• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

XI / PK-torstaiajot 8.7.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pakko penkoa kusiaspesää vielä...

Ei tarvi koko ajan tietää mitä tapahtuu, missä ja miksi, minne mennään. Riittää kun seuraa veturia (jonka habituksen toki painaa starttipaikalla mieleensä). Jos pysähdytään, jää venailemaan valmiina lähtöön. Jos veturi vetää kypärän pois päästä, voi niin tehdä itsekin. Mutta SILTI seuraa samalla taukoillessaan milloin siellä etupäässä aletaan ajokamoja taas pukemaan. Tuskin virallisista taukopaikoista epäselvyyttä jää, niillä yleensä sitten on kaffetta tarjolla
wink.gif

Ja risteysten merkkaamisesta - Jäädään siihen mahdollisimman LÄHELLE risteystä (turvalliseen paikkaan), eikä 30 metriä käännöksen jälkeen. Viime ajelussa jossa itse olin mukana, täräytin iloisesti ohi yhdestä merkkaajasta joka seisoskeli kauempana käännöksen jälkeen. Sattumankaupalla satuin vilkaisemaan sinnepäin ja hokasin mokan, eikun uukkari ja takaisin.
Aamen tälle
tounge.gif

En nyt ollu eilen reissussa, mutta ihan vakavalla naamalla..
biggrin.gif

vois kertauksen omaisesti pari juttua...

Koko homman anti on rento ja puolivallaton hywä meininki  
sport05.gif
.

Jos tätä koitetaan kunnioittaa, poikii se silloin tällöin jokusen pykämän.... yleensä juuri häntäpäähän.

Vaikka kuinka jokainen koittaa parhaan tahtonsa ja kykynsä mukaan merkata ja olla tunnollinen.... elama on  
smile_org.gif
.

Reittejähän ei "voi" etukäteen julkaista.... sen ja miksi, pitäisi jokaisen aikuisen ymmärtää  
biggrin.gif
.

Ehkä joku "keräilypiste" lenkin loppupäähän olisi kokeilemisen arvoinen ?.
On kaikille ihan turhaa, jos loppupäässä lenkkiä ja porukkaa puolisen tusinaa mopoa merkkaa turhaan puolituntia.
On siinä kohtaa kuitenkin jokaisella merkkaajalla joku taju siitä, montako yksikköä perässä vielä roikkuu, vaikka aikataulusta tai sijainnista olis hajuakaan.
Kyllä se "tieto" tai porukka pitäis ilmaantua viimeistään kymmeneen minuuttiin mennessä.... oli perässä tapahtunut ihan mitä tahansa.

Mutta kuten sanottu, gaig yhes gummibandis tai possujunas lintsillä on ihan toinen leikki, vaik hauskaa varmaan...  
tounge.gif
.

Kiitoksia veturille mahtavista pätkistä! Ens kerral en kyllä ota reppua mukaan ku selkä on aivan jumissa.

Taidan illalla lähteä keräämään ne loput risteyksen merkkaajat sieltä pois  
tounge.gif

En tarvitse veturia, tämän on mun "kotirataa"

Anu: Kynsien takiahan mä eilen vaan tulinkin. Olit kuitenkin nähnyt vaivaa niiden laitossa  
biggrin.gif

Mahtavat mutkapätkät oli  
bowdown.gif

Viimeiseltä "taukopaikalta" poistuin "jo" kotia kohti, matkalla bongatut "hidasteet" järjestyksessä:

- 2 x Poliziauto (Volvo ohitettuna, Maija vastaantulevana)
- Peura (Iso jarru, todella liki)
- Ilves (Pieni jarrutus)
- 3 x Jänö (Näitä riittää)

(jostain syystä en tykkää hämärän aikaan ajella)

ps. meidän mirri oli ihan kuivana pysynyt kotona, retkotti soffalla, vai mistä v*tusta täällä puhutaan, no kynsistä ainakin  
biggrin.gif
tounge.gif
wink.gif

Ahhah, kiitoksia veturille mainioista mutkista ja muille mukanaolosta.

Olen kyllä pupun kanssa lievästi samaa mieltä että se viimeiseltä taukopaikalta lähtö tuli vähän nopeasti. Puoli minuuttua, tai edes 15 sekuntia lisää aikaa lähtöön valmistautumiseen olisi saatttanut ehkäistä sitä pakan sekoittumista jota vähän näytti syntyvän. Eihän siinä toki mitään, jos yksittäinen kaveri on niin hidas varusteiden kanssa että menettää paikkansa, mutta jos järjestys menee täysin sekaisin sen mukaan kuka ehti vetää hanskat käteen ja ketkä jäi pussiin sen taakse joka olikin hitaampi...

Siis pikkujuttujahan moiset, mutta vastaisuudessa pienen huomion arvoista? Pääasiahan on se, että tämä on oikeasti h******n hauskaa, vaikkei kaikki aina toimisikaan kuin junan vessa, tai ehkä osittain juuri siitä syystä
smile_org.gif

Itse asiaan. Kun seuraa tätä keskustelua eksyneistä lampaista, yhtäkkiä syntyy ajatus että mitenkähän mahtaisi toimia näissä isommissa letkoissa jos risteystä merkkaamaan jäisikin säännömukaisesti aina kaksi yhden sijaan? Mitä tästä seuraisi?
* Todennäköisyys että merkkaus ei unohdu kasvoi juuri merkittävästi?
* Todennäköisyys että merkkaajat huomataan -''-?
* Todennäköisyys että joku letkan sekaan eksynyt/änkenyt ulkopuolinen mopo sekoittaa merkkaukset, pieneni lähes olemattomiin?

Ja esimerkiksi näin: jos merkkamassa on jo kaksi, ja takaa tulee yksinäinen ratsastaja, vapauttaa hän keulimmaisena olevan merkkaajan. Siis niin että risteyksessä olevien merkkaajien määrä pyritään aina pitämään siinä kahdessa, ellei se sitten joltain unohdu.

Siis lähinnä tämä edellyttäisi yksittäiseltä taistelijalta että aina kääntyessä katsoo tuleeko takana se minimi kaksi, yhden sijaan. Ja jos tuo kerran unohtuu, so not koska on se varmistuskin.

Kaksistaan on sitten kivampi/turvallisempi suunnistella poiskin jos loppuletkaa ei ala kuulumaan inhimillisessä ajassa...
smile_org.gif

Voisikohan toimia, ja jos ei, mihin kompastuu? Liianko lie monimutkaista sekalaisessa seurakunnassa tässä, vai voisikohan tuota ajatusta hioa eteenpäin?

Ei mutta, nyt alkoi kesäloma joten kohta on mies pihalla in so many ways. On se niin väärin!
tounge.gif

Viimeiseltä "taukopaikalta" poistuin "jo" kotia kohti, matkalla bongatut "hidasteet" järjestyksessä:

- Ilves (Pieni jarrutus)
Missäpäin tuo ilves näyttäytyi?

Heti Syökerintuvan jälkeen Vihtijärvellä, juuri kun sai sopivasti otettua vauhtia risteyksestä Karkkilaan päin. Tai sitten jollain on helvetin iso kissa  
crazy.gif
Pärkkele, paikalla oli muitakin Karkkilasta. Vois ehkä harkita siirtymäletkaa PK-ajeluihin lännestä tuleville...

Kun seuraa tätä keskustelua eksyneistä lampaista, yhtäkkiä syntyy ajatus että mitenkähän mahtaisi toimia näissä isommissa letkoissa jos risteystä merkkaamaan jäisikin säännömukaisesti aina kaksi yhden sijaan?
Tossa on kyllä ideaa, etenkin silloin kun letkassa on 70+ pyörää (eli merkkaajista tuskin puutetta).

Lisäksi jos merkkaajia on kaksi, sellaisessa "missäs ne nyt kuppaa" tilanteessa on helpompi tehdä ratkaisu että toinen lähtee takaisin katsomaan/etsimään eksyneitä ja toinen jää vielä merkkaamaan.

- Ilves (Pieni jarrutus)
Missäpäin tuo ilves näyttäytyi?

Heti Syökerintuvan jälkeen Vihtijärvellä, juuri kun sai sopivasti otettua vauhtia risteyksestä Karkkilaan päin. Tai sitten jollain on helvetin iso kissa  
crazy.gif
Pärkkele, paikalla oli muitakin Karkkilasta. Vois ehkä harkita siirtymäletkaa PK-ajeluihin lännestä tuleville...
Mää kans.
buttrock.gif

Kiitokset taasen veturille ja pukamille, kivaa oli  
062802jumpie_prv.gif
Alko verkkotakki oleen aikas viilee ku porvoosta bussin perässä hyvinkäälle päin lasketeltii,(vilutärinähymiö).
Mä tulin sitten vissiin teidän perässä Hanko-Hyvinkää-tietä ennen kuin hyydyin tienvarteen...
Huomio no.1 sun lyhkänen näyttää niin ylös ettei peilistä nähnyt ketä siellä oli.
no.2 sua ei näkynyt porvoo-mäntsälä välillä, ei tienny orggilaisex.
no.3 oisit hyvä mies käyny rinnalla näyttäytymässä, ni ois osannnu huolestua sun jättäytymisestä.
no.4 selittelyn makua, anteeks etten pysähtyny ja kääntyny takas tarkastaa tilannetta.

Kiitokset taasen veturille ja pukamille, kivaa oli  
062802jumpie_prv.gif
Alko verkkotakki oleen aikas viilee ku porvoosta bussin perässä hyvinkäälle päin lasketeltii,(vilutärinähymiö).
Mä tulin sitten vissiin teidän perässä Hanko-Hyvinkää-tietä ennen kuin hyydyin tienvarteen...
Huomio no.1 sun lyhkänen näyttää niin ylös ettei peilistä nähnyt ketä siellä oli.
no.2 sua ei näkynyt porvoo-mäntsälä välillä, ei tienny orggilaisex.
no.3 oisit hyvä mies käyny rinnalla näyttäytymässä, ni ois osannnu huolestua sun jättäytymisestä.
no.4 selittelyn makua, anteeks etten pysähtyny ja kääntyny takas tarkastaa tilannetta.
1. Pitää vissiin säätää tuota valoa alaspäin, jotkut vastaantulevat autotkin osoitti mieltä ajamalla pitkät päällä vastaan vaikka vaihdoin lyhyille...

2. Joo, otin teidät kiinni, jäin siellä Porvoossa näppäilemään varusteita.

3. Ei riittänyt bensa tulla rinnalle
tounge.gif

4. No enpä olisi itsekään tajunnut kääntyä takaisin vastaavassa tilanteessa, joten eipä ketään...
smile_org.gif

Asiahan ei mulle kuulu hepan pepan jne. vertaa.... mutta
smile_org.gif
.

Jossain tilanteessa on ilmeisesti jollain ollut kuulossa tai ymmärryksessä pientä klappia
smile_org.gif
.

Juttuhan menee näin:

Vittuile kaverille, siis KAA-VEE-RIL-LE, hyväntahtoisesti aina kun voit!
Huomenna se voi jo olla myöhäistä.
tounge.gif
.

Tuollaisena se on hyvän kaveriporukan tai työyhteisön pettämätön tunnusmerkki.
biggrin.gif

Moni valitettavasti luulee, että moinen homma on joku "tikkakerhon" iltama jossa kuka vaan voi nakuttaa ketä vaan ja mihin vaan.
buttrock.gif

Kun seuraa tätä keskustelua eksyneistä lampaista, yhtäkkiä syntyy ajatus että mitenkähän mahtaisi toimia näissä isommissa letkoissa jos risteystä merkkaamaan jäisikin säännömukaisesti aina kaksi yhden sijaan?
Tossa on kyllä ideaa, etenkin silloin kun letkassa on 70+ pyörää (eli merkkaajista tuskin puutetta).

Lisäksi jos merkkaajia on kaksi, sellaisessa "missäs ne nyt kuppaa" tilanteessa on helpompi tehdä ratkaisu että toinen lähtee takaisin katsomaan/etsimään eksyneitä ja toinen jää vielä merkkaamaan.
En ole suurissa letkoissa juuri mopoillut, muut etenemisvälineet ja muodot on taas näiltä osin tutumpia.

Nyt ei julisteta mitään "absoluuttista viisautta tai totuutta", vaan ihan aiheeseen liittyviä huomioita
biggrin.gif
.

Ryhmädynamiikka (hieno termi) on kaiken ydin.

Merkkaustarve syntyy monista eri syistä. Toiset "ulkoisista" syistä, toiset "sisäisistä" syistä.
Ulkoisiin tekijöihin, kuten muu liikenne yms. voidaan vaikuttaa varsin vähän ja turvallisuusnäkökohdat on jotenkin aina kuitenkin huomioitava.

Jossain kohtaa välejä syntyy kuskien sijoittumisien ja nopeuserojen vuoksi.... varsinkin pitemmillä siivuilla.

Nostaisin kuitenkin esiin yhden merkittävän tekijän noiden
välien syntyyn !!!

JONOSSA "NUKKUMINEN".

Kauniimmin ilmaistuna, erilaiset ajorytmit.

Jos jokaisessa jarrussa, ulostulon kiihdytyksessä, risteyksen tai kääntymisen lähestymisessä.... ja eritoten kääntymisen jälkeisessä kiihdytyksessä.... takanaolija jää vain muutamankin metrin.... kiihdytyksessä helposti muutaman kymmenen metrin...... juu...
idea3.gif

Muutamassa kilsassa rako on jo kaffepaussin mittainen!

Eikä nyt puhuta mistään simona vetämisestä tai ylinopeuksista!

Ihan sama ilmiö tulee esiin paljon jalostuneemmassa muodossa
esim. ratakisoissa.
Kun tulee joka jarrussa ja kraanan avauksessa pari metriä takkiin kaverin parempien (kalliimpien) vehkeiden takia, maaliviivalla ero on sitten aikasen piiiiiiiiiiiiiiiitkä.
Näin varsinkin, kun kuskit on hyvin "samalla viivalla" eikä kumpikaan kämmäile.

SIIS ! Jos on tarkoitus ajaa letkassa, kannattaa olla hereillä ja pysyä kaverin "peesissä".
Kyse on todellakin pääosin juuri "hereilläolosta".
Ei välttämättä vauhdista, sen puutteesta tai ajotaidosta.
Toki siitäkin, mutta se on sitten eri juttu
biggrin.gif
biggrin.gif
.

Väitän, että merkkaustarve vähenee dramaattisesti, kun jokainen "pysyy hereillä".

Merkkaajien tuplaaminen ei varmaan ole ihan hanurista, mutta se ei mitenkään vähennä merkkaustarpeen syntymistä.

Saattaa käydä jopa niin, että loppulenkeillä viidenkymmenen mopon letkasta kolmekymmentä kököttää merkkailemassa
tounge.gif
.

Tätäkö me halutaan....
tounge.gif

Sori, mut on pakko, on
cool.gif

Sulla on tosi hyvä pointti tuo allaoleva, olen täysin samaa mieltä.
tounge.gif
.
biggrin.gif
Nyt sit se trolli: oletko sä (jo) mun kaveri, saanko mä aukoa sulle ?
biggrin.gif

Siis, mistä tietää että tuntee toisen jo se verran että voi foorumilla ihailla toisen suorituksia ?

Oma lähestymistapani on, että kun olen jossain tavannut kaverin ihan naamatusten niin voin täällä varovasti kokeilla että kestääkö.
Kokeiluista(ni) ainakin minä toivoisin palautetta, joko hyvää tai huonoa mutta jotainmuuta kuin hiljaisuutta, sillain ne asiat selviää.
Ylilyöntejä sattuu mutta niistä pitää ottaa opiksi. Te Absolvo !

Sori, mut on pakko, on
cool.gif

Sulla on tosi hyvä pointti tuo allaoleva, olen täysin samaa mieltä.
tounge.gif
.
biggrin.gif
Nyt sit se trolli: oletko sä (jo) mun kaveri, saanko mä aukoa sulle ?
biggrin.gif

Siis, mistä tietää että tuntee toisen jo se verran että voi foorumilla ihailla toisen suorituksia ?

Oma lähestymistapani on, että kun olen jossain tavannut kaverin ihan naamatusten niin voin täällä varovasti kokeilla että kestääkö.
Kokeiluista(ni) ainakin minä toivoisin palautetta, joko hyvää tai huonoa mutta jotainmuuta kuin hiljaisuutta, sillain ne asiat selviää.
Ylilyöntejä sattuu mutta niistä pitää ottaa opiksi. Te Absolvo !
Nöhhhh...
biggrin.gif
.

Olenhan mä täällä pitkin aukonu päätäni kun paviaani
smile_org.gif
.
Koitan kuitenkin, muuallakin, pitää homman, ööö...
asiakeskeisenä
idea3.gif
, vaikka asiaa ei olisikaan
biggrin.gif
.
Siis oikeesti, ei henkilökohtaisuuksia.... sitä tikanheittoa.
No, kyllä kaikki velmut tietää mistä on kyse
biggrin.gif
.

Se hyvä puoli tässä rannikolla varttuneena olossa on,
että "perse kestää merivettä"..... ja jos joskus vähän
kirvelee, ei se kuulema ihan heti naamasta näy
tounge.gif
.

Että se siitä palautteesta
tounge.gif

Kun nyt aiheeseen kerran päästiin, pakko todeta pari perusjuttua.... liimaamatta niitä kehenkään näillä foorumeilla.

Sawolaisuuteen liittyy usein sellainen merkillinen ilmiö, että
heillä on "varsin terävä ykkössyöttö"
biggrin.gif
,
mutta auta armias sitä itkua ja vinkunaa, kun samantien
palauttaakin pallon takanurkkaan...
biggrin.gif
.

Toinen on tuo... mitä isompi jätkä, sen herkempi hipiä
biggrin.gif
.

Molemmissa edellämainituissa toki poikkeukset vahvistavat säännön
biggrin.gif
.

Tällaista mm. on matkan varrella oppinut.
Oppis vielä pitää välillä turpansa kiinni
tounge.gif
.

Palautetta pyysin, palautetta sain, vielä kun ymmärtäs  
biggrin.gif

Nähdään jossain
062802moto_prv.gif
, jookos
cool.gif

Palautetta pyysin, palautetta sain, vielä kun ymmärtäs  
biggrin.gif

Nähdään jossain, jookos
cool.gif
Kielimuuri... nääs
biggrin.gif
.

Voishan sitä lähtee huomenna kurvailee.
Kun on mopossakin vaihteeks renkaantapanen takana.
Edellinen olikin Metzelerin valmistama 210mm keskiseisontatuki.
Pakko se oli kokeilla ihan ite, kun puhuvat mitä puhuvat ylileveistä gummeista.
Pahimmatkin solvaukset ovat todellisuudessa hirveätä ongelmien vähättelyä
biggrin.gif
.

Pakko penkoa kusiaspesää vielä...

Ei tarvi koko ajan tietää mitä tapahtuu, missä ja miksi, minne mennään. Riittää kun seuraa veturia (jonka habituksen toki painaa starttipaikalla mieleensä). Jos pysähdytään, jää venailemaan valmiina lähtöön. Jos veturi vetää kypärän pois päästä, voi niin tehdä itsekin. Mutta SILTI seuraa samalla taukoillessaan milloin siellä etupäässä aletaan ajokamoja taas pukemaan. Tuskin virallisista taukopaikoista epäselvyyttä jää, niillä yleensä sitten on kaffetta tarjolla
wink.gif

Ja risteysten merkkaamisesta - Jäädään siihen mahdollisimman LÄHELLE risteystä (turvalliseen paikkaan), eikä 30 metriä käännöksen jälkeen. Viime ajelussa jossa itse olin mukana, täräytin iloisesti ohi yhdestä merkkaajasta joka seisoskeli kauempana käännöksen jälkeen. Sattumankaupalla satuin vilkaisemaan sinnepäin ja hokasin mokan, eikun uukkari ja takaisin.

Moneen PK-ajeluun olet osallistunu, kun olet täällä "niin aisantuntijana" minua ja muita neuvomassa?

Back