• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

VFR 800 FI -98 laturiongelmia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja steelman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omaan RC36:een tilasin R&R:n aikoinaan Stormilta paikallisen edustajaliikkeen kautta, tuli päivässä-parissa. Muistelin että hinta olisi ollut alle 100e ja kyseistä regua pidettiin alkuperäistä kestävämpänä. Sävelsin siihen samantien päälle tietokoneen prossutuulettimen ja eipä lauennut ainakaan +30 tuhanteen kilometriin mitä sillä sen jälkeen ajoin.

Muuten, kyseisen kulkineen regulaattorin havaitsin sököksi korkeintaan 500km:n verran laitteen omistettuani. Tulkinta oli, että edellinen omistaja ei ollut paljon jaksanut akkua latailla talven aikana ja kun pyörän heti keväällä ostin niin regu laukesi samantien. Oli puhjennut jopa se kuori ko. palikasta kun oli vissiin niin kuumana käynyt...
Täytyy itsekin harkita sen tuulettimen asennusta .. Ennen hajottamista  
wink.gif

Mahtaako tämä "ominaisuus" kulkea ihan vuosimallista toiseen?
VTECissä taitaa olla "jo" korjattu...

eikä uusi alkuperäinen säädin hajoo enää niin helposti.
honda on tainnut tehdä siihen jonkin vahvistuksen.

mutta tuo vika on ehdottomasti hajonnut säädin.
usein pelkkä säätimen vaihto ei auta , koska
akku on jo kärsinyt eli akku ilmeisesti pitäisi vaihtaa myös. lisäksi se rikkoontunut säädin
Aikanaan omasta -93 VFR750F:stä meni säädin, mutta vasta sen seurauksena että laturista oli mennyt käämitys. Tämän huomasin valitettavasti vasta kun toinen säädin myös pamahti, ja jäin toistamiseen tielle. Akku toimi niin kuin pitikin koko ajan...

/MarcusB

ton koko kolmikon pitää toimia yhdessä kunnolla.
1. huono akku rasittaa säädintä
2. särkynyt säädin rikkoo laturin tai akun.(olen nähnyt akun joka oli kiehunut ja paisunut kuin mummon pullataikina)
3.rikkoontunut laturi tuskin rikkoo muuta , paitsi lataus jää
vajaaksi.
4. itsellä kun 13.7-13.9 v latausjännite , olen tullu tulokseen
että akun varaustila vaikuttaa varmasti latausjännitteeseen.
mun akku ei täydessä latingissa mutta kaikki toimii kuten
pitääkin.

sori: yksi kotikonsti unohtui.
olen itse havainnut latauksen toimivuuden lähes päivittäin
näin:
anna pyörän käydä tyhjäkäyntiä jossain pimeessä tai
ainakin hämärässä.
kun kierrät kaasukahvaa edes vähän , niin valot kirkastuu.
kun nämä ongelmat vaivasi mun pyörää , niin näin ei tapahtunut.
n. 50 km ajoa äsken ja nyt latausjännite 14.3v  
siis latausjännite nousi noin 0.5v
sähkö on omituista: luulisi asian olevan päinvastoin.
mutta kukapa onkaan mitannut latausvirtaa?

sori: yksi kotikonsti unohtui.
olen itse havainnut latauksen toimivuuden lähes päivittäin
näin:
anna pyörän käydä tyhjäkäyntiä jossain pimeessä tai
ainakin hämärässä.
kun kierrät kaasukahvaa edes vähän , niin valot kirkastuu.
kun nämä ongelmat vaivasi mun pyörää , niin näin ei tapahtunut.
n. 50 km ajoa äsken ja nyt latausjännite 14.3v  
siis latausjännite nousi noin 0.5v
sähkö on omituista: luulisi asian olevan päinvastoin.
mutta kukapa onkaan mitannut latausvirtaa?
Tänään saapui uusi osa, laitoin paikoilleen ja mittasin jännitteen 5000:lla kierroksella, sama kuin aiemmin eli muutosta sen suhteen. Valot kuitenkin kirkastuivat kaasukahvaa väännettäessä eli luotin, että vika oli korjautunut.

Sitten testaamaan, kahvalämppärit päälle, pitkät päälle ja käyntiin pitkäksi aikaa, ei ongelmia. Sitten tunnin ajoreissu, sen jälkeen jonkin aikaa tyhjäkäyntiä, ei ongelmia eli näyttäisi lataavan akkua.

Kiitos avusta!

Mulla on kans latauksen kanssa ongelmia, ja tänään olis tarkoitus alkaa selvittämään onko akun vaihto vai jännitteentasaaja. Alkuperäinen osa -99 pyörässä, liekö akkukin siltä ajalta. Tyhjäksi se on nyt vetänyt jo 3 kertaa, tosin varashälytintä olen epäillyt toistaiseksi syylliseksi siihen. Ajopäiviä on tyhjäyksien välillä tullut harvakseltaan, eli pyörä seisoo 2-5 päivää välillä.

Hirveän hitaan tuntuisesti vaan tuntuu lataavan kun 10-15 minsan ajon jälkeen seuraavana päivänä taas vaivoin lähtee
käyntiin. Pitäs kai päristellä kauemmin...

Tässä mainittiin kaikenmaailman erilaisista mittauksista. Olisko jollakulla heittää ohjetta mistä pitää mitäkin mitata?

Mulla on kans latauksen kanssa ongelmia, ja tänään olis tarkoitus alkaa selvittämään onko akun vaihto vai jännitteentasaaja. Alkuperäinen osa -99 pyörässä, liekö akkukin siltä ajalta. Tyhjäksi se on nyt vetänyt jo 3 kertaa, tosin varashälytintä olen epäillyt toistaiseksi syylliseksi siihen. Ajopäiviä on tyhjäyksien välillä tullut harvakseltaan, eli pyörä seisoo 2-5 päivää välillä.

Hirveän hitaan tuntuisesti vaan tuntuu lataavan kun 10-15 minsan ajon jälkeen seuraavana päivänä taas vaivoin lähtee

Tässä mainittiin kaikenmaailman erilaisista mittauksista. Olisko jollakulla heittää ohjetta mistä pitää mitäkin mitata?
Lataa "Honda Shop Manual.pdf" tiedosto, linkin taisin löytää foorumin sivuilta. Siinä on selkeät (englanninkieliset) ohjeet mitä mitata.

Itse kun mittailin niin en kauheasti eroa huomannut, ehkä paras ohje oli laittaa pyörään valot päälle ja kääntää kaasukahvasta, jos valot kirkastuivat niin lataus toimi.

Suomesta originaaliosa (jännitteensäädin) maksaa yli 200 euroa, englannista tuli tilattua ja kotiin tuotuna taisi olla 100 euron luokkaa.

Eli suosittelen em. osan vaihtoa, vika on melko varmasti siinä.

Lataa "Honda Shop Manual.pdf" tiedosto, linkin taisin löytää foorumin sivuilta. Siinä on selkeät (englanninkieliset) ohjeet mitä mitata.

Itse kun mittailin niin en kauheasti eroa huomannut, ehkä paras ohje oli laittaa pyörään valot päälle ja kääntää kaasukahvasta, jos valot kirkastuivat niin lataus toimi.

Suomesta originaaliosa (jännitteensäädin) maksaa yli 200 euroa, englannista tuli tilattua ja kotiin tuotuna taisi olla 100 euron luokkaa.

Eli suosittelen em. osan vaihtoa, vika on melko varmasti siinä.
Sanoisin myös että joudut vaihtamaan akku, jos se säädin on ollut rikki pidempi aika sitten se on rikkonut akkuakin.
Huomasin että vaikka kaikki oli kunnossa lataukseen kans, kuitenkin jännitteet akkussa laskivat nopesti kun sammutti pyörää.
Eli sekin voi olla syykin miksi ei startta kun se on seisonut vähäksi aikaa.

No nyt ei ole VFR lainkaan vaan CBR1000F vm. 88. Ostin pyörän kaksi päivää sitten. Huomasin jo kotimatkalla että valuttaa akkuhappoa ylivuotoletkusta. Kyseessä Motonetistäkin tuttu ZAP Sznajder -akku. Mukavaa kun kyseessä kuitenkin teräsrunkoinen pyörä - kun sitä akkuhappoa oli sitten valunut muuallekin. Maalaustalkoot edessä siis. Ostin huoltovapaan akun tilalle mutta kysymys:

- mikä aiheutti akkuhapon vuotamisen? Akku ei ollut pullistunut tmv. Yleismittaria ei ole vielä, joten en mitannut mahdollista ylilatausta. Huomionarvoista että tietääkseni pyörässä pitäisi olla 14 Ah akku mutta tämä Sznajder oli 12 Ah. Virtaa riitti koko matkalle (muutama stoppi) ja valot olivat kirkkaat.

Viallinen regu? Vai?

Vaikka tää ketju onkin vanha, laitan tähän omat kokemukset...niistä voi jotakin vihjeitä ottaa ensitalven remontteihin.

Pyörä on siis pian keski-ikäinen vifferi (vuosimalli -89) ja siitä akku tuppasi tyhjentymään ihan vakio-ajossa. Laturi oli ehjä, mutta säädin viallinen.

Hommasin uuden säätimen ja laitoin siihen vielä jäähdytyspuhaltimen. Vaiva helpotti hivenen, mutta edelleen ongelmia akun kestossa kahvalämppäreiden ja latausjännitteen kanssa. Jännite oli käynnin aikana 12,8-13,0 V.

Hommasin vielä uuden tarvikesäätimen, joka oli "vahvistettua" mallia. Samalla uusin kaikki liittimet, ts. poistin vanhat liitinrungot ja tein uudet joko suoraan juottamalla tai hyvälaatuisilla juotettavilla abikoilla. Uusin myös säätimen ja akun väliset johdot paksummiksi (6 mm2) ja kunnolliset maadoitukset akulle ja säätimelle. Tällä jumpalla on jännite  akun navoissa 14,0-14,4 V ja lisälaitteita (kahvat, lämmitettävät ajovarusteet, xenon-valot) voi  käyttää huoletta.

Sanoisin, että suurin syy vanhojen pyörien latausongelmiin (ja sähköongelmiin yleensä) on liittimissä ja piuhoissa: kosketushäiriöitä ja liian ohuet johtimet.

Kiva kun toisillakin on ollut samanlaisia vaivoja VFR 800:n (-02) kanssa. Toisella foorumilla jo epäilinkin lataussäätimen olevan vialla. Muuten oireet ovat olleet samanlaisia paitsi et kun pyörä on hieman jäähtynyt, sen on saanut tönäämällä käyntiin ja taas on matka jatkunut useita 100 km. Mutta taas satunnaisesti onkin akku ollut tyhjä, uuden akun kanssa kun sama vaiva toistui ryhdyin epäilemään säädintä. Kertokaahan missä se säädin fyysisesti sijaitsee? Ja jos vielä sen Englannin paikan nettiosoite josta ko. säädintä olette tilanneet, kiitos jo.

Back