• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Visiirin puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fiddler
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikkea on vuosien varrella kokeiltu. Paras tähän mennessä on CRC:n Helmet / Window Cleaner spay-purkissa ja froteinen pieni 20 x 20 cm pyyhe tankkilaukussa. Kannattaa uskoa ihan huvikseen, lähtee itikat ja muukin kakka tosi nätisti.

Jos ja kun hoppu on, ei tarvi kuin suihkuttaa kypärä päässä visiriin ja pyyhkiä rätillä perästä. Rätin kun pesee muiden ajokamojen seassa niin avot. Samaisella 2 rätillä menty jo viimeiset 5 vuotta. Keskikokeinen purki riittää kesäksi jos ajaa alle 15 tkm:ia.

Lasinpesu-spraylla ja rievulla on visiiri tullut puhdistettua, on ainakin tähän asti toiminut oikein hyvin.

Ihan turhaa on tuhlata siihen mitään muuta kuin vettä. Kostea talouspaperi tai käsipyyhepaperi (niitä löytyy huoltsikankin vessasta) päälle minuutiksi ja kaikki eloperäinen mönjä lähtee pyyhkäisemällä. Miksi siihen pitäisi mitään visorcliinereitä hommata, kun ne eivät asiaa tee sen helpommaksi?

Mutta jos haluaa rahojaan jaella ostamalla kemikaaleja tai niihin kyllästettyjä kertakäyttöpyyhkeitä niin kyllähän se tietysti lisää pääoman kiertonopeutta kansantaloudessa mikä voi olla positiivinen asia talouskasvua ajatellen.
thumbs-up.gif
Itse vaan tykkään tehdä kaikki mahdollisimman helposti ja sen takia ostin tuon pullon. Ton kanssa ei tarvi laittaa märkiä papereita siihen päälle vaan lähtee ihan helposti pois vaikka olisi kovettunutkin siihen.
Tosta pullosta riittää niin pitkäksi aikaa että ihan joka sentin arvoinen pönikkä.
Ja lähteepähän samalla kaikki rasva, piki sun muut paskat helposti pois.

Esimerkiksi Schuberthin visiiri menee pilalle, jos sen upottaa pesuaineveteen. Älkää hosuko.
Näyttää menevän ilman pesuveteen upotustakin
tounge.gif

On nimittäin 5.6 ostettu kypärä ja visiiriä ei ole kertaakaan vielä upotettu veteen, mut piru ku Suomessa sataa välillä! Eli ensimmäisen sateen jälkeen antifog vai mikä kalvo se liekään irti
062802jumpie_prv.gif
No, eipähän ollut toi ongelma yllätys.....takuuseen.

Mä oon ostannu Lidl:stä tällasia pyyhkeitä ja hyvin on toimineet.

Edit: Juky2200 ehti ensin
Kyllä, ne Lidlin W5 visiirinpuhdistusliinat on erinomaisia. Halpoja ja hyviä ja toimivia. Itseasiassa halvempia kuin suomalainen "märkärätti".
Mutta jokainen putsaa tyylillään. Toiset käyttää ykskertaista vessapaperia ja toiset saksalaista 3kertaista vaan sen takia että ykskertanen on suomalaista ja vähän kehnompaa kuin se märkärätti.
biggrin.gif

Suomalaiset on tolloja mutta mitä niistä....loppuu se meiän röllienkin elämä joskus.
tounge.gif

Vaan on suomessa sellanen fauna, että pitää ihan ammattisotilaankin alkaa miettiä mitä tällä tollokansalla tekee.??
Omat vaatteet ensi sotaan?? Ettei historia toista itseään
wink.gif

Ma kaytan matkan paalla V2 sienta; aamulla kastelen sen, sitten pussiin ja baanalle. Kuivaksi saa mukana tulleella liinalla.

Tai sitten vauvanpeppupyyhkeilla. Hyvin lahtevat otokat ja muu lika visiirista, ja kuivuu itsekseen muutamassa sekunnissa jattamatta jalkea. Niilla saa kadetkin mukavasti puhtaaksi.
smile_org.gif

Okei, myönnettäköön jotta olen laiska tota viisiiriä puhdistamaan..

Mutta milläs saa vanhat rippeet visiiristä pois?

Kokeiltu on märkiä rättejä, fairylla kyllästettyjä märkiä rättejä, liuotusta ämpärissä - fairylla ja ilman..ja..ja..Silti on vaan ötököistä jääneitä semmossia "kiiltäviä" läiskiä visiiri täynnä  
nixweiss.gif

kaikennäkösiä
biggrin.gif

mulla tuli kypärän mukana joku pumppupullo jotain Shift-it visor cleaner puhdistuskamaa mutta ihan samalla lailla se fairy on toiminu ku oon joskus sitäkin käyttäny... eli kun toi pullo tosta tyhjenee ni kyllä mun rahat menee fairyyn eikä mihinkään kalliisiin "hitech mikromällinpoistajiin"
biggrin.gif

toi fairy on muutenkin hyvä kun puhdistusteholtaan se nimittäin tekee samalla sen kalvon että jos joutuu sateella ajaa ni ei tarvii ku päätä kääntää niin vesi liukuu pois!

Käyttäkääpäs sen talouspaperin sijaan jotain liinaa tms, syystä, että talouspaperi sisältää hiekkaa sen kiillotusvaikutuksen johdosta.

Onks kukaan käyttäny visiirissä "viis sateesta" tms muita litkuja, jotka estää pisaroiden jäämisen visiiriin ajaessa?
Jos jollekin epäselvä, ni kyseinen litku toimii auton lasissa tosi hyvin, ei tartte ajaa ku viittäkymppii, ni ei tartte pyyhkijöitä pahemmin käyttää (ellei oo joku monsuunisade kyseessä)

Kysymys sen takia, et visiirit muovia, toisin ku autonLASI, pilaako jotenkin, onko käyttökokemuksia jne?

Ja joo, tiedetään, et varmaan lähtee pisarat pois ku vaan nostaa nopeuden kahteensataan, mut jos kummiskin on tarkoitus ajella rauhassa nopeusrajotusten mukasesti.

edit: suurimpia typoja

Harvoin tarvitsen mitään pesuainetta tuohon operaatioon. Samantien ajon jälkeen kun pyyhkii kostealla talouspaperilla tms, niin ötttiäiset lähtee. Ellei jostain syystä kostea paperi yksin riitä, niin pikkutippa Fairya ja A Vot!
smile_org.gif

Onks kukaan käyttäny visiirissä "viis sateesta" tms muita litkuja, jotka estää pisaroiden jäämisen visiiriin ajaessa?
Olen kokeillut mainitsemaasi mössöä sekä visiirissä että auton tuulilasissa. Mielestäni jälkimmäisessä aine toimii paremmin, visiirissäkin jollain tavoin mutta ei yhtä tehokkaasti. Aineen piti myös toimia huurteenestona visiirin sisäpinnalla, mutta en oikein vakuuttunut tästä ominaisuudesta.

Vasta kun ostin Schubin jossa oli estokäsittely valmiina pääsin ongelmasta suurin piirtein eroon - en siinäkään täysin.

Olen kokeillut mainitsemaasi mössöä sekä visiirissä että auton tuulilasissa. Mielestäni jälkimmäisessä aine toimii paremmin, visiirissäkin jollain tavoin mutta ei yhtä tehokkaasti. Aineen piti myös toimia huurteenestona visiirin sisäpinnalla, mutta en oikein vakuuttunut tästä ominaisuudesta.

Vasta kun ostin Schubin jossa oli estokäsittely valmiina pääsin ongelmasta suurin piirtein eroon - en siinäkään täysin.
Johnson Pledgellä (huonekalujen puhdistukseen) saa visiirin puhdistettua hyvin ja sateella vesi ei viihdy visiirillä. Tekee vahamaisen pinnan. Halvempaa kuin sateesta viis. Maksaa n. 3 eur/plo. Suosittelen.

iha pikku piikkinä lihaan, jos on peilivisiiri ni ei kannata fairya käyttää ku lähtee se peilipinta, eli peiliviisiireihin ihan vaa se märkä rätti päälle ni säilyy pidempää
smile_org.gif

Ja se ikivanhin ohje. Puhdista heti, kun voit (eli ekana kun tuut sisälle puhdista visiiri) niin ei ehdi jämähtää niin paljoa. Itse olen saanut ihan vedellä ja talouspaperilla pyyhittyä, mutta aiempia juttuja luettuani taidan siirtyä käyttämään jotain muuta materiaalia kuin talouspaperia - tänään kun sain kypärään uuden peilivisiirin (aiemmassa kirkkaassa ei ole ollut mitään naarmuja/skraduja talouspaperin jäljiltä).

Back