasukahvalla pyyhin pölyt putkesta!
näyttää tutulta hommalta. tein aikanaan täsmälleen samanlaisen putkiston ahdistuksen vähentämisen omaan. toki varalta on olemassa originaali putkisto katteineen, jos joskus vaikka tulisi katsastuspakko tjn.

vähän turhaan silloin riivin katin veks, kun kohta kuitenkin ostin täysputkiston, jossa ei kattia ollut tietenkään. on putkia kertynyt ja mikäs siinä.

sanoi:
Mä taas ennen käynnistystä ruuvaan tuota oikealla puolella olevaa tyhjäkäynnin säätöä selvästi enempi päälle. Silloin pysyypi paremmin käynnissä. Milloinkaan en tietystikään silleen että kierrokset paukahtais yli 1500 rpm....

öö, siis käytätkö käsikaasua/"ryyppyä" ja vielä lisäks ruuvailet tyhjäkäyntisäätöä? Ja silti kierrokset pysyy alle 1500, ei taida kaksinen tyhjäkäynti olla sulla lämpimänä
smile_org.gif

Niin ihan vakio pyörä mulla, eli viritykset ei vaikuta.
en käytä tuota ryyppyä ollenkaan käynnistettäessä,vaan pelkkää tyhjäkäynnin säätöä.seokset kyllä ihan kohdillaan,myös lämpimänä,kun on pyörässä fmi:n mittari kiinni.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi käytät tyhjäkäynninsäätöä ryypyn sijasta. Eikös myös ryyppy ainoastaan hieman nostaa tyhjäkäyntikierroksia.

sitä samaa ihmettelen. niin ja kun se ei edes ole ryyppy vaan käsikaasu, joka tekee samaa kuin normaalikin kaasu, nostaa kierroksia ja maltillisesti, eikä tarvitse ruuvata erikseen mitään vaan yhtä vipua vähän liikuttaa edestakaisin.

No eikös se ole ihan kawasaikan dokumentaatiossakin "fast idle" nimellä ?

ts. pikatyhjäkäynti vailla rikastustoimintoa. Eli ihan sama pitääkö motin käynnissä kaasukapulasta vai ko. vivulla.
Paitsi toki että jos vipu piisaa niin voi sörkkiä kypärää tms. päähän.

Kylmärikastus mennee ihan jäähdytysnesteen lämpötiedon perusteella. (Jos ECUlla se on, ihme olis jos ei ole.)

Onko porukka kokeillut kääntää sitä TPS potikkaa ?

Käsittääkseni on aika tyypillistä että tusina menee varsinkin mökäpöntöllä aika laihalle ihan nollilla ja heti kun kaasunasentopotikan arvo alkaa nousta ruisku alkaa antaa lisää soossia. (oireena sahaava tyhjäkäynti).
Hyvin pieni syöttö sitten korostuu kylmällä ja kostealla ilmalla kun kasvanut hapen osapaine laihentaa seosta entisestäänkin.

Kaasussa kuitenkin on joku liikemäärä X (=pieni) jonka aikana soppaa annetaan jonkun kiinteähkön aukioloajan mukaan.

Homman idea olisi se että TPSää käännetään siten että heti kun läpänakseli lähtee täydestä leposasennosta liikkeelle niin arvo muuttu (tai tyhjäkäyntikärjet/idle switch aukeaa, jos on.)

Tokihan toi nolla-alueen rikastus hoituisi commanderillakin mutta ylläkuvattu on halvempaa ;)

Edelleen en jaksa uskoa että startatessa kaasun murjaiseminen tekee katille mitään, ellei pytty nyt ihan lainehdi.

Kennohan on silloin kylmä - ei sinne asti päätynyt bensa mitään pala ja siihen mennessä kuin pakokaasut kuumentavat kennon on kaasuvirta varmaan puhaltanut kennostoon mahd. tiivistyneet pisarat hiton kuuseen.

Nyt menee mopo talvisäilöön. Tänään vaihdoin tulpat, imafiltterit ja öljyt.

Ensiviikolla menee vielä eturengas vaihtoon ja ketjut pitää kiristää. Sitten vaan pesulle ja pressun alle huhtikuulle asti.

Itse kun availee pyörää tällai vähän väliä niin huomaa miten paskaa työtä huoltamot tekee. Tiesin jo että pultteja puuttui Frank Nymanin jäljiltä mutta se että Viaberin jälkeen puuttuu tanko jolla tankkia pidetään ylhäällä vituttaa!

oho. no luulis viaberilta saavan tangon, vaikka postissa lähettäisi, kuten kuuluisi. lisäksi jonkun yllärihyvityksen laittaisi pakettiin, ainakin, jos on pelimies ja luulisi harrin olevan.

Onko kellään työkalua jolla saa etuvanteen irti? Mistä sellaisen voi ostaa järkevään hintaan?

Edit: kuulin huhun että tulppa-avaimen toinen pää olisi juuri oikean kokoinen? Vaikka olisi oikean kokoinen ei se tunnu tarpeeks vankalta siihen hommaan

Olikohan ne 17mm ja 22mm kuusiokolot
valmiita avaimia löytynee mp-kaupoista.
jossain olen nähnyt ~10-15e hintaan.
Itse nuukana miehenä katkaisin oikean kokoisista kuusiotangoista
pätkät. Niitä sitten kääntää hylsyllä. Toimii.
Muttereitakin on joskus hitsattu peräkkäin..

Onko tietoa emäputken-/ohjauslaakeroinnin mitoista? Oli ajatus uusia talvenmittaan laakerointi rullalaakereilla. Välillä vaan tullu semmonen fiilis, että että niissä vois olla ongelma aluillaan.

Eli jos siellä on std.-mitat, niin laakerit löytyy halvalla ja hommaa ei tarvi sen vuoksi pähkäillä.

Jos laakerit on "sumeko-kamaa, hintaan 247€-srj.", niin sitten pitää putsata, rasvata ja tunnustella ensin..

Näytti tuossa manuaalissa, että siellä olis kuulakartiot ensiasennuksena.

Onko tietoa emäputken-/ohjauslaakeroinnin mitoista? Oli ajatus uusia talvenmittaan laakerointi rullalaakereilla. Välillä vaan tullu semmonen fiilis, että että niissä vois olla ongelma aluillaan.

Eli jos siellä on std.-mitat, niin laakerit löytyy halvalla ja hommaa ei tarvi sen vuoksi pähkäillä.

Jos laakerit on "sumeko-kamaa, hintaan 247€-srj.", niin sitten pitää putsata, rasvata ja tunnustella ensin..

Tuolta tilasin omaan 6r:ään laakerit. paketti tuli neljässä päivässä. Näyttäs hinta ainakin olevan jotakin muuta kuin Sumekolla.
<a href="http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ZX12-R-ZX-12R-02-05-Steering-Head-Bearings_W0QQitemZ270278721327QQcmdZViewItem?ha

sh=item270278721327&_trkparms=72%3A1301%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14" target="_blank">http://cgi.ebay.co.uk/Kawasak.....c0.m14</a>

hae vaikka stormilta kartiorullalaakerit tilalle. ovat paljon kestävämmät elleivät ikuiset kuin alkuperäiset kuulalaakerit. eivätkä kovin montaa kymppiä maksa. lisäksi se emäputken vesireikä kannattaa tukkia 8 mm pultilla. sen reikä on n. 7 mm, joutuu vähän poralla hiomaan. sitten, jos haluaa siitä täydellisen, niin kuin mulla on, niin laitat rasvanipan laakeripesälle. tarvittaessa voit pultin kautta tyhjentää ne vedet, mitä sinne ehkä pääsee ja rasvaa saat laakereille nipan kautta lisää.

Tulipas kallis etukumi

- Etupään nostin 85e
- Metzeler Z6 Roadtec Interact 145e
- Vannetyökalu (kuusiokolo) 22e
- Stormin rengstyön kustannus 15e

~270e

No jatkossa sitten halvempaa...

hae vaikka stormilta kartiorullalaakerit tilalle. ovat paljon kestävämmät elleivät ikuiset kuin alkuperäiset kuulalaakerit. eivätkä kovin montaa kymppiä maksa. lisäksi se emäputken vesireikä kannattaa tukkia 8 mm pultilla. sen reikä on n. 7 mm, joutuu vähän poralla hiomaan. sitten, jos haluaa siitä täydellisen, niin kuin mulla on, niin laitat rasvanipan laakeripesälle. tarvittaessa voit pultin kautta tyhjentää ne vedet, mitä sinne ehkä pääsee ja rasvaa saat laakereille nipan kautta lisää.
Juu, rullalaakerit sinne tulee ilman muuta. Siksi kyselin noita mittoja, kun uskon saavani sinne laakerit huomattavan edullisesti. Tuo stormin 70€ kahdesta peruslaakerista on melko suolainen.. jossakin bilteman auton laakerisarjassa tuohon hintaan voi saada tuplasatsin ja vielä 4 pienempää laakeria kaupanpäälle, vaikka heittopainoksi..

Mitathan selviää purkamalla, mutta aattelin et jos jollakin sattuu olemaan vanhat vielä "hyllyn nurkalla", tai on muuten asia ollut hiljattain ajankohtainen ja mitat/tyyppi muistissa, niin olisin puuhannut noita osia jo ennakkoon, jotta saa homman kerralla hoidettua..

Tuota laakeri hommaa itekkin selvittelin viime talvena, kun oli tarkoitus uudemman mallin etupää vanhaan runkoon laittaa.
Muistiinpanot taitaa olla työpaikalla, mutta jotenkin sain tuotenumeroiden ja netistä (koyo tms.) kataloogista koot selville.
Taisin soitella vielä Stormillekkin ja kysellä tyhmiä, eli laakereiden numerot
biggrin.gif

Jokatapauksessa uudemmassa ja vanhemmassa on erilaiset laakerit ja uutta kolmiopala systeemiä ei saa käymään millään yleisillä kartiorullalaakereilla vanhaan runkoon ilman koneistushommia.

Laakeri homma on lapasessa, mutta nyt on uusi äimistelyn aihe.. Kuinka paljon teillä menee rasvaa swingin laakerointiin? Mulla menee liikaa..
smile_org.gif
Alkaa epäillyttää että rasva pääsee swingin sisään. Olen ruutanut sinne jo melko miehekkäästi rasvaa, eikä se tule ulos mistään??
Kohtaa menee yöunet ja joutuu purkamaan paketin, asian varmistamiseksi...
sad_orig.gif

menee sinne jokunen desilitra pyöreästi arvioituna noin kevyesti. siis sinne sopii hirveästi rasvaa. hyvä niin.

Back