• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha FZS 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen laitoin 5mm lyhyemmät koiranluut alle ja pienen koeajon perusteella tuntuu toimivan. Perän noususta ei varsinaisesti voi puhua, mutta huomattavasti jäykemmäksi muuttui.

Olen tässä miettinyt tuota samaa, eli ohjausgeometrian kannalta voisi olla hyvä saada pyörään vähän enemmän etunojaa lyhyemmillä luilla ja/tai keulaputkia pudottamalla.

Miten nuo koiranluut teoreettisesti vaikuttavat takajousitukseen, eli muuttuuko vivusto tosiaan niin että jousitus jäykistyy? Alkuperäisen takaiskarin kanssa asiasta on vain hyötyä, mutta kun olen ajatellut vaihtaa paremman iskarin taakse, mieluiten sellaisen jonka jousivoima asetellaan tehtaalla asiakkaan ilmoittaman elopainon mukaan. Pitäisikö lyhytluut ottaa huomioon iskaria tilattaessa?
No se on varmaa että lyhemmillä luilla se jousitus kovenee aikalailla. Eli jos oikeen tehtaalla jotain teettää ni varmaan kannattaa asia ottaa sit huomioon... Eikö olis vaan helpompi pultata sinne joku öölarin täysin säädettävä mutikka, voi sit ite nappuloida sen mieleisekseen?

Osallistumpa tässä samalla tuohon kytkin keskusteluun taas. Kattelin tätä foorumia ja porukka oli vissiin vähän sitä mieltä, että ei irrota kunnolla jos on liikaa öljyä myllyssä. Juon tässä sumpit ja käy tsekkaan miten reagoi jos tuolta vähän dreinaa enimpiä pois. Nyt mulla on siellä ihan ylärajassa, ja jos keskituella heittää ykkösen päälle ja kytkimen pohjaan, ni vetää kyllä voimalla lämpimänä. Ihan kylmänä ei vetäny yhtään muuten... ? Mut kai tuon teoria on testattava.

Tässä muuten paikallaan nuo uudet siniset moottorin pultit...Kyllä ne vaan hyvin sopii mopoon... tietty tuossa kuvassa kun ei näy kokonaisuutta ni ei oikeen osaa ehkä sanoa.
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....4_1.JPG
Mitkä nuo kaatumatapit on jotka näkyy kuvassa? Yamahan alkup..?

Eilen laitoin 5mm lyhyemmät koiranluut alle ja pienen koeajon perusteella tuntuu toimivan. Perän noususta ei varsinaisesti voi puhua, mutta huomattavasti jäykemmäksi muuttui.

Olen tässä miettinyt tuota samaa, eli ohjausgeometrian kannalta voisi olla hyvä saada pyörään vähän enemmän etunojaa lyhyemmillä luilla ja/tai keulaputkia pudottamalla.

Miten nuo koiranluut teoreettisesti vaikuttavat takajousitukseen, eli muuttuuko vivusto tosiaan niin että jousitus jäykistyy? Alkuperäisen takaiskarin kanssa asiasta on vain hyötyä, mutta kun olen ajatellut vaihtaa paremman iskarin taakse, mieluiten sellaisen jonka jousivoima asetellaan tehtaalla asiakkaan ilmoittaman elopainon mukaan. Pitäisikö lyhytluut ottaa huomioon iskaria tilattaessa?
No se on varmaa että lyhemmillä luilla se jousitus kovenee aikalailla. Eli jos oikeen tehtaalla jotain teettää ni varmaan kannattaa asia ottaa sit huomioon... Eikö olis vaan helpompi pultata sinne joku öölarin täysin säädettävä mutikka, voi sit ite nappuloida sen mieleisekseen?

Osallistumpa tässä samalla tuohon kytkin keskusteluun taas. Kattelin tätä foorumia ja porukka oli vissiin vähän sitä mieltä, että ei irrota kunnolla jos on liikaa öljyä myllyssä. Juon tässä sumpit ja käy tsekkaan miten reagoi jos tuolta vähän dreinaa enimpiä pois. Nyt mulla on siellä ihan ylärajassa, ja jos keskituella heittää ykkösen päälle ja kytkimen pohjaan, ni vetää kyllä voimalla lämpimänä. Ihan kylmänä ei vetäny yhtään muuten... ? Mut kai tuon teoria on testattava.

Tässä muuten paikallaan nuo uudet siniset moottorin pultit...Kyllä ne vaan hyvin sopii mopoon... tietty tuossa kuvassa kun ei näy kokonaisuutta ni ei oikeen osaa ehkä sanoa.
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....4_1.JPG
Mitkä nuo kaatumatapit on jotka näkyy kuvassa? Yamahan alkup..?
Joo, noi on Yammun omat kaatumatatit. Mun mielestä vaan parhaan näköset, vaikkakin muistaakseni hiukka tyyriimmät.
cool.gif

OK, hyvä tietää. Uusi iskari on joka tapauksessa täysin säädettävä, mutta optimi kai olisi että tehtaan säädöissä se asettuisi suoraan laatikosta aika lailla keskelle jäykkyysasteikkoa. Ts. jos tilaa sen yksillä asetuksilla ja sitten lyhentää luita niin loppuuko hölläysvara kesken ennen kuin paikat loppuvat hampaista?

Olen vähän ajatellut Wilbersiä, ja ainakin siinä täytyy tilatessa sanoa minkäkokoiselle ruholle ja kuormalle se mitoitetaan/säädetään.

Moikka,

Kyselin kanssa takaiskaria Oitraconilta ja tarjosivat tälläisiä:

Ilman lisäsäiliötä , avaimella tehtävällä portaattomalla esijännityksellä sekä 22 pykäläisellä paluuvaimennusssädöllä 429 eur.

Lisäsäiliöllä varustettu, jossa lisäksi 22 säätömahdollisuutta hitaille -sekä nopeille vaihteluille. 649 eur.

LisävarusteeT:

-kuvassa oleva esijännityksen hydraulisäätö, 209 eur

-alapään kiinnityskorvan yläpuolella oleva korkeussätö, +/- 5 mm, 109 eur

-Classic= musta jousi, Sports=sininen jousi

Kaikki vaimentimet tehdään tilauksesta, jolloin huomioidaan kuljettajan sekä mahd. matkustajan + matkatavaroiden paino.

Ajotyyli - esim. urheilullinen, voidaan myös ottaa kootessa huomioon, jolloin vaimennin tulee hieman kovemmaksi.

Toim. kulut lähimpään Matkahuoltoon 21euroa, toim. aika normaalisti 3 viikkoa, 25 euron lisämaksusta 10 päivää.

Toimitamme myös Hyperpron vaimentimia, joissa on progressiivinen jousi, mutta niiden toim. aika on nyt noin 5-6 viikkoa.

Ystävällisin terveisin Oitracon Oy:n
puolesta J.Oiva
Puh.: 02-822 3782
GSM 044-522 3782
oiva@oitracon.fi
http://www.oitracon.fi

Yamaha1, viititkö mitata ton mustan tumpin pituuden ja halkasijan paksuimmasta kohdasta. Eikös tuo ole vähän kartion muotonen?
Joo, nyt en pääse mittomaan mitään 6 viikkoon kun piti lähtee laivalle taas kahisevaa tienaamaan. Mutta kartion muotoiset noi on, sen verran voin "auttaa"... Laitan mittoja kehiin vaikka sit ku rantaudun täältä, jos ei joku täällä jo kerkee ennen. Varmaan muillakin on noita Yammun omia tatteja?

Ka prkle! Elämä oppia täynnä, mutta että vanhanakin…

Naisen kilosuklaan perä oli luvattoman löysä. Löysähän toi nyt on muutenkin, mutta omaan verrattuna ero oli ilmeinen. Niinpä jammusentteriin, joka palvelualttiisti ilmoitti, että tänne vaan, kun kerran oli luovutushuollossa jäänyt huomautuksesta huolimatta tekemättä. Niinpä sinne ja hoitoon. Kysyivät sitten, että paljonko kiristetään jousen esijännitystä, johon epävarmasti, että kaks.. ja että kaipa se ammattitaitoinen asentaja katsoo lääkkeen vaivaan. Tuli sitten pyytämään oppitunnille. Ensi kysyin, että paljonko kiristit. Kaks, oli vastaus. Aha! Vaan sitten alkoi oppitunti: Tässä on tarvikejousi, on kaasupuolenkin paluu, tms. vaimennukset. Ihmettelin, että kas ku en oo eroavuutta noteerannut. Sieltä kotiin ja ihmettelemään eroa omaan. Tulos: Jousi on sama. On sitten varmaan tullut viimeiseen vuosimalliin. Täytyy opiskella noi vaimennuksien perusteet, koska perä muuttui täysin, ehkä jopa liikaa. Täytyy mutustella. Mistää ei löydy mainintaa, onko toi jousen säätötyökalu vakiotyökalusarjassa. Kysyin, millä asentaja sen teki. Pajan erikoistyökalulla, oli vastaus.

Sit mielenkiintoinen juttu. Naisen pyörässä on Yamahalla, ennen luovutusta, asennettu cyklelok 300 tyyppinen ajonesto. Mukana tuli yks hälyn kauko-ohjain. Pyysin selvittämään, mistä niitä saa tilata. Vastaus tuli samana päivänä: ”Ei mistään; ei oo, ei tuu”. Lähentelee kuluttaja-asiamiesasiaa. Miten takuupyörään ei saa Jammun alkuperäis asennuksen hilakitkavitkuttimien varaosia (käyttöönotto 2006, loppukesä)? Selvityspyyntöä pitää pohtia, mutta varokaa hälyjen omistajat!
crazy.gif

No katsos kun ne (kuuleman mukaan) ovat lopettaneet koko hälyn valmistuksen jo aikaa sitten. Niissä kun tuppas olemaan vikaa enemmän ja vähemmän. Tiedon olen siis saanut yhdeltä jammusentterin myyjältä, hyvin muuten tyypiltä naama venähti sillon kun ko häläristä rupesin kyseleen  
biggrin.gif

Mult löytys 2 ylim.kakoa kun sillä mun hälärillä mitään enään..krhm..tee. Tiedä saisko niitä kakoja jotenkin uudestaan "ohjelmoitua" tjtn.??

No katsos kun ne (kuuleman mukaan) ovat lopettaneet koko hälyn valmistuksen jo aikaa sitten.
Jaa, jaa! Se on sit kuluttajasuojalain mukaan Jammun ongelma, ehkä. Se kun ei voi iso valmistaja alihankkijan konkurssin perusteella vetäytyä vastuusta, riippuen juristeista, ehkä.

Jos häläri on "ohjelmoitava", bisnestä voitaisiin tehdä. Ken kun tietäs? Miten poistit omasi?

Kyllä mä kaikki neljä ruuvia sain auki (kuusiokulmat), mutta sitten en saanut hivutettua veks, enkä keksinyt siinä neljässä minuutissa, miten.

Jos sen vaihdevipusydeemin ottaa veks, pitää kehitellä joku asentomerkki. Sen kun saa takaisin muuten eri kohtaan -siis myös mahd. väärään, ilmeisesti...

Nyt se jakari kouraan vaan ihan rohkeesti ja puku pois päältä. Ei se niin vaikeaa ole.
biggrin.gif

Omassa purin jalkatapin päästä lähtien koko roskan kun se avaimen p*rkele hajosi (siihen kumituppelon alle), ei se mene mihkään vika asentoon. Siinä laatikosta tulevassa akselissa on ura sitä ruuvia varten.

Booritukseksikin kutsuttu, kun katot lähempää niin huomaat, että siinä ( MONTA URAA kohdassa ) on sille kiinnitysruuville ura eli paikka, jolloin niitä asentoja ei enää olekkaan....

Se puku edelleen pois ja meisseli ( ei oma ) kouraan
tounge.gif

By the way. Mä olen pariin otteeseen avannu sen etuhampikkaan kopan ihan vaan puhdistaakseni sieltä kaiken paskan pois... Ite ruuvaan aina sen vaihteen vaihtimen tangon vaan pois päistään. Eli ite tankoa kääntämällä se tulee ulos molemmista päistään ja lopulta irtoaa koko "riuku".

Tämä lähinnä siksi, että heti ekalla yrittämällä pyörähti se stanan kuusiokolo siinä kumisuojan alla pyöreeksi... Piti improvisoida sitten. Olkoon mun puolesta pyöreenä nyt sitten...
tounge.gif

By the way. Mä olen pariin otteeseen avannu sen etuhampikkaan kopan ihan vaan puhdistaakseni sieltä kaiken paskan pois... Ite ruuvaan aina sen vaihteen vaihtimen tangon vaan pois päistään. Eli ite tankoa kääntämällä se tulee ulos molemmista päistään ja lopulta irtoaa koko "riuku".

Tämä lähinnä siksi, että heti ekalla yrittämällä pyörähti se stanan kuusiokolo siinä kumisuojan alla pyöreeksi... Piti improvisoida sitten. Olkoon mun puolesta pyöreenä nyt sitten...
tounge.gif
No arvaas mihin se avain katkes.... Eli siinä on sitten vissiin joku liima välissä kun muillakin käynyt näin.

Aikani mäkin niiden kuusiokoloavaajien kanssa tappelin, kunnes siirryin ammattilaisversioon. Sen jälkeen on kuusiokolot avautunu
biggrin.gif
ja avautu nykkin, vaikka se oli neitseellinen kerta
wink.gif
Ei ollu "liimoja"

OK, jos siinä on selvät asentomerkit, käytän seuraavalla kerralla 8 minuuttia 4 sijasta
lookaround_orig.gif

Jammun kusiaisen kanssa toi onnistu vaihdemekanismiin kajoamatta. Suurempi näköjään vähemmän huoltoystävällinen...

Back