• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viha motoristeja kohtaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja theim
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee
062802moto_prv.gif

Eipä ole kukaan vielä nyrkkiä puinut, vaikka olisi kai sekin ihan virkistävä poikkeus
tounge.gif

Enpä ole jäänyt ilmeitä tarkkailemaan. Joskus kytkeytyy itsestään kaukovalot päälle, kun ohitan, mutta se on täysin ymmärrettävää. Ohitetuksi joutuminen on erittäin traumaattinen kokemus.

Aika vähäistä on ollut nyrkinpuinti, kerran sain lasolit naamalle, mutta en tiedä oliko vahinko vai ei. En ehtinyt kuskin ilmettä tarkkailla, kun otin vähän välimatkaa kyseiseen land cruiseriin.

Mua lähinnä huvittaa noi nyrkin heiluttajat  
biggrin.gif

Kerran motarilla kotilo ajo vasenta kaistaa ja yritin sille kohteliaasti keroa että voisin mennä ohi. Ei kaveri ymmärtäny joten koukkasin oikeelta. Sitte alko valot vilkkua. Pinna pikkasen siinä kiristy ja jättäydyin sen takkse. Ajelin sen perässä sitte pihaan asti ja kysyin että mikä on miehellä ongelma. Eipä enää siinä uskaltanu uhota, sen muijakin sätti sitä siinä  
tounge.gif

Toisen kerran kotilo teki uukkarin bussipysäkiltä edestäni niin että meinas kolahtaa kunnolla. Sitä sitte kans seurailin ja aina kun kuski yritti pysähtyä ajoin rinnalle. Ja taas se jatko matkaa. Sadan kilsan jälkeen luovutin. Tein asiasta rikosilmotuksen. Poliisit soitteli kuskille ja kyseli miksei se pysähtynyt? Kertoi pelänneensä että tulee turpaan  
omg.gif

Myönnetään että joskus tulee (vähän) provosoitua kanssaliikkujia
sport05.gif

Moi,

Liekö tästä on ollut puhetta, mutta tässä puolitoistasen viikon motoristiuran aikana on tullut kyllä vaikka minkälaisia käsimerkkejä ja täysin syyttä käveleviltä ihmisiltä.
Onko se, että heti oletetaan että joo tuo ajaa ylinopeutta jne, on se niin ihanaa kun meitä kaikkia motoristeja sitten syyllistetään yksittäisten tekemisistä.

Mitäs teillä on tullut vastaan?
Kyllähän niitä joskus kännisiltä vanhemmilta äijiltä voi jotain käsimerkkiä saada, mutta niinhän ne antaa kaikille muillekin. Maaseudulla on joskus näytetty myös nyrkkiä, vaikka ajoin 60 km/h alueella sen 60 km/h. Liekö ärsyyntyneet siitä, että samaisen suoran toisessa päässä vauhtia oli jonkun verran enemmän. Kyseessä oli suora metsätie ilman liityntöjä keskellä ei mitään.

Kerran illansuussa turkulaisessa lähiössä pari onkireissulta tulossa olevaa virolaista kännikalaa yrittivät potkia ja huitoa mut pyörän päältä. Ja tuohon en keksinyt mitään syytä. Ehkä halusivat pölliä pyöräni. Jalkakäytävän kautta pääsin karkuun, kun tietä pitkin juoksivat perääni.

Alkukesästä pyöräilijä koki oikeudekseen räkäistä päälleni, tulinhan sentään tasa-arvoiseen risteykseen hänen kulkusuunnastaan katsoen oikealta ja pyöräilijä veteli vielä pokkana jalkakäytävällä. Mitäpä noista, jaksa enää kauheasti ottaa kierroksia.

Alkukesästä pyöräilijä koki oikeudekseen räkäistä päälleni, tulinhan sentään tasa-arvoiseen risteykseen hänen kulkusuunnastaan katsoen oikealta ja pyöräilijä veteli vielä pokkana jalkakäytävällä. Mitäpä noista, jaksa enää kauheasti ottaa kierroksia.
Jaa mulle kävi autolla samoin kun odottelin punaisissa valon vaihtumista. Liekö sitten espanjalainen urheiluautoni provosoinut paikallaan olessaan.
Prätkällä olen kyllä saanut olla ihan rauhassa noiden nyrkinheilutusten ja valojen räpsyttelyn suhteen. Uskomatonta kyllä olen joskus joutunut ohittamaankin ja jopa leovincet pörisee perässä. Siis pyörässä.
Mopolla ajaessa joskus muuten sain pyöräilijältä keskarit kun ohitin ylämäessä, ilmeisesti kuuli naurun kypärän sisältä

parviikokkoa sitten tuli kyllä vihasta kesoa ja nyrkkiä, vaikkakin kyseinen yaris kuski itse teki virheen.
Kavereiden kanssa oltiin nelostiellä menossa mökille päin kun liittymästä yaris ensin kaahaa oikealle kaistalle ja sen jälkeen vasemmalle minun eteeni noin 100 vauhdissa kun itsellä ohitus tilanteessa se 125-130 vauhtia.
Annoin vähän tööttiä kaverille ja sieltä nous keskisormi pystyyn ja lasolit lens, no lähdin sitten oikealta ohi ja etusormella heiluttelin kuskille jonka jälkeen yaris kuski sananmukaisesti yritti ajaa päälleni, no ehdin väistää pientareelle ja ohi edellä olevasta pakusta ja liinat kiinni pakun viekkuun jonka jälkeen sai yaris kuski körötellä 100 oman aikansa.

En ole kyllä huomannut mitään vihareaktioita liikenteessä. Splittaaminen varmasti harmittaa autolla liikkuvia ei-motoristeja, mutta eipä sitäkään tule kovin usein tehtyä.

Virossa käydessä sai peukkua ja hanaa merkkejä kaikenikäisiltä ja kokoisilta. Jotenkin jäi hyvä mieli.

Helsingin keskustassa viimeksi muistuu mieleen spurgut, jotka huuteli jotain ja näytti hanaa merkkejä. Siitä mölinästä jäi lähinnä huvittunut fiilis.

Edellisellä mopolla ajellessa tuli vastaan pikkuskidejä sormet korvissa ja pysähtyessä tuli usempikin vanhempi herrasmies juttelemaan tyyliin "vieläkö näitä tehdään...?".

Olenko mä vaikeasti vihattava vai miksi oikeastaan pelkästään positiivisia kokemuksia tienpäältä?

Vaikka itse pyrin ajamaan ihan sievästi, niin silti sitä näkee törkeitä (pienim*naisten?) autoilijoiden kiilailuyrityksiä. Omituisin kuitenkin oli kun rauhallisella pientaloalueella annoin tietä kahdelle teinitytölle suojatiellä, niin sain osakseni vihaisia keskisormilla sohimisia. Silloin pisti kyllä miettimään, mikä nuoria naisia niin kovasti ketutti! Tai sitten se on vaan se kasvatus!  
nixweiss.gif

Tulipa vielä mieleen, että huomaahan sen jo vaikka ihan ruokakaupassa käydessäkin, kuinka motoristeihin suhtaudutaan negatiivisesti. Ihan erilaista "palvelua" saa ajokamppeissa vs. normiarkivaatteissa. Ja ei, en käytä mitään nahkaliiviä!
tounge.gif

Tulipa vielä mieleen, että huomaahan sen jo vaikka ihan ruokakaupassa käydessäkin, kuinka motoristeihin suhtaudutaan negatiivisesti. Ihan erilaista "palvelua" saa ajokamppeissa vs. normiarkivaatteissa. Ja ei, en käytä mitään nahkaliiviä!  
tounge.gif
Uskallan väittää, että oikeanlaisella nahkaliivillä saisi vain parempaa palvelua
tounge.gif

tounge.gif
Uskallan väittää, että oikeanlaisella nahkaliivillä saisi vain parempaa palvelua
tounge.gif
Jep ja pelkissa chapseissa saa kans "erilaista" palvelua jos on varustus kohdallaan ja keli lämmin

Eihän pieni nyrkinpuinti mitään haittaisi, naurattaisi vain, mutta kun pari viikkoa sitten aloin ohittaa autoletkaa melko varovaisella tyylillä, niin takimmainen auto alkoi ilman mitään näkyvää syytä siirtyä eteeni vastaantulevien kaistalle. Mutka oli jo tulossa, joten en usko ohituksestakaan olleen kyse. Metrin verran kun oli ojan matkaa, niin laitoin kahvan pohjaan ja koukkasin jo huomattavaa ylinopeutta reilusti ohi.

Kyllä nuo eteen kiilaajat/kaistan tukkiat pitäs ajaa kiinni ja selvittää asia paikanpäällä meinaan tollanen on törkeää liikenteen vaarantamista vahingoitus mielessä.Itellekin kävin tossa taanoin semmone,että ajoin mopon perässä,kun lähdin ohittamaan sälli veti tienreunasta eteen pääsin kuitenkin vastaantulijoiden puolelta ohi. Koitimme seuraavissa valoissa selvitellä finninaaman kanssa asiaa heikoin tuloksin kaverilla oli hirveet teini angstit päällä ja tyttö tarakalla,mutta moisella kielen käytöllä kaveri olisi ansainnut saada visiiriin,jota valitettavasti en tehnyt.
baaa.gif

Motoristit ollaan tuolla liikenteessä vähemmistönä. Voisi ajatella että me ollaan ikään kuin liikenteen mamuja.
tounge.gif
Pieni, mutta äänekäs vähemmistö pitää huolen siitä, että tätä joukkoa "vihataan". Siinäpä päivän hajatelma.
idea3.gif
Tämä oli hyvä! Nyt vain vaatimaan kaikkia mahdollisia etuoikeuksia ja erityisvapautuksia, joita valtaväestö (autoilijat) ei koskaan voi saada. Ja viedään vielä niiden naisetkin
tounge.gif

Näistä "tiepoliiseista" täytyy kommentoida. Henkilöautolla ajan aika isoja määriä vuodessa ja lailliset ohitukset sujuu niinkuin niiden pitääkin, mutta olen todella paljon myös autolla ollessa nähnyt jonossa näitä ketkä ihan tarkoituksella blokkaa ohittavan motoristin jne. Mutta sitten kun letkassa ajaa MC-merkein ajava, niin tilaa on ihan ylenpaltin. Itse ainakin kunnioitan autolla ajaessa motoristeja ja niin olen aina tehnyt.

Minä olen ohittanut tässä mopoilu-uran aikana nyt ehkä kaksi autoa, en vaan uskalla lähteä ohi, vaikka siihen olisi hyvät perusteet.

Meitä löytyy moneen lähtöön, ajettiin millä ikinä. Ihmetettyttää vaan tuo "tieraivo" mitä meistä suomalaisista löytyy. Parit kaverit myös tiedän ketkä on ihan autolla ajaneet kotipihaan asti jonkun perässä ja kyselleet, että miksi? Ei tullut niillekään vastausta.

Ei ole kyllä tullut ohitustilanteissa vastaan minkäänlaista kiilaamista vielä. Myöskään autolla ajaessa ja ohittaessa ei ole kahdenkymmenen vuoden kokemuksella tullut vastaan rinnalla kiihdyttämistä, mistä olen monen muun kuullut valittavan.

Filosofiani on se, että ne ohitukset tehdään sen verran ripeästi, että se ei ehdi ketään jäämään harmittamaan. Ja sitten kun kerran on ohitettu poistutaan myös sinne horisonttiin riittävällä, mutta kuitenkin suunnilleen rajoitusten puitteissa olevalla nopeudella.

Ohitustilanteessa nopeus hetkellisesti nousee selvästi rajoitusta suuremmaksi, mutta koska se kestää lyhyen aikaa ja varmistaa turvallisen ohituksen, se on oikea toimintatapa.

Myöskään ei roikuta kenenkään puskurissa kiinni viittä kilometriä ennen ohitusta. Vaan mennään siihen tuntumaan sitten kun se paikka tulee. Varsinkin moottoripyörällä se on hyvin helppoa.

Back