Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Alumiiniin tehdessä hyvä leikkuuneste on myös tenttu/Sinoli yms. vastaava. Muuten kuin juotuna siisEikö tuossa pitäisi käyttää myös öljyä kun tota juttua kiertää tonne reikään? Ainakin kun patteriputkiin olen kierteitä tehnyt niin niitä kannatti öljytä jossa homma sujui helpommin ja sääti myös työkalua![]()
Täytyy nyt tarkentaa sen verran, että se nokka-akseli oli katkennut jakohihnan vastaisestä päästä ja vasta nokkien jälkeen juuri siitä virranjakajan hammasrattaan edestä. Itse katkeamisen syy oli alkuun täysi mysteeri, kun eipä tuo virranjakajan pyörittäminen kauheasti luulisi rasittavan? Eli, oletettiin, että rattaiden välissä oli käynyt jotain, joka katkaisi ko. akselin ja siten sen korjaamista kannatti yrittää, kun eipä vastaavaa nokka-akselia niin vaan löydy ja on myös pirun tyyris. Oletettiin myös, että korjaus on suht turvallinen tehdä, kun eipä tuo akselin katkeaminen ensimmäisellä kerrallakaan tehnyt muuta kuin sammutti koneen.sanoi:+1. Hyvä esimerkki lukiteliiman pehmenemisestä saatiin broidin kanssa, kun korjattiin Audin (GrB) katkennut nokka-akseli (katkesi virranjakajan rattaan edestä) koneistamalla puristesovitteinen akseli katkenneiden paljojen väliin. Kyytipojaksi laitettiin lukiteliimaa, kun toisesta sovittesta tuntui tulevan hitusen toista väljempi. Laskettiin kuitenkin, ettei siitä tule ongelmaa, kun virranjakajan pyörittämisestä aiheutuva vastus on pakostakin kyseisen sovitteen pitokykyä pienempi. No, niinhän se olikin siihen saakka, kunnes kone lämpeni kunnolla ja rajoittimen pätkiessä (aiheutti mahdollisesti myös alkuperäisen katkeamisen) sytytys 'liukui' myöhäiselle -> kansi suli ja oli pirun kallis remppa edessä... Eikä siinä kaikki, rempan jälkeen jakohinnapyörän kampiakselin kiila murtui moottorin koekäytön aikana ja uudet venat solmuun...
Öljyproppuun tuskin tulee mitään kovaa rasitusta, korkeintaan värinöitä, mutta eipä sitä olisi myöskään arvanut, että rajoittimen hakkaaminen voi saada nokan katkeamaan, tai kiilan murtumaan.
Kuulostaa aika hasardilta korjaukselta.. Liekkö mitenkin yleistä tuollaiset korjaukset??![]()
Rannemomentti paras, ei tarvi sieluttomasti kiristää ja varmasti pysyy.Tiedän parikin tapausta jossa momenttiavaimen kanssa on mennyt kierteet.Itse olen aina kiristänyt ilman momenttiavainta ja hyvin on pysynyt.Hyvin vähän on vaikutusta kierteen "liukkaudella", tosin kyllä sillä joku pikkuvaikutus on..Öljyjä vaihtaessani ihan momenttiavaimen kanssa aloin pohtimaan seuraavaa: Paljonkohan vaikuttaa tuohon momenttiin öljyiset kierteet? Eli kun nykäisee esim. 30 Nm momenttiin öljyisen ropun, on kierteitä ulospäin vetävä voima varmaankin suurempi kuin kuivien kierteiden kanssa. Itse en uskaltanut vetää vaadittuun momenttiin vaan lopetin kesken ja laitoin sitten rannetuntumalla. Alkoi hirvittämään liikaa, kun sai kiristää ja kiristää ja kiristää, mutta momenttiavain ei vaan naksahda. Bleidissä vaadittu momentti oli muistaakseni 31 Nm (tai jotain sinnepäin), mikä on mielestäni jo aika paljon....![]()
Joskus opiskeluaikoina teimme kokeita ja pikkuerot vaan oli...
on pysynyt jo yli 5 vuotta = kestänyt kymmenisen öljynvaihtoa ja pari muuta koneen korjauksen takia tehtyä aukaisuaNiin oliko tätä ratkaisua joku käyttänyt vai ei?
ja saanut pysymään kiinni ja pysymään tiiviinä?
![]()