• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha Xj 600 s Diversion

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gukkuu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sattumoin kokeilin omassa värkissä ketjun kireyttä nokkapyörien välillä, löysää ylösalas-liikettä oli silmämääräisesti joitakin millejä, oletan että kokeilit noin?

Joo, just siitä nokkapyörien välistä. Heti ilman mitään siis ketju liikkui ylös-alas selvästi ainakin oman paksuutensa verran ja enempikin ehkä (pitää tarkastaa tarkemmin huomenna kun laite on auki vielä), mutta sitten kun pyöritin konetta, niin tuo ketjun välys kiristyi ja ketju liikkuu sen parimilliä. Tuota kuluneisuuttahan pitää arvioida siitä kun se jakoketju on löysimmillään (eli pyörittää konetta eteen taakse että löytää sen löysimmän asennon).

eihän se koneen käydessäkään pyöri kuin yhteen suuntaan?

seuraava on ihan teoreettista ajattelua jota ei pidä ottaa totuutena (sitäpaitti olen "viihteellä" kun tuo lomakin alkoi) mutta periaatteessa ketjun pituuden muutoksesta (lue kulumisesta johtuvalla venymisellä ja/tai rattaiden kulumisen aiheuttaman ympyrän pituuden pienenemisestä joka alkaa heti tehtaalla koekäytön aikana) ole muuta merkitystä kuin kampiakselin ja nokkapyörien keskinäisen ajoituksen muuttuminen (ehkä pieni tehoalenema tai epätasaisuutta käynnissä) niin kauan kun kiristin toimii

eli periaatteessa nokkaketju/-rattaat on lopussa vasta sitten kun kiristimen liikevara ei enää riitä ja

niin pitkään kuin nokkaketjun ja rattaan hampaan pohjan välistä paistaa valo ketju ja ratas on käyttökelpoinen

Viimeksi muokattu:
Onko hyviä kokemuksia jostain rengasliikkeistä Helsinki-Espoo akselilla, pitäisi ainakin takakumi vaihtaa. Mieluusti kuulisin myös kokemuksia hyvistä renkaista hinta/laatu suhteeltaan, ja paljonkos renkaat yleensäkkään pyöriin maksaa alle laitettuna.

Eilen otin pyörän tallista, niin tasapainotus paino kolisi iloisesti irti :D

Jos budjetilla niin sitten vaan mynetmotosta (saksasta) ja vaihto irtovanteelle 20,- ylöspäin. Muuten alkaa maksaa.

Mä tilasin kokeeksi mynetmotosta tommosen Heidenaun taakse. Seuraavaksi kun vaihtuu koko setti niin Bridgestone BT45 kumia ovat saksassa diversiooniin suositelleet.

Mikäs liike olisi sellainen tässä pk seudulla, että voisi verrata hintoja ennenkuin alkaa tilailemaan saksan maalta.

tuommoinen ritsestonen battlaks bt45 on hyvä kumi diversioniin, viime kesänä vanteelle laitettuna ja tasapainoitettuna maksoi täällä varkaudessa 110 euroa

kannattaa mielestäni tehdä niin että ostaa renkaan kivijalkaliikkeestä jossa asentavat ja painottavat, on sitten mahdolliset takuuasiat helpompi hoitaa...

collikka sanoi:
tuommoinen ritsestonen battlaks bt45 on hyvä kumi diversioniin, viime kesänä vanteelle laitettuna ja tasapainoitettuna maksoi täällä varkaudessa 110 euroa

kannattaa mielestäni tehdä niin että ostaa renkaan kivijalkaliikkeestä jossa asentavat ja painottavat, on sitten mahdolliset takuuasiat helpompi hoitaa...

Tätä mietin juuri itsekkin, samalla tavalla ostanut auton renkaat. Mukava ajaa paikalle, kumi vaihtuu ja hurauttaa pois uudella kumilla :)

Tosin pyörän kumin kanssa menee varmaan vähän kauemmin.

EDIT: Pisti silmään rekisteriootteesta, että istumapaikkoja 1?

Kai tuota emäntää silti saa kyydittää, penkki siihen kuitenkin tarkoitettu ja jalkatapit :D

Viimeksi muokattu:
Laitetaan kysäriä tänne kun ketjun nimi oli sopiva :) Olisiko heittää suositusta öljyihin, ajokkina siis Diversion 600 -92 aj 77tkm. Olen ajanut Valvoline 10W40 ja viimeksi Yamalube 10W40 mineraaliöljyillä. Varsinkin Yamalubella venttiilikoneisto ja nokkaketju pitävät kovaa ääntä, samoin vaihteet kytkeytyvät 'rusahtaen'. Olisiko 15W40 tai jopa 20W50 parempi valinta? Ajelut on kuitenkin +10C keleillä.

Gukkuu sanoi:
EDIT: Pisti silmään rekisteriootteesta, että istumapaikkoja 1
Mulla on kanssa sama. Siitä tais olla joskus .org:ssa jutustelua jossain, ja se on kai jonkin aikakauden moka rekisteriotteessa. Ilmeisesti sen saa korjayyua katsastuskonttorilla jos haluaa.

malloc sanoi:
Laitetaan kysäriä tänne kun ketjun nimi oli sopiva :) Olisiko heittää suositusta öljyihin, ajokkina siis Diversion 600 -92 aj 77tkm. Olen ajanut Valvoline 10W40 ja viimeksi Yamalube 10W40 mineraaliöljyillä. Varsinkin Yamalubella venttiilikoneisto ja nokkaketju pitävät kovaa ääntä, samoin vaihteet kytkeytyvät 'rusahtaen'. Olisiko 15W40 tai jopa 20W50 parempi valinta? Ajelut on kuitenkin +10C keleillä.

Se pitää ääntä. En laittais mitään 20W50 kun ei ohjekirja sellasiat suositele. Mä oolen ajanut kohta 25 000 kilometriä Delvacilla. Yamaha sanoo, että "moottoriöljyä, API SE, SF, SG Ja visksoiteetti 10W30 tai 20W40", Delvakki on 15W40 ja kelpaa mulle. Kunhan laittaa liukastelisäaineistamatonta (mineraali)öljyä ettei kytkin ala luistamaan, niin hyvä on ja paremmaksi ei tule. Semoselle toi kone on suunniteltu.

Onkos kukaan muuten löytäny jotain hyviä blogeja/projekti sivuja missä käsiteltäisi juuri Yamahan pyörää? Voisi kattella ideoita miten laitella pyörää komiammaksi.

Huomenna olisi tarkoitus puunata puhtaaksi ja etsiä kaikki pienet napit jotka osuneet tankkiin ja alkaneet ruostua, sekä hoidella pois pikkuhiljaa :)

malloc sanoi:

venakoneiston ääntelyä tuskin voi hillitä öljyn paksuudella ja alapään viskositeetillä etenkään ei taida olla vaikutusta mutta itsestäni tuntuu että näissä ilma/öljy-jäähdytteisisssä w-40 on hieman liian vähän, menee(kö) liruksi kuumana?

omassa tällä hetkellä motulin 5100 10w-50, en oikeastaan voi kuvitella vaihteiston/kytkimen toimivan paremmin, tosin aika kallista tuo on

viime kesänä ajoin teboilin superbikellä, sekin toimi ihan hyvin

diversionin öljynvaihtoväli on 6000 km joten itse ehkä pääsen yhdellä vaihdolla/vuosi joten voipi laittaa sitten vaikka kalliimpaa (ja ehkä laadukkaampaa) :thumbup:

Viimeksi muokattu:
collikka sanoi:
diversionin öljynvaihtoväli on 12 000 km, joten itse pääsen yhdellä vaihdolla/vuosi joten voipi laittaa sitten vaikka kalliimpaa (ja ehkä laadukkaampaa) :thumbup:

Ei muuten olekaan, vaan 6000 kilometriä. 12000 välein on öljynsuodattimen vaihto.

shyhander, olet aivan oikeassa, 6000 km öljynvaihto, 12 000 km öljynvaihto ja filtteri :thumbup:

(itseasiassa ihmettelin aikaisemmin miten näissä on näin pitkä öljynvaihtoväli, luin vain huolimattomasti opasta)

shyhander sanoi:
Se pitää ääntä. En laittais mitään 20W50 kun ei ohjekirja sellasiat suositele. Mä oolen ajanut kohta 25 000 kilometriä Delvacilla. Yamaha sanoo, että "moottoriöljyä, API SE, SF, SG Ja visksoiteetti 10W30 tai 20W40", Delvakki on 15W40 ja kelpaa mulle. Kunhan laittaa liukastelisäaineistamatonta (mineraali)öljyä ettei kytkin ala luistamaan, niin hyvä on ja paremmaksi ei tule. Semoselle toi kone on suunniteltu.

Ainakin -99 Driversionin (RJ01) ohjekirja tuntee myös 20W-50 öljyn lämpötila-alueelle +5 - +50, API luokitukset SE, SF, SG tai korkeammat ilman kitkaa vähentäviä lisäaineita. Joten aivan käypää tavaraa ja jos tulee viime kesän kaltaisia helteitä niin ilma / öljyjäähdytteiseen jopa suositeltavaa.

Suositellut viskositeettiluokat, käyttölämpötilasta riippuen, ovat:

SAE 10W/30 -10 - +35
SAE 15W/40 +0 - +45
SAE 20W/40 +5 - +45
SAE 20W/50 +5 - +50
SAE 10W/40 -10 - +45

Viimeksi muokattu:
tuumailin että en mitenkään aja samoilla öljyillä koko kesää (nyt jo km:iä sen verran) joten vaihdoin öljyt ja suodattimen, motulin tilalle teboilin superbikeä, katsotaan muuttuiko mikään...

tuolla aikaisemmin mainitsin modatun mra:n pleksin paremmista "tuuliominaisuuksista" orkkikseen verrattuna, tuossa pari kuvaa, sitä paitsi se on paremman näköinen :p

URL]
]
ja
URL]

toinen pikku tuunaus diversioniin vähentämään tangon värinää, raskaammat tankopainot.

URL]

orkkikset painaa noin 110 gr, kuvassa olevat omavalmisteet n. 170 gr. ainakin omassa häivyttää lähes olemattomiin värinät. diversionin tyypillinen 3500-4000 kierroksen paikkeille osuva resonanssi ei tunnu pahalle ja siitä yli matkanopeuksilla (85 - reilu satanen) tanko on lähes värinätön :jpstyle:

Viimeksi muokattu:
Onko kellään samanlaista onkelmaa ollut, että kun pyörä seisoo pihalla niin aina vähänväliä kuuluu sellainen ujellus. Siivoilin autotallia ja pyörä oli pihalla niin ihmettelin mikä siellä ujeltaa niin pyörästä se tuli. Jostain sieltä moottorin tienoilta, voiko olla vain että tuuli osuu niin hyvin johonkin.

Back