• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vilkun käyttö liikenneympyrässä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simbad
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vilkun käyttö liikenneympyrässä. - Milloin ja mihin suuntaan vilkutat?

• 1. Vasemmalle kunnes poistun ympyrästä

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Oikealle kunnes poistun ympyrästä

• 3. En mihinkään kun en oikein tiedä pitäisikö

• 4. Vasemmalle kunnes poistun ympyrästä jolloin vilkutan oikealle

• 5. Oikealle kun poistun ympyrästä

• 6. Hätävilkut päällä varmuuden vuoksi

• 7. Vilkut?

• 8. Ympyrä? Ajan suoraan yli korokkeen!

• Ääniä yhteensä
    0
Kangasalalaiset hei! Teillä kun on noita liikenneympyröitä enemmänkin, niin opetelkaa p**kele käyttämään niitä!
biggrin.gif
Joo, paikalliset osaaki niitä hyvin käyttää. Ne ( te ) ulkopaikkakuntalaiset t**lot on ( olette ) ilmeisesti niitä, jotka ei niissä tunnu osaavan ajella
biggrin.gif

Oikeelle vilkutan kuhan vaan maltan lähtee ympyrästä poes
wink.gif
Muuten miksei mopottimes oo HÄTÄVILKKUJA sais laittaa päälle jos eip tiiä minne on menos
crazy.gif

Eikös se ympyrässä ajava ole etuajo-oikeutettu ja ympyrästä poistuessa vilkku päälle ajoissa ihan niinkuin tavallisessakin risteyksessä? Näin muistaakseni mulle ainakin kotilokoulussa opetettiin.
nixweiss.gif

Juu, näitä on tullut viimeaikoina seurailtua.

15min työmatkalla on.. (laskee päässä) ..4 liikenneympyrää, joista 2 pohjois-haagassa, kaupintiellä. Siinä kohtiin useampanakin aamuna / iltapäivänä käynyt niin, että kun lähestyn liikenneympyrää, ja kotilo ei vilkuta oikealle (--> oletus, että on vielä jatkamassa ympyrässä) minä hidastan. Takana ovat jarrut kirskuneet, ja jopa töötin olemassaolo on keksitty uudelleen, ja kokeiltu toistuvastikin sen toimivuutta.

Välillä sitä ihmettelee, mikä osalla ihmisistä napsuu päässä, kun siirtyvät liikenteeseen.

Ja juu, bussit koheltaa tuossa vilkutuksessa yhtä lailla.

(Itse vilkuttelen kuten tuoreessa autokoulussa opetettiin - vilkku oikealle, kun olen poistumassa seuraavasta oikealle ympyrästä pois. Paitsi, jos lähden ympyrästä heti ekasta oikealle, silloin vilkku on päällä oikealle jo ympyrään ajaessa. Mielestäni selventää asiaa.)

Edit: Niin, työmatkalle osuu myös iso pyöreä liikenteenjakaja, joka siis kuitenkaan ei ole kiertoliittymä. Suoraan menevillä on etuajo-oikeus. Siinä vasta moni arpookin. Tutuilla meinannut moni tulla kylkeen, kun luulevat olevansa "ympyrässä" etuajo-oikeutettuja.. Onneksi ei ole omalle kohdalle sattunut, vaikka päivittäin siitä ajan. Koskelantiestä siis kyse.

Ympyrästä poistuttaessa vilkku oikealle....
Ja se vilkkuhan kuuluu laittaa oikealle jo heti edellisen poistumiskohdan jälkeen. Liian usein näkee niitä jotka vilkuttavan oikealle kun ovat jo monta metriä sitten poistuneet ympyrästä....
Jokuhan siitä jo mainitsikin, että Porissa on siinä uudessa ympyrässä oikein merkattu kohdat koska pitää laittaa vilkku päälle.

Jos se vilkun käyttö tuntuu hankalalta, niin teretulemas treenaamaan tänne:
Meiser.gif

Sattuu meikäläisen työmatkalle ja ruuhka-aikoina tuntuu, ettei riittäis vaikka olis strobovalot vilkkuina.

kyllä se yleensä niin menee kun kuuluukin... Tosin, kerran vedin näppäränä yli... Tosin matka loppui ympyrän keskelle... Mutta yritystä löytyi kuitenkin
tounge.gif

Otsikkonahan oli liikenneympyrässä ajo, mutta nuo samat säännöthän koskevat kaiketi kiertoliittymääkin. Eikös nämä ole kuitenkin kaksi eri asiaa vaikkakin ovat fyysisesti suurinpiirtein saman näköisiä.

Mutta suurin osa noista kiertoliittymistä on niin penteleen pieniä halkaisijaltaan.

Käytännössä useinmiten käy niin että kun ajat sisään kiertoliittymään jonka jälkeen vasta kuuluu laittaa vilkku päälle mahdollista poistumista varten ja kun olet poistumassa jo seuraavasta mahdollisesta ulos niin oletkin jo melkein auttamattomasti ajanut liittymän läpi ja ulos.

Eräskin tämmöinen kiertoliittymä on Espoon Olarissa. Se on niin pieni että bussit ei taida kyetä kääntymään siinä niin etteikö ne ylittäisi takarenkailla keskialuetta. Tähän kiertoliittymään kun ajetaan etelän suunnasta ja jatketaan seuraavasta ulos niin se pystyy autollakin ajamaan lähes suoraan, ajolinjaa muuttamatta. Kun siihen sitten ajaa sisään rajoitusten mukaan (40km/h) niin saa olla tarkkana että ehtii laittamaan vilkun päälle ennen kiertoliittymästä poistumista  
smile_org.gif

Jos vilkun peruskäyttö on tosiaan moottoripyöräilijöille niin vaikeaa, että oikein kysely pitää tehdä, ehdotan seuraavaksi kyselyn aiheeksi esim:
Kummassa kädessä pidät haarukkaa ja veistä syödessäsi?
Vai syötkö aina vain lusikalla?

Jos vilkun peruskäyttö on tosiaan moottoripyöräilijöille niin vaikeaa, että oikein kysely pitää tehdä, ehdotan seuraavaksi kyselyn aiheeksi esim:
Kummassa kädessä pidät haarukkaa ja veistä syödessäsi?
Vai syötkö aina vain lusikalla?
Tämän äänestyksen tulos osoittaa kyllä aivan selvästi että vilkun käyttö ei tuota vaikeuksia yli 90%:lle moottoripyöräilijöistä.

Minua alkoi kiinnostamaan tämä aihe ihan siksi kun päivittäin näen mitä kummallisempia tapoja käyttää/olla käyttämättä k.o. lisävarustetta niin autoissa kuin muissakin härveleissä ja erityisesti ammattikuskien holtittomuus ihmetyttää.

By the way: Jos pitää haarukkaa ja veistä samassa kädessä syödessään, eikö liene jokseenkin yhdentekevää kummassa?
033102bebe_1_prv.gif

By the way: Jos pitää haarukkaa ja veistä samassa kädessä syödessään, eikö liene jokseenkin yhdentekevää kummassa?
033102bebe_1_prv.gif
Jos tikuilla syömisestä voi päätellä mitään, niin se ei todellakaan ole sama asia. Toisella kädellä sujuu, toisella jää nälkä
tounge.gif

Asiaan palatakseni, tästä maasta löytyy vielä ihmisiä jotka kiertoliittymän nähdessään kääntyvät vasempaan kiertämättä sen ympäri, ts. vastavirtaan. Kun sellainen tulee ekan kerran vastaan, niin yhtäkkiä ei ihan niin paljoa naurata tällaisten triviaalien juttujen kyselemiset.

Mun mielestä aina kun tieliikenteen sääntöjä tai käytäntöjä muutetaan jotenkin merkittävästi, niin siitä voisi sen verran tiedottaakin ettei tule ihan yllätyksenä niille jotka ajaa vain satunnaisesti. Nythän oletus on, että inssissä katotaan että homma on hallussa ja mikään ei muutu sen jälkeen ennen hautaa. Pitäisi kuolla tosi nuorena että tuo pitäisi paikkansa.

Vilkku päälle kun poistuu rinkilästä, tosin itse en ole tänä vuonna käyttänyt vilkkua kuin kerran.
Noista ympyröistä, Pariisista löytyy hyvä - sen kehä.

Minä vilkutan aina vasemmalle kunnes olen poistumassa ympyrästä ja laitan sitten vilkun oikealle eli kohta 4.

En tiedä meneekö laki näin, mutta käytännössä toimii hyvin. Jos et vilkuta vasemmalle niin heti on joku tunkemassa eteen.

Kun noissa ympyröissä ajelee niin tulee sellainen fiilis, että tapoja on yhtä monta kuin on ympyröiden käyttäjiäkin.
Aina selittämässä että sitä saa mitä tilaa jne. Itsellä ei sitten havaintojakaan liikennesäännöistä.
062802jumpie_prv.gif
Aina selittämässä? Voisitko antaa muutaman esimerkin, siis linkin niihin keskusteluihin, joissa olen ko. argumenttia käyttänyt? En nyt äkkiseltään muista sanoneeni noin kuin pari kertaa jossakin vetomieskeskustelussa. Mutta ehkä olen väärässä. Se selviää kun saat sen listan valmiiksi. Sen tekemisessä ei kauaa mene jos kerran aina käytän kyseistä fraasia.

Jos minä heitän henkeni liikenneympyrässä sen takia, että näytän vilkkua vasemmalle kunnes vilkutan oikella ollessani poistumassa ympyrästä niin kyllähän minä silloin tavallaan sain mitä tilasin koska toimin tietoisesti väärin eli ei tarvitse sytytelllä kynttilöitä.

Mutta näin aion toimia jatkossakin koska uskon eläväni sillä tavalla hieman kauemmin. Siinä ainoassa ympyrässä mitä joudun jatkuvasti ajamaan on käytännössä pakko vilkuttaa vasemmalle koska muuten sieltä punkevat kaikki saatanan kusipäät eteen koska olen heidän mielestään ilman muuta menossa suoraan koska kaikki muutkin menevät sinne enkä minä tietenkään voi mennä eri suuntaan kuin ne sata muuta samasta suunnasta tulevaa autoa, jotka ajavat suoraan.

Käytännössä useinmiten käy niin että kun ajat sisään kiertoliittymään jonka jälkeen vasta kuuluu laittaa vilkku päälle mahdollista poistumista varten ja kun olet poistumassa jo seuraavasta mahdollisesta ulos niin oletkin jo melkein auttamattomasti ajanut liittymän läpi ja ulos.
Ainakin itselle opetettiin autokoulussa hiljattain, että jos on kääntymässä heti ensimmäisestä mahdollisesta ulos, voi vilkun laittaa päälle jo ympyrään kääntyessä. Mielestäni selkeätä, ja ei ole niin paljoa ohjelmaa ympyrässä. Tiedä sitten onko jotenkin lakiteknisesti tuomittavaa..
baaa.gif

Back