• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-12R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sjobbe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos Bata taasen !

Näin yksinkertaista selvitystä mä kaipailinkin....ja osaan siis tällä perustaalla ruveta toimiin. Kävin vielä äsken kokeilemassa seoksia ilman KCA:ta ja KCA normaalitilassa. Korkeilla kierroksilla ei merkitystä (ilmeisesti siis venttiili sulkeutuu), mutta tyhjäkäynnillä horii ilmaa painekotelosta venttiilikoppaan ja pukkaa sitä vissiinkin akraan ja tuon johdosta ilmeisesti seokset näyttävät alakierroksilla vaeltavan ja olevan tosi laihat. Heti kun tukin KCA:n, niin seokset juuri siinä missä pitääkin. Eli nyt lähti KCA....tuolta 12r.orgista luin myös negatiivista vaikutuksista öljynpaineisiin, mutta täytyypä enste itte kokeilla....

kapsu

Mutta mutta, synkronoin myös nuo ruiskurungot keskenään - about 1000 rpm kohilla. Samanaikaisesti oli FMI 1.4 mittari kiinni ja mittasin että seokset kohillaan. Mittauksen ajaksi olin irroittanut motin päällä olevan vacuum switch valven, ja tukkinut ylimääräiset reiät koneessa, ja painekotelossa. Omasta mielestäni sain rungot hienosti keskenään synkrooniin ja fmikin näytti kahta vihreää valoa, eli seoskin sopiva.
Kuinka tämä synkkaus tehdään? Eipä ole itse ollut tietoinenkaan, että kaasaripelien lisäksi näihinkin tämä tehdään.. Taisi kuitenkin kuulua tähän ns. isoon huoltoon?

Ja tietämätön sekoittaa soppaa tästä raittiinilman jutusta. Onko tästä saatava ainut hyöty se, että ei lämpiä kone yhtä paljon? Olen antanut itseni ymmärtää, että tuolla ei liiemmilti muuta virkaa ole, kuin pienillä kierroksilla toimisi? Kuten noissa edellisissä viesteissä ilmi tullutkin.

Omasta en ole tuota poistanut, mutta penkissä ollessa olen tuon aina tukkinut, koska jonkun verran saattaa alhaalta heitellä lambda-arvoja, jos niikseen tulee. Voisihan tuon poistoa miettiä sitten ensi talven huoltoihin.

Ainakin tuon huoltokirjan mukaan ruiskurungot synkataan samalla lailla kuin kaasarit synkattaisiin. Käsitykseni mukaan tässä on lähinnä kyse siitä, että pyttyihin menevät ilmamäärät ovat keskenään samat....siis ruiskurunkojen ilmaläpät yhtä paljon auki. Huoltokirjan mukaan synkkaus tehdään vain tyhjäkäynnillä, eli 1000 rpm kohilla.

Joo, väittävät tuolla 12r.org foorumilla, että tuo KCA:n poisto toisi lisäheposia n. 3...tiedä tuota, mutta mun mielestä pyörä oli nyt kyllä terävämmin kaasuun reagoiva....

kapsu

Ruiskurunkojen läpät vastaa mekaaniselta toiminnaltaan kaasarien läppiä eli kaipaavat myös synkkausta vastaavasti. Samoten säätö on samanlainen homma kun kaasareilla.

Ainakin tuon huoltokirjan mukaan ruiskurungot synkataan samalla lailla kuin kaasarit synkattaisiin. Käsitykseni mukaan tässä on lähinnä kyse siitä, että pyttyihin menevät ilmamäärät ovat keskenään samat....siis ruiskurunkojen ilmaläpät yhtä paljon auki. Huoltokirjan mukaan synkkaus tehdään vain tyhjäkäynnillä, eli 1000 rpm kohilla.

Joo, väittävät tuolla 12r.org foorumilla, että tuo KCA:n poisto toisi lisäheposia n. 3...tiedä tuota, mutta mun mielestä pyörä oli nyt kyllä terävämmin kaasuun reagoiva....

kapsu
Eli alipainemittarit vain kiinni ja synkkaamaan? Pirun kätevää siinä tapauksessa.

Eipä tuon laitoksen poistosta ainakaan haittaa ole, joten pitänee poistella talven aikana.

Kukas se oli Turbottanut 12rää, kiinnostais vaan tietää minkälainen projekti se oikeen on..
biggrin.gif
Olisi tarkoitus ensi kesänä kenties toteuttaa koko homma
omg.gif

onhan näitä täälläkin foorumilla silloin tällöin kirjoitellut, turbottaneita tusinamiehiä. vastailkoot itse jos näkevät aiheen. yhden kestoturbon tiedän nivalan korkeuksilta. sillä on vain 245 hv puhalettuna siitä takanakilta ja sen tehon tuo vielä on näemmä kestänyt hyvinkin. ajanut sillä jo varmaan kolme kesää. olikohan nyyttoneita jtn. 260 ja ahtoja jokunen 0,5 tai vähän yli.

Kattelin mopon pohjaa ja ilmeisen hyvin tuo madallus on purrut...

- Katteet pohjasta ihan vituilllaan
- Huggeri hinkkaa runkoon
- Öljypropun vieressä kun on se miläkie uloke niin tuo on saanut hierontaa ihan kohtalaisesta asfaltilta
- Putkisto on ottanu osumaa 4>2 liitoskohdassa ja siinä on komee reidä
- Etulokari o hieronu ittensä ram-airiin
- Syylärin edessä oleva alaerukate on hieronu itteensä eturenkaaseen.

Sellasta pientä...
baaa.gif

no on vegellä kunnolla matala sit se 12r. mulla oli persiö välillä kans niin alhaalla, että huggeri otti pohjaan kiinni vähänkin kummempaan töyssyyn ajaessa. oisko melkein parempi hilata sitä kawaa sentti pari ylöspäin, niin ei tule isompia ongelmia tai särkymisiä mataluuesta.

Joo eikai se pääse pussaileen asfalttia muuten kuin avattaren kaltaisissa tilanteissa... Persiö o nyt normaaliaki ylempänä ja keula edelleen sen 25mm normaalia alempana. Sanottakoot että varsin ketterä käytökseltään
lookaround_orig.gif

Vähän huolestuttaa kun jäähdytysnesteen taso on tippunut alle lown sitten viime huollon (21.7). Lisännyt sinne nyt noin ½l akkuvettä... Jos vielä laskee niin sitten huolestun oikeasti. Ymmärtääkseni vaihdon jälkeen voi joutua myöhemmin lisäämään vähän kun ilmakuplia poistuu järjestelmästä.

Tässä on muuten kartta teille joilla on vakio käyrästö ja ilmafiltteri mutta äänenvaimennin vaihdettu avaraksi.

ZX12R kartta

muuten hyvä sjobbe, mutta linuxilla en saanut vielä auki tiedostoa. kun nesteet vaihtaa, niin kannattaa puristella sitä ylävesiletkua siinä nesteiden lisäämisvaiheessa. osa ilmoista tulee vähän joutusammin pois. tusinassa on automaattinen ilmaussysteemi, joten on normaalia, että nestettä joutuu lisäämään lämpimäksikäyttämisen jälkeen. tuskin sentään montaa litraa lienee tarvis lisäillä.

Niin, eli niille joille asia ei ole itsestään selvää niin tuo on powercommander tiedosto. PC:n mukana tulevalta cd:ltä löytyy tarvittava softa. Tarvitsee siis läppärin ja PC3USB:n jos tuon mopoonsa meinaa laittaa.

Tästä löytyy vastaavia.

Linux on vähän huono kun harvemmin tällaisia "exoottisia" softia käännetään sille. Wine:llä tai vastaavalla voi tietty koittaa ajella.

joo, jotkut tuollaiset tiedostot voi winettää linuxilla - ei kaikkia kuitenkaan. on mulla sit hätätapausten varalle tuo vanha vista-kovalevykin, se vain pitää ruuvata linux-kovon tilalle vaikka väliaikaisesti ja taas pelittää nämä m$-only tuetut tiedostotkin.

penkissäsäädättäminen on kuitenkin se varmin keino saada pc3 sopimaan justiin siihen omaan prätkäyksilöön parhaiten kartoiltaan.

Ois tämmöstä kysyttävää että mitä öljyä ootta käyttäny näissä 12R:ssä kun ite laitoin ajokauden alussa tuota castrolin power1 racing 10w-50 öljyä ja tuo pyörä meinaa kulutttaa sitä melko paljon. Ei kai tuo öljy pitäs liika notkeaa olla että se sen takia sitä veis?
sad_orig.gif

Eli kannattasko nyt kokeilla vielä jäykempiä öljyjä vai laittaa pyörä äkkiä myyntiin? Mittarissa on nyt 20tuhatta.

Ois tämmöstä kysyttävää että mitä öljyä ootta käyttäny näissä 12R:ssä kun ite laitoin ajokauden alussa tuota castrolin power1 racing 10w-50 öljyä ja tuo pyörä meinaa kulutttaa sitä melko paljon.   Ei kai tuo öljy pitäs liika notkeaa olla että se sen takia sitä veis?  
sad_orig.gif

Eli kannattasko nyt kokeilla vielä jäykempiä öljyjä vai laittaa pyörä äkkiä myyntiin? Mittarissa on nyt 20tuhatta.
ihan tavallista mineraalipohjaista moniasteista yleisöljyä olen käyttänyt tänä kesänä ja pers- sekä varvastuntumalla se on ihan ok. jätettäköön mainitsematta että se on delvac 1400 super 15w-40, sekä diesel, että bensiinikoneisiin raskaaseen käyttöön märkäkytkimen lisäaineilla varustettua ja riittää reilusti luokituksiltaa zx12r kawan öljyksi ja maksaa n. 50 - 70€ / 20 litran pönttö.

itseasiassa sumekon huollosta olen kuullut monen käden kautta, että kawasakiin ei suositella täyssynteettistä öljyä. tästä aiheesta oli jossain täällä orgissa keskusteluakin enemmän tuossa talvella.

Joo. Se tais olla tuo delvac keskustelu tuola minkä luinki tuossa. Pitää varmaa itekki alkaa sitä kokeileen tuohon seuraavaksi.
smile_org.gif

mun on lainattava itseäni kawazinetistä, ei sen takia että olisin niin itseäni täynnä tai egoisti, vaan sen takia, että kirjoittelin mielestäni kohtuullisen osuvasti tuosta 12r kawasta sinne tässä joku aika sitten ja muisti on niin hatara välillä, sama pää kesät ja talavet:

"tuossa ajelin kärryn kanssa kaupunkinopeuksissa koirineni 12r kawalla ja huvikseen oikein katoin, että miten se vääntää alhaalta, niin kakkosella, jolla kulkee n. 180 kmh punarajalla (rajoittaja 11 870 rpm), se lähtee vielä ihan nätisti 1500 rpm ylämäkeen jostain n. 20 kmt vauhdista kolme koiraa asuntovaunussa perässään. siinä pelissä en osaa kaivata minkäänlaista ahdinta kun ovat kawalla tehneet noin hienon koneen. moottorin käyttöalue on siis reilut 10 000 rpm. tosin mieluummin pidän kiekat kakkosellakin hieman ylempänä jolloin motti on hereämpi, eikä tule niin valtavia vääntövoimia kytkimelle eikä vaihteisto rasitu turhaan matalista kierroksista."

se vain vaatii kärryjarrun mieluusti peräänsä ainakin mulla, jotta näillä suomen moottoriteiden ja maanteiden kävelyhissuttelunopeusrajoituksilla lisenssi pysyisi jokseenkin hyvin taskussa, eikä tulisi kovin paljoa ylimääräisiä maksuja toistuvista nopeusmittarintarkistuksista.

"tuossa ajelin kärryn kanssa kaupunkinopeuksissa koirineni 12r kawalla ja huvikseen oikein katoin, että miten se vääntää alhaalta, niin kakkosella, jolla kulkee n. 180 kmh punarajalla (rajoittaja 11 870 rpm), se lähtee vielä ihan nätisti 1500 rpm ylämäkeen jostain n. 20 kmt vauhdista kolme koiraa asuntovaunussa perässään. siinä pelissä en osaa kaivata minkäänlaista ahdinta kun ovat kawalla tehneet noin hienon koneen. moottorin käyttöalue on siis reilut 10 000 rpm. tosin mieluummin pidän kiekat kakkosellakin hieman ylempänä jolloin motti on hereämpi, eikä tule niin valtavia vääntövoimia kytkimelle eikä vaihteisto rasitu turhaan matalista kierroksista."
Penkittäjä tuumas ettei saa vääntää kaasua pohjaan ja verättää alle 2000rpm:n. Ei öljy kierrä niinkuin pitääs, kone sanoo poks.

Back