• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä uudelle motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tepatius
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Iltaa.
Nyt oli pakko viimein kirjautua kun about samassa tilanteessa olin viimevuonna itse. Kortin ajoin n. 10v sitten ajaakseni lähinnä näillä museokikottimilla,pienillä sellaisilla.
ostin jopa projekti custominkin koska olin varma että halusin mennä leppoisasti jalat edellä. Viime kesänä sitten alkoi nyppimään tuo nurkissa pyöriminen. Ja kun aikani roikuin museo sarvissa vajaa satku lasissa tuulta kiroillen, tuntui että olisiko sittenkin oikea matkapyörä mitään.sellanen sporttinen. Sukulaiset kaukana,,,sinnepäin mä lähen kuhan saa vähän tuulensuojaa jne.

Pieni vinkki mahdollisesta sairastumisesta vakavasti sai minut päättämään jotta nyt tai ei koskaan. Erittäin Heikko ajokokemus ei estänyt vaan ilman tyyppejä kylmiltään ostin tutulta armottoman googleopiskelun jälkeen st4 ducatin. Kyllä. Italiafani ja puhtaasti tunteella menin.
Kyllä. Hieman pelotti ja kotimatkalle sattunut liikenneympyrä vähän muutti reittivalintaa tahtomattani. Viime kesä reenattiin ja ystävälliset motristit eivät hermostuneet takana vaikka olin hidas edessä.
Itse olen 191 pitkä ja polvien kanssa en oikein tiennyt mihin ne tungen customissa ellei ole siirtotappeja.
kyykkypyörää vieroksuin myös koska pelkäsin jalkojen hajoavat ajoasentoon. Mutta.....
st4 olikin leppoisa asennoltaan. Tarjoaa juuri riittävästi tuulensuojaa ja tuntuu sopivan sportilta tässä keski-iän kriisin kynnyksellä.
Ei puudu paikat ja meno kesällä oli mitä odotin. Pois stressistä mahtavassa saundimaailmassa maisemia katsellen.
Tähän pääsee niin cruiserilla kuin kyykylläkin. Minulle oli oleellista vaivaton matkailu koska nurkat oli nähty ja tuo riepova tuuli joka ärsytti pikkumopoissani ohjasi minut valitulle tielle.pyörä oli edullinen joten jäi varaa päivittää varusteet. Nyt päivitän varusteita erottuvammaksi.
en kokenut ongelmaksi hypätä periaatteessa suoraan 100hp pyörän selkään.kaasun herkkyys ensimetreillä jännitti mutta totuin hetkessä.pitkänä minulla ei ole ongelmia ylettyä maahan ja kypäräänkään ei kohdistu liikaa pyörteitä. Olen erittäin tyytyväinen mallivalintaan.
Huono puoli ducatissa tai vastaavissa on tuo jämäkkyys. Vauhtia isoilla teillä nousee helposti päiväsakoille.liekö jalat edellä nopeus pysyisi
paremmin aisoissa.mp messuja kesää ja odotellessa .
t.hoo

Pyydän siis neuvoja uudelle motoristille. Mitä olisit toivonut itse tietäväsi harrastusta aloittaessa? Mikä on ollut kullan arvoista tietoa harrastuksen aloittamisessa? Mitä kannattaa välttää? Jne.

-Ensin olisi pitänyt tietää, mitä aion sillä tehdä. Siis nurkka-ajo meinasi lopettaa uudestaan virinneen harrastuksen, kunnes keksin kaverin avustuksella alkaa käymään kokoontumisajoissa.Reissaaminen selkeään kohteeseen teki hommasta mielekästä.
-Oikeiden laatuvarusteiden kerralla hommaaminen olisi ollut kullan arvoista(siis isompi pankkilaina).Kärsimistä ei tarvitse erikseen harjoitella.
-Virheitä kannattaa välttää. Siis kun kuitenkin mokaat jotain, niin ota siitä opiksesi, jos jäät henkiin.
-Aja omalla tasollasi, äläkä yritä roikkua nopeampien mukana.
-Älä jätä turvallisuuttasi muiden käsiin, vaan selviydy ennakoimalla tilanteista, joista onnekas selviäisi.
-Älä provosoidu ainakaan ennen kuin seisot tukevasti kotilon sivuikkunan edessä(voi se olla paha poliisikin).
-Osta tarpeeksi vahva ja tilava mopo, kun kerran olet kohtalaisen kookas.
-Lisäksi kannattaa aina varoa nopeita naisia ja hitaita hevosia.

Asia mitä ei voi painottaa liikaa:

AJOVARUSTEET!!!

''No helmet, no respect''. Mä voisin jauhata vaikka kuinka paljo tästä aiheesta mutta tiivistetää asia näi:

Sitten KUN sä kaadut ekaa kertaa pyörällä, millä varusteilla sä haluat kokea sen? t paita ja collarit vai kokovartalo kortsu?

Välil kesällä ku on +25 astet lämmintä, oon risteykses, se ilma seisoo ja on nii helveti tunkkane, pyörä lämpötila 106 astet ja kaikki tulee satulast ulos eli ilmane perseenlämmitin päällä, mut silti mulla on se helveti nahkapuku päällä!!

Mitä muita asioita olisin halunnu tietää enne pyörän omistamista ja ite ajamisesta?
1. Kukaan ei nää sua.
2. Sillon harvoin ku aurinko paistaa, se paistaa aina suoraa päin näköä.
3. Sateella ei nää vittu yhtää mitään.
4. Renkaiden ero ja ennen kaikkea kuinka suuret ne erot on. Mulla on ollu pyörä 5 vuotta ja vasta viime vuonna oppisin ettei renkaita tilates voi todellakaa sanoa et: laita jotku perus katukumit.... nooooouuu nou nou.... Ero sateella, ero kuivalla... kummasta tingit?

ja viimisenä

5. Poliisit.... Vittu... ne sit kyl jaksaa.... on tullu tutuks...

CBR 600RR sanoi:
Välil kesällä ku on +25 astet lämmintä, oon risteykses, se ilma seisoo ja on nii helveti tunkkane, pyörä lämpötila 106 astet ja kaikki tulee satulast ulos eli ilmane perseenlämmitin päällä, mut silti mulla on se helveti nahkapuku päällä!!

Asian voi kääntää myös niin, että nautinko ja otan 0,0001% riskin että mahdollisesti kaadun ja kärsin t-paidan takia, taikka 100% varmuuden että kärsin kuumuudesta ajoroippeiden takia.
Tee kuten haluat ja kärsi, minä nautin.

Yhden vajaan ajokauden vahvalla rintaäänellä sanottuna. Ostin tonnisen ensi pyöräksi. Nyt vahvasti siinä aatoksessa että pienempikin tai miksei 1000 mutta vähän miedommalla koneella varuustettuna olisi riittänyt enemmän kuin hyvin. Se mikä omassa pyörässä puhutteli osto hetkellä oli se "mahtava" vääntö ala ja keski kierroksilla. Sinänsä tekee myös "helpoksi" ajella, mutta jos tuppea vääntää enempi alkaa pelottamaan. :blink::no:
Pyörä 1000 k5 gixxeri. Uudemmat kiloiset tuntuivat vaisummilta ala ja keski rekisteristä mutta sitten ylhäältä ne puhuvat aivan eritavalla. Ratakipinän poikanen pääsikin syttymään ja pyörä ehkä vaihtuu tai kaveriksi tulee joku suht saman ikäinen 600cc jolla sitten ajan radalla omaa "kovaa". Jos nyt pitäisi mennä kauppaan näillä kokemuksilla 750 kikseriin tai kawan 636. Nekin liikkuisivat omiin mieltymyksiin varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Mutta nämä vain amatöörin mietteitä. :crash:

Alle tonnisen hankkiminen on ajan ja rahan haaskausta. Eri asia sitten jos mies on joku 60-kiloinen ruikku niin kusiainen voi olla ihan ok.

joo saa suunnitella ilman tuulitietoja omat polkunsa,,, ja voi ajella rauhassa kun jaksaa mennä ilman imu apuja...
oppii heti siihen että kaasulla lähtee......... toisaalta alle tonnisella ei tarvi kypärää... ei ainaka silloin tarvinnu mä mopoilun aloittelin..............
mut tärkeintä on että sellasen hommaa kun itestä kivalta tuntuu... ite päättämällä tulee elämästä aika kivaa...

customeista ite ottaisin ehottomasti m1800r intikan,lepposa aja tarvittaessa kiihtyy niin ettei muut pyörät pysy mukana matkaa ajaa helposti, mutka tiellä varauksin, tosin jos katto takaa ajo videon niin kyllä silläkin pääsee ,
käy ihmeessä kokelemassa kaikkia mikä tulee mielee ,saattaa mieli vaihtua ,niin kuin itellä kävi customin kanssa kun ajoin usen sataa km putkeen ,sanoin kaverille että tälläisen customin voisin ottaa m1800r intikan,tosin raha riitti vaan xx hondaan

Re: Vinkkejä uudelle motoristille

Kilo sanoi:
Nyt vahvasti siinä aatoksessa että pienempikin tai miksei 1000 mutta vähän miedommalla koneella varuustettuna olisi riittänyt enemmän kuin hyvin. Se mikä omassa pyörässä puhutteli osto hetkellä oli se "mahtava" vääntö ala ja keski kierroksilla. Sinänsä tekee myös "helpoksi" ajella, mutta jos tuppea vääntää enempi alkaa pelottamaan. :blink::no:

Itse olen vastaavasti tyytyväinen, että tuli hommattua pyörä, jossa ruutia mukavasti. Eipähän tule väänneltyä kahvaa ihan huolettomasti, vaan kyllä minun täytyy pitää siinä ajatustakin mukana. Pienemmällä pyörällä olisi tullut ajeltua "varomattomammin".

Tapatalkattu tabletista

Yllä on paljon hyvää ja paljon puppua..

Jos lähdetään siitä, että olet normi-fiksu jätkä, niin olet ymmärtänyt mm:
- Pyörää pitää huoltaa ja sen kuuluu olla kunnossa
- Siihen kuluu rahaa, jota ei saa takaisin
- Varusteet pitää olla mp-käyttöön tehty ja kypärän pitää olla oikean kokoinen ja mukava päässä
- Kuulo kannattaa suojata
- Jos custom kiinnostaa, niin hanki custom. Olen n. samankokoinen kuin sinäkin. Esim. 1100 custom ei ole raketti aloittelijalle, mutta se ei lopu ihan heti kesken.

Mutta se mitä voisit luvata itsellesi. Osallistu niihin oman paikkakuntasi koulutuksiin, tai muualle. Mutta osallistu. Esim. ruosteenpoistossa pääset hyvin tutuksi oman pyörän ominaisuuksiin turvallisesti. Osallistu ratapäivälle. Kyllä ratapäivälle, customilla. Tai mikä se oma pyörä onkaan. Sama peruste kuin ruosteenpoistossa. Treenaa hidasajoa ja katseen käyttöä. Sisäistä vastaohjaus.
( MP69, Konepyöräklubi, tämä kerho, TFMK, ja moni muu järkkää erilaisia kursseja + merkkikerhot. valinnan varaa on. )
Harrastuksesta tulee tuhat kertaa hauskempaa, mukavampaa ja turvallisempaa, kun hommassa on terve itseluottamus ja toimintamallit valmiina eri tilanteisiin.

Ja m u i s t a. Tätä harrastusta ei voi harrastaa väärin. Se mikä tuntuu itsestäsi oikealta, on oikein tässä hommassa.

Tervetuloa motoristiksi!

- J

hidas57 sanoi:
No näin on. Reilusti voimaa heti, niin ei ole mitään shättanan jutaamista tuulen mukana. :WAZAAP:
Just näin. Eikö ne mopolla ajelut suoritettu 15- vuotiaana? Kunnolla ruutia alle vaan, niin ei tarvi selitellä. Skootteripojat voi jäädä suosiolla himaan jos liikaa pelottaa. :shoot::shoot::shoot:

... Laitoin sinulle ketjun aloittaja yksityisviestiä pyörästä, lue kun jaksat ja ehdit.

Ajovarusteista sanoisin itse kanssa vielä sen verran, sen lisäksi että kannattaa ostaa ne syksyllä/talvella, että osta kerralla sopivat. Halvan/sinne päin sopivan päivität kuitenkin siihen just eikä melkeen- sopivaan, ja tämä on yleensä kallista hommaa.

Vaikka pyörä olisi kunnossa, kaikki ajovarusteet olisi kunnossa mutta jos yksikin tökkii niin se pilaa koko ajonautinnon. Ei ole kiva pysähtyä 20km välein irrottelemaan kypärää päästä kun otsa tuntuu painuvan kasaan, tai kun palleissa ei kierrä veri kun housut on leikkaukseltaan väärät (tämä ongelma ilmenee yleensä vain yli tonnisilla ajelevilla).

Nojoo.. talven piikkiin.

hidas57 sanoi:
No näin on. Reilusti voimaa heti, niin ei ole mitään shättanan jutaamista tuulen mukana. :WAZAAP:

Khyllä, ja vielä kunnon riukupaskalla -asennossa mutta pääedellä ajettava kyykkykin vielä. Ratakummeilla ettei lipsu ja ehdottomasti nappishifteri ettei jää skoottereille ja kaikenmaailman kevareille mutkateillä.
Ja ittelles niimmaanperkuleen tiukka ja perunajauhon kanssa puettava nahkapuku jota voi tässä talvella totuttaa roppaan saunomalla se päällä.

Lähtihän tämäkin käyntiin:thumbup:.

Erilaisia näkökohtia ja mielipiteitä haluttiin... ja niitähän saatiin.
Kaikki hyvin..? Ei kai kukaan "absoluuttista totuutta" kaivannut?
Kukas sen edes antaisi?

Joku mainitsi tuon.... omalla tavallaan autuaaksi tulemisen.
Näin sen pitää mennä, kunhan tuossa ei kohtuuttoman suureksi
nosteta riskiä sille, että "muille" käy hullusti.....
ja pidetään ratailu/julkisilla humppaaminen erillään.

Yksi asia on... ollut ja tulee aina olemaan se tärkein.
Aivan sama kuinka paljon on, tai ei ole, tietämystä,kokemusta, osaamista,
palleja... what ever.

Ei haittaa yhtään, edes pikkasen miettiä:;):.
Kovin helposti tuosta jankkaaminen pistetään laatikkoon
kukkahattuilu, tylsyys, ylimaallinen viisaus jne.

Kilin pilit:;):.

Tuosta jos mistään lähtee todellisuudessa rakentumaan mm se aina
mainittu ja tavoiteltava " ai didit maivei".

Se myös tuppaa vituttamaan niitä, jotka "myyvät" omaansa ja
tottuneet siinä suvereenisti onnistumaan.

Ironista sinällään.... että paljon parjattu savolaisuuteen liitetty
negaatio.... vastuun siirtäminen/siirtyminen kuulijalle.... on itse asiassa
aika laittamaton juttu:doh:.

Maailma on täynnä erittäin hyviä.... ja vielä enemmän huonoja neuvoja.

Tuon em. sloganin toinen, yleismaailmallinen ilmaisu menee:

"Taitas olla parempi.... vähä ajatella.... enste" (itekkii) :respect:

.....ja lähtee:thumbup: https://youtu.be/2vcFv-IZZWw

Turbo, bussi, delvac ja.... nohh, kaikkea(kaan) ei aina voi saada:;):

Corsair sanoi:
Ja m u i s t a. Tätä harrastusta ei voi harrastaa väärin. Se mikä tuntuu itsestäsi oikealta, on oikein tässä hommassa.

Se on just näin. Ja kun ostaa ekaa pyörää, osta se, mikä miellyttää silmää. Ethän sä voi vielä tietää, mitä oikeasti haluat. Sitte vaan harrastuksen kuluessa ajelemaan kaikkea mahdollista, niin saa uusia näkökulmia ajamiseen.

Lisäksi kaiken edellä jo mainitun jatkoksi, jos yhtään mielessä siintää matkailla joko yksin sukulaisiin tai meidän muiden örkkiläisten kera yhteisiin useampipäiväisiin riemutapahtumiin (joita jäjestetään useita kesässä), varmista että valitsemaasi pyörään saa kiinni edes jotenkin fixusti sivu- ja tankkilaukut/laukun.

Viime kesän Imatran reissusta siirtymäosuuksilla hiipui kyllä ajonautintoa montakymmentä prosenttia, kun rinkka selässä alko tuntua liian painavalta:D

Kertokaas pro rällääjät että milloin a) kannattaa b) pitää tilailla uusia kummeja? (tiedän, tästä on varmaan niin monta mielipidettä kuin käsiä kirjoittamassa)
Etu ja takakumit on aika loppu ihan keskeltä mutta hiemankin pois keskilinjasta niin pintaa on vaikka kuinka paljon. Tullut ajeltua liian kiltisti ilmeisesti :)- Keskellä varmaan millin verran uraa että kohta häipyy kokonaan.
Ajattelin jo molempien vaihtoa, mutta katselin ihan sillä silmällä kesällä muiden ihmisten pyöriä kylillä ja hyvin monella oli aivan samalla tavalla keskeltä sliksit tai jopa paljon enemmän.

Lisäksi saa antaa tipsejä mistä kannattaa renkuloita katsella ja kuinka paljon se hinta ja merkki niissä merkkaa nykyään. Aikoinaan autooni tilailin rengasonlinesta kun tuli huomattavasti halvemmaksi mutta en jaksa uskoa että näissä säästelisi enää nykyään niin paljoa kuin 10v sitten.

-Engi

Vastaan yllä olevaan hyväuskoisena:

Tilaa ne renkaat nyt. Jos itse asennat, mynetmoto on hyvä vaihtoehto. Kevään karkea asfaltti syö lopun renkaasta pois nopiaan, ja lisäksi kantikkailla renkailla on vittumainen ajella.

Engi sanoi:
Kertokaas pro rällääjät että milloin a) kannattaa b) pitää tilailla uusia kummeja? (tiedän, tästä on varmaan niin monta mielipidettä kuin käsiä kirjoittamassa)
Etu ja takakumit on aika loppu ihan keskeltä mutta hiemankin pois keskilinjasta niin pintaa on vaikka kuinka paljon. Tullut ajeltua liian kiltisti ilmeisesti :)- Keskellä varmaan millin verran uraa että kohta häipyy kokonaan.
Ajattelin jo molempien vaihtoa, mutta katselin ihan sillä silmällä kesällä muiden ihmisten pyöriä kylillä ja hyvin monella oli aivan samalla tavalla keskeltä sliksit tai jopa paljon enemmän.

Lisäksi saa antaa tipsejä mistä kannattaa renkuloita katsella ja kuinka paljon se hinta ja merkki niissä merkkaa nykyään. Aikoinaan autooni tilailin rengasonlinesta kun tuli huomattavasti halvemmaksi mutta en jaksa uskoa että näissä säästelisi enää nykyään niin paljoa kuin 10v sitten.

-Engi

Renkaat vaihtoon mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Varsinkin tuommonen kantikkaaksi kulunut rengas ei käänny kunnolla ja pito on huomattavan heikko varsinkin siinä kantin kohdalla kun tietä vasten oleva pinta-ala on pirun pieni.

Back