• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenon valot laillisiksi.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli mikä on tämä paljonpuhuttu xenonsarjan E-hyväksyntä? Eikös joka osa pidä olla erikseen hyväksytty, joten pelkkä ballastin päällä oleva E-merkintä, ei mielestäni tee sarjasta vielä hyväksyttyä, vaikka xenonkauppiaat muuta väittävät.
Katsoisiko joku mikä on tälläisen halogeenikannalla olevan xenonpolttimon E-hyväksyntänumero omassa hyväksytyssä sarjassaan... Ja sitten ajatusleikkinä sellainen, että kun polttimon vaihto on ajankohtainen, niin mistä tilalle "hyväksytty" polttimo, kun siinä polttimossa ei niitä E-merkintöjä ole.
ps. Kyllähän näillä näkee, vaikka ilman E-merkkiä...
tounge.gif

En ota kantaa pitääkö itse polttimossa olla leima mutta vaikka sellaisen löytäisitkin, niin umpiossa ei ole Xenon hyväksyntää joka Suomessa vaaditaan.

varaslähtö otettu ja hyvin näkee ja erottuu! ei häikäse kunhan säätää oikein ja kuvio on hyvä!

ainoo vaan et suurin osa eteenkääntyjistä kattoo et jaa mopohan se sieltä köröttelee niin tuskin ne xsenonit nyt kuitenkaa näitä tilanteita hirveesti pelastaa.. ja luultavasti ne eteenkääntyjät nyt seuraavaksi väittää että hämmennyin kirkkaudesta
biggrin.gif

ja laillistahan tää maas ei oo mikää hieno ja kiva mikä vähänki eroaa orkkiksesta mut..no..enpä sen pitemmälle oo laillisuutta miettiny
buttrock.gif
tounge.gif

ja laillistahan tää maas ei oo mikää hieno ja kiva
Eikä suurin osa turvallisistakaan asioista, etenkään valoista puheen ollen.

Pitää vain päättää pelkääkö enemmän hirveä ja puusilmäväautoilijaa vai suomalaista virkamiestä.
nimenomaan..
vähä asiaa sivuten mut esimerkiksi noi autojen lisäpitkien parkit.. mitä helevetin haittaa niistä on? keskiviivan puoleinen ajovalo kun on pimeenä vastaantulevalla ja se parkki vielä sieltä samalta puolen niin ylläreitähän siinä helpolla syntyy pimeellä kohdatessa.. ne pari hohtavaa tuikkua auttaa kummasti selkeyttään vastaantulevia..
enkä varmasti ole ainoa joka tähän on törmänny??
mut laittomiksi vaan
buttrock.gif
biggrin.gif

Ottamatta sen kummemmin kantaa noihin blingbling-lisäpitkien parkkeihin...

niin.. sitä vaan, että useimmissa vanhanmallisissa umpioissa xenonit ei juuri muuta tee kuin häikii ihan vitusti, oli ne polttimot sitten E-hyväksytyt tai ei.
Mulla on juuri tuollainen epäsikiöpari itselläni. Kirkkaalla kelillä lyhyet erottuu hyvin, eikä häikäise. Hämärässä pitkiä ei voi käyttää ollenkaan valokuvion kadotessa puun latvoihin ja ihan varmasti häikii.

Varmasti monissa umpioissa nuo toimii hyvin ja niihin voin vain suositella. Kannattaa kuitenkin vähän katsoa sieltä etuviistosta sen jälkeen kun on ne polttimot ruuvannut.

Ehkä väärä paikka alkaa kyseleen, kun on xenonien laillistamisesta kyse, mutta..

Kertokaas mistä xenonit pyörään.

Pyörä on 03:n Z1000 kawa....

kiitoooos

ebaysta saa parit sarjat samaan hintaan kuin tuosta ylhäällä olevasta linkistä. WinnieBiz on luotettava ja nopea kauppias, tähän ovat monet olleet tyytyväisiä, itseni mukaan luettuna.

www.xenonkauppa.fi
Hienosti meni.  
biggrin.gif

Sama osoite kun minulla kaksi päivää/viestiä aijemmin ja linkkikään ei toiminut.

Sitten asiaan.
Laitetaampas Xenonit takaisin paikalleen.  
062802jumpie_prv.gif

Kortti ei lähde Xenoneista mahdollisesti saatavasta sakosta.
Siis kuten aijemmin mainitsin minulla jo kaksi jemmassa ennestään.

sanoi:
”Kolmanneksi ratkaisevaksi” tilanteeksi lasketaan käytännössä tapaukset, että kuljettaja on ajanut ylinopeutta tai hän on syyllistynyt paljastinlaiterikkomukseen.

Luonnollisesti esim. rattijuopumuksestakin seuraisi ajokieltoa, mutta se tulisi jo tämän yhden rikoksen perusteella. Mainitsemasi muut syyt (liian tehokkaat valot ym.) ja niistä mahdollisesti saatava sakko ei vaikuta ajo-oikeuteesi kysymälläsi tavalla.

Onko tullut virkavallan kunniamainintoja Xenoneista?
Ei ole, eikä ole tiedossa että ketään olisi huomautettukaan.

Ei ihan siellä motoristien syntilistan kärjessä taida olla nuo "laittomat" polttimot
tounge.gif
Niin, taas ihan hiljattain osuin puhallutusratsiaan,
eikä mopon valot edelleenkään kiinnostaneet virkavaltaa.
smile_org.gif
Muutama päivä takaperin virkavalta vilautti mulle pitkiä, kun ajoin vastaan iltasella. No en viitsinyt kuitenkaan vilauttaa takaisin pitkiä, kun funtsasin, että poliisit varmaankin luulivat että ajoin pitkillä. Eli kyllä ne tossa mun Zetassa häikäisevät jonkin verran, mutta vittu tuleepahan ainakin nähdyksi. Eli ihan turvallisuuden kannalta suosittelen kaikille mopoilijoille.

Eli kyllä ne tossa mun Zetassa häikäisevät jonkin verran, mutta vittu tuleepahan ainakin nähdyksi. Eli ihan turvallisuuden kannalta suosittelen kaikille mopoilijoille.
Tästä nyt ollaan pitkillä ajon kanssa väännetty peistä jo moneen kertaan: Kumpiko turvallisempi?
- Hiukka himmeämmät ajovalot joista kuitenkin voi helposti päätellä lähestyvän ajoneuvon nopeuden ja osaa itse toimia sitten sen mukaisesti esim. sivutieltä tullessa
- Vaiko suuri, kirkas lähestyvä valopallo josta ei itse Erkkikään ota selvää mikä se on ja ennen kaikkea millä nopeudella se on sieltä tulossa
confused_orig.gif

Muutama päivä takaperin virkavalta vilautti mulle pitkiä, kun ajoin vastaan iltasella. No en viitsinyt kuitenkaan vilauttaa takaisin pitkiä, kun funtsasin, että poliisit varmaankin luulivat että ajoin pitkillä. Eli kyllä ne tossa mun Zetassa häikäisevät jonkin verran, mutta vittu tuleepahan ainakin nähdyksi. Eli ihan turvallisuuden kannalta suosittelen kaikille mopoilijoille.
Joo, se on ihan kivaa kun itse ajelee iltahämärässä prätkällä ja vastaan tulee toinen prätkä jossa on pitkät päällä tai jotkut xenonit päin taivasta suunnattuna. Pirusti lisää turvallisuutta.
Valkoinen kypärä muuten lisää nähtävyyttä.

Ite laitoin kyseiset kiilut, mutta suuntasin ne niin kuin pitääkin. Enemmän se poikkeava savy ilman häikäisyä herättää huomiota - ihan kuten autoissakin xenonit erottuu hyvin massasta.

Kiihdytyksissähän motskarin valot häikäisee aina, mutta ne on vain lyhyitä aivastuksia.

Joo, se on ihan kivaa kun itse ajelee iltahämärässä prätkällä ja vastaan tulee toinen prätkä jossa on pitkät päällä tai jotkut xenonit päin taivasta suunnattuna. Pirusti lisää turvallisuutta.
Valkoinen kypärä muuten lisää nähtävyyttä.
No ei ne valot taivasta kohti osoita, mutta varmasti vaikuttavat kuin olisi pitkät päällä sopivassa kohtaamiskulmassa. Ajoin nääs pollareita vastaa sopivasti mutkassa, joka kaartuu alaspäin, joten varmaankin osoitti valot sopivasti silmiin.

edit:ja lisätään nyt vielä tiedoksi, että ei noista valoista ole mulle aikaisemmin vilkuteltu valoja, ainakaan montaa kertaa. että ei tarvitse asiasta jeesustella sen enempää
smile_org.gif

laitoin kotarin pitkän polttimon tilalle xenonin ja on se kyllä aika helvetin kirkas halogeeniin verrattuna. Lyhyen polttimon jätän halogeeniksi. Näkeepähän ajaa puskien välissä metsäteillä ens syksynä. Prätkässä häikäsyongelma on ehkä eniten siinä kun pyörällä kiihdytetään jousitus elää siten että kirkas valo vilkkuu autoilijoiden taustapeilissä samaan tyyliin kun pitkiä räpsyttelis. Siksi kait se tasonsäätö niihin valoihin on autoissa laitettu, tuskin siinä yli -lihavan anopin kuskaamista on ajateltu

Back