• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voi jeesus mitä porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Non onhan se erilainen kuin prätkä mutta kyllä minusta jos joku kokee mopolla ajamisen vaikeammaksi kuin prätkällä ajamisen niin sellainen voisi siirtyä suosiolla julkisten liikennevälineiden käyttäjäksi ja jalankulkijaksi. Ei se moposkode sentään niin ylivoimaisen vaikea ole :-).

Olen kyllä samaa mieltä että skootteri on vaikeampi hallittava kuin moottoripyörä, jos on moottoripyöriin tottunut. Varsinkin nopeissa väistöissä ja jarrutuksessa. Ainakin omalla kohdalla. Kun ei ole mitään siinä jalkojen välissä mistä ottaa tukea. Ei voi puristaa tankkiakaan. Ja pienet pyörät ja löysä runko ei sekään tee hommasta yhtään helpompaa, kun ääritilanteisiin mennään.
tästä syystä naiset ovat huonompia kuskeja, kun ei ole mitään jalkojen välistä mistä ottaa tukea.

Hirvittää vaan, että jos ei autokoulun opettajat osaa perkele mopolla ajaa.
Heh juu tuossahan harjoiteltiin sitä moposkootterilla ajoa, joka tosiaan on *hiukan* erilaista kuin se moottoripyörällä ajo.

Minä en ainakaan olettaisi että jokainen liikenneopettaja tässä maassa omaisi jo valmiiksi mopon, auton, bussin, rekan, moottoripyörän, VR:n tavara- ja henkilöjunan, Pendolinon, ruotsin laivan ja naapurin muijan ajotaitoja.

Eli hyvä että harjoittelevat!
Siinäpä se tuli jo BlackCatin näppäimistöltä sanottua.
Non onhan se erilainen kuin prätkä mutta kyllä minusta jos joku kokee mopolla ajamisen vaikeammaksi kuin prätkällä ajamisen niin sellainen voisi siirtyä suosiolla julkisten liikennevälineiden käyttäjäksi ja jalankulkijaksi. Ei se moposkode sentään niin ylivoimaisen vaikea ole :-).

Ja joo. Olen ajanut useilla skoottereilla, kuutiotilavuusväliltä 50-250. Tietyt skootterien ominaisuudet antaa niille omat ominaispiirteet, mutta eihän niillä ajaminen nyt vaikeaa ole.

Ja mainitsemasi Jokilampi on kyllä läpäissyt sen luokan vaativat testit joihin itse et uskaltaisi edes mennä osallistumaan, joten ehkä kannattaisi huudella vähemmän nimimerkin takaa.  
biggrin.gif
Huutelenko nimimerkin takaa? Mitäs itse teet? Mitkähän ovat nämä ihmeelliset, pelottavat testit?

Ja mainitsemasi Jokilampi on kyllä läpäissyt sen luokan vaativat testit joihin itse et uskaltaisi edes mennä osallistumaan, joten ehkä kannattaisi huudella vähemmän nimimerkin takaa.  
biggrin.gif
Joo kyl se Jokulampi jotenki pyörällä osaa ajaa (miehen chopper-kokemusta ei tässä edes lasketa, koska chopper on mitä luontevin ajettava). Mut tyylitajua sil ei oo ollenkaan, kamalan näkösillä vehkeillä se normaalisti ajelee.

buttrock.gif

Mitä tulee noihin skoottereihin, niin ihan hirveiltä rimpuloilta ne näyttää.

Ei, huono minusta. Katseen käyttöä ja jarru/väistöreenejä. Itte ainakin joka kevät prätkälläkin näitä teen ekalla ajolenkillä ihan pitempiä sarjoja. Osin kyllä sen takia, että jarrut on talven jälkeen aika kateissa. Ja kyllä joka kevät oppia tulee. Otin emännän skootterin tuossa kanssa liikkeelle ja tein sille samat jutut. Nyt ottaa vaan päähän, kun en sitten laittanu sitä samanlailla reenaamaan. (nämä siis autokoulusta saatuja oppeja ajokauden aloitukseen)

Noh, lähti sitten parempi puolisko skootterilla kevätpäivän kunniaksi käymään kaupassa. Näky oli melkoinen, kun tuli kotia reipasta vauhtia pihaan. Vauhti ei hidastunut ollenkaan ja suoraan autotallin ovea päin, sillä seurauksella, että mopo kiilautui kahden oven väliin, ovet painui sisään ja tietysti vielä mun prätkästä meni takavilkku rikki, joka siis oli siellä oven takana. Skootterilla ei muuten sit enää ajeta, jos en sitä jesarilla vedä kasaan. (kyllä mä jarrutin :-) )

Eli jos kerta 3 kesää skootterilla runsaasti ajaneellekkin käy tämmöinen käpy, niin miksi ei sitten 15 kesäiselle. Lisäksi tuo katseohjaushan on asia mikä pitää opetella, en minä ainakaan hoxannut katsoa horisonttiin aluksi, kun hidasajoa opeteltiin..

Eli jos kerta 3 kesää skootterilla runsaasti ajaneellekkin käy tämmöinen käpy, niin miksi ei sitten 15 kesäiselle. Lisäksi tuo katseohjaushan on asia mikä pitää opetella, en minä ainakaan hoxannut katsoa horisonttiin aluksi, kun hidasajoa opeteltiin..
Nyt taas puhutaan eri asiasta. Skootterilla ajaminen ei eroa moottoripyörällä ajamisesta niin paljoa, etteikö sen pitäisi olla mp-liikennekouluttajalle aivan selvää pässinlihaa. Ei anna mitenkään mairittelevaa kuvaa liikennekouluttajista, jos jopa ajamisen perusasiat (ne ihan samat, jotka pätevät myös moottoripyöräilyyn) ovat hakusessa.

on skootterilla jotain vaikeampaa, esim soralla ajaminen, pienet pyörät ja ei tukea tankista. paino takapyörällä.

Nyt taas puhutaan eri asiasta. Skootterilla ajaminen ei eroa moottoripyörällä ajamisesta niin paljoa, etteikö sen pitäisi olla mp-liikennekouluttajalle aivan selvää pässinlihaa. Ei anna mitenkään mairittelevaa kuvaa liikennekouluttajista, jos jopa ajamisen perusasiat (ne ihan samat, jotka pätevät myös moottoripyöräilyyn) ovat hakusessa.
No joo... Olihan tossa ehkä vähän semmosta ryhmässä touhuamisen makua noissa kommenteissa. Varmaan menivät viettämään tykypäivä tyyppistä saunailtaa tohon päälle, ni kommentit oli sit yltiö positiivisia.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että skootterin käsittely on ehkä aavistuksen jopa helpompaa, kuin mpn... Kunhan vaan muistaa, ettei sillä pysty paljoa kanttaamaan.

Kiva, kun koko mopon jaksaa nostaa tarvittaessa ilmaan, jos tulee tiukka paikka
smile_org.gif
Mopo kainaloon ja kävellen poistuu paikalta...

Mut oishan se kummallista, jos eivät erikoistumislisäkoulutusta kävis, kun edustavat kuitenkin kyseistä ammattikuntaa.

Kyllähän ne autokoulussa hirveesti kehuivat pimeäajokoulutustakin tärkeeksi. Toisessa vaiheessa mentiin sit vermon taakse ajamaan suoraa, jossa nyt oli melkeiin hämärää. Eipä tuosta nyt paljoa kostunut, vaikkakin yllätti, ettei hätävilkut näy ollenkaan, jos autossa on valot päällä. Tämän oisivat tosin voineet kertoa ilman tuota ajelutustakin.

Eli kärjistäen, bisneksen kannalta olis ollu hyvä kommentti: Eäh, kyllähän sitä kaikki mopolla osaa ajaa, mutta lähetään tästä poikien kanssa juomaan gerberaa, kun saadaan nämä rallit ajettua
smile_org.gif

Mitenkähän ne Italian Vespa-tytöt ollenkaan selviävät hengissä, heitähän on varmaan 10 miljoonaa, ja vielä paljon vaativimmissa olosuhteissa cruisaavat? Ehkä selittävä tekijä on vaatetus, joka Etelä-Euroopassa ei kenkiä lukuunottamatta rajoita niin paljon kuljettajan liikkeitä.

Mitenkähän ne Italian Vespa-tytöt ollenkaan selviävät hengissä, heitähän on varmaan 10 miljoonaa, ja vielä paljon vaativimmissa olosuhteissa cruisaavat? Ehkä selittävä tekijä on vaatetus, joka Etelä-Euroopassa ei kenkiä lukuunottamatta rajoita niin paljon kuljettajan liikkeitä.
Siis huomiota herättävä vaatetus ilman keltaisia liivejä. Tai kai ne keltaisetkin voi olla...

Välillä kyllä ihmetyttää, miten stadin skootteritytöt oikeen ajattelevat ajellessaa
smile_org.gif
ilman vilkkua jalkakäytäviltä autotielle ja toisinpäin. Kuolleita kulmia, tai peilejä ei edes katsota, aina niin kovaan kuin muoviluoti kulkee ja välillä näkee kyytiläisiä ilman kypärää
smile_org.gif

Yhdelle ystävällisesti ilmoitin asiasta ja haistatti vaan vitut
cool.gif

Noh, ei sota yhtä miestä, ja liikenne yhtä mopoa kaipaa..

kyllä mä olisin enemmän huolissaan näista jotka on saanut moottoripyöräkortin lahjaksi ja sitten ostetaan vanhoilla päivillä iso moottoripyörä kun ei osata edes välttävästi ajaa autoa..
Mä kyllä olisin enemmän huolissani näistä hieman päälle parikymppisistä jotka heti ison A-kortin ajettuaan ostavat eniten kulkevan prätkän ja ajavat sillä miten sattuu, koska luulevat että ovat oppineet autokoulun moottoripyöräkurssin hidasajoharjoituksissa ajamaan täydellisesti. Minä kun en muutamankin vuosikymmenen ja erinäisen sadantuhannen mp-kilsan jälkeen vieläkään ole taidoiltani mikään J. Dunlop, D. Lampkin tai K. Tiainen. Ehkä olen vaan hieman hidas oppimaan (sen lisäksi että olen tällainen vanha lahjakortilla ajeleva liikennevaara).

Mitä alkup. aiheeseen tulee niin joo, hieman olisin huolissani jos moposkootterin kuljettaminen on kouluttajan mielestä vaikeampaa kun moottoripyörän.

/MarcusB

täällä sitä vouhotetaan että mopoilijoille koulutusta yms. mutta kyllä mä olisin enemmän huolissaan näista jotka on saanut moottoripyöräkortin lahjaksi ja sitten ostetaan vanhoilla päivillä iso moottoripyörä kun ei osata edes välttävästi ajaa autoa..ajellaan niillä 1950 luvun opeilla edelleen ja mp ei ole millään tavalla hallussa.. nuoret sentään oppii mutta vanha koira ei...vaimitensenyoli..
*Huoh*

Mistä näitä tulee? Montako sataa tuhatta kilometriä olet nyt itse ehtinyt turvallisesti vetää eri kulkineilla?
niinpä mitäpä tohon muuta sanois
smile_org.gif

Hmm...
Se että on varmasti paremmat taidot mp kuskina/opettajana kuin monella teistä, ei tarkoita sitä että olisi sitä myös skootterin kohdalla. Ite ajoin fillarilla ojaan viime syksynä kun olin taas koko kesän ajellut prätkää. Ne kallistelut ei menneetkään ihan samalla tavalla.
Mä en koskis skootteriin pitkällä tikullakaan. Ja eiköhän tossa haastattelussa haettukin vähän sellaista "ei se ole ihan niin yksinkertaista"-vaikutelmaa.

Ja pos; Jos en yhtään tietäisi kuka olet tai en olis koskaan sulle sanonut sanaakaan, v*ttuilisin sulle ihan urakalla
inlove.gif

Mutta jos kuitenkin jonkun mielestä asia on niin että "jestas, eikö ne osaa edes ajaa mopoa, miten ne voi opettaa sillä ajamista"- niin eikös se sitten ole hyvä asia että kouluttajiakin koulutetaan
033102bebe_1_prv.gif

Jotkut vaan on niin hyviä että ajavat vaikka kuurakettia ilman mitään harjoitusta tai kokemusta.

Hmm...
Se että on varmasti paremmat taidot mp kuskina/opettajana kuin monella teistä, ei tarkoita sitä että olisi sitä myös skootterin kohdalla.
tätä en nyt oikein ymmärtänyt?

toki...skootterista puuttuu yksi ajajan tukipiste, mutta ei se nyt sitä meinaa et jos prätkällä on der pro ni skootterilla onkin das konttailija?

withstupid.gif

"mullaittelläonisomoottoripyöräjotaonpaljoinhelpompiajaa"

voi jessus sanon mä
omg.gif

Kova on katkeruus jotakin kohtaan ku pitää alkaa vääntään tällasestakin juttua, eihän kukaan ole väittänyt että skootterilla ajaminen olis kokokonaisuudessaan vaikeampaa kuin isolla mp:llä ajo. Siinä vaan hikinen mies haastattelutilanteessa sanoi niin mutta ilman sen syvempää tarkoitusta.
Jos Veikko 54v/175cm/106kg on ajellut omalla ZR7:lla kymmenen vuotta, se varmasti tuntuu mukavammalta ja helpommalta kuin kiinalaisella Fude skootterilla cruisailu täysissä varusteissa. Eihän sieltä alta näy kuin vähäsen ohjaustankoa.
Jos taas Niina 15v/158cm/46 kg lähtee kauppareissulle kesämekko lepattaen niin luontevampi vaihtoehto on skootteri.
Opettajia koulutetaan, niinhän se pitää ollakkin.

nimim. kokemuksen syvällä rintaäänellä...

tallista löytyy niin skootterista > crossin kautta > katurakettiin. eikä jää epäselvyyttä että mikä niistä on helpoin/vaikein... kyl se kootteri on se vihoviimeinen laites millä tahtois ajaa... vaivattomin käyttää mut auttamatta kiikkerin... jotka sitä epäilevät niin ei muutakun koeajoille... on se hullu tunne kun jalkojen välissä ei oikeesti ole mitään.

ja antaa niitten reenata jotka haluaa, vaikka varmasti useammallakin tulisi enemmän kun tarpeeseen kerrata sillon tällön...

062802moto_prv.gif

Kova on katkeruus jotakin kohtaan ku pitää alkaa vääntään tällasestakin juttua, eihän kukaan ole väittänyt että skootterilla ajaminen olis kokokonaisuudessaan vaikeampaa kuin isolla mp:llä ajo. Siinä vaan hikinen mies haastattelutilanteessa sanoi niin mutta ilman sen syvempää tarkoitusta.
eli jos on hikinen saa laukoa ihan mitä vain ilman sen kummempaa tarkoitusta? ja muut on katkeria?

ja mitä kokonaisuudesta tuossa puhuttiin?

Back