FZ1 ja tourinki
- FZ1-S ei ole mielestäni mukava ajaa eurooppalaista moottoritievauhtia. Varttikate on kovin pieni ja ilmavirta repii kuskia häiritsevästi suurissa nopeuksissa, yli 160 km/h. Tämä väsyttää ja rasittaa pitkässä matkanteossa, joten siitä varmaan johtuu tuo soveltumattomuus touringiin jonkun mielestä.
Mä olen ajanut kolme pitkää Euroopan reissua FZ1-S: llä, pyörässä Kappa K33 sivulaukut ja Givi 55 Maxia perälaukku. Osaltaan nuo edellä mainitut häiritsevät ilmavirtaukset yli 160 km/h nopeuksissa voivat johtua tästä järeästä laukkuarsenaalista. Tykkään kuitenkin harrastaa paria urheilulajia & valokuvausta reissuilla moottoripyöräilyn lisäksi. Kovat ja suuret laukut on paras optio tavaran kuljettamiseen ja ilmavirtausten kanssa on sitten vaan osattava elää.
Pyörään on saatavilla lisävarusteena kokokatekin, mutta luetun tiedon mukaan se on kovin matala sivusuunnassa ja enemmänkin kosmeettinen kuin todellinen sateelta ja ilmavirralta suojaava hyöty. Tämä luettuna ameriikan Yamaha Fazer foorumeilta, omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. Joku suomalainen kokokatetun FZ1-S pyörän omistaja voisi ehkä kommentoida tätä, toimiiko se kate?
Kaksi noista omista Euroopan reissusta tehty kaksi päällä ja yksi soolona. Kyytiläinen vakauttaa laukkujen kanssa ajettaessa moottoritienopeuksilla Yamaha FZ1 pyörää.
Kun moottoritieltä pääsee touring-reissulla pois, niin
FZ1-S on mainio matkapyörä vuoristoon ja mutkateille. Riittävät kallistusvarat ja tilava ajoasento, joskin tietysti pysty. Mulla toimii ainakin soolona ja kaks'päällä oikein hyvin ajoasento. Rouvalla on kyytiläisenä joskus pitkässä matkassa tullut mainintaa jyrkästä polvikulmasta, mutta takanahan voi aina leputtaa niitä jalkoja ajon aikanakin, sopivassa paikassa.. Tehosta homma ei jää alppiteillä kiinni, olen ohittanut tehokkaampia ja minut on ohittanut monikin, jopa kuussatasella. (Eli yritän sanoa, että kuski ratkaisee, ei pyörä.) Etujarru on tehokas ja ABS:llä mukava käyttää, sitä voi painaa surutta pohjaan asfaltilla.
Mulla on pyörässä modeina tavanomaiset LeoVince Slipari ja PC 5 softalla. Näillä saa sitä alakierrosten tehoaluetta, vääntökäyrää parannettua. Vakionahan se on todella hengetön pienillä kierroksilla, saastemääräysten takia kuristettuna. Tärkeämpänä pidän itse pyöräni jousituksen muutoksia: Wilbersin säädettävä takaiskari ja uudet etujouset + öljyt. Pyörä muuttui noilla jousituksen muutoksilla todella paljon paremmaksi; jämäköityi ja mutkaan taittuminen on paljon parempaa ja täsmällisempää ajossa. Suosittelen.
Alkuperäinen takaiskari on melko heppoinen esitys, eikä sen ominaisuudet riitä ainakaan kaks'päällä ajoon. Myös etujousitus korjaantui paljonkin edukseen tuolla jousien ja öljyjen vaihdolla. Muutokset tehtiin noin 20 tkm ajokilometrin kohdalla.
Mun mielestä oikein hyvä yleiskäyttöinen MP ja matkapyörä hintaluokassaan ja pienellä varustelulla paranee entisestään. Itse olen mieltynyt ABS- jarruihin, enkä vaihtaisi niitä pois.