• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksin reissuun, hulluuttako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Löytyykö täältä yksinreissaavia vai meneekö kaikki aina kaverin kanssa? Mietinpä tässä, uskaltaisiko sitä lähteä yksin matkaamaan. Ajatus oli lipua laivalla Tukholmaan ja siitä suhauttaa maan halki Etelä-Ruotsiin ja sieltä takaisin.

Katsotaanko yksin matkustavaa (nais)motoristia kieroon? Osaisinko mä yksin toimia siellä laivassa? Mitä jos jotain sattuu matkalla? Onko yksin ajelu tylsää? Tai oikeastaan, mihin sitä kaveria edes oikeastaan tarvitsee?  
cool.gif

Tietty jos joku on samalle laivalle eksynyt niin tokihan sitä voi seuraan lyöttäytyä...
Itse kans pari vuotta sitten lähdin yksin norjaan ajelemaan viikoksi. Yksin ajelu on tylsää, tai riippuu luonteesta, mutta ainakin itse en varmaan enää yksin jaksaisi lähteä.

Mut rohkeasti vaan reissuun jos siltä tuntuu. Laivoissa pärjää ihan hyvin ja pyörän sitomiseen voit kysyä apua ahtaajilta, tai kanssa motoristitkin varmasti mielellään auttaa. Pyörät yleensä samassa paikassa laivassa. Kannattaa ottaa varakännykkä joukkoon ja selvittää maan hätänumero, niin on ainakin varautunut siihen jos jotain sattuu.

Mut harkitse nyt vielä, jos vaan jostain kaverin saat, niin aina se hauskempaa kaksin on
biggrin.gif

Edit. Niin ja ruotsi on kyllä eroopan tylsin maa. Eli sinuna käväisisin edes norjan puolella, tai ajaisin suoraan saksaan.

kyllä sinä pärjäät kun olet niin päättänyt
biggrin.gif
kaikki em. kirjoitukset ovat asiaa. itse olen ajnut Suomessa omaa pyörää ajavan naiskuskin sekä mun kyydissä olleen naisystävän kanssa, kumpikin vaihtoehto stressaava
sad_orig.gif
yksin saa ja pystyy rentoutumaan
sport05.gif
jos ei itsensä kanssa pärjää, niin
nixweiss.gif

Paras tapa rentoutua on ajella yksikseen (tai kyytiläisen kanssa), lienenkö erakkomainen luonne mutta kun töissä pitää elellä koko ajan symbioosissa kaikkien kanssa niin lomalla haluan mennä ihan oman mielen mukaan

Lueskelin muutamat vastaukset ja päälle jäi ihmetys miksi Ruotsia haukuttiin tylsäksi. Sieltä löytyy loistavia MP teitä, kun vaan menee niille kaikkein pienimmille kartasta löytyville.
Hiekkateitä on vain pohjoisosassa, etelässä kapeimmatkin tiet on päällystetty ja useimmiten erinomaisessa kunnossa.
Ruotsista saa myös erikoisesti motoristeille tehtyja karttoja, yksi etelästä ja toinen keskiruotsista. Niissä on punaisella merkitty makeimmat MP tiet ja melko hyvätkin väritetty erikseen. Noiden karttojen mukaan matkatessamme löytyi huippureittejä, suosittelen.
062802moto_prv.gif

Ihan vaan kyssärinä että miks ihmeessä ruotsiin? Mä oon ajanu kaks kertaa ruotsin läpi enemmän tai vähemmän pakosta enkä mielelläni aja siellä pätkääkään, ovat aivan liian turvallisuusorientoituneita holhoomaan liikennettä siellä... ...ja muutenkin ihmiset tekee aivan käsittämättömiä liikkeitä ajoneuvoilla siellä kun ovat ilmeisesti säikkyjä - esimerkiksi tilanne jossa rekka oli ohittamassa toista: ohitettava rekka väläytti valoja että ohittaja voi palata kaistalle jolloin rekan vierellä ajanut auto suoritti hätäjarrutuksen, ja ohitettavan rekan takana ajanut auto laittoi hätävilkut päälle ja ajoi tien laitaan....

...että sellasta...
biggrin.gif
tounge.gif
"Totaalinen repeäminen." No jos on suomen liikennekulttuuriin tottunut, niin hirvittäväähän täällä on. Ooks käyny Puolan maalla?
wink.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
(ei jumalauta)
biggrin.gif
biggrin.gif

Tietty jos joku on samalle laivalle eksynyt niin tokihan sitä voi seuraan lyöttäytyä...
Yksinreissaamisessa on paljon hyviä puolia!

Huomenna illalla lähtö Naantalista Finnlinesilla Ruotsiin, Sieltä "pyyhkäsen" Malmööhön samantien, rannikkoa pitkin öölanin kautta.

Sitten on ohjelma aikas avoin, Tanskaa / Jyllantia, Saksaan ...just sitä mitä voi tehdä kun yksin lähtee, aina löytyy majapaikkaa... ;-)

Morotellaan jos nähdään ?
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Elokuun lopussa on yksin tarkoitus lähteä 3vkon Euroopan kiertueelle.
Etukäteen jo suunnittelee vähän reittejä ja mahdollisia majoituspisteitä ei sitten illan pimetessä mene aikaa majoituksen etsintään tai sen "hankkimiseen"

Ei muuta kuin rohkeasti reissuun, on sitten sitä jotain muisteltavaa talvellakin
smile_org.gif

Ihan vaan kyssärinä että miks ihmeessä ruotsiin? Mä oon ajanu kaks kertaa ruotsin läpi enemmän tai vähemmän pakosta enkä mielelläni aja siellä pätkääkään, ovat aivan liian turvallisuusorientoituneita holhoomaan liikennettä siellä... ...ja muutenkin ihmiset tekee aivan käsittämättömiä liikkeitä ajoneuvoilla siellä kun ovat ilmeisesti säikkyjä - esimerkiksi tilanne jossa rekka oli ohittamassa toista: ohitettava rekka väläytti valoja että ohittaja voi palata kaistalle jolloin rekan vierellä ajanut auto suoritti hätäjarrutuksen, ja ohitettavan rekan takana ajanut auto laittoi hätävilkut päälle ja ajoi tien laitaan....

...että sellasta...
biggrin.gif
tounge.gif
"Totaalinen repeäminen." No jos on suomen liikennekulttuuriin tottunut, niin hirvittäväähän täällä on. Ooks käyny Puolan maalla?  
wink.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
(ei jumalauta)  
biggrin.gif
biggrin.gif
Turvallisuusorientoituneita, hehhee

cool.gif

yksinhän se on kiva ajella, ei tarvitse odotella hikipäässä, kun toinen ei saa pottaa päähänsä tai pyörä ei ole tankattu tjms.

...että sellasta...
biggrin.gif
tounge.gif
wink.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
(ei jumalauta)  
biggrin.gif
biggrin.gif
Siis mullahan ei oo mitään turvallisuutta vastaan mutta joku raja pitäis vetää holhoomisen, yksilön vapauden, itsemääräämisoikeuden ja yleisen turvallisuuden välille. Mä oon noiden ruotsalaisten kanssa tehnyt useamman vuoden töitä, ja aika monesta asiasta paistaa läpi että siellä holhotaan ehkä hieman liikaa ja ihmiset ei osaa ajatella ihan kaikkea itse. Ei mulla kyllä ruotsalaisiakaan vastaan oo mitään, en vaan tykkää ajaa siellä...

Puolassa en oo ajanyt (vielä) mutta noita jänniä paikkoja ajaa on ollut Bankok, Kabul, Makedonia ja Kosovo, niistä ehkä villeimpänä tuo Bankokin liikenne (jollei laske noita Afganistanin "yllätyssektoreita" mukaan...
biggrin.gif
)

Turvallisuusorientoituneita, hehhee

cool.gif
Niin, sellasia... ...vauhkoja jos jokin ei menekkään niinkun on aina mennyt, yllättävä tilanne tulee vastaan niin pasmat sekoo.

SOS-Internationalin puh. numero talteen puhelimeen jotta saat apua jos siihen tulee tarve. Itse jouduin käyttämään ko. palvelua joitakin vuosia sitten kahdesti saman reissun aikana, yksi ulosajo ja rengasrikko
Löysin netistä vain lääkäriapuja tuolla sos-haulla. Voisi olla hyvä joku puhelinnumero tallessa mannereuroopassa pyöriessä. Onko antaa tarkempaa vinkkiä mihin ottaa yhteyttä jos jotain sattuu saksa-ranska-italia -akselilla? Adac taitaa saksassa olla hyvä, mutta pitäisiköhän siellä olla jäsen tai jotain?
Sos-internationalin numero: +45 70 105054
Tästä numerosta (useimmiten) vastaa joku suomea taitava henkilö. Fyysisesti tuo sijaitsee Tanskassa ja sen omistaa pohjoismaalaiset vakuutusyhtiöt. Kannattaa tarkastaa omasta vakuutusyhtiöstä onko Sos-international heidän kumppaninsa.

Itse käytin helmikuussa Sos-internationaalin palveluja Italiassa coumayeurissa kun hiihtoreissulla katkesi sääri- ja pohjeluu. Viikko sairaalassa Aostassa. Sos-international järjesti kotiinkuljetuksen (ensin sairaanhoitaja suomesta ja lanssilla geneveen josta erikoisjärjstelyin Töölöön leikkaukseen)
Sairaalakulut maksoi kela.
Suosittelen kaikkien hankkimaan eurooppalaisen kela-kortin. Sillä voi kuitata lanssi- ja sairaalakulut. Tosin Sos-international hankki sen mulle kun en sitä ennen omistanut.

Kotiutuksen hinta oli noin 15 000e.
Onneksi oli vakuutukset kunnossa  
smile_org.gif

Tuossa vielä Sos-internationalin sivuille  linkki.

Mulla on vakuutukset Turvassa ja heiltä sain puh.numeron. Aivan "Must" kun reissaa ulkomailla tuo SOS-Int. Kuten kerroin, olen itse joutunut käyttämään heidän palvelujaan kahdesti samalla matkalla, enis mutkasta ulos ja pyörä korjaamolle, myöhemmin keskellä ei-mitään rengasrikko ja SOS-Int. hoiti hinurin paikalle jne. Sattui vielä sama suomalainen virkailija olemaan paikalla. Heiltä saa siis palvelua suomeksi mikä on hyvä.
Hyvä kaverini ajoi rankasti ulos Saksassa joitakin vuosi sitten, ja SOS:si hoiti hommat siellä Saksassa ja kuljetukset kotiin.

Siis selvitä numero vakuutusyhtiöltäsi ja homma pelaa.

Turvallisia km:jä kaikille
062802moto_prv.gif

Tapana on tehdä kesä-heinäkuussa yhden miehen turnee Keskieurooppaan viikon aikana, aina on pärjätty, ihmisiä sielläkin on vastassa, järki vaan mukana, niin hyvin menee
smile_org.gif

Heeehh...

Mä oon jo useita kesiä europeen ja muuallekin kurvannut iha ite.
Ei tuu mitää kränää.... ja fiilistä saa pilvinpimein.

033102beer_1_prv.gif

Ei ole "takapenkki" sanomassa mihin mennään. Toki sekin kiva on, jos on... se takapenkki...  
biggrin.gif

Niin... ja tää "ruottinläpiajorankkari."  Mene botskilla Gdynia(Puola) siitä saksanrajalle ab. 350km.

Yksin reissuun...kysyit?  Ala jo mennä, hhe.... siel on kuule juttu ja ajoseuraa vaikka miten....    
062802moto_prv.gif

Eräänä kesänä olin Tonavan rannalla parkissa, kun jokin ranskalaisneitonen tuli ihan juttelee....mp:llä kurvaili.  Aikansa tuumailtuamme kurvailimme seur. 3vkoa.... sinne tänne. Ja kivaa oli...
wink.gif

wink.gif

Mä oon ajanu kaks kertaa ruotsin läpi ...ja muutenkin ihmiset tekee aivan käsittämättömiä liikkeitä ajoneuvoilla siellä kun ovat ilmeisesti säikkyjä
biggrin.gif
tounge.gif

Ruåttissa tosiaan ovat vähän säikkyjä. Kohteliaita mutta säikkyjä. Esim. ohittessa tehdään hyvin tilaa siirtymällä pientareelle, mutta moni pomppaa kuin jänis oikealle ohittajan huomatessaan, kun rauhallisempikin toiminta riittäisi vallan mainiosti. Esim. Saksassa, Ranskassa, Italiassa toiminta on paljon eleettömämpää.
Sanoisin, että Manner-Euroopassa ollaan paremmin tietoisia ympäristön tapahtumista kuin Pohjoismaissa -- Suomesta nyt puhumattakaan. Eli esim. ohitettavalle ei tule yo. kaltaisia "oho, mistä se tuohon ilmestyi" -säikähdyksiä.

Puolan liikenteen kauhut ovat minusta liioiteltuja. Ei siellä ole mitenkään kummoista ajaa. Ajelee muun liikenteen rytmissä silmät auki ja peilejä seuraten niin nou hätä. Vauhti toki on kovempaa ja tyyli aggressiivisempi kuin Suomessa, joten hereillä pitää olla. Ja suomalaiskansallinen "lain mukaan minun ei tarvitse tässä väistää tuota" -asenne on syytä jättää kotiin. Kuin myös "minä ajan [tässä ohituskaistalla] jo rajoitusnopeutta, joten kenelläkään ei voi olla mitään syytä ohittaa minua".

Asiasta kolmanteen; Sattuuko joku tietämään ovatko liikenneympyrät kovinkin uusi asia Sveitsissä? Edellisestä käynnistä on niin pitkä aika etten enää muista oliko ympyröitä silloin. Tomtomin muutaman vuoden vanha kartta ei ainakaan tuntenut isoa osaa.

Ajoin nimittäin Ranskan Alpeilta palatessa Sveitsin läpi ja ihmetytti autoilijoiden kädettömyys ympyröissä ajossa.
Tyyli oli seuraava: Lähestytään ympyrää, kolmion kohdalla liinat kiinni, katse vasempaan jaaha ei tule ketään, katse eteen, vaihde päälle ja liikkeelle hitaasti mutta varovasti. Kun usein oli pitkiäkin jonoja, tuo tarkoitti sitä että nytkyteltiin eteenpäin 4 metriä kerrallaan. Tai siis autot nytkyivät, itse ajelin keskiviivaa pitkin jonojen ohi aina kun mahdollista.

Jarruttaminen, vaihteen vaihtaminen pienemmälle ja pään kääntäminen vasemmalle näyttivät olevan mahdottomia toimenpiteitä suorittaa yhtä aikaa. Merkillistä, kun kuitenkin vuorilla ajelivat serpentiinejä täysin suvereenisti.

Liityin sitten AL:ään ja otin sen Turvajutskan. Näyttää vakavasti siltä, että mä lähden... 18.7. Turku-Tukholma siis ja siitä sinne minne pyörän nokka näyttää!
sport05.gif

Back