• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

XI / PK-torstaiajot 8.7.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikä tartteis merkata kuin kaks risteystä / reissu  
biggrin.gif
ja satavarmasti joku osaa ryssiä senkin...
idea3.gif
Org:n käyttöön varatut levikkeet/taukopaikat koneteiden molempiin päihin ja valotauluopasteet niihin. Tekeehän ne rekkaparkkejakin  
biggrin.gif
ja sen lisäks kytketään kaikki mopot toisiinsa sellasella paksulla kumilangalla, annetaan kaikille talon puolesta navit ja karttakopiot reitistä, sekä apupyörät ja otetaan lopuksi kaks tulpanhattua kaikilta veturin taskuun. Papattimista vaan yks.

Kiitos veturille reitist perälle peräilyst sekä muille mukavast seurast  
thumbs-up.gif

Veturille "pientä" moitetta, viimeisen tauon lähdöstä! Pani, yllättävän pikainen lähtö, täysin pakan/jonot sekaisin  
omg.gif

Tuli monelle aika yllätyksenä, ku just satu kypärät varusteet riisuttua, ku veturi selittää jotain (en kuullu kunnolla) jostain Porvoost eksyneest, ABC:st, vanhast Porvoontiest... vetää kypärän päähän ja kiihdyttää saman tien matkaan  
nixweiss.gif

Siinä sitt, ketkä ehti/sai nopeest varusteet päälle lähti perään.
Itse pääsin suht nopeasti paikalt, jäädäkseni useaks minuutiks Porvooseen merkkaa ristyestä. Siinä samalla sain Porvoost, meidän "mini letkaan", "sen Porvoosen eksyneen" sekä "sen eksyneen hakijan".
Edellä olevat 4 pyörää merkkas ristyekset, mut siit eteenpäin ei ole tietoo mitä tapahtu. Oltiin kumminki ennen pääletkaa Vaaralan Apsilla  
cool.gif

Vähän olis saanu veturil olla maltia ja odottaa et koko letka olis lähteny samaan aikaan  
crazy.gif

Ja jos "ennätyksil" retostellaan, tein itsekkin sellaisen!
En oo ennen 2 kertaa, jostain perä/keskivaiheelt, ehtiny taukopaikalle ennen veturia  
tounge.gif

Onneks muuten en lähteny mukaan mutkille, olisin varmaan liittyny rypeneiden joukkoon. Pari mutkaa enne himaa luisteli takapää jarrussa niin että meinasin täräyttää bussia päin, ei oo pitoo juur ollenkaan näköjään märällä noilla renkailla.

Tai GPS kaikille pakolliseksi, Org ostaa muistikortteja vaikkapa 100kpl ja veturi jakaa reitin sisältävät kortit osallistujille lähtöpaikalla. Osallistumismaksu 10Eur per ajo, siitä saa vitosen takas kun palauttaa kortin  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

No eikun ihan vakavissaan, tota GPSää voisi viljellä näillä reissuilla enemmänkin, reitti jakoon salasanalla suojattuun foorumiin ja gepsukkamiehet tasaisin väliajoin letkaan varmistamaan inhimillisen unohduksen
tms.
033102ass_1_prv.gif
aiheuttamia merkkausvieheitä

mä kannatan tota kumilankaa. zetori voi ottaa koko letkan hinaukseen, kukaan ei eksy ja vauhtikaan ei aiheuta pahoinvointia plus viherpiiperöt on tyytyväisiä kun bensaakin palaa vähemmän kun voi lasketella ännällä. Hiilijalanjälki ja silleen.
Toisaalta jos ens torstaina on kiva sää niin mehän voidaan kaikki mennä lintsille. Saadaan saleen joku ryhmäalennus possujunasta. Kontanneet (itseni mukaanlukien vaikken tosin pk-ajoilla) ja eksyneet tuntee olonsa kotoisammaksi törmäilyautoissa, paniikissa voi pähkiä joka nurkassa mihin suuntaan piti kääntyä eikä oo niin väliksi jos unohtaa merkkaa kun siellä on ne vitullisen isot pahvinuolet joissa lukee
<--- AJOSUUNTA

Veturille "pientä" moitetta, viimeisen tauon lähdöstä! Pani, yllättävän pikainen lähtö, täysin pakan/jonot sekaisin  
omg.gif

Tuli monelle aika yllätyksenä, ku just satu kypärät varusteet riisuttua, ku veturi selittää jotain (en kuullu kunnolla) jostain Porvoost eksyneest, ABC:st, vanhast Porvoontiest... vetää kypärän päähän ja kiihdyttää saman tien matkaan  
nixweiss.gif
Moitteet vastaanotettu, joskin kyse ei ollut varsinaisesta tauosta vaan eksyneiden haalimisesta kasaan.

Kun kaksi odottaa porvoossa, yksi tankkauksen jälkeen ulosmenotien varressa, ollaan valmiiksi liki 2 tuntia aikataulusta perässä ja letka ajaa tasan 40 km/h tunnissa sisään porvooseen ja sieltä keskustan läpi ulos (yht noin 3 kilometriä etanavauhtia), syyllistyin olettamaan että homma toimisi. Itselläni kun ei mene aikaa kypärän asettamiseen, hanskojen pukemiseen, mopon liikkeelle laittoon kuin noin 15 sekuntia siitä kun perämies ilmoitti sijainnit ja laittoi tiesulun liikkeellepääsyn upeaksi varmistamiseksi, niin tässä tuli nyt mulle arviohuti, anteeksi  
wink.gif

Yleisesti ottaen riittää kun seuraa veturia, aina ei kaikille saada yksityiskohtaista tietoa siitä miksi, minne ja kuinka edetään. Tämä lähinnä suurehkojen osallistujamäärien ja megafonin puutteen vuoksi.

Onneks muuten en lähteny mukaan mutkille, olisin varmaan liittyny rypeneiden joukkoon. Pari mutkaa enne himaa luisteli takapää jarrussa niin että meinasin täräyttää bussia päin, ei oo pitoo juur ollenkaan näköjään märällä noilla renkailla.
Ensimmäinen "rypenyt" taisi tulla vasta Myrskylän jälkeen Porlammille päin mutkan routavaurioon.
Tällöin oli kuivaa ollut jo kauan. Boxintie oli jo kuiva paikkapaikoin, ja sadekin taisi jäädä sinne Sotunki-Västersundom tienoille.
Näin siis tarkkailtuna peräpäässä...  
nixweiss.gif

sanoi:
Tulee muuten lämmin kun työntää mopoa täydessä ajovarustuksessa loivaan ylämäkeen.
Mitäs vaihoit Duken italialaiseen.
033102bebe_1_prv.gif
No joo, suurin vika tuossa on, että bensavalo syttyy milloin sattuu, tällä kerralla bensa loppui kun fuel tripissä oli vasta 20 km, ja varatankin pitäisi olla 4 litraa... Ei se varmaan kuitenkaan 20 litraa satasella kuluttanut.

Pitää alkaa tarkemmin seuraamaan tavallista trippiä kun ei voi tuohon valoon ja fuel trippiin luottaa...

Tulipahan taas ajeltua ja nautittua trooppisesta ilmastosta. On tuon suunnan tiet kaiken lisäksi kohtuu kokemattomia.

Borgåååån jälkeen taisi mennä persiilleen siinä wanhalla tiellä, minä ainakin laskin sitä sieltä Porvoon vikoista valoista kehälle asti vetäen loppuletkaa perässä. Voipi olla että jäi huomaamatta joku merkkaaja tai sitten siinä välissä oli tosiaan joku hämmentänyt.

Tai no oikeesti se peräpään letka on vaan niin nopea että vedettiin kärjestä ohi ihan huomaamatta...
wink.gif

Suurkiitos Arvatkaa Kenelle!

Mulla iski pyörään tekninen vika ja minä poistuin reissulta. Takajarru hirtti kiinni, jonka takia jarrutus ja mutkaan taitto meno persiilleen. Nyt matkalla myyjäliikkeeseen laittamaan "nyrkkiä pöytään", koska pyörä on 10 kk vanha. Lisäksi samat viat on tullut pyydettyä kahdessa perättäisessä huollossa korjattavaksi... Saas nähdä, kenen piikkiin kyljen naarmut sitten menee.

Veturi voi sillä lailla huokaista, ettei se mun konttaus johtunut tiestä, reitistä eikä minun virheestäni. Eli, käytännössä en kontannut lainkaan  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

-M
Olen Jorkka (nousen tuolistani ja pyörittelen hermostuneesti käsissäni olevaa kypärää ja katseeni on tiukasti naulittuna kengän kärkiini), minä olen myös kaatunut moottoripyörällä omasta ajovirheestäni!

Masa, mikä Sinun ongelmasi on?

Oi kaiken tietävät oraakkelit: Mikä olis kohtuullinen aika merkata risteystä retken loppupäässä?

IMHO tupakanmittainen tauko. Eli se normimerkkaus ja kun ketään ei ala kuulumaan, vermeet pois päästä ja rööki. Jos siihen mennessä ei ketään näy (10-15min), keulille kertomaan että perä jäi... Mitään järkeä ole tuntitolkulla seisoskella.

otetaan lopuksi kaks tulpanhattua kaikilta veturin taskuun. Papattimista vaan yks.

Yksipyttyiseltä yksi tulpanhattu pois? Nööööyy...
eek.gif

Siinä sitt, ketkä ehti/sai nopeest varusteet päälle lähti perään.
Itse pääsin suht nopeasti paikalt, jäädäkseni useaks minuutiks Porvooseen merkkaa ristyestä. Siinä samalla sain Porvoost, meidän "mini letkaan", "sen Porvoosen eksyneen" sekä "sen eksyneen hakijan".
Edellä olevat 4 pyörää merkkas ristyekset, mut siit eteenpäin ei ole tietoo mitä tapahtu. Oltiin kumminki ennen pääletkaa Vaaralan Apsilla  
cool.gif
Älä pupu höpötä, sä seisoit siinä valoissa Jokirannassa korkeintaan kaksi minuuttia. Mä olin siellä valojen toisella puolella kun kohtasin sen kadonneen lampaan kanssa ja näin kun loppuletka tuli sun perääs.

Toisekseen. Oletusarvona, mikäli veturi edes haluaa aikeensa ääneen ilmaista, riittää se että ensimmäiset letkassa kuulee mitä veturi sanoo reitistä, ei sitä tartte jokaselle tankata erikseen, sillä jos se risteyksen merkkaaminen toimis oikein niin... Kun siellä tauolla (toi ei ollut virallinen tauko vaan hetki jossa veturi odotti mun soittoa jota ei koskaan tullut) kuitenkin on se väliaikashow pystyssä itse kullakin, niin eihän siellä jengi edes voi kuulla mitä joku huutaa?

Veturi on vastuussa myös edes jonkinlaisesta aikataulusta (eilen meni vähän myöhään) ja kun perämies antaa merkin että kaikki kasassa ja kunnossa niin sillon veturi lähtee. Jos sun lähtös kestää suhteessa kauemmin, niin sitten jäät vetään niitä kamojas niskaan ja jäät vaan perämmälle letkaan, ja perämies ottaa sut sen eteen. Ei siinä sen kummempaa?

Valitettavasti tämmösissä isoissa letkoissa noitten risteysten merkkaaminen tuppaa meneen välillä pieleen. Toinen asia mikä ei tunnu aina toimivan on itsensä sijoittaminen letkassa niin, ettei ole tulppana ja siten häiritse muiden ajonautintoa.  Näihin kahteen aspektiin se taustapeiliin katsominen auttaa kummasti, ts. jos kontissa on pyörää pyörän perään, mutta edessä tyhjää niin jotain pitäisi voida päätellä.

Kamojen päällepukemista voi itse kukin harjotella vaikka kotona niin menee sutjakkaammin sitten tien päällä eikä tommosia tilanteita synny.

Me oltiin Vaaralan apsilla aikasemmin siksi että ne tuli kivoja mutkia ja me suorinta tietä. Tosin, vanhalta Porvoontieltä Tyysteriin menevä tie oli kuulemma merkattu mutta me ei sitä huomattu, joten vika lienee sitten kuitenkin tässä meidän "miniletkassa".

Tack o pock.

Komppaan SAM66:sta & Kivirekeä (viininpunainen R1?) -> ne risteysten merkkaukset, please  
mad.gif

PS. Poissaolleet ovat näköjään saaneet aikansa kulumaan täällä keskustelemalla pillusta  
omg.gif
Ihan ihme porukkaa!
okei, no nyt mäkin tierän ketkä on sam ja riittaliisa, molemmilla näytti olevan samanlaiset eriväriset pyörät, eiksvaan?
^No mulla on makeempi, vanhempi. tehokkampi jne..
biggrin.gif
mut pari vuotta kokeneempi versio tuosta nakusta. Ja ny tiedän mäkin kuka se kolmaspyörä oli.
tounge.gif

Yksipyttyiseltä yksi tulpanhattu pois? Nööööyy...
eek.gif
nii-i, aatteles miten paljon plastiikkia sultaki olis säästyny

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
tounge.gif
biggrin.gif
Pöh, ämpärimuovi on halpaa
033102ass_1_prv.gif

Sitäpaitsi se on jo taas naarmuilla, kohta kipukynnys naarmuista välittämisestä ylitetty
biggrin.gif

Reissussa rähjääntyy...
wink.gif
no okei, jos muijas vielä joskus antaa sulle luvan tulla mukaan, ni saat pitää tulpanhattus
biggrin.gif

Pakko penkoa kusiaspesää vielä...

Ei tarvi koko ajan tietää mitä tapahtuu, missä ja miksi, minne mennään. Riittää kun seuraa veturia (jonka habituksen toki painaa starttipaikalla mieleensä). Jos pysähdytään, jää venailemaan valmiina lähtöön. Jos veturi vetää kypärän pois päästä, voi niin tehdä itsekin. Mutta SILTI seuraa samalla taukoillessaan milloin siellä etupäässä aletaan ajokamoja taas pukemaan. Tuskin virallisista taukopaikoista epäselvyyttä jää, niillä yleensä sitten on kaffetta tarjolla
wink.gif

Ja risteysten merkkaamisesta - Jäädään siihen mahdollisimman LÄHELLE risteystä (turvalliseen paikkaan), eikä 30 metriä käännöksen jälkeen. Viime ajelussa jossa itse olin mukana, täräytin iloisesti ohi yhdestä merkkaajasta joka seisoskeli kauempana käännöksen jälkeen. Sattumankaupalla satuin vilkaisemaan sinnepäin ja hokasin mokan, eikun uukkari ja takaisin.

Back